Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voltage aanpassen op fan van voeding

Pagina: 1
Acties:

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:36
Ik heb een web/file/print server die ook als router/firewall dient.

Deze staat in mijn logeerkamer (naast slaapkamer) en ik vind dat ie teveel herrie maakt.
hij heeft de volgende specs:
Linkworld voeding model LPK6-300WP (300watt max)
asrock mobo, Duron 800mhz, 512 mb intern, hitachi deskstar 160gb met qtec cooler.

Ik weet dat de herrie van de voeding afkomt, er zit namelijk een goede stille cpu cooler op en de harddisk cooler van qtec hoot je niet.
En video kaart is een s3 2mb pci geval dus die hoor je ook niet ;)

Ik had van iemand gehoord dat je de cooler in de voeding van 12 naar 6 volt zou kunnen zetten. Dus dat was ik van plan te doen.
Ik heb net de voeding uit elkaar gehaald maar zie dat het plus draadje wat naar de koeler gaat eerst langs een klein dingetje gaat wat aan het koel element zit geschroeft.
Dus ik denk dat daar een soort voelertje met weerstand zit dat als het ding warm word dat ie dan harder koelt.
Zou dit kunnen en heeft het dan nog wel zin een voltage mod te doen op deze koeler??

Opleiding Brandveiligheid

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Als het een temperatuurgeregelde schakeling is, heb je kans dat die niet meer werkt als je er minder spanning op zet. Plus dat het kan betekenen dat die ventilator echt zo hard moet draaien om genoeg koeling te leveren. Je kan kiezen om een fan te plaatsen die minder geluid bij dezelfde airflow, bijvoorbeeld een papst. En als je dan nog niet tevreden bent, kan je die nog op 7 volt (tussen de +5 en +12V) of 5 volt laten draaien...

U vraagt, wij antwoorden.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Dat zijn inderdaad temeratuurgestuurde dingen, maar die in goedkope voedingen zitten doen vaak niet veel meer dan aan/uit schakelen bij 30 graden ofzo heb je niks aan..

Mijn advies: eruit halen het ding (inclusief printje) en dan een zalman/papst erin gooien op 7 volt ofzo.