Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el] hardware thermometer->display

Pagina: 1
Acties:

• dolfje
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-11 12:57
Kan er iemand voor mij een schakeling maken ontwerpen waarbij
een termometer 32 ledjes bestuurd.

de ledjes staan zo:
OOOO OOOO
O O O O
OOOO OOOO
O O O O
OOOO OOOO

en dat je dan zonder de tussenkomst van de computer direct ziet hoe warm de
case is (m.b.v de termometer natuurlijk)

ik denk dat ik het duidelijk heb kunnen maken, maar als je het niet begrijpt,
wil ik het wel nog eens anders verwoorden.
Op dit forum, circuitsonline en google heb ik het nog niet gevonden.

offtopic:
wat is een goede simulatiesoftware die ook de microcontrolers ondersteunt

edit:
1 -> O, zo lijkt het meer op LEDs

edit:
maken -> ontwerpen

[ Voor 12% gewijzigd door dolfje op 09-04-2005 18:44 ]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

dolf147 schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 18:21:
Kan er iemand voor mij een schakeling maken waarbij
een termometer 32 ledjes bestuurd.

de ledjes staan zo:
1111 1111
1 1 1 1
1111 1111
1 1 1 1
1111 1111

en dat je dan zonder de tussenkomst van de computer direct ziet hoe warm de
case is (m.b.v de termometer natuurlijk)

ik denk dat ik het duidelijk heb kunnen maken, maar als je het niet begrijpt,
wil ik het wel nog eens anders verwoorden.
Op dit forum, circuitsonline en google heb ik het nog niet gevonden.

offtopic:
wat is een goede simulatiesoftware die ook de microcontrolers ondersteunt
Je zult het denk ik toch zelf moeten doen. Daarvoor zit je hier op tweakers ;)
We kunnen je wel opweg helpen met de ideeën/schema's...

Het ziet eruit alsof het een groot 7-segment display is. Als je een thermometer hebt wat zoiets kan aansturen zal het ook wel mogelijk zijn het hierop passend te maken.

• dolfje
ik zal hem zelf maken,

het is het schema dat ik vraag,
blijkbaar niet duidelijk.

• martieadams
  • Laatst online: 03-03 10:55
Volgens mij kun je veel beter een tHermometer maken dmv ledjes die op een rij staan

zoiets >> 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0. Als je hier een warmteresistor op aansluit. Moet het voor een beetje electro-freak niet zoveel werk zijn.

ff 5minute gekeken en ik zag dit schema;
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/116 hier heb je zoiets. Alleen wijkt het af van jou oorspronkelijke idee.

Learn to forget...

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:55
je kan toch zo'n normale themometer kopen met segment lcd scherm.
en dan meet je welke pin welk segment laat 'branden' en dan vervang je die voor een led.
opperhoof is weer lekker duidelijk bezig 8)
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/ledther.JPG
ook weer lekkere duidelijke tekening, maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel...

Verwijderd

da is nie simpel
ntc weerstand ofzoiets, da moet je dan linearisairen, en vervolgens moet je dat naar een 2 digit display uitlezing brengen

ik ben toevallig ook met zoiets bezig, wanneer weet ik nog niet maar ik hoop hier snel iet voor gevonden te hebben

k zal mijn informatie ook wel eens posten

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Lees dit even door: http://www.circuitsonline.net/forum/view/19231/last
En daarna dit topic (is van mij): http://www.circuitsonline.net/forum/view/20142

Daar moet wel wat bruikbare informatie in staan.

In dat topic van mij kan je lezen dar ik succesvol een 'frequentie teller' heb gemaakt (tot +/- 9 Hz, aangezien ik maar 1 display had).

Je kan er heel makkelijk een 2e display aanhangen. free_electron had in dat topic ook al een 'gedeeltelijk' schema voor mij gemaakt waar hij laat zien hoe dat moet.
Het enige wat je er nog bij moet maken is een 555 timer die als een astabiele multivibrator is geschakeld (blokspanning als output), en waarvan de frequentie afhankelijk is van de weerstand van een NTC. Op internet staan zat schema's met 555 timers er in verwerkt.

