Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
We hebben bij ons op het werk een omroepsysteem, zodat als je nummer 23 intoetst op je draadloze c.q. vaste telefoon de hele winkel je kan horen via speakers.
Tot op heden werkte dat perfect, echter tot een paar weken terug lukte het niet meer. Eeerst de draadloze toestellen daarna de vaste.
Nu hebben we er iemand voor langs laten komen om dat te repareren, maar het blijkt aan een kastje te liggen waar de printplaat niet meer goed van is en deze kan met geen mogelijk heid meer worden besteld.

Op het moment zelf tijdens de revisie was ik er net bij en hoorde dit naderhand. Gelijk met een sceptische blik geloofde ik totaal niet dat dit probleem niet was op te lossen.

Het gaat om een plastic kastje, waar enerzijds een draad met modulair plugje binnen komt (RJ45) en die in de middelste 4 de draadjes geel/groen/bruin/wit heeft zitten. Dat plugje zit binnen die behuizing en deze moet je er dan ook eerst afschroeven. Er zitten 2 printplaten in, waarbij op de ene printplaat staat "BOSCH UPB 28.4400.7012"
Op de ene printplaat zitten ± 20 mogelijkheden om draadjes aan te sluiten. Vandaaruit gaan er 4 aangesloten draadjes uit naar een versterker d.m.v. een microfoonplug (4 puntjes, lijkt wel op een PS/2 van je toetsenbord). Vanaf de versterker gaat hij naar een mengpaneel in die eeft het signaal door naar de speakers.

Op de prinplaat zitten 4 ledjes. Wanneer ik 23 bel met een toestel dan hoor je een klik op de printplaat en gaat er een rood LEDje branden die reageert op je stemgeluid. Als je iets zegt dan gaat hij branden.

Er moet toch wel zo'n simpel vervangend kastje bestaan, die een het telefoonsignaal omzet naar een signaal voor de speakers? Ik vermoedt dat dit een modulator is, of heb ik dat mis?
De vestingmanager zou me 50 euro uitkeren als ik hem zou maken, maar goed daar is het me niet om te doen. Ik geloof namelijk dat het gewoon heel makkelijk is op te lossen.

Iemand een idee hoe dit zit?

Verwijderd

Voor zover ik weet heeft zelfs KPN zulke omvormers die niet groter zijn dan een doosje lucifers met een simpele rj45/rj11 in en uitgang...

Zal 's navraag doen!!!

p.s. Bosch Nederland is schreeuwend duur qua prints etc (Bosch zit in ons pakket) mocht je specifiek een Bosch omvormer zoeken zou ik je aanraden om een Bosch erkend bedrijf naar het probleem te laten kijken. En nee ik ga niet spammen door ons bedrijf aan te prijzen ;)

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Pimp Daddy.

Ik ben niet specifiek naar een BOSCH omvormer opzoek, alhoewel ik BOSCH omwille de kwaliteit wel prefereer.
De manier waarop je een antwoord geeft zegt me bijna al genoeg over het oplossen van het probleem. Gewoon effe een nieuwe omvormer ertussen zetten toch?
Immers dat gedoe met die draadje van die speakerplug kan ook gewoon aan de buitenkant van een kastje gemaakt worden, waarbij gewoon die plug zelf erin wordt gedrukt.

Maar weet elke omvormer wat te doen met de 4 signalen die binnen komen in het middelste gedeelte van de RJ45 ????

Verwijderd

Ik weet niet of je zelf de lijn die je over de speakers wil laten horen kunt doozetten aan de hand van een schakelpaneel? Als dat zo is heb je namelijk maar één lijn die de omvormer in gaat?

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Je bedoelt 1 lijn van de modulaire plug die daadwerkelijk het signaal doorgeeft, nijvoorbeeld die groene ?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zo'n kastje is idd niet al te ingewikkeld, ook niet als er Bosch op staat :P
Het ding beantwoordt een telefoonlijn, tapt het geluid af en zet het om in een signaal, waarmee een versterker iets kan.
Hij zet tegelijk de ingang van deze versterker open (access).
Dan kun je een omroep doen en wanneer je de haak op de telefoon gooit zal hij m.b.v. de 400Hz pieptoon de lijn afsluiten, zodat je deze pieptoon niet over de speakers blijft horen en een volgende oproep mogelijk is.
Ik werk bij een bedrijf dat dit soort apparatuur verkoopt en installeert :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
De persoon die dit toendertijd heeft aangelegd gaf echt aan dat dit niet meer te bestellen is :?

Wat is de exacte benaming van zo'n kastje? En als ik zo'n nieuw kastje er tussen zet worden de signalen dan gelijk goed doorgegeven?

