Toon posts:

[EL] Casefan op 7 Volt op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, voordat ik word afgebrand omdat deze vraag al zo vaak is gesteld, dat klopt, MAAR voor zover ik heb kunnen vinden met de search is mijn vraag toch even anders. Oke op hoop van zegen, komtiedanhe: :)

Ik wil mijn casefans op 7 volt laten draaien omdat ik ze op 12 volt teveel lawaai vind maken. Nu heb ik gedeeltelijk antwoord gevonden via de search, namelijk de volgende:

de rode draad van de fan moet aan de gele van de molex.
de zwarte draad van de fan aan de rode van de molex.

De grote MAAR is nu dus dat al deze topics over het aansluiten van een casefan op een molex gaan en ik wil nu juist weten of het ook mogelijk is om een casefan die op het moederbord zit aangesloten op 7 volt te laten draaien. Dat is dus zo een 3-pinnige aansluiting die op mijn moederbord wordt aangegeven met PWR FAN of CHA FAN. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de draadjes moet aansluiten op mijn moederbord om 7 volt te krijgen (of 5 volt for that matter). Of kan dat helemaal niet en zal ik ze allemaal via molex moeten omtoveren tot 5 of 7 volt?

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Het moederboard geeft standaard gewoon 12 volt aan een fan. Dmv speedfan kun je je fans harder en zachter laten draaien, maar niet de hele tijd (na een reboot is alles gewoon weer normaal).
Bij een molex is het gele draadje 12 v en het rode draadje 5 volt. Je krijgt dan dus 12-5=7 volt op je fan. Een moederboard heeft maar 1 lijn. Niet een 5v en een 12v!

Verwijderd

je kan het niet op zon 3 pin doen, je kan wel de com kabel (middelste afaik) laten zitten en dan toch je rpm uitlezing behouden. De andere 2 doe je dan gewoon op de gele en de rode.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt in ieder geval. Hoewel het voor sommigen misschien triviaal was weet ik nu tenminste dat het mobo gewoon 12 volt levert en dat dus niet (zomaar) aan te passen is. Met hulp van een handige pa heb ik nu 4 casefans op één omgebouwde molex van 7 volt zitten mbv kroonsteentjes en mn pc is echt _enorm_ veel stiller geworden. Enige is dat mn leds nu niet meer branden maar die zullen wel de volle 12 volt nodig hebben. Maar ik geef meer om een goede nachtrust dan mn pc-verlichting :)

edit: Hmz ik zie nu ook dat deze in de verkeerde categorie heb gepost... Sorry ik dacht in CE te zitten en heb toen new topic aangemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 15:10 ]