Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD Extern van stroom voorzien

Pagina: 1
Acties:

• Xato
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 10:27
Ik heb hier een LCD-tje (Character) en die heeft 5 volt nodig om te draaien. Nu heb ik wel een adaptor die je in verschillende standen kan zetten en ook met verschillende koppelstukjes.
Nu kan die Adaptor 1.5V - 3V - 4.5V - 6V - 7.5V - 9V - 12V aan. Maar op welke stand kan ik hem dan het beste zetten 4.5V of 6V?
Ik zelf dacht aan 4.5V aangezien als er teveel volt doorheen gaat die doorbrand. Maar heeft 4.5V geen gevolgen als hij lang draait?
Bedankt!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Xato schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:28:
Ik heb hier een LCD-tje (Character) en die heeft 5 volt nodig om te draaien. Nu heb ik wel een adaptor die je in verschillende standen kan zetten en ook met verschillende koppelstukjes.
Nu kan die Adaptor 1.5V - 3V - 4.5V - 6V - 7.5V - 9V - 12V aan. Maar op welke stand kan ik hem dan het beste zetten 4.5V of 6V?
Ik zelf dacht aan 4.5V aangezien als er teveel volt doorheen gaat die doorbrand. Maar heeft 4.5V geen gevolgen als hij lang draait?
Bedankt!
4.5 volt zal waarschijnlijk perfect gaan!!

[edit]
Je kunt er zoieso niets kapot mee maken ;)

[edit2]
Is dus wel mogelijk dat er iets kapot gaat. Toch maar beter niet direct aansluiten dus ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Atmoz op 10-04-2005 15:18 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan een LCD niet rechtstreeks aan een adapter hangen, de spanning die daaruit komt is daar te instabiel voor (de open-klemspanning van een adapter op 4.5V kan bijvoorbeeld wel 8V zijn). Zoek eens op Internet op '7805', dit is een IC wat van spanningen tussen 7 en 30V een mooie, stabiele 5V kan maken.

Edit: Atmoz: Wel dus! Als je je LCD (die nauwelijks stroom trekt) op een adapter ingesteld op 4.5V zet, zet je er in het echt waarschijnlijk 8V overheen, wat een effectieve manier is om je LCD snel te slopen. Als je me niet gelooft moet je trouwens maar es een multimeter aan zo'n adapter hangen, die dingen zijn gewoon echt brak in het kwadraat.

[ Voor 37% gewijzigd door Sprite_tm op 10-04-2005 14:34 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Is het een gestabiliseerde spanning?
Meestal niet, van de goedkopere adaptors, en die geven gemakkelijk een 3 tal Volts teveel, als ze niet maximaal belast worden.
Hoeveel stroom verbruikt het scherm? Je kan best hier een schema maken voor een gestabiliseerde spanning van 5 volt, om beschadiging te voorkomen.
(spuit 11, maar wel met meer uitleg :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 10-04-2005 14:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Xato
Sprite_tm schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:32:
Als je me niet gelooft moet je trouwens maar es een multimeter aan zo'n adapter hangen, die dingen zijn gewoon echt brak in het kwadraat.
Ik heb het ff net opgemeten. Hij gaf een minuut constant 4.92 aan op 4.5V. Maar ik zou hem wel ff een half-uurtje laten draaien en dan nog eens meten want dat is hij een beetje opgewarmd.

Verwijderd

Die dingen zijn inderdaad uiterst instabiel. Voltage neemt af bij toenemende belasting... dus inderdaad is een stabilisatortje erbij geen slecht idee =P

• naftebakje
Als hij maar een halve volt boven de ingestelde spanning is, kan hij ws maar weinig stroom leveren. KAn je eens een pic posten of de tekst die erop staat posten?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Xato
naftebakje schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:42:
Als hij maar een halve volt boven de ingestelde spanning is, kan hij ws maar weinig stroom leveren. KAn je eens een pic posten of de tekst die erop staat posten?
Afbeeldingslocatie: http://www.reapers.nl/davey/adaptor.jpg
Daaronder staat nog iets over polariteit maar dat kon ik niet scherp krijgen. En ook kan je daar het aantal Volts instellen.

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
Je kan gewoon 5 volt uit een usb poort tappen, tot max 500 mA.

• RetepV
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Dat is dus een gestabiliseerde adapter, dus niet zomaar zo'n goedkoop 500mA ding waarvan het voltage veranderd naar gelang de belasting.

Ik zou het met zo'n voeding wel proberen, moet wel kunnen. Maar de spanning wordt vaak niet al te best gestabiliseerd door die adapter, en het kan best zijn dat je wat gekke dingen krijgt.

