Toon posts:

[Debian Sarge] geen keyboard met kernel 2.6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een wat oudere computer Debian Sarge gezet. Alles werkt prima, maar zodra ik de 2.6-kernel installeer en daarmee opstart, werkt het toetsenbord niet meer. De computer start normaal op maar reageert totaal *niet*.

Wie heeft hier ook ervaring mee en/of heeft een idee wat de oorzaak kan zijn? Als ik zoek op dit probleem kom ik meestal uit bij X-problemen of ontbrekende modules.

Meer informatie:
- Debian Sarge, diskettes & 'verse' network install; installatie verliep normaal
- AMD Am5x86
- Met standaard kernel 2.4.27 werkt alle prima
- Ik probeer nu de *standaard* 2.6-kernel uit Sarge te gebruiken, geen zelf gecompileerde
- Er is geen X in het spel; het gaat om de console.

Dank.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Welk merk toetsenbord / moederbord. Gebruik je usb?

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Topicstarter
Het keyboard is een standaard AT (met een DIN-plug, dus geen ps/2 of usb)

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 12:24
Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad met het upgraden van mijn kernel van 2.6.8 naar 2.6.11. Alles werkt prima, tot hij bij detectie van mobo/muis/usb komt, daarna werkt het toetsenbord niet meer. (ik ben er achter gekomen door tijdens de hele boot sequence op numlock te blijven drukken)

Das erg lastig als je daarna op de CLI in moet loggen, te meer omdat er erg weinig info te vinden over dit probleem.

Ik heb echter wel iets gevonden wat bij mij heeft geholpen, en dat is het volgende:

(ik gebruik grub, voor lilo zul je ff moeten opzoeken hoe je boot opties meegeeft)

/boot/grub/grub.conf
code:
1
2
3
4
#gentoo linus 2.6.10-r6
title Gentoo Linux 2.6.11-r4
root (hd0,0)
kernel /kernel-2.6.11-gentoo-r4 root /dev/hda3 gentoo=nodevfs i8042.noaux=1

het gaat om de i8042.noaux=1 . Zonder dit werkt het toetsenbord niet, en met wel. Ik heb geen idee hoe het werkt, maar het schijnt iets te maken hebben met de detectievolgorde van muis/tobochips oid.

Veel geluk ermee :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Verwijderd

Bij mij werkt m'n ps2 toetsenbordje niet meer als de smp kernel laadt op m'n P4, als ik de normale neem, dan is er niets aan de hand en als ik m'n usb toetsenbord neem merk ik het ook niet :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. De oplossing van BackSash hielp.
(Het mobo is overigens een Biostar MB-8433UUD)

Het is op het eerste gezicht inderdaad puzzling *waarom* dit helpt (waarom zo'n optie nodig is), maar ik ga het uitzoeken.

Iemand die het al weet?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

grappig probleem zeg... ik kende deze nog niet.

Lijkt me dat er iets inderdaad in een initscript of in de kernel niet goed loopt zonder die optie..... (kan het zelf niet testen, heb geen AT meer :'( ).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Ik heb nu ook dit probleem alleen helpt de oplossing van BlackSash hier niet.

Mijn tobo doet het ook meteen na Grub niet meer. Op numlock slaan kan ik wel doen maar meteen nadat ik in het Grub bootmenu op enter heb gedrukt werkt mijn numlock lampje al niet meer.
De PC start gewoon goed door verder en is te beheren met ssh. Dit probleem had ik nooit!
Totdat ik gister een dist-upgrade uitvoerde.

Ik draai:
Debian Sarge 64.
Kernel 2.6.8 en 2.6.11 hebben het probleem.

USB werkt perfect. Als ik met ssh op die bak (wat ook nog eens mijn workstation is :'( ) inlog kan ik dmesg bekijken en ik zie dat alle USB apparaten netjes worden herkent.

Mijn tobo en muis doen het dus meteen niet meer na Grub en ze zitten beide op USB.

Voorheen nooit problemen gehad. Puur na die apt-get dist-upgrade en een rebootje ging het fout...
Iemand?
Dit is echt zeer moeilijk googlen en heb er alweer uren inzitten..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Iemand misschien nog een ideetje?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Mag ik vragen van en naar wat je een dist-upgrade hebt gedaan (en waarom)? Er is toch slechts 1 debian AMD64 dist?

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ja, maar soms houd hij packages achter die hij met een normale apt-get upgrade dan niet upgrade.
Dan draai je dus een apt-get dist-upgrade en dan update hij die packages wel.
Bijv. kde-base of zo.. dat zijn van die dingen die hij alleen in een dist-upgrade meepakt.

