Toon posts:

[linux] software raid 1. lilo op 2e schrijf niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor een bedrijf bezig met hun internet server. nu komen 2 schijven in software raid 1 te staan.
maar als ik de schijven omdraai. zijn beide master. komt de 2e schijf niet verder als LI dus de bootsector is niet goed geschreven.

want de server moet vanaf 1 schijf kunnen opstarten ongeacht welke.
hoe kan ik het beste de lilo probleem oplossen?, via knoppix opstarten en dan MBR weer aanmaken of?

code:
1
2
3
4
boot = /dev/hda, map = /boot/map.0301
Added linux *
boot = /dev/hdc, map = /boot/map.1601
Added linux *

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
volgens lilo schrijft hij het wel goed weg..

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Je moet hdc dan ook niet omprikken op een ander ide kanaal, maar alleen hda los halen en in het bios aangeven dat ie zowel van hdd0 als hdd1 moet booten

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Je kunt in je BIOS vaak instellen dat ie van de eerste harddisk moet booten. Als je raid 1 intact is, is dat bijvoorbeeld 0x80 (stel: primary master ofwel hda). Als hda ontbreekt (door bijvoorbeeld een harddisk crash) kan je bios autmatisch beslissen om van 0x81 (stel secondary master ofwel: hdc) te booten.

Nu is de werking van alle BIOSSen anders. Zo kan het ene BIOS beslissen na de crash dat de secondary master ineens 0x80 wordt of dat de nummering hetzelfde blijft (dus 0x81). In jouw geval is vermoedelijk het laatste aan de hand.

We gaan ff uit van het laatste geval (hdc blijft 0x81)
In het geval van de crash wil je dat er geboot wordt van 0x81 terwijl lilo geconfigureerd is om sectoren te lezen van 0x80 (die dood is). Resultaat is dat lilo crasht (LI zonder LO): het probleem dat jij nu hebt.

Nu is het mooie van Lilo dat er een MBR loader bestaat die in staat is te bepalen wat de bios device code is waarvan geboot wordt. Deze code wordt vervolgens doorgegeven aan de andere stage loaders.
Het resultaat: Je installeert dan lilo eenmalig, terwijl het in elke denkbare configuratie boot.

Om van deze functie gebruik te maken heb je een Lilo MBR nodig.M.a.w.:
* lilo mag niet in het mbr
* lilo moet in de eerste sector van de actieve partitie
* het mbr van beide schijven moet een lilo MBR bevatten

Het laatste is te bereiken met lilo -M /dev/md0. Het raid gebeuren in de kernel schrijft dan op beide schijven een bruikbare en bootable configuratie weg.

Oja, Dit werk natuurlijk alleen bij een RAID die niet-skewed is
suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Bij sommige configuraties is Lilo dus perfect bruikbaar en zelfs na het crashen van harddisks uit een raid1.
Bovenstaande info komt uit README.raid1 van de source tarball van lilo.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

De info die irondog heeft gegeven is zeer praktisch voor je denk ik.

Zie :
http://www.faqs.org/docs/Linux-mini/Boot+Root+Raid+LILO.html
Hier heb ik vrij veel info kunnen vinden over RAID.

Overigens wil ik je afraden je bootschijf als RAID1 te gebruiken.
Wat je evt. kan doen is een zeer kleine schijf als boot schijf te gebruiken en vervolgens WEL
je ROOT (/) op een RAID 1 set mounten.
Hiermee is het geen ramp wanneer de boel op zijn gat gaat want linux kan dan automagisch
van de andere schijf doorstarten.

Inmiddels heb ik zelf overigens een hardware raid controller van 3ware gekocht (7000 serie).
Dit werkt moet ik zeggen 100X beter dan dat software raid 1 en vereist nagenoeg geen onderhoud.
(Daarnaast is het HOTSWAP!!)

Mijn advies is stop met die on-board raid troep en koop een Promise SUPERTRACK of echte hardware RAID controller van bijvoorbeeld 3Ware.
(GEEN Fasttrack!! Deze zijn soft raid en geen haar beter dan onboard raid)

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

AADNOLL schreef op maandag 11 april 2005 @ 13:21:
Mijn advies is stop met die on-board raid troep en koop een Promise SUPERTRACK of echte hardware RAID controller van bijvoorbeeld 3Ware.
(GEEN Fasttrack!! Deze zijn soft raid en geen haar beter dan onboard raid)
Amen. Ik heb inmiddels ook het nodige gezeik gehad met fakeraids (van 't type onboard intel om precies te zijn) en het komt er op neer dat 't gewoon klote is. Je moet er ten eerste speciale software voor installeren waarna de software zelf gaat RAIDen (en volgens mij mis je hier dus 't hele punt van een RAID kaart..) en vervolgens ondersteunt de gemiddelde softraid kaart nog geeneens hotswap ook. Totaal nutteloos dus.

Koop alsjeblieft een hardware RAID kaart van 3ware of iets soortgelijks, die werken prima en presenteren een RAID volume ook daadwerkelijk als een gewone hardeschijf aan het OS. Het RAIDen doet de kaart vervolgens. Ondersteunt nog hotswap ook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

CyBeR > I know EXACTLY what you mean ;)

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Pagina: 1