Ik ben m'n mailverkeer wat aan het beveiligen, zo heb ik gezorgd dat fetchmail m'n mail ophaalt over een met ssl beveiligde verbinding. Als ingaand veilig moet, dan moet het uitgaand uiteraard ook. Ik gebruik exim4 als MTA met als smarthost mail.planet.nl. Als ik dpkg-reconfigure gebruik om de configuratie in te stellen staart er helemaal niks over encryptie bij. Nu heb ik heel wat zitten neuzen en zoeken, maar uiteindelijk las ik dit in /usr/share/doc/exim4-base/README.SMTP-AUTH:
? Ik heb al veel gegoogled en veel dingen die ik tegenkwam gingen over ssl icm certificaten, maar die certificaten zijn niet hetgene dat me interesseert, ik wil gewoon niet dat m'n mail in plaintext naar de smtp-server van de provider wordt gestuurd
. Zo vreemd is dat toch niet 
Ik ben er overigens van op de hoogte dat de echte configuratiefile /etc/exim4/exim4.conf.template is, maar veel zinnigs heb ik er nog niet uit kunnen halen. Wel vind ik het vreemd dat bij het greppen op die directory /etc/exim4/update-exim4.conf.conf de enige is die 'mail.planet.nl' bevat terwijl deze file door debian zelf in het leven is geroepen voor de configuratie. Het werkt overigens allemaal goed op het moment.
Begrijp ik hieruit dat het per definitie versleuteld verkeer isIf you want to set up exim as SMTP AUTH client for delivery to your
internet access provider's smarthost put the name of the
server, your login and password in /etc/exim4/passwd.client:
name.of.server.example:mylogin:secretpassword
(Lines starting with a hash-mark (#) are ignored.)
--------------------------------
AUTH PLAIN and AUTH LOGIN are disabled for connections which are not
protected by SSL/TLS per default. These authentication methods use
cleartext passwords (like telnet).
If you need to enable them for unencrypted connections because your
service provider does support neither TLS encryption nor the CRAM MD5
authentication method you will have to change the "plain:" and/or
"login:" authenticator respectively in /etc/exim4/exim4.conf.template [3]
as described in the comments in the file.
Ik ben er overigens van op de hoogte dat de echte configuratiefile /etc/exim4/exim4.conf.template is, maar veel zinnigs heb ik er nog niet uit kunnen halen. Wel vind ik het vreemd dat bij het greppen op die directory /etc/exim4/update-exim4.conf.conf de enige is die 'mail.planet.nl' bevat terwijl deze file door debian zelf in het leven is geroepen voor de configuratie. Het werkt overigens allemaal goed op het moment.
[ Voor 13% gewijzigd door Bananenplant op 09-04-2005 20:29 ]
❤️🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !