[noob] Sony DSC-V3 of FujiFilm S5500

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:46
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest reviews te lezen, vergelijkende tests te zoeken, naar de Mediamarkt geweest voor "real life" ervaring...

Nu heb ik na lang wikken en wegen de Powershot G6 afgeserveerd ten koste van de Sony DSC V3, maar de Fuji Finepix S5500 blijft ook maar in mijn hoofd rondspoken.
Ondanks de kleinere hoeveelheid MP's, trekt deze digicam toch mijn aandacht door veel opties, toch goede kwaliteit beelden etc.

Wie kan mij uitleggen waar het grote prijsverschil (200 Euro) tussen de Sony en de Fuji vandaan komt? Maakt de Sony echt veel mooiere foto's? Het gaat bij mij vooral om het maken van echt mooie foto's van dieren, dus snel foto's kunnen maken is wel een pre (en daar was de Sony wel weer erg goed in...)

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06-2025
misschien dat je op dpreview.com de camera's naast elkaar kan leggen om te zien waar het verschil vandaan komt?

Gevonden, kijk hier

Belangrijkste dingen die ik zo zie zijn de hogere resolutie van de sony, de mogelijkheid voor opslaan in tiff (ook sony), aansluiten van remote control, langere sluitertijd, hoger iso (tot 800) en USB2

De rest, see 4 your self

[ Voor 97% gewijzigd door Jeronimo78 op 09-04-2005 20:26 ]

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

• B-Force
Bedankt voor de link. Had inderdaad al op dpreview.com gekeken, alleen deze optie nog niet ontdekt...

Als ik ze nu zo naast elkaar zijn ern og 2 dingen die mij opvallen: de Fuji heeft 10x optische zoom, en de Sony "maar" 4x.

De Fuji is en blijft echter 200 € goedkoper, waar komt dit verschil vandaan? Is de kwaliteit van de lens dan een stuk slechter oid?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Als je even ophoudt met naar de prijs te kijken, en dan op http://www.pbase.com de foto's even bekijkt van beide camera's, en naar de winkel gaat om ze beide vast te houden, op dpreview nog even de specs doorneemt, en DAARNA pas weer naar de prijs kijkt en een keuze maakt........

.... dan zou dat denk ik een goede actie zijn.

Alors.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:49

breinonline

Are you afraid to be known?

B-Force schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 20:12:
Het gaat bij mij vooral om het maken van echt mooie foto's van dieren, dus snel foto's kunnen maken is wel een pre (en daar was de Sony wel weer erg goed in...)
Wat bedoel precies met dieren? Gaat het dan om foto's van huisdieren of wil je in de dierentuin of op safari plaatjes van dieren kunnen schieten? In het eerste geval kan de Sony een interessante optie zijn, maar in de dierentuin heb je veel en veel meer aan 10x zoom, dan moet je gewoon voor de fuji gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• B-Force
breinonline schreef op zondag 10 april 2005 @ 08:30:
[...]

Wat bedoel precies met dieren? Gaat het dan om foto's van huisdieren of wil je in de dierentuin of op safari plaatjes van dieren kunnen schieten? In het eerste geval kan de Sony een interessante optie zijn, maar in de dierentuin heb je veel en veel meer aan 10x zoom, dan moet je gewoon voor de fuji gaan.
vooral huisdieren

Verwijderd

Heb je ook gekeken naar een Canon Powershot S1 IS? Misschien een beetje oud, (3.3mp, is genoeg voor A4), heeft een uitmuntende videomode (bijna gelijk aan DVD-camcorder) en heeft imagestabilizer!

335 euro in Nederland :)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Voor het geld van een V3 kun je ook kijken naar een Panasonic Z20, heeft stabilisatie, zoombereik van 26-432mm 5MP en een lichtsterke lens (2,8 over het hele zoombereik). De camera wordt erg gewaardeerd, zo heb ik gelezen. (zelf geen ervaring mee)
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/

Ik zou zelf niet voor de Fuji kiezen, Fuji heeft de onhebbelijke gewoonte om zelfs in de beste kwaliteit-stand nog een te hoge jpg-compressie toe te passen. En wat je kwijt bent aan informatie, ben je dan dus ook echt kwijt.

