Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik m'n PC-tje aanzet houdt-ie er na een onvoorspelbaar aantal seconden (meestal weinig seconden) mee op. De stroom valt compleet uit en alles valt stil. Dus denk ik dat de voeding kapot is. Het is dan ook een ouwetje. Er staat op: max. output power: 145 W + 3.3V & +5V = 90 W(max).

Ik heb in de loop der jaren wel wat extra dingetjes erin gemaakt (harde schijf, videokaart, CD-brander). Laatst een webcam, en dat ging ook goed, maar daarna kwam wel dat probleem met dat-ie er plotseling mee ophield.

Is de voeding dus kapot? Kan ik er iets aan maken? Zo nee, kan ik 'm probleemloos door een wat zwaardere vervangen? Waar moet ik dan op letten (of waar kan ik dat vinden)?

Vast dank,

Bert. 8)7

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

90 watt is niet erg veel nee, maar klinkt een beetje alsof er ergens kortsluiting is. Niet erg logisch aangezien er niet spontaan ergens kortsluiting ontstaat ( normaliter). Ik gok dat het komt omdat je voeding te licht is, maar zeker weten doe ik het niet.
Vervangen met een andere voeding moet geen probleem zijn, schroefjes losmaken, voeding erin, schroefjes weer vast, stekkertjes erin steken en het werkt.

[CM] Flightcase Mod

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vraag wel even naar een AT of ATX voeding.
Dat zijn incompatibele formaten en ik denk dat je het (antieke) AT hebt omdat het maar 90w is. Welk model moederbord heb je? (of processor, dan weten we het vaak ook wel)

Verwijderd

Dan moet je wel een AT voeding hebben denk ik ;)

edit:

laat...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 18:02 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat vraag ik hem ook net.

Iemand enig idee waar die trouwens nog te krijgen zijn (heb er nog 5 liggen, en een computerboer 'op de hoek' die ze ook wel heeft, maar bij een keten heb je dikke pech).

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 17:43:
Als ik m'n PC-tje aanzet houdt-ie er na een onvoorspelbaar aantal seconden (meestal weinig seconden) mee op. De stroom valt compleet uit en alles valt stil. Dus denk ik dat de voeding kapot is. Het is dan ook een ouwetje. Er staat op: max. output power: 145 W + 3.3V & +5V = 90 W(max).

Ik heb in de loop der jaren wel wat extra dingetjes erin gemaakt (harde schijf, videokaart, CD-brander). Laatst een webcam, en dat ging ook goed, maar daarna kwam wel dat probleem met dat-ie er plotseling mee ophield.

Is de voeding dus kapot? Kan ik er iets aan maken? Zo nee, kan ik 'm probleemloos door een wat zwaardere vervangen? Waar moet ik dan op letten (of waar kan ik dat vinden)?

Vast dank,

Bert. 8)7
Ik denk dat je systeem gewoon 'ondervoed' is, met een (nieuwe) andere voeding die sterker is, is het probleem waarschijnlijk opgelost :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ben wel benieuwd wat voor systeem je hebt. Een 286 van mij had zelfs al een 295 W voeding :P

Klik mee voor GoT!........

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51

Rmg

Wat voor processor/mobo zit er in? Of wat voor kast is het want het kan ook nog een micro atx voeding zijn wat je hebt die heb je ook wel in 90W

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo te zien hebben we het hier niet over een 90W voeding.
de TS geeft aan dat er 90W op de +5V lijn geleverd kan worden, maar ook 145W op de +3.3V.

lijkt me gewoon iets van 300watt ofzo.

Maar TS, geef eens aan wat voor voeding het precies is en de rest van de specs van je pc, dan weten we waar we het over hebben.

controleer daarnaast de hardware eens die er verder inzit (staan er niet toevallig elcos bol op je moederbord).

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor al die reakties!

Wat meer info over de PC dan.
De voeding is een FSP 145-60SP en als google me niet bedriegt is-ie idd 145 W.

Het MoBo is een mATX van Chaintech, de CT-6WIV, met de Intel 810 Whitney chipset (jaja, het nieuwste van het nieuwste).

Er zit een Celeron 533 processor op, socket 370.

