Toshiba Satellite 4060XCDT doet niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:33
Ik heb hier een tweedehandse laptop van m'n zus die onderhand al een behoorlijke tijd geen werk meer verzet. Deze heeft het echter maanden lang goed gedaan. Het gaat om een P2 333Mhz op een BX440, 128MB 66Mhz geheugen, Trident geïntegreerde graphics en een soort van geluid van VIA.

De knop indrukken levert een groen ledje op die aangeeft dat de laptop aanstaat, een kort bromgeluidje van de floppydrive óf hard disk (moeilijk te bepalen), maar verder gebeurt er helemaal niets, behalve het warm worden van de onderkant van de laptop.

Met of zonder accu maakt niets uit, de laptop krijgt wel stroom. In BIOS valt niet te komen, ook niet met toetsen ingedrukt tijdens het indrukken van de aan/uit knop. Er kan niet van floppy of cd gestart worden; de cd-speler gaat niet eens open. Nu weet ik dat het mogelijk is dat het BIOS op de HD staat en dat als die kapot is, er weinig te doen valt. Echter lees ik dus ook, dat met het indrukken van de knoppen C of F, de laptop van cd-rom of floppy start. Escape indrukken zou het BIOS moeten bezorgen, maar dat werkt dus niet. Ook google en toshiba.com hebben weinig informatie over niet-opstartende laptops, anders dan falende hardware en de genoemde hotkeys.

Het is dus vermoedelijk een hardware-probleem, waarschijnlijk iets op het moederbord of eventueel de processor. De laptop is al een keer open geweest door een kennis, maar die kon in de paar uurtjes geen duidelijke oorzaken zien. Nou ga ik morgen waarschijnlijk het ding openbreken en kijken of bijvoorbeeld de HD werkend te krijgen is en of er bijvoorbeeld iets duidelijk niet goed vast zit. Ik zou de laptop ook naar een service-center kunnen brengen, maar de kosten daarvan zijn een veelvoud van de waarde van de laptop :)

Nu wilde ik hier vragen of er nog mensen zijn met ideeën over mogelijke oorzaken en oplossingen voor het niet starten van het apparaat of oorzaken die te vinden zijn binnenin de laptop. Als een newbie-laptop-breker, moet ik nog de nodige ervaring opdoen namelijk, maar ik weet in ieder geval hoe hij voor het grootste gedeelte te strippen is.