Imkomend --> 4 draadjes in het midden van de modulaire plug
Uitgaand --> alle 4/5 draadjes van de "5 polige verbindingskabel" zijn aangesloten

Kennen jullie dit soort printplaten/kastjes wel waar een LED-je inzit die oplicht wanneer er wordt gepraat.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vraag me af of de diagnose van dat bedrijf wel juist is ....
Als eerst de draadloze toestellen (dect?) niet meer hoorbaar zijn (Bosch kastje reageerde niet?) en daarna de vaste toestellen, dan krijgt het kastje volgens mij geen code 23 meer binnen.
Het kan dan toch ook aan de telefooncentrale liggen :?
'Mijn' bedrijf doet overigens niet aan telefonie, alleen de aansluiting op omroepinstallaties.
We hebben evt. wel vervangende apparatuur, maar niet van Bosch.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Het BOSCH kastje reageert dus nog wel op 23, zowel van de draadloze DECT telefoons als de vaste telefoons.
Immers hij geeft een klik en er gaat een LED-je op de prinplaat branden die reageert op je stemgeluid.

Het signaal wordt dan wel goed doorgegeven door de telefooncentrale van ons, lijkt me dan.
Maar hoe heet zo'n omvormer nou precies ?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het geheel (koppeling met telefooncentrale en omroepinstallatie) heet PZI (Personen zoek installatie).
Dat Bosch kastje is misschien toch wel te repareren, als hij goed reageert en alleen geen signaal uit stuurt (of geen access naar de versterker).
Kun je evt. testen of de versterker nog wel goed werkt?
Op het din plugje op het Bosch kastje zit waarschijnlijk een audiosignaal en een access voor de versterker.
Zonder access zal de versterker geen geluid doorgeven, misschien zit er ook nog een indicatielampje op de versterker die laat zien welke ingang actief is.
Met een beetje geluk is alleen een adertje van de kabel los gegaan in een connector ;)
En anders zou je de 2 access pinnetjes eens met elkaar kunnen doorverbinden, dat doet het Bosch kastje ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-04-2005 19:20 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Aanstaande vrijdag kan ik er wel even weer naar kijken. Die DIN stekker zorgt er dus ook voor dat er een acces op de versterker wordt verleend. Wat moet ik me daar van voorstellen.
Normaal gaan er zeg maar 2 audiosignalen naar een versterker (links/rechts = stereo) en hier zorgt nog een derde signaal ergens voor? Hoe weet de versterker wat hij met dat signaal moet doen, is daar een apart circuit voor aangelegd op de printplaat van de versterker?

Heb btw BOSCH even een mail gestuurd om te vragen of ze nog zo'n printplaat konden leveren. Heb het "artikelnummer" doorgegeven.
Ik moet wel zeggen dat ik het niet snap waarom die DIN stekker draadjes op een bepaalde manier zijn aangesloten in dat kastje. Ik zal er niet achter kunnen komen wat bijvoorbeeld uitgaande signalen zijn en welk draadje bijvoorbeeld voor de acces zorgt.
Als er nou gewoon een DIN stekker aansluiting op zat 8)7 dan werd het een stukje makkelijker.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien kun je het op de versterker zien, soms staat aan de achterkant de pinbezetting van de din connectors ;)
De draad voor audio is meestal afgeschermd en bevat 2 heel dunne aders.
Voor de access is het minder kritisch wat voor draad je gebruikt.
Als je toch gaat kijken, dan kan ik met een merk en typenr van de versterker misschien meer aansluitgegevens achterhalen.
Overigens kun je e.e.a. ook meten met een multimeter, de access kun je zien als een schakelaar, er worden 2 draadjes met elkaar verbonden (wanneer het relais klikt).
Voor zover ik nu kan zien lijkt het Bosch kastje grotendeels inorde, het pobleem kan aan z'n uitgang (audio) zitten, bij de access, bij het snoer naar de versterker en bij de versterker zelf.
Ik weet niet of de versterker nog meer functies heeft, zoals achtergrondmuziek.

• Area53
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-10 21:22

Area53

I'am lost in space!!

M. Mulder schreef op maandag 11 april 2005 @ 19:59:
Hoe weet de versterker wat hij met dat signaal moet doen, is daar een apart circuit voor aangelegd op de printplaat van de versterker?
Wij hebben in onze filialen ook de telefoon centrales aangesloten op de muziek installatie, zodat men ook kan omroepen door 66 te bellen.
Wat ik daar van weet, is dat er een analoge poort op de telefoon centrale wordt gebruikt die verbonden wordt met de muziek installatie.
En op de muziek installatie kun je het met een potmeter de gevoeligheid van het binnekomde signaal vanuit de telefooncentrale instellen.
Dus als je aan deze potmeter draait, mute de muziek eerder of later (hang van de draai richting) en ben je hoorbaar via de boxen in het filiaal.
Ook heeft deze lijn een bepaalde spaning (voltage) nodig. (dacht iets van 5 tot 7 volt)

Dus als ik jou was zou ik naar de volgende zaken kijken:
1 - zijn alle draden goed verbonden met de connectors (zoniet nieuwe connectors aanknijppen)
2 - krijg je een bepaalde spanning via de lijn
3 - zit er een potmeter op de geluids installatie, en als je hier aan draait gebeurt er dan wat?
4 - en ander bedrijf in de arm nemen (als je een wilt weten, kun onze het adres krijgen van onze huis telecomboer) :)

Success

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Haa, nu komen we ergens !