Als je meer info wilt hebben, of iemand anders, tell me, ik kan er via ssh bij en ik werk nu dus tijdelijk op mijn laptop :)

• FoxMan
Ik heb er jammer genoeg zo ook geen pasklare oplossing voor.

Als je een standaard debian kernel gebruikt kun je misschien een keer een eigen kernel compileren.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

FoxMan schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 14:17:
Ik heb er jammer genoeg zo ook geen pasklare oplossing voor.

Als je een standaard debian kernel gebruikt kun je misschien een keer een eigen kernel compileren.
Het probleem doet zich voor met een zelf gecompilde 2.6.8 en 2.6.11 kernel :(
(Heb ze allebei in mijn grub bootloader staan)

edit:

Ik installeer voor de gein is ff een standaard debian kernel dan.. :)

[ Voor 11% gewijzigd door DeMoN op 03-05-2005 14:22 ]

• FoxMan
Dat ging mijn volgende reactie worden :).

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Installed, rebooted.

2.6.11-9-amd64-k8 draait nu. Hij kan mijn eth0 niet vinden dus dat wordt nu een harde reset geven :( :(
Moet ie overleven met ext3, maar toch.

Het werkt btw weer niet.

- Machine is 100% Debian 64 up to date
- Linux 2.6.11-9-amd64-k8

- Na Grub werken tobo en muis direct niet meer. Mijn optical licht wel op, maar dat is gewoon stroom dat ie van de USB krijgt imho en mijn numlock van mijn tobo werkt niet.

• FoxMan
Geeft debian nog wel events als je je keyboard erin steekt? En werken andere USB-devices nog wel?

En deze fout trad op toen je een dist-upgrade deed? Weet je nog welke packages er zijn ge-update? Misschien zijn een paar init.d bestandjes aangepast?

[edit] Ps: zijn de modules voor USB HID (keyboard en/of muis) wel geladen?

[ Voor 14% gewijzigd door FoxMan op 03-05-2005 15:11 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

FoxMan schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 15:09:
Geeft debian nog wel events als je je keyboard erin steekt? En werken andere USB-devices nog wel?
cat /dev/input/mice
en
cat /dev/psaux geven allebei niks als ik met de muis beweeg.
En deze fout trad op toen je een dist-upgrade deed?
Ja.
Weet je nog welke packages er zijn ge-update? Misschien zijn een paar init.d bestandjes aangepast?
o.a. bash :X verder nog een paar belangrijke dingen, maar dat weet ik niet meer uit mijn hoofd en in de apt logs vind ik weinig terug.
[edit] Ps: zijn de modules voor USB HID (keyboard en/of muis) wel geladen?
Ik kom niks tegen met lsmod. Dit zit toch ook in je kernel?

Ohwja ff kijken of mijn USB cam het nog wel doet (ben net terug van vakantie):

--plug cam in werkstation---

---voer via ssh uit:---
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
debian64:~# mount /mnt/usbdev/
debian64:~# ls /mnt/usbdev/dcim/101msdcf/
dsc02241.jpg  dsc02256.jpg  dsc02265.jpg  dsc02271.jpg  dsc02280.jpg  dsc02298.jpg  dsc02311.jpg  mov02257.mpg
dsc02242.jpg  dsc02259.jpg  dsc02266.jpg  dsc02272.jpg  dsc02281.jpg  dsc02299.jpg  mov02238.mpg  mov02261.mpg
dsc02243.jpg  dsc02260.jpg  dsc02267.jpg  dsc02273.jpg  dsc02282.jpg  dsc02300.jpg  mov02245.mpg  mov02284.mpg
dsc02244.jpg  dsc02262.jpg  dsc02268.jpg  dsc02274.jpg  dsc02289.jpg  dsc02303.jpg  mov02246.mpg
dsc02250.jpg  dsc02263.jpg  dsc02269.jpg  dsc02276.jpg  dsc02290.jpg  dsc02308.jpg  mov02247.mpg
dsc02250.mpg  dsc02264.jpg  dsc02270.jpg  dsc02279.jpg  dsc02292.jpg  dsc02309.jpg  mov02252.mpg

Werkt dus ook. USB is geen prob alleen mijn USB tobo en muis werken niet meer na de bootloader :/

• FoxMan
DeMoN schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 18:24:
[...]

cat /dev/input/mice
en
cat /dev/psaux geven allebei niks als ik met de muis beweeg.

Ik kom niks tegen met lsmod. Dit zit toch ook in je kernel?

