[MultiWord DMA 2] HDD toch traag

Pagina: 1
Acties:

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04-2025

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn oude P3 667Mhz desktop geupgrade met een tweede HDD van 160GB 7200rpm (Maxtor DiamondPlus 9, IDE) Ondanks het flashen van mijn BIOS naar de meest recente versie, herkent die de nieuwe HDD onvolledig (als 120GB). Daarom heb ik de volgende configuratie gemaakt:

primaire IDE channel:
- master: Seagate 20GB (WinXP Pro SP2 + Progs) --> BIOS: detect mode=Auto
- slave: Maxtor 160GB (data) --> BIOS: detect mode=None

secundair IDE kanaal:
- master: NEC 3250
- slave: LiteOn CD-RW

Doordat Maxtor in BIOS uitgezet is, maar XP SP2 wel volledige grootte schijf herkent, heb ik geen risico op corrupte data als ik eenmaal voorbij 120GB limit van mijn BIOS data wegschrijf.

ECHTER: Maxtor HDD is traag. Na benchmark met HD Tach zie ik:
random access: 15,4 ms (goed)
CPU utilization: 2% (goed)
average read speed: 3 MB/s :( HIER LIGT HET PROBLEEM DUS! Moet minstens 30MB/s! Benchmark met Seagate 5400 rpm geeft al die waardes!

Onder Apparaatbeheer>primair IDE kanaal staat:
aparaat 0 op DMA if available
gekozen: UDMA mode 2 (das goed)

MAAR onder aparaat 1 (maxtor 160GB) staat DMA if available
gekozen: MultiWord DMA 2 (zou ook redelijk moeten zijn, want max. transfer rate gaat bij deze vorm van doorvoer tot 16,7MB/s, mijn Maxtor gaat echter slechts tot 3MB/s :? )

Na doorspitten GoT en Google heb ik diverse tips uitgeprobeerd, maar zonder succes:
- primair IDE kanaal verwijderen in Apparaatbeheer, Windows opnieuw opstarten, XP installeert IDE opnieuw
- laatste chipset drivers geinstalleerd
- PIO mode gekozen onder Apparaatbeheer alleen om verschil te zien met MultiWord DMA 2 maar gaat even traag (PIO mode 4 = MultiWord DMA 2...misschien is dit de reden voor geen verschil?)
- BIOS veranderen van Auto naar bv UDMA mode 4 ofzo heeft de meeste mensen geholpen, maar bij mij staat Maxtor uit in BIOS en die veranderingen hebben geen effect, toch?

Wat moet ik doen?

Mijn mobo (MS-6831 van MSI in AldiPC) IDE-bus gaat tot UDMA66.

Specs: GamePC HTPC Server

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom laat je hem niet gewoon herkennen door de bios?
Lekker belangrijk dat die maar 128GB ervan ziet, windows zal toch de hele 160GB kunnen gebruiken.
De kans dat je dan wel normale snelheden haalt is een stuk groter.

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04-2025

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Topicstarter
Ben ik helemaal met je eens! Alleen ik heb eerder in een topic hierover van mensen gehoord dat je dan echt kans loopt op "conflicten" tussen wat BIOS wilt doen met je data op HDD en wat XP SP2 wilt. Ik vraag me nu wederom of dat echt het geval is?

Specs: GamePC HTPC Server

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sl1200 schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 18:57:
Ben ik helemaal met je eens! Alleen ik heb eerder in een topic hierover van mensen gehoord dat je dan echt kans loopt op "conflicten" tussen wat BIOS wilt doen met je data op HDD en wat XP SP2 wilt. Ik vraag me nu wederom of dat echt het geval is?
Werkelijk nooit last van gehad.
ik zou het gewoon proberen, moet gewoon lukken namelijk.