Bij een LCD kijken de voltages nogal nauw, het kan zijn dat je rare strepen of spikkels krijgt op het LCD. Beter om met een 7805 een echte gestabilseerde voeding te maken, of 5V uit de voeding van je PC halen.

Of uit de USB, idd. Maar ik meen me te herinneren dat een backlight van een LCD toch flink stroom trekt. Ik heb netjes een voeding met een 7805. Als ik de backlight van mijn LCD aan zet, dan wordt de 7805 heet. Als de backlight uit staat, dan blijft hij een beetje warm. Een 7805 kan zo'n 1A dissiperen, dus met de backlight aan zit hij dicht bij de 1A. Iig. meer dan 500mA.

[ Voor 27% gewijzigd door RetepV op 10-04-2005 15:05 ]

Macbook Pro

• Atmoz
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Sprite_tm schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:32:
Je kan een LCD niet rechtstreeks aan een adapter hangen, de spanning die daaruit komt is daar te instabiel voor (de open-klemspanning van een adapter op 4.5V kan bijvoorbeeld wel 8V zijn). Zoek eens op Internet op '7805', dit is een IC wat van spanningen tussen 7 en 30V een mooie, stabiele 5V kan maken.

Edit: Atmoz: Wel dus! Als je je LCD (die nauwelijks stroom trekt) op een adapter ingesteld op 4.5V zet, zet je er in het echt waarschijnlijk 8V overheen, wat een effectieve manier is om je LCD snel te slopen. Als je me niet gelooft moet je trouwens maar es een multimeter aan zo'n adapter hangen, die dingen zijn gewoon echt brak in het kwadraat.
Klopt, als je met een multimeter meet zul je 7/8 volt meten. Maar zodra die belast wordt zakt de spanning altijd omlaag naar ongeveer het juiste voltage. Tenminste, dat doen al die adapters die ik altijd gebruik. Nu kan het idd zo zijn dat het bij een LCD anders is omdat deze minder stroom nodig heeft. Dus in dat geval sorry voor het misverstand ;)

• Xato
RetepV schreef op zondag 10 april 2005 @ 15:03:
Dat is dus een gestabiliseerde adapter, dus niet zomaar zo'n goedkoop 500mA ding waarvan het voltage veranderd naar gelang de belasting.

Ik zou het met zo'n voeding wel proberen, moet wel kunnen. Maar de spanning wordt vaak niet al te best gestabiliseerd door die adapter, en het kan best zijn dat je wat gekke dingen krijgt.

Bij een LCD kijken de voltages nogal nauw, het kan zijn dat je rare strepen of spikkels krijgt op het LCD. Beter om met een 7805 een echte gestabilseerde voeding te maken, of 5V uit de voeding van je PC halen.

Of uit de USB, idd. Maar ik meen me te herinneren dat een backlight van een LCD toch flink stroom trekt. Ik heb netjes een voeding met een 7805. Als ik de backlight van mijn LCD aan zet, dan wordt de 7805 heet. Als de backlight uit staat, dan blijft hij een beetje warm. Een 7805 kan zo'n 1A dissiperen, dus met de backlight aan zit hij dicht bij de 1A. Iig. meer dan 500mA.
Waaraan zie je eigenlijk dan of het een gestabiliseerde voeding is? Maar ik denk dat ik zometeen wel even mij soldeerbout erbij pak en dan ff ga kijken wat ik voor elkaar kan krijgen met de adaptor!

*Fingers Crossed :+

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
er staat (vrij groot) "stabilisiertes" op, om maar eens een hint te geven ;)

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• naftebakje
Hij is blijkbaar gestabiliseerd idd, dus in principe kan je de adaptor gewoon gebruiken.
Maar als je LCDscherm voor jou meer waarde heeft dan enkele euro's, en je weet waar een soldeerbout warm wordt, zou ik die enkele euro's investeren in een goeie stabilistie. Ik heb al een link gepost, ws zal je wel een schema vinden dat genoeg stroom kan leveren voor je scherm.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik bouw zelf altijd een kleine 7805 schakeling om netjes 5 volt te krijgen. Zo'n schakeling is niets meer dan 2 100µF condensatortjes en een 7805. Vervolgens voedt je hem met 7,5 tot 12 volt. Werkt probleemloos, en kost je misschien 1 euro aan onderdeeltjes.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Xato
Ik denk dat ik toch maar via USB gaat want ik gebruik het lcd alleen als me pc aanstaat en dan kan ik hem ook op mijn laptop gebruiken. Maar moet ik daar nog ergens rekening mee houden. De meest linkse is toch de 5V en de meest rechtse is toch de ground?

En is die 5V wel stabiel genoeg?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als de 5volt op je USB niet stabiel is, is je hele computer niet stabiel denk ik zo :P

En was je van plan het hele lcd aan je usbpoort te gooien, of alleen de spanning?
Pagina: 1