Toon posts:

Switch tussen speedtouch 510 en PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst wil ik aangeven dat ik zeer slecht thuis ben in netwerken/ modeminstellingen etc.
Ik heb al het een en ander gelezen maar ik vindt het nog steeds erg ingewikkeld.
Wat is het geval. Omdat de alcatel speedtouch modem 510 maar 1 uitgang heeft en ik met de vaste pc en met de laptop op internet wil kunnen (en bestanden delen) heb ik een switch aangeschaft (sweex 8 ports 10/100mbps). Gewoon met utp kabels aangesloten.
Heeft er iemand een goede uitleg hoe dit te doen. Want gewoon de kabels erin pluggen
werkt niet want ik krijg geen verbinding. Het draait waarschijnlijk om de juiste instellingen van ip adressen en modem instellingen van de speedtouch 510i. Ik zou diegene zeer dankbaar zijn als iemand me op weg kan helpen. Ik hoop dat ik voldoende informatie heb verstrekt anders hoor ik het wel.

Strijkijzer _/-\o_

Verwijderd

Waarschijnlijk is je probleem dat je modem ook daadwerkelijk ingeschakeld staat als modem. En als je dus meerdere pc's wilt aansluiten aan dit apparaat zul je het moeten instellen als router (als dit kan, ken het type niet helemaal), of echt gebruik moet maken van een router.

Wel kan je bestanden delen via de switch. Je moet dan wel je laptop en je pc zo instellen dat ze connectie met elkaar kunnen maken. Dit door ze in de zelfde IP range te plaatsen..

Kon je dit trouwens niet vinden in de FAQ of via de search??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jawel ik vind best veel via de search en ben daar ook best mee bezig maar kom toch niet echt verder mee al een paar dagen. De alcatel speedtouch modem heeft routerfuncties. Ik neem aan dat ik die niet 'aan' hoef te zetten en dat dit al standaard meedraait. Mijn testopstelling die ik eerst wil maken is dat ik gewoon via de switch met de vaste pc het inernet op kan, daarna wil ik de laptop erbij zetten. Maar met de eerste stap loop ik dus al vast.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

begin eens hier:

[rml][ NT] troubleshooter FAQ[/rml]

ik denk:
wellicht een cross cable tussen de speeedtouch en de switch. maar je geeft echt te weinig info. standaard staat de speedtouch al goed om meerder pc te kunne routeren (nat eren eigenlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door leuk_he op 09-04-2005 22:44 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Áls de speedtouch klaar is om te routeren dan heeft de crosscable geen zin. Wat ik wel wil weten is of de pc en laptop een IP krijgen, en zo ja.. wat voor IP dit is..

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

DaRoot

Some say...

Volgens mij wil die Speedtouch graag met een cross-link-cable verbonden worden met een switch. Pak anders de evt. aanwezige uplinkpoort... Maar aan de andere kant, volgens mij moet elke huidige Sweex-switch dit automagisch detecteren en corrigeren...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Tegenwoordig wordt er door KPN ipv het Speedtouch home modem, het Thomson 510 (i) modem geleverd. Het tweaken van dit modem is niet meer nodig, aangezien er al een router in zit.
Sluit een hub/switch op het modem aan. Draai dan op elke aangesloten pc de kpn software setupST.exe, en kies daarin "change the lan settings" en je bent klaar.
Uit de I&T faq ;)

Verwijderd

Rare speedtouch dingetjes ;)

Maarja..als dat zo is dan zou dat wel eens de oplossing zijn voor je probleem..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb er ook een, en je hebt inderdaag geen router nodig (ook geen cross-cables; hij heeft geen autosensing). Verder gewoon op je clients als gateway je modem nemen... hij heeft DHCP servertje aan boord (en een bagger-DNS ook nog eens \o/ )...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan via de switch gewoon niet pingen naar de speedtouch 510. Netwerkje tussen 2 pc's lukt wel.
IP-adres modem speedtouch 510 is 10.0.0.138. UTP kabel rechtstreeks in de pc en gelijk wel verbinding. Fire-walls heb ik al uitgezet. Moet ik op de modem nog wat instellen?
Of kan iemand bevestigen dat er zeker een crosskabel moet lopen tussen de modem en de sweex switch?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 13:49 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 22:13
Ik heb dezelfde situatie als jij, een 510 en een sweex :P
Gewoon een rechte kabel dr tussen, niks geen cross.
Doe op je pc en lap eens een ipconfig, en dump hier de ip adressen die ze krijgen..

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:49
510 + 1prt is 9 van 10 keer een meegeleverd "Single user" modem vanaf de provider.

Download de Config Tool via http://www.speedtouch.nl en start de wizard.

Kies voor, bijv. KPN, PPOA + NAT + DHCP. Op deze manier wordt het een modem/router en dan moet het wel werken denk ik.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:51
weet niet of je dit al gedaan heb en of dat op je switch zit, maar zie je ook nog iets van MDI of MDI-X staan op je switch? zo ja: op MDI-X het modem aansluiten.

JvS weet sowieso het antwoord hier wel op :P

Verwijderd

Topicstarter
Het is deze switch http://www.sweex.nl/product.asp?pid=109 elke poort kan worden gebruikt als uplinkpoort, in de productbeschrijving hebben ze het over een schakelaar aan de achterkant maar die zit er dus geen, vreemd vind ik dit.
Een aantal geven aan de modemsetup opnieuw te draaien. Als ik alle kabels op de switch aansluit heeft het geen zin om een modemsetup te draaien want de modem wordt niet gezien (ping 10.0.0.138), dat gaat dus niet. Het eerste vereiste is toch dat de modem gezien wordt maar er is via de switch geen contact met de modem.

Verwijderd

Topicstarter
BobR13 schreef op zondag 10 april 2005 @ 15:06:
Ik heb dezelfde situatie als jij, een 510 en een sweex :P
Gewoon een rechte kabel dr tussen, niks geen cross.
Doe op je pc en lap eens een ipconfig, en dump hier de ip adressen die ze krijgen..
Ik kan via de switch niet pingen naar de modem, op welke poort heb jij de modem 510 gezet en moeten er nog instellingen gewijzigd worden in het modem voordat je hem aansluit op de switch?

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt toch dat de kabel niet in orde is, met een nieuw uitgerolde kabel werkt het allemaal.
Erg vreemd dat je met een brakke kabel plots problemen het met een switch ertussen
en niet rechtstreeks in de pc. Allen bedankt voor de reacties in ieder geval.
Pagina: 1