Toon posts:

Wireless router aansluiten op "wired switch"?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd zitten googlen maar kom er niet uit, het is misschien ook een aparte vraag: we zitten hier in een studentenhuis met 5 computers in een adsl netwerk. We hebben een multi pc modem met daarachter een 8-port switch. Nu wil iemand voor zichzelf een draadloze router op die switch aansluiten zodat ie dan zelf draadloos kan internetten. Dat lijkt mij op zich al niet gebruikelijk en misschien onmogelijk? Anyway, als die draadloze router op de switch is aangesloten, kan de rest niet meer internetten doordat er teveel verkeer is via die draadloze router. Komt dat door teveel downloaden van die gast of kan deze constructie sowieso niet?

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Deze constructie gaat wel gewoon werken, maar je moet even de configuratie van de nieuwe draadloze router in de gaten houden.
In principe kun je deze gewoon als gateway configureren.
Denk ook aan je DHCP, want als de adslmodem en de draadloze beide DHCP adressen gaan uitdelen gaan er rare dingen gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
maar die wireless kan toch niet als gateway fungeren voor de rest van ons die wel allemaal draden hebben? bedoel je dat ons draadhebbende adsl modem geen dhcp moet uitdelen aan die router, want dat adsl modem moet nog wel dhcp aan ons draadhebbenden uitdelen lijkt me

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 16:37
Je kunt ipv een router ook een WAP (Wireless Access Point) aansluiten op je dsl modem.

Een wap heeft als voordeel dat hij transparant je netwerk beschikbaar maakt zonder router instellingen toe te hoeven passen.

Als je een router met ingebouwde switchpoorten aanschaft en je pc's (zowel met als zonder draad) op deze router aansluit, kun je op beide dhcp aanzetten. De router krijgt dan automatisch een ip van je modem, en je pc's krijgen deze van de router. Dit is de makkelijkste manier om alles te configureren.

[ Voor 2% gewijzigd door rdfeij op 10-04-2005 11:45 . Reden: typo ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Ik zou inderdaad een Wireless Access Point _zonder_ router erin neerzetten :)

Een Wireless router zoals ze genoemd worden zijn in feite twee of drie apparaten in één doosje: een wireless access point dat er voor zorgt dat draadloze mensen een verbinding hebben met het bedraade netwerk. Dat heeft dus nog geen *piep* met ip-adressen of internet te maken.

Dan zit er vaak een switch in, om meerdere bedraade apparaten op elkaar aan te sluiten. Ook dit onderdeeltje heeft niets met ip-adressen of internet te maken.

Ten slotte zit er een router in. Deze heeft een zogenaamde WAN-poort en een LAN-poort, en kan bet een paar truckjes ervoor zorgen dat pakketjes van de ene naar de andere poort gegooid worden. 1 van die truckjes is NAT, de buitenwereld laten denken dat er maar 1 pc staat (want maar 1 ip-adres) terwijl het intern een stuk meer kunnen zijn. Dit stukje zorgt ervoor dat je met zijn allen via 1 verbinding op internet kunt.

Wat je in jullie situatie dus eigenlijk nodig hebt, is alleen het bovenste, de access point. De switch kan geen kwaad, en de router moet je dan gewoon niet gebruiken :) Dat houd in de kabel van je bedrade netwerk in een LAN-poort, en in de setup van die router de DHCP-server uitzetten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
alvast thanx allemaal............de ingebouwde switch in die wireless heeft alleen te weinig ingangen voor ons allemaal, kun je op 1 zo'n ingang dan nog weer een externe switch plaatsen?

• Paul
switch = switch = switch :) De ene heeft wat meer features of is wat sneller dan de andere maar aan elkaar lussen is nooit een probleem (tot een ketting van 8 of hoeveel was het :P Er zit een maximum aan het aantal dat je aan elkaar kunt hangen).

Van "multi pc modem" (ADSL modem + router + switch) naar die bestaande 8p switch is nu toch ook geen enkel probleem? Die kun je gewoon laten staan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Zolang de kabel vanaf je eerste switch maar op de WAN poort van die wireless zit moet het werken.
Plug je m in op de LAN poort dan is gedonder verzekerd, 2 dhcp server, gateways enz enz. En die nieuwe gateway/dns werkt dan niet omdat die wil naar de WAN poort van de wireless router die dan niet aangesloten zit.

• Paul
nee, of je smeert hem even NAT-over-NAT aan, waardoor niemand op dat netwerk meer naar hem toe kan connecten (en hij de rest niet kan zien en dus op ip-adres moet connecten)...

Gewoon die kabel in (een van) de LAN-poorten steken, en in de nieuwe router de DHCP-server uitzetten. Of natuurlijk een access-point zonder routerfunctionaliteit aanschaffen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 18:42
om welke routers gaat het ?

zou op die wireless router niet de Internet poort gebruiken.
ik gok dat je 4 poorten heb voor een computer met kabel en een poort voor internet

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 20:34
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 13:03:
Zolang de kabel vanaf je eerste switch maar op de WAN poort van die wireless zit moet het werken.
Plug je m in op de LAN poort dan is gedonder verzekerd, 2 dhcp server, gateways enz enz. En die nieuwe gateway/dns werkt dan niet omdat die wil naar de WAN poort van de wireless router die dan niet aangesloten zit.
Dit is niet waar.

Ik heb het zo thuis:
Vanaf een andere switch heb ik een kabel op een van de wireless router zijn 'switch' poorten aangesloten. Wel moest ik het uplink knopje van mijn switch gebruiken. Dus het lijkt me dat je of de uplink of een cross kabel moet gebruiken.

Wel DHCP uitzetten op de wireless router anders krijg je gezeik. Het lijkt me handiger dat je van 1 punt een IP-je krijgt.

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

Pagina: 1