Er zit inderdaad een extra volume knop (potmeter?), maar ik weet niet of deze tussen het kast en de versterker zit of dat deze na de versterker komt en tussen de versterker en het mengpaneel zit.
Er draait inderdaad achtergrondmuziek en het vreemde was. Als ik aan het draad zat tussen het kastje en de versterker dan viel de achtergrondmuziek weleens weg.
Ik zie alleen het verband niet dat de muziek wegvalt als ik aan die DIN kabel zit tussen het kastje en de versterker. :?

Trouwens vind ik jullie goed de situatie analyseren _/-\o_

De DIN kabel is tussen het kastje en de versterker is nog een keer onderbroken en aan elkaar gesoldeert. Hieromheen hebben ze een plastic behuizing aangebracht. Het soldeerwerk ziet er prima uit. De kabel zal toendertijd wel te kort zijn geweest, sneue oplossing, maar jah 8)7

Heb wel het RJ45 connectortje er weer opnieuw aangekrimpt. Zat een beschadiging aan het draadje. Helaas was dit niet de oplossing.
Hoe zit het dus nu met die achtergrondmuziek, die wegvalt ?

Het gaat om een filiaal van de Praxis in Coevorden !

[ Voor 3% gewijzigd door M. Mulder op 11-04-2005 22:44 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hmm, ik denk dat het werkt zoals ik al vermoedde :7
Achtergrondmuziek heeft gewoonlijk een lagere prioriteit dan een omroep, dus zodra de omroep (access) binnen komt, valt de muziek weg.
Het din stekkertje voor de muziek heeft waarschijnlijk een doorlussing van de access in de connector zitten, zodat ie de ingang van de versterker permanent inschakelt.
De versterker regelt dit allemaal zelf.
Het begint steeds meer op een kabel met sluiting of een onderbreking te lijken, zeker nu je ook nog een (niet zo nette) verlenging van de kabel noemt.
Als ik zo'n situatie zou moeten oplossen, dan maakte ik een nieuwe kabel met de juiste lengte, de huidige kabel zit gelukkig nog vast, zodat hij is na te maken ;)
Met een beetje geluk heeft deze Praxis een geschikte kabel in huis, nu nog een techneut die hem in het Bosch kastje kan monteren.
Eventueel kan de ingangspotmeter van de telefoon-ingang rot of vervuild zijn, dan komt er ook geen omroep doorheen, maar de muziek zou wel wegvallen indien een acces gemaakt wordt.

Het is ook nog mogelijk dat de versterker een 'vox' schakeling op de ingang voor de telefoon heeft, dan reageert hij op geluid en heeft hij geen aparte access nodig.
Dat zou ook verklaren dat rommelen aan het snoer de muziek laat wegvallen, omdat je even een plop veroorzaakt (draadbreuk) waar de vox schakeling op reageert.

[ Voor 26% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-04-2005 00:18 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Hmmmm, dat wordt dus een nieuwe DIN-stekker er tussen zetten. De connector moet ik van 1 kant er afhalen en de draadjes afzonderlijk aansluiten. In principe een koud kunstje, want ik zie op de printplaat waar de draadjes zijn aangesloten. Hopen dat de kleuren van de draadjes in de DIN-stekker exact hetzelfde zijn.
Er zat inderdaad een draadbreuk, herinner ik mij. Want ze hadden een 'tie-rib' bij de connector er omheen gedaan, zodat dit niet meer aan de orde was.
Bij de verbinding in van het DIN-snoer, had ik het idee dat ze een cross-link hadden gemaakt. Als dat zo is heeft dat een reden?

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Het is me gelukt, het omroepsysteem heb ik weer aan de praat :*)

Heb uiteindelijk de uitgang van het mengpaneel die naar de potmeter gaat op dezelfde uitgang van het mengpaneel gezet, waar de achtergrondmuziek eruit gaat.

Dit bleek te helpen. De achtegrondmuziek gaat weg zodra je 23 intoetst en je kunt hoorbaar omroepen. Misschien dat toch de uitgang van het mengpaneel niet helemaal meer goed is.

Case solved !!!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Leuk, dus het Bosch kastje functioneert gewoon goed after all ;)

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:38
Mocht het kasje het toch ooit een keer opgeven:
http://www.rdlnet.com/st-tc1.htm

als het goed zit er ook nog een kasje tussen die, wanneer je een bepaalt nummer belt in dit geval dus 23 het gesprek naar een uitgang doorschakelt.
Die je dus op dit kasje aansluit (line to phone equip) die zet het signaal om naar een voor een paging versterker te verwerken audiosignaal, overgens zitten er op dit kasje twee relais die het achtergrond muziek kunnen onderbreken. (De meeste paging amplifiers hebben meestal een priorety ingang, zodra
deze signaal krijgt worden alle andere ingangen gemute).
Pagina: 1