[luidsrpeker] onterwerp probleem

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heb 2 80w 8Ohm speakers van een surround setje, verder heb ik 1 80w 16Ohm speaker van center speaker (alle butt kwaliteit)

Nu wil ik deze gaat gebruiken voor wat muziek buiten. Deze komt onder een afdakje te hangen.

Mijn electronica zegt: alles parralel: 1/r=1/8+1/8+1/16 -> r=3,2 Ohm, klopt deze berekening?
Stel ik zet beide *ohm is serie en deze weer parrallel met de 16 Ohm -> 1/r=1/16+1/16 -> r=8 Ohm

Werkt het schakelen met de luidsprekers ook zo? Of zal ik hem eventueel nog anders moeten aansluiten. Ik wil geen filter oid gaan aanschaffen. Hooguit een elco oid. Maar wwt niet of het dan beter wordt

[ Voor 4% gewijzigd door elgringo op 10-04-2005 17:23 ]

if broken it is, fix it you should

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Waarom doe je zo moeilijk? Heb je niet genoeg aan die 2 van 8 Ohm?

Bovendien: nee, impendanties van speakers kan je niet volgens de normale regels gebruiken. Luidsprekers hebben een impedantie, geen weerstand. Bij iedere frequentie kan de weerstand anders zijn, het 'totaal' van al die verschillende weerstanden is dan de impedantie. Meestal is de aangegeven waarde zo ongeveer de laagste weerstand die voorkomt bij alle frequenties.

[ Voor 4% gewijzigd door Varienaja op 10-04-2005 10:50 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• elgringo
Varienaja schreef op zondag 10 april 2005 @ 10:50:

Bovendien: nee, impendanties van speakers kan je niet volgens de normale regels gebruiken. Luidsprekers hebben een impedantie, geen weerstand. Bij iedere frequentie kan de weerstand anders zijn, het 'totaal' van al die verschillende weerstanden is dan de impedantie. Meestal is de aangegeven waarde zo ongeveer de laagste weerstand die voorkomt bij alle frequenties.
Ok en alles paralleel dan is dit de beste optie?

[ Voor 6% gewijzigd door elgringo op 10-04-2005 12:04 ]

Verwijderd

Varienaja schreef op zondag 10 april 2005 @ 10:50:

Dat is niet helemaal waar wat je hier zegt. Een luidspreker (of beter een chassis) heeft wel degelijk een weerstand. De gelijkstroomweerstand van een 8 Ohms chassis ligt meestal zo rond de 6,3 Ohm. Maar dat is hier verder niet relevant.

De "aangegeven waarde" is de nominale impedantie en zoals deze term al aangeeft is dat een soort van gemiddelde en dus zeker niet de laagste weerstand! Fabrikanten proberen juist de impedantie wat naar boven te schroeven als er diepe dippen in de curve zitten.

elgringo:
Zoals je in je 2e berekening laat zien zit je op die manier het veiligst. Het kan echter zo zijn dat door de combinatie van 3 chassis er een dip ontstaat in je impedantiecurve waardoor je versterker het moeilijk kan krijgen.
Ook zal het resultaat verre van hifi zijn maar volgens mij heb je dat zelf ook al wel door.
Als je zomaar wat spullen bij elkaar propt blijft het toch maar behelpen. Probeer het gewoon en luister er naar, zoveel kan er niet mis gaan eigenlijk. :)

• elgringo
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 12:50:
[...]

Dat is niet helemaal waar wat je hier zegt. Een luidspreker (of beter een chassis) heeft wel degelijk een weerstand. De gelijkstroomweerstand van een 8 Ohms chassis ligt meestal zo rond de 6,3 Ohm. Maar dat is hier verder niet relevant.

De "aangegeven waarde" is de nominale impedantie en zoals deze term al aangeeft is dat een soort van gemiddelde en dus zeker niet de laagste weerstand! Fabrikanten proberen juist de impedantie wat naar boven te schroeven als er diepe dippen in de curve zitten.

elgringo:
Zoals je in je 2e berekening laat zien zit je op die manier het veiligst. Het kan echter zo zijn dat door de combinatie van 3 chassis er een dip ontstaat in je impedantiecurve waardoor je versterker het moeilijk kan krijgen.
Ook zal het resultaat verre van hifi zijn maar volgens mij heb je dat zelf ook al wel door.
Als je zomaar wat spullen bij elkaar propt blijft het toch maar behelpen. Probeer het gewoon en luister er naar, zoveel kan er niet mis gaan eigenlijk. :)
Moet aardig geluid uit komen (het is alleen voor bq'en en als we fikky gaan stoken)

Dus 2 van 8 ohm in serie, parallel met die van 16 ohm lijkt je het beste?

Dit zoals hierboven, heb ik uitgevoert. Het resultaat is als een wekkerradio met bas die nog redelijk hard kan; goed genoeg dus

[ Voor 6% gewijzigd door elgringo op 10-04-2005 20:31 ]