Ohwja ff kijken of mijn USB cam het nog wel doet (ben net terug van vakantie):

--plug cam in werkstation---

Werkt dus ook. USB is geen prob alleen mijn USB tobo en muis werken niet meer na de bootloader :/
Ik neem dus aan dat je geen modules hebt gemaakt, maar alles in de kernel hebt ingebakken, als dit zo is zou ik zo ook niet weten waar je moet zoeken.. Het lijkt mij trouwens ook geen bash probleem aangezien cat /dev/input/mice ook niet werkt..

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Toch moet het ergens in een van de packages zitten of zo.

Weet iemand (met google is dit lastig te vinden) een site waar wordt uitgelegd hoe linux zijn tobo en muis support laadt direct na de bootloader? Of kan iemand die hier meer kennis van heeft deze stappen beschrijven zodat ik wat dieper in het systeem kan kijken?

tot zover toch bedankt FoxMan ;)

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb dit ook gehad laatst.
Door Legacy/BIOS USB support uit te zetten in het BIOS werkt het opeens wel.

In de meeste biossen heb je twee opties:

1. USB support (dit moet aan als je dat nodig hebt voor je devices)
2. USB support tijdens het BIOS (dit moet uit). Dit heet soms Legacy USB, BIOS USB, etc.

Dit werkte in ieder geval bij mijn ASUS PSCH-* bordjes.

PS. Het maakt niet uit of je een PS2 of USB keyboard heb, bovenstaand recept zorgt ervoor dat dit allebei werkt.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

usr-local-dick schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 21:49:
Ik heb dit ook gehad laatst.
Door Legacy/BIOS USB support uit te zetten in het BIOS werkt het opeens wel.

In de meeste biossen heb je twee opties:

1. USB support (dit moet aan als je dat nodig hebt voor je devices)
2. USB support tijdens het BIOS (dit moet uit). Dit heet soms Legacy USB, BIOS USB, etc.

Dit werkte in ieder geval bij mijn ASUS PSCH-* bordjes.

PS. Het maakt niet uit of je een PS2 of USB keyboard heb, bovenstaand recept zorgt ervoor dat dit allebei werkt.
Heh.
Nu wordt het nog gekker.

Dit werkte dus ook niet. Als ik Legacy USB disabled zette deed heel USB het niet meer. En mijn muis en tobo zijn USB.
Ik kon dus ook niet meer mijn BIOS inkomen :P

Heb er een PS/2 tobo aan gehangen en het weer goed gezet.

Opnieuw geboot zonder de PS/2... X start op, Gnome,.. etc.. en zoals ik ondertussen gewend ben werkt het nog steeds niet :7

Vervolgens stop ik op dat moment on the fly dat PS/2 tobo erin en ik kon Gnome aansturen dmv mijn tobo.

Het gekke is nu dus:

- USB werkt gewoon want ik kan mijn cam via ssh mounten.
- USB tobo en muis werken niet
- PS/2 tobo en waarschijnlijk een PS/2 muis werken wel.

Een cam mounten is natuurlijk een kwestie van de mass storage USB drivers die die gebruikt uit mijn gecompilde kernel.
Tobo en muis zijn van die HID en zo... maar ook dat heb ik in de kernel zitten!
Misschien moet ik dat eens als module bakken :? Iemand nog tips... ?

Lekker vreemd.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ik zit er nu maar aan te denken een reinstall te gaan doen.
Dat is wel zwaar tegen mijn principe's in met linux maar goed :(

Misschien ook meteen maar weer 32bit Debian erop knallen.

Ik word er niet goed van dat macromedia #$#^$# nog geen flash voor 64 bit heeft en ik sommige programmatjes die ik nodig heb die niet in de apt repos zitten of voor debian zijn er niet zijn voor 64 bit linux :/

Of heeft iemand nog een tip... ?

edit:

Ik heb nu alles maar weer op PS/2 gehangen. Ik vond een USB 2 PS/2 converter voor tobo en muis hier tussen de meuk in mijn kamer :P En nu werkt het met de 2.6.11 kernel. 2.6.8 doet ps/2 het ook niet op.
Ik leef wel even op PS/2 dan. Hopenlijk gaat de in de toekomst 2.6.12 kernel voor mij gewoon weer lekker USB HID support geven...

[ Voor 30% gewijzigd door DeMoN op 07-05-2005 15:43 ]

• FoxMan
Ik zou het niet meteen opgeven eigenlijk, misschien is het verstandig om eens op debianplanet of debianhelp te kijken of iemand daar hetzelfde probleem al eens is tegengekomen of misschien heeft iemand meteen een oplossing voor je probleem.

Verder over je probleem met 32 en 64 bit, je moet een chroot omgeving bouwen, zoals het is uitgelegd op alioth. Ik ben zelf nog niet begonnen met debian voor de AMD64 (ivm download limiet..), maar een chroot omgevind opzetten is nu ook het moeilijkste niet.

Pagina: 1