• B-Force
Die Panasonic ziet er inderdaad ook wel leuk uit, alleen lijkt het uit de review alsof er veel noise in zit. Nu weet ik niet heel veel van foto's af, maar het is wel iets dat steeds de kop opsteekt bij verschillende camera's...

Volgens de reviewer heeft de Sony hier minder last van :?

• Kwintessens
B-Force schreef op maandag 11 april 2005 @ 23:02:
Die Panasonic ziet er inderdaad ook wel leuk uit, alleen lijkt het uit de review alsof er veel noise in zit. Nu weet ik niet heel veel van foto's af, maar het is wel iets dat steeds de kop opsteekt bij verschillende camera's...

Volgens de reviewer heeft de Sony hier minder last van :?
Je kunt de studiosetup-fotos van die site wel dpreview wel downloaden van beide camera's op vergelijkbare iso-settings, dan kun je het beter vergelijken.
Maar ik moet eerlijk zeggen: ik heb de samples bekeken van de panasonic, en die foto's zien er erg goed uit, ook bij hogere iso met meer ruis, blijven de foto's scherp. Die ruis kun je goed wegfilteren met een programma als Neat-Image en Noise Ninja.
Bij de Sony zit je altijd met het probleem dat hij bij sluitertijden boven de 1/250 een hoog f-getal pakt, wat de foto's erg onscherp maakt.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Panasonic, veel waar voor je geld, en een supergoed en lichtsterk objectief dat het mogelijk maakt langer bij lagere isos te fotograferen dan die sony.
Voorbeeldje: in uiterste telestand, heeft de sony een maximaal diafragma van 4,9 de Panasonic nog steeds 2,8 Dit scheelt ruim een stop, wat betekend dat je bij weinig licht, de sony al op iso 400 of 800 (alstie dat heeft) moet zetten, terwijl de panasonic dan nog op 200 of 400 (als je 800 nodig hebt op de sony) kan staan, dan heb je dus al minder last van de ruis van de panasonic. Snap je?

Verwijderd

-Daniël- schreef op zondag 10 april 2005 @ 09:43:
Heb je ook gekeken naar een Canon Powershot S1 IS? Misschien een beetje oud, (3.3mp, is genoeg voor A4), heeft een uitmuntende videomode (bijna gelijk aan DVD-camcorder) en heeft imagestabilizer!
ROFL.

Misschien als de FZ20 afvalt de nieuwe FZ5. Is nog niet op de markt (alleen in de VS), maar zal hier snel leverbaar worden. Zie ook dpreview voor een review.

• B-Force
Ik zi net in de review dat de Panasonic een "sensor size" heeft van 1/2.5 en de Sony eentje van 1/1.8. Maakt dit niet veel verschil uit? Het lijkt mij dat de Sony op deze manier wel scherpere foto's kan maken, met minder ruis?

• Kwintessens
B-Force schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 13:19:
Ik zi net in de review dat de Panasonic een "sensor size" heeft van 1/2.5 en de Sony eentje van 1/1.8. Maakt dit niet veel verschil uit? Het lijkt mij dat de Sony op deze manier wel scherpere foto's kan maken, met minder ruis?
Ik denk dat je gewoon moet kijken naar beschikbare fullsize afbeeldingen op dpreview en via pbase.com, het heeft weinig zin om het puur theoretisch te benaderen.
De kodak DCS14n/c spiegelreflex camera heeft bijvoorbeeld een fullsize 35mm sensor, maar levert op 400 iso meer ruis dan veel compacte digicams met sensoren die vele malen kleiner zijn, de software die in de camera zit maakt ook erg veel uit.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

B-force, je vragen (oa over die sensorgrootte) zijn met wat simpel zoekwerk echt uit te vinden.

Steek dus eerst zelf meer moeite en tijd in digicamland, en in de modellen die jij op het oog hebt. Weeg daarna je eisen, wensen en budget mbt beide cams af, en maak je keuze. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.