2e hdd met 2 mb cache remt de rest af?

Pagina: 1
Acties:

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-03 10:47
ff een korte vraag:
als je nu een 40 gig schijf hebt met 2 mb cache en je gaat een nieuwe kopen met 8 mb cache om vervolgens op die nieuwe hdd windows etc te installen.
als je dan die oude van 40 gig erbij schroeft als D schijf om ISO's en films op te bewaren, kan het dan zo zijn dat die 2 mb je systeem afremt?

het lijkt mij iig heel erg sterk maar een vriend zei dat ik bij die nieuwe schijf beter die oude in een case kan doen omdat de oude anders je hele systeem vertraagd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij je de schijven in een raid array zet zal die het systeem niet vertragen, alleen de shijfbewerkingen naar die schijf zullen langzamer zijn dan naar een andere schijf, maar dat lijkt me echt niet meer dan logish.

• boblelie
nee ok, maar het is dus niet zo dat als ik een spel install op de nieuwe schijf, dat hij langer moet laden door die oude hdd.

toch?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bobje_2 schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 20:51:
nee ok, maar het is dus niet zo dat als ik een spel install op de nieuwe schijf, dat hij langer moet laden door die oude hdd.

toch?
nee, want je gebruikt die schijf dan toch niet?

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Als je ze beide op 1 IDE-kanaal zet zou het kunnen, maar zet gewoon je opslag (oude) hd bij je cd-romspeler op je secondary IDE-kanaal.

• boblelie
ja da zei ik ook al tegen hem, maar hij is uber eigenwijs.
ik zal hem eens dit topic laten lezen, dan zuigt ie wel anders :P

maar dat laatste id kan helaas niet want heb al 2 roms aangesloten op die fletkeebul.

maja, ik ga er gewoon vanuit dat niets al dan niet weinig uit zal maken.

ja tog?

[ Voor 42% gewijzigd door boblelie op 09-04-2005 21:06 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bobje_2 schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 21:04:
ja da zei ik ook al tegen hem, maar hij is uber eigenwijs.
ik zal hem eens dit topic laten lezen, dan zuigt ie wel anders :P
Ach, als je echt onomstotelijk bewijs wil moet je gewoon een benchmark draaien.
Zoals hij het zegt heeft een andere schijf altijd invloed.
Dus gewoon even 2 keer testen, 1 keer met en 1 keer zonder de 2e hdd erin, veel verschil zal er niet tussenzitten.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
'vroeger' was het volgens mij wel zo dat als je 2 verschillende apparaten op 1 IDE aansluiting hebt aangesloten dat de snelheid van de langzaamste dan wordt aangenomen. Bijv. bij een U-DMA schijf en een PIO3 modus cd-rom speler. Maar tegenwoordig kun je volgens mij alles door elkaar heen doen. En in jouw geval gebruikt die langzamere HD hetzelfde protocol (ATA100 neem ik aan) als die snellere schijf, dus ws. maakt het niks uit.
Maar test het gewoon even voor de zekerheid en kijk even in windows devicemanager (bij disk controller oid) of alles nog in DMA modus draait na toevoegen van de schijf. Enigste wat ik me zo kan voorstellen is dat windows misschien je snelle schijf om een onduidelijke reden op PIO modus zet, en dat merk je wel in de prestaties (in dat geval weer even terugzetten op DMA).

[ Voor 28% gewijzigd door Palomar op 09-04-2005 23:42 ]

Pagina: 1