Voor een paar euro zou je zoiets al in elkaar kunnen flanzen

[ Voor 3% gewijzigd door _Jeffrey_ op 09-04-2005 19:19 ]

• dolfje
Opperhoof schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 19:03:
en dan meet je welke pin welk segment laat 'branden' en dan vervang je die voor een led.
[afbeelding]
ook weer lekkere duidelijke tekening, maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel...
ik snap wat je bedoelt, maar ik heb nu geen thermometer dat ik mag aan prutsen en
als ik dan een nieuwe moet kopen, kan ik toch evengoed hem zelf maken
martieadams schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 18:53:
Volgens mij kun je veel beter een tHermometer maken dmv ledjes die op een rij staan

zoiets >> 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0. Als je hier een warmteresistor op aansluit. Moet het voor een beetje electro-freak niet zoveel werk zijn.

ff 5minute gekeken en ik zag dit schema;
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/116 hier heb je zoiets. Alleen wijkt het af van jou oorspronkelijke idee.
Dit wou ik juist niet want dit zal afbreuk doen aan de case zelf
_Jeffrey_ schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 19:17:
Lees dit even door: http://www.circuitsonline.net/forum/view/19231/last
En daarna dit topic (is van mij): http://www.circuitsonline.net/forum/view/20142

Daar moet wel wat bruikbare informatie in staan.

In dat topic van mij kan je lezen dar ik succesvol een 'frequentie teller' heb gemaakt (tot +/- 9 Hz, aangezien ik maar 1 display had).

Je kan er heel makkelijk een 2e display aanhangen. free_electron had in dat topic ook al een 'gedeeltelijk' schema voor mij gemaakt waar hij laat zien hoe dat moet.
Het enige wat je er nog bij moet maken is een 555 timer die als een astabiele multivibrator is geschakeld (blokspanning als output), en waarvan de frequentie afhankelijk is van de weerstand van een NTC. Op internet staan zat schema's met 555 timers er in verwerkt.

Voor een paar euro zou je zoiets al in elkaar kunnen flanzen
zou je een circuitje in elkaar kunnen flanzen, want de woorden 'astabiele multivibrator', 'NTC' klinken mij echt onbekent in de oren. (k'zal ze eens opzoeken op google 8) )

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-03-2021

Egg

In der Schweiz jah!

gaat het erom dat je em zelf maakt, of wil je gewoon funcioneel een thermometertje dat licht geeft in je pc hebben oid... Met andere woorden, hoe hoog ligt je tweak-factor :D

Anders; ik heb toevallig net 2 blauwlichtgevende LCD thermometers van Perfect-Systems binnen gekregen ;) vrij fijne gevalletjes, zou je dan ook moeten proberen.

hier niet klikken

MSI GX660R for the win!

• dolfje
'k zou hem graag zelf maken:
1) het best past in de case, want het is een case dat helemaal uit ledjes zal bestaan, zal later nog een [CIP] posten, maar nu heb ik geen digitale camera.
2) het zal goedkoper zijn.
3) Het tweaken, je probeer je zoveel mogenlijk zelf te maken (we zijn op tweakers.net _/-\o_ )

Is wel een mooi thermometertje

------------------------------------------------
Door het zoekwoord NTC, dank aan _Jeffrey_ _/-\o_

heb ik op http://www.alphasensors.com/appnotes.html#fig5 het volgende gevonden:
The most common application for the NTC thermistor is temperature measurement. Accurate temperature measurement can easily be accomplished by interfacing a Wheatstone Bridge, 6K/ 30K ohm thermistor network and a digital voltmeter integrated circuit as illustrated in Figure 5. The IC is comprised of an analog to digital converter with built- in 3- 1/ 2 digit LCD driver providing resolution of 0.1°C . Using the 6K/ 30K ohm thermistor network makes it possible to achieve an overall system accuracy of ±0 .4°C fro m 0°C to 100°C. This digital thermometer can easily be interfaced with additional circuitry to provide a temperature control circuit with a digital display.
Afbeeldingslocatie: http://www.alphasensors.com/images/Fig5.gif
nu is de vraag nog welke Wheatstone Bridge heb ik nodig 8)7

[ Voor 59% gewijzigd door dolfje op 09-04-2005 22:18 ]

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Juich niet te vroeg ;)

Er wordt daar met een microcontroller gewerkt. Zo'n ding moet je eerst programmeren, en als je daar geen ervaring mee hebt zal het echt niet makkelijk zijn.

