[Ubuntu 5.04] Intel Wireless werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:43

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Heb net Ubuntu 5.04 op mijn laptop geinstalleerd, maar ik wilde de driver van mijn Wireless kaart upgraden omdat de meegeleverde driver te oud is (werkt niet goed). Mijn wireless geval is een Intel minipci 2200BG nic. Dus ik van het ipw2200 project de laatste versie gedownload, en volgens deze geinstalleerd. Ik weet dat het een howto voor 4.10 is, maar de procedure zou toch niet moeten verschillen tussen deze twee versies?

Anyway, de driver compiled perfect, geen errors, ik doe een make install, vervolgens een modprobe ipw2200, alles gaat goed... Totdat ik reboot, dan krijg ik heel eth0 niet meer te zien. Hier wat outputs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
strandbal@jewel:~$ dmesg | grep ipw
ipw2200: disagrees about version of symbol ieee80211_wx_set_encode
ipw2200: Unknown symbol ieee80211_wx_set_encode
ipw2200: disagrees about version of symbol ieee80211_wx_get_encode
ipw2200: Unknown symbol ieee80211_wx_get_encode
ipw2200: disagrees about version of symbol ieee80211_crypt_delayed_deinit
ipw2200: Unknown symbol ieee80211_crypt_delayed_deinit
ipw2200: disagrees about version of symbol ieee80211_wx_get_scan
ipw2200: Unknown symbol ieee80211_wx_get_scan
ipw2200: disagrees about version of symbol ieee80211_rx
ipw2200: Unknown symbol ieee80211_rx
ipw2200: disagrees about version of symbol ieee80211_rx_mgt
ipw2200: Unknown symbol ieee80211_rx_mgt

Ik krijg daarom dus ook dit als ik 'm vervolgens opnieuw probeer te modproben:

code:
1
2
3
strandbal@jewel:~$ sudo modprobe ipw2200
Password:
FATAL: Error inserting ipw2200 (/lib/modules/2.6.10-5-386/drivers/net/wireless/ipw2200.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)

Na enig gegoogle kwam ik op topics op o.a. ubuntuforums wat duidde op een versieverschil tussen mijn kernel-headers waartegen de driver wordt gecompiled en mijn draaiende kernel versie. Ik heb dit gedubbelchecked, maar deze zijn beide 2.6.10-5-386 volgens uname -r. Heb nog de nieuwere 2.6.11 686 kernel geprobeerd met bijbehorende headers, maar die liet mijn laptop keihard freezen, dus daar kon ik niet mee testen.

Ik ben nu een beetje de weg kwijt, waarom kreeg ik dit onder de vorige versie van Ubuntu wel aan de praat en hier niet?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Hi, als je nu eens jou oude /lib/modules/kernelversion even hernoemt naar *.old

je kernel opnieuw complileer en ook even de module_install doe

ben je van je probleem af.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Hoi,

M'n kernel hercompileren heb ik nog nooit gedaan, en aangezien Ubuntu zo'n leuk geintegreerd systeem is enzo, weet ik niet of ik daar wel goed aan doe, vooral ook aangezien ik er geen enkele ervaring mee heb...

Wat je met module_install bedoelt is me niet helemaal duidelijk?

Bedankt voor je hulp iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu is helemaal geen geintegreerd systeem, het is gewoon Linux, en de kernel staat helemaal los van de rest van de programmatuur.
Waarom heb je de nieuwste ipw2200 niet gewoon met apt gedownload?
Je hebt hem nu zelf gecompiled, laat apt dat lekker voor je doen.

Als je doet wat Thc_Nbl zegt, worden alle modules opnieuw gecompiled en geinstalleerd.

Hoe zie jij trouwens je kernel-headers met uname-a?
Je kernelheaders zijn iets heel anders dan de lopende kernel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik heb de Ubuntu multiverse en universe aan mijn sources toegevoegd, maar ik vind alleen de ipw2100 source in m'n apt terug... Vandaar dat ik aan het compileren geslagen was.

Moet ik dan toch mijn kernel gaan recompilen om dit aan de praat te krijgen? Er is dus geen makkelijkere oplossing?

uname -r geeft 2.6.10-5-386, en in /usr/src staat linux-headers-2.6.10-5-386, dat lijkt me gewoon kloppen?

[ Voor 17% gewijzigd door strandbal op 10-04-2005 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai hier Ubuntu 5.04 op m'n laptop ook met een Intel 2200BG, en dat ging in een keer goed zonder ook maar iets in de te hoeven stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 20:44:
Ik draai hier Ubuntu 5.04 op m'n laptop ook met een Intel 2200BG, en dat ging in een keer goed zonder ook maar iets in de te hoeven stellen.
Hier hetzelfde. Ik snap niet waarom je ipw drivers van sourceforge nodig hebt. Ubuntu is zo in elkaar geknutseld dat Intel 2100 en 2200 kaarten probleemloos werken. Als je te maken hebt met andere soorten veiligheidprotocollen zoals wpa of pap-ttls dan zijn er andere prog's voor die buiten de drivers werken. wpasupplicant en xsupplicant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daventry
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 10:00
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:05:
Waarom heb je de nieuwste ipw2200 niet gewoon met apt gedownload?
Je hebt hem nu zelf gecompiled, laat apt dat lekker voor je doen.
Lijkt mij nogal moeilijk om apt te gebruiken als er geen driver voor je netwerkkaartje is ;)

Ik heb ongeveer dezelfde configuratie en heb geen problemen met Ubuntu ... even ruzie met de security gehad omdat linux geen WPA met passphrase ondersteund, dus moest het via WEP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Daventry schreef op zondag 17 april 2005 @ 10:30:
[...]

Lijkt mij nogal moeilijk om apt te gebruiken als er geen driver voor je netwerkkaartje is ;)
Meestal heb je ook nog wel een reguliere netwerkkaart in je laptop zitten... Bovendien heeft ie ook de driver van sourceforge gedownload, dus dan kun je ook apt-get-en (of synaptic-en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
WPA vereist volgens mij driver versie 1.0.2 van de Intel driver, ik heb het iig nooit aan de praat gekregen met de meegeleverde driver versie. Ondertussen ben ik erachter dat ik niet de enige ben met dit probleem (het is zelfs een sourceforge bug, zie hier). Ik vermoed dus dat er een nieuwe versie uit moet gaan komen wil ik dit goed aan de praat gaan krijgen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik geef mijn topicje even een rotschop :P aangezien ik een werkende oplossing heb gevonden. Na het proberen van diverse kernels kreeg ik 'm nog steeds niet aan de praat, tot ik deze thread op het sourceforge forum heb gevonden: http://sourceforge.net/fo...d=1292328&forum_id=372480

De stappen daar opgevolgd, en voila, modprobed perfect, en wpa_supplicant werkt ook nog eens _/-\o_

Pagina: 1