Toon posts:

Windows98 en WindowsXP in 1 LAN *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb binnen mijn netwerk thuis een aantal WinXP Prof pc draaien die elkaar probleemloos weten te vinden.

Een pc ligt echter dwars, dat is een WIN98SE pc (omwille van wat oudere randapparatuur zoals een scanner die geen xp drivers had).

Deze pc ziet de andere pc's niet en andersom ook niet (alles gaat via een 3com 8 poortsswitch, waar overigen ook de router richting internet ingeprikt zit).

Moet ik nog ergens rekening mee houden bij het opzetten van de netwerk instellingen op die WIN98SE pc omdat het een ander OS is?

Naar mijn weten heb ik alles goed ingesteld (IP, DNS, SUBNET mask, etc. )

Iemand nog een idee waar het nog meer aan kan liggen?

Ter info: als ik op die W98 pc op het Entire Network icoon klik, zie ik de W08 pc wel met alle gesharede mappen.

Verwijderd

Naar mijn weten heb ik alles goed ingesteld (IP, DNS, SUBNET mask, etc. )
Het "naar mijn weten" stuk vertrouw ik niet helemaal, settings erbij graag, welke protocollen gebruik, MS filesharing staat aan, kan je op netbiosnaam pingen, etc :)

Nog nét wat meer info nodig :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit
En idd meer info nodig, heb je ook al de netwerk wizzard op de XP machine gebruikt ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad wat weinig info meegegeven, dus bij deze:

WIN98SE PC

Type : IBM 300PL
Netwerk : Ethernet via onboard lan
Geinstalleerde netwerk componenten
  • Client for MS Networks
  • Intel 8255x-based PCI Ethernet Adapter (10/100)
  • TCP/IP
  • File & Printer sharing
TCP/IP Properties
Vast IP adres (met subnetmask)
Installed gateway (IP adres van Planet Interent router die ook in de 8-poorts switch geprikt zit)
DNS (nu disabled, maar ook met enabled werkt het niet)
Netbios over TCP/IP staat aangevinkt (en trouwens grayed out, dus niet "uit te vinken")

Tweede PC (maar het maakt niet uit, want alle andere PC's zien de WIN98SE niet en v.v.)
Netwerk via een 3com nic
En om een lang verhaal kort te maken : deze pc wordt wel gezien door alle andere pc's in het netwerk en deze pc's ziet ook alle andere pc's in het netwerk behalve deze ene dan
Ik heb de netwerk wizard gerund op de XP pc en de resulterende netwerk diskette gebruikt op de WIN98SE pc.

Voor Neographikal : ik wist niet wat je bedoelde met netbiosnaam, dus heb ik gepinged op naam van de computer en op het ip adres van de WIN98SE pc, beide zonder success.

Als er nog info ontbreekt laat maar weten.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kan je de router wel pingen :? als dat niet lukt is er dus mischien wel iets mis met je netwerkadapter (staat hij in apparaatbeheer wel netjes geinstalleer en zonder uitroepteken :? dat hij bij je netwerkconfig staat betekend namelijk nog niet dat hij ook echt werkt..

ping localhost mag je ook doen (mischien is je ip stack wel brak)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Erik schreef op zondag 10 april 2005 @ 09:12:

ping localhost mag je ook doen (mischien is je ip stack wel brak)
Dat wil met name onder 98 nog wel eens gebeuren :X Heel veel ervaring mee gehad, het werkte in ieder geval vaak niet foutloos... :)

Verwijderd

Topicstarter
In de device list staat de netwerk adapter netjes met de melding " This device is working properly" dus ik ga er maar vanuit dat dit waar is.

Als ik de router probeer te pingen op de WIN98SE pc, lukt dat niet, maar dat had ik ook niet verwacht, want dan had ik minder problemen gehad.

Even voor alle duidelijkheid : het is geen nieuwe pc, ik heb hem eerder gebruikt, met een werkende internetverbinding via de zelfde router als nu.

Ik heb er alleen een aantal harde schijven ingehangen (hij moet uiteindelijk als file en printer server gaan dienen) en een wat betere CPU in gestopt.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 09:19:
In de device list staat de netwerk adapter netjes met de melding " This device is working properly" dus ik ga er maar vanuit dat dit waar is.

Als ik de router probeer te pingen op de WIN98SE pc, lukt dat niet, maar dat had ik ook niet verwacht, want dan had ik minder problemen gehad.

Even voor alle duidelijkheid : het is geen nieuwe pc, ik heb hem eerder gebruikt, met een werkende internetverbinding via de zelfde router als nu.

Ik heb er alleen een aantal harde schijven ingehangen (hij moet uiteindelijk als file en printer server gaan dienen) en een wat betere CPU in gestopt.
Een Windows 98 SE pc als file/printer server? IMHO zijn de op de 9x-kernel gebaseerde OS-en niet bepaald geschikt voor dit soort zaken. Je kan niet toevallig NT4 of Win2k op de kop tikken voor die bak, is in ieder geval een stuk stabieler. Zal dit probleem waarschijnlijk ook meteen opgelost zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door RSpliet op 10-04-2005 09:28 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
post eens de ip adressen van de machine's, het kan best zijn dat je win98 mischien alles op netwerkgebied wel werkend heeft maar dat hij in een ander subnet zit.. tja dan kan je die router nevernooit niet pingen

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Met Fileserver zette ik je op het verkeerde been Seven of Nine, in plaats van een extra kaart en extra harde schijven in mijn toch al volle "hoofdpc" te hangen, wilde ik gewoon een extra pc voor opslag, backup, etc.

Maar, ik heb nog wel NT4 en W2K liggen, dus misschien dat ik dat toch nog een keertje doe. B)

Het goede nieuws is dat ik het probleem toch opgelost heb:

Het vaste ip adres op de WIN98SE pc uitgezet (Obtain an IP address automatically) en jawel, alles is weer in orde, alle pc's zien elkaar weer.

Klinkt als . . . : dom beginnersfoutje . . . |:(

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraagje . . .

Nu alles werkt, wil ik de pc straks zonder beeldscherm, toetsenbord or muis laten werken, maar wel gewoon dus bereikbaar door de andere pc's.

Zijn hiervoor op voorhand al tips te geven waarop ik moet letten. (Ik ga ervan uit dat het toetsenbordloos en beeldschermloos werken gewoon in de bios van de IBM 300Pl geregeld kan worden.

Maar misschien zit ik nu in een verkeerd deel van het forum?

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zolang je het beheer via remote admin/VNC wilt doen blijf je aardig on-topic in dit forum lijkt me, maar een ander draadje is misschien wel zo nuttig...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Pagina: 1