Als je zoiets helemaal 'from scratch' wilt maken zal je altijd klooien met waardes van de componenten. Eigelijk moet je gewoon een hele middag vrij nemen om te experimenteren voor zoiets.
Ik heb er te weinig tijd voor, en ik heb niet alle nodige componenten in huis. Dus ik kan je nooit een betrouwbaar schema geven.

Ik heb net ff in het Conrad boek zitten kijken, en ik zie er iets tussen zitten wat wel eens nuttig zou kunnen zijn.
Ga ff naar www.conrad.nl en vul bij het zoekveld 192147 in.
Dat zou je dus kunnen gebruiken, maar je moet wel het 1 en ander aanpassen om LED's te gebruiken i.p.v. display's. Maar dat is een kwestie van een paar (BC547) transistortjes te solderen die weer de LED's aansturen.
Met verzendkosten erbij kom je op bijna 30 Euro... de vraag is dan of je zoiets wilt :)

[edit]
Dit is het dus:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/1000_1999/1900/1920/1921/192147_BB_01_FB.EPS.jpg
Hier staat de manual, inclusief het schema er van: http://www.produktinfo.co...02-de-LED_Thermometer.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door _Jeffrey_ op 10-04-2005 03:15 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Titlefix: het woord thermometer heeft een H erinzitten :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Opperhoof schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 19:03:
[afbeelding]
Dat is precies wat ik bedoel in mijn post. Dat is best een makkelijke oplossing hiervoor.
Alleen zit je met de LEDjes te kijken op de "hoeken". Die moeten 2 keer geschakeld kunnen worden...

• dolfje
_Jeffrey_ schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 23:20:
Juich niet te vroeg ;)

Er wordt daar met een microcontroller gewerkt. Zo'n ding moet je eerst programmeren, en als je daar geen ervaring mee hebt zal het echt niet makkelijk zijn.
ik wil dat wel proberen, er moet voor alles een eerste keer zijn.
Maar welke microcontroller moet ik dan kopen?
ja, maar dan met ledjes
Dan moet dit zo vervangen worden?:
Afbeeldingslocatie: http://www.alasal.be/leds.jpg

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 08:13

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik heb ooit iets dergelijks gemaakt met een PIC-processor en een DS1621 (daarvan staan veel voorbeelden op internet). Die laatste werd uitgelezen via I2C, dan BCD conversie om elk getalletje afzonderlijk te hebben, waarna het op de pinnetjes van de PIC 16F84 geplaatst werd. Tot daar werkt het, maar ik ben er nooit toe gekomen een LED-segment aan te sluiten...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Anders gebruik je een DS18B20 ik heb ze weliswaar aan mijn compu hangen maar die kun je ook aan een pic hangen voorbeeld van de code :
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/an/app162.pdf

Voor de rest moet je het mij niet vragen hoor, geen ervaring met pic's ;)

Lekker belangrijk

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
offtopic:
over die vraag welke simulatie software microcontrolers ondersteund, ik gebruik proteus....

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
Zjosh schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:22:
offtopic:
over die vraag welke simulatie software microcontrolers ondersteund, ik gebruik proteus....
Jah proteus ownt zwaar! :) Je kunt er zelfs mee debuggen en alles! Echt aan te raden! _/-\o_

(wh00t eerste post :P)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Crocodile technology ondersteunt ook microcontrollers, ik gebruik het zelden, maar ze hebben een simpel systeem om te programmeren, en vervolgens kan je de basic code overzetten naar een PIC als ik het goed begrepen heb (moet je wel een programmer hebben natuurlijk :) )

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

voor de ledjes op de hoeken, zou je een OF poort kunnen gebruiken ? of kan dat anders ? hoe wil je dat gaan doen dan.. een of poort of anders ?

(ja ben met het systeembord @ school bezig geweest (4 hovo lol))

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1