[car audio] Zeer iritante piep door speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 17.839 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85043

Topicstarter
sinds afgelopen week zit er een versterker en subwoofer in mn auto, en heb ook gelijk nieuwe boxen gekocht. Dit zit nu ingebouwd in mn auto :

Auto radio : Pioneer DEH-P80MP
Boxen : caliber CSP 97 250 watt
Versterker : Caliber CA6000 (1000 watt)
De subwoofer is ook van Caliber, weet het type alleen zo even niet...

Eerst had ik er andere boxen inzitten, en de set werkte toen goed, alleen was ik niet zo tevreden over de boxen, dus die heb ik vervangen door de caliber boxen.
Nu heb ik dit alles niet zelf aangesloten, aangezien ik er 0 verstand van heb...
Maar nu heb ik toch een erg vreemd probleem, en iedereen lijkt er een andere oplossing voor aan te dragen..

Als ik geen contact maak met de auto, en deze dus uitstaan, en ik zet de radio aan dan werkt het perfect, supergoed geluid!
Zodra ik WEL contact maak, en de auto dus start hoor ik een heel iritant 'brom geluid' door de speakers, en zeker wanneer je het volume op 0 zet hoor je het erg duidelijk..
En het rare is, als ik gas geef, en dus toeren maak dan gaat dat 'brom geluid' ook steeds harden klinken, en het lijkt uiteindelijk op een soort fluitketel geluidje...
Komt iemand dit bekend voor? En zo ja.... waar zou dit aan kunnen liggen?

Ben gister terug geweest naar de winkel waar ik de woofer + versterker gekocht heb, daar zeiden ze mij dat het aan mijn radio lag, omdat er een printplaatje met daarop een aantal 'vezels' zou zijn doorgebrand omdat er massa door de radio zou zijn gekomen...
Is dit uberhaupt mogelijk?? Ik geloof namelijk weinig van dit hele verhaal, aangezien ik niet weten hoe die massa er doorheen zou moeten komen... en ik heb natuurlijk weinig zin om de radio ter reparatie op te sturen als het niet nodig is... de reparatie zou 90 euro kosten.

Ik hoop dat iemand me een paar tips kan geven..
Alvast bedankt voor het lezen in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

lieverd... dat is je dynamo die je hoort door je speakers (die op de versterker zijn aangesloten).

1.Je plus kabel van je versterker loopt dan ergens bij een voeding/moter kabel langs (verklaart ook waarom de ruis alleen voorkomt bij het draaien van de moter) waardoor je dus je ruis over je speakers krijgt.
Oplossing:
Kijk/verplaats je 12v kabel van je accu naar de versterker zodat hij niet in de buurt komt van de auto elkectronica.

2. Je 12v kabel naar je versterker ligt naast je speakerkabels (kabels van je autoradio->versterker of versterker->speakers). Wat dus ook die ruis veroorzaakt. Verplaatsen dus. Meestal is links van de auto voor de power en rechts van de auto trek je alle kabels voor versterker/luidspreker etc etc

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 09-04-2005 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66668

het is een veel voorkomend probleem wat je maar één keer fout doet. het antwoord van Mauce is het enige juiste. ik wouu er alleen even aan toe voegen, dat ik liever geen klant van de zaak zou willen zijn waar jij je spul haalt, want dit weet iedere droplul die wel eens met car hifi heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46060

Het kan idd wel de HU zijn, maar probeer zeker eerst boven genoemde dingen dat zal waarschijnlijk de oplossing zijn. Het kan zijn dat de massasporen van je HU eruit gebrand zijn maar dat is erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

tja dit is echt DE klassieker. Hier is ook genoeg over te vinden trouwens. Afin een dikke onstorings elco ertussen of een ander filter. Eventueel 2e accu met diode brug etc etc etc. Elke enigzins normale auto hifi toko heeft hier stapels oplossing voor liggen. Overgins is die fluittoon meestal afkomstig van de elctronische ontsteking die hoogfrequente storing veroorzaakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Het is idd de toon van de electro bij de motor, iets van de dynamo ofzo. Er is bij elke car-audio zaak wel een ontstoorder hiervoor te kopen, het is immers een bekend probleem. Zo'n ontstoorder kost niet zo veel.
Je zet die ontstoorder gewoon bij de 12v kabel tussen naar je HU.

Je hebt ze overigens ook voor bijv. de signaalkabel naar een aparte versterker of iets dergelijks. Het is eenvoudig om te vinden of de versterker de boosdoener is, gewoon ff de versterker losmaken en dan kijken of de zoem weg is.

Maar de meeste mense hebben een "ground loop" met de HU, en dat is zo eenvoudig op te lossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de tips en reacties tot nu toe!

zoals gezegd.. ik heb zelf echt 0 verstand van dit alles... daarom vraag ik het ook na hier voordat ik uberhaupt die radio terug ga sturen, want ik geloofde het hele verhaal al niet helemaal..

ik zal er morgen gelijk even naar kijken, en naar een andere car hifi zaakje rijden voor zo'n ontstoorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de 12v kabel ligt aan de linker kant, naast de bestuurdersstoel dus zeg maar..
de rest van de kabels liggen links

En ik zou niet weten hoe ik de kabel anders zou kunnen leggen vanaf de accu naar de versterker....

Wat ik trouwens nog niet vermeld had, als ik de radio uit zet hoor ik ook een 'plop' geluid van de subwoofer...volgens mij zou dat normaal ook niet moeten zijn?
En als ik mn lucht ventilatie harder zet,dan word de piep ook harder...
erg raar allemaal vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 23:47
Als je er 0 verstand van hebt, moet je bovenstaand advies opvolgen en gewoon even naar de autoaudiozaak gaan. Zij kunnen je dan voorlichten over een filtertje wat het probleem oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zo te horen heb jij een massa probleempje.......

vertel eens iets over hoe de massa aangesloten is?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1238136

goedendag,

Heeft er iemand toevallig ook nog een idee bij hetvolgende vreemde oorzaak van een fluittoon wanneer de motor start, ik hoor ook de cd speler van de radio opstarten door de front speakers.

nu lees ik veel over massa lussen, enz.

echter gebeurd het bij mij pas als ik de tulpstekkers pluggen aansluit op de front gedeelde van de pre out.

Alles zit als volgt aangesloten.

Op de pre out rear van de radio de kabel naar de rear van de externe versterker, 2 in de hoedenplank.

op de pre out front van de radio de kabel naar de front van de externe versterker 2 speaker voor ( als ik deze aan wil sluiten begint hij te piepen )

op de Sub pre out van de radio de kabel naar de actieve sub

ik heb al van alles geprobeerd. snap alleen niet waardoor dit gebeurd.

iemand????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een (oud) topic kapen is op het forum niet gewenst. Eigen topic aanmaken a.u.b.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.