"controleer daarnaast de hardware eens die er verder inzit (staan er niet toevallig elcos bol op je moederbord)."

-- umm, wat zijn dat?

Bert

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Allereerst, die 145W moet dat wel trekken als de voeding nog goed is (FSP staat erom bekend goede voedingen te maken). Daarnaast is een 533 celly op zich niet zo'n heel grote stroomslurper. Beetje afhankelijk van de videokaart die erin zit moet dat wel goed gaan.

De kans is echter wel aanwezig met zo'n oud mobo dat de elcos defect aan het gaan zijn.
Dat zijn de condensatoren (die ronde dingen) op je moederbord. Dus even kijken of deze niet bol staan of lekken.

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 20:25
Ik heb preciez hetzelfde probleem gehad.niks ge-upgrade of wat dan ook en zo in 1 keer begon de computer raar te doen.precies hetzelfde probleem als jou had alleen een qtec voeding 350 watt.

ff nieuwe voeding erin en hatsiekieflatsie hij doet het weer perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Mja... toch een beetje moeilijk voor een simpele ziel als ik.

- als ik de voeding wil veranderen, waar moet ik dan op letten? Ik heb een andere PC ernaast gelegd (met een ATX mobo) en die heeft bijvoorbeeld twee stekkers die van het mobo naar de voeding lopen, terwijl mijn kapotte mATX er maar een heeft.

- ik heb naar de condensatoren gekeken, maar die lijken niet bol te staan of te lekken, zo op het eerste gezicht / gevoel.

- ik zie nu dat er een ledje zit op het mobo waarbij 'dimm power' staat. Als de computer uitvalt blijft dat ledje wel branden, totdat ik de zaak afsluit met de schakelaar achter op de computer.

Ik lees ook in de handleiding dat er een 'polyfuse' op het mobo zit dat de boel uitschakelt bij overbelasting en dat-ie dan na een tijdje zich weer reset. Kan het zijn dat die zekering telkens eraan gaat? Is daar dan wat aan te doen?

Wie heeft er nog een tip of slim idee?? :?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 23:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 23:06:
Mja... toch een beetje moeilijk voor een simpele ziel als ik.

- als ik de voeding wil veranderen, waar moet ik dan op letten? Ik heb een andere PC ernaast gelegd (met een ATX mobo) en die heeft bijvoorbeeld twee stekkers die van het mobo naar de voeding lopen, terwijl mijn kapotte mATX er maar een heeft.
Als je het ding in dezelfde kast wilt houden moet je in ieder geval een micro ATX voeding hebben.
Als het ding maar ATX is en voldoende vermogen levert dan zal het iig gana werken
- ik heb naar de condensatoren gekeken, maar die lijken niet bol te staan of te lekken, zo op het eerste gezicht / gevoel.
dan zal dat wel goed zitten, zit er verder ook geen bruin prut op de bovenkant?
- ik zie nu dat er een ledje zit op het mobo waarbij 'dimm power' staat. Als de computer uitvalt blijft dat ledje wel branden, totdat ik de zaak afsluit met de schakelaar achter op de computer.
Dat ledje zel niet meer aangeven of er stroom staat op het mobo (of in dit geval de dimms). Zit verder wel goed)
Ik lees ook in de handleiding dat er een 'polyfuse' op het mobo zit dat de boel uitschakelt bij overbelasting en dat-ie dan na een tijdje zich weer reset. Kan het zijn dat die zekering telkens eraan gaat? Is daar dan wat aan te doen?

Wie heeft er nog een tip of slim idee?? :?
zekering op mobo zou ik niet weten, maar dit zou dan altijd komen door een brakke voeding als hij daarin terechtkomt. Gewoon even vervangen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank ! Gaan we proberen. Heeft iemand toevallig nog een voeding voor een mATX kast van minimaal 145 W over / voor weinig? :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 23:32:
Ok, dank ! Gaan we proberen. Heeft iemand toevallig nog een voeding voor een mATX kast van minimaal 145 W over / voor weinig? :P
23 april PCdumpdag, daar willen ze wel eens liggen. de Aopen RMA/overstock tent heeft ze vrijwel altijd voor een paar euro
Pagina: 1