Toon posts:

[OpenOffice.org] 2.0 beta Ervaringen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik al een poos OpenOffice 1, maar nu OpenOffice 2.0 beta.

- Iconen zitten op een logischer plek.
- PDF ondersteuning is veel verbeterd.
- Een database applicatie erbij.
- OpenDocument formaat die aanbevolen is door de Europese commissie

Ik ben er positief.

Wat zijn jullie ervaringen?

• Ansur
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 14:46
Ik heb ondertussen al een paar verschillende bètas van OO2 geprobeerd en ben er uiterst positief over. MS Office is er ondertussen al van.

Grote verbeteringen vind ik persoonlijk
- betere, mooiere en logischere GUI
- OD standards
- betere samenwerking met MS Office

... en vele andere vernieuwingen/verbeteringen uiteraard.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

het is heel aardig. Is gewoon stable te noemen (gentoo met 2.6.11.6, onder fluxbox). Heb echter wel ooo 1.1.3 gewoon ernaast draaien voor als het mis gaat.

Heeft iemand hem al vanaf source weten te bouwen ?
Bij de 1.1.3 stond er in de ebuilds dat je de binary moest emergen omdat niemand hem gecompileerd kreeg ....

Verwijderd

Ansur schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 15:33:
Ik heb ondertussen al een paar verschillende bètas van OO2 geprobeerd en ben er uiterst positief over. MS Office is er ondertussen al van.

Grote verbeteringen vind ik persoonlijk
- betere, mooiere en logischere GUI
- OD standards
- betere samenwerking met MS Office

... en vele andere vernieuwingen/verbeteringen uiteraard.
Zeker een verbetering, helaas vind ik dat de GUI er nog steeds redelijk brak uitziet (hoewel beter, dan v1.)

Verwijderd

Topicstarter
Als je uitgebreid exporteert via het 'Export as PDF...' kun je tagged aanzetten. En krijg je je hoofstuk indeling als bookmarks in je PDF. Dit miste ik in de vorige versies.

Verwijderd

Ik zag hem al staan in Synaptic... ik denk dat ik 'm vanavond maar eventjes wat nader ga bekijken ;)
Vooral dat logischere en mooiere UI zou wel handig zijn.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Even een titelfix. :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, wilde ik ook zo noemen, maar had het eerdere bericht al gesubmit en toen zag ik dat de titel nog niet compleet was

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

In de LinuxFormat van deze maand staat een 13 pagina's dikke review die mij ook wel geinteresseerd heeft gekregen :) De final zou ook voor deze maand gepland staan geloof ik? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Acheron
  • Laatst online: 21-08 15:12

Acheron

updatepack.nl

Er zit ook een uitgebreide database applicatie bij, namelijk OpenBase. Is het nu dan ook mogelijk om dit programma te gebruiken zonder dat je MDAC of ODBC op je pc hebt geïnstalleerd?

Zo ja, dan is het exit Microsoft Office :)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Die Base-software werkt volgens mij op basis van Java. Gok dat je dus ook gewoon via Java-libs verbinding kan maken met die DB.

Rustacean

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 19:21
Kan ik de 2.0 beta gewoon naast mijn huidge 1.1.3 install gebruiken om uit te proberen?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Maverick schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 12:32:
Kan ik de 2.0 beta gewoon naast mijn huidge 1.1.3 install gebruiken om uit te proberen?
Ja (althans ik wel op Ubuntu).
Ik vind het trouwens niet zo verschrikkelijk vernieuwend, het is vooral die databaseapplicatie die nu OOo compleet maakt, maar het is nog steeds niet beter dan Office voor het grote werk, en voor het kleine werk is Apple Pages weer beter.

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 11:30

Thyzz

-=leeg=-

Het verbaasd me dat hier zo weinig gereageerd wordt op deze thread,
Toch gooi ik heb hem effe de lucht.

Ik heb altijd een probleem gehad met Word en verslagen. Zeker als ik daar heel veel plaatjes en dergelijk in wil verwerken. Openoffice.org heeft daar op de een of andere manier een veel betere ondersteuning voor. Helaas is er dan de problemen met de Nederlands taal (heel veel spelfouten) en dat kan Word dan weer beter.
Daarnaast werkte ik op mijn vorige stage voornamelijk op linux systemen, en het feit dat je dan altijd bij je verslagen kan is wel heel makkelijk.

Om terug te komen op openoffice.org 2 beta.
Ik ben heel blij met de nieuwe GUI. Die is echt stukke beter dan de 1.x GUI. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe features. Helaas is de pdf conversie nog niet helemaal zoals de ik hem met primoPdf uit Word krijg.
Daarnaast heb ik in de aanloop naar deze 1.9.100 release nogal wat problemen gehad met crashes (in Windows) en af en toe ook rare problemen met de status balk die op 2/3 van het scherm kwam te staan. (alsof hij geprogrammeerd was op 1024x768, ik draai 1280x1024).

En natuurlijk de spellingcontrole. Grrr. Hopelijk doen ze daar nog iets aan. Ik ben nu aan het afstuderen, en om het enigszins leesbaar te houden kan ik niet zonder Word (en ouders etc).

Wel tevreden ben ik met het inlezen van Word documenten, dat gaat bijna foutloos. Helaas is het andersom nog niet helemaal geweldig, zeker als je met genummerde koppen werkt enzo...

Met andere woorden.
Openoffice voelt en ziet er een stuk volwassener uit dan zijn voorganger 1.1.4. Maar ze hebben wat mij betreft één grote achterstand en dat is de spellings- en grammaticacontrole. Zonder die hulpmiddelen is het voor mij bijna onmogelijk om een foutloze brief te schrijven.
Ook het opstarten is een stuk sneller!!!!

Hoe is jullie ervaring met de nieuwe release (1.9.100). Vinden jullie met mij dat hij weer een stuk verbeterd is ten opzichten van de vorige?

5325wp

Verwijderd

Ik heb OOo 2 beta geinstalleerd op XP-home. Het nieuwe database gebeuren interessert me in de 1e plaats als alternatief voor MS Access. Een db en een tabel met een veld creeeren lukte wel. Maar een wizzard form ging minder. De Form aanpassen lukte niet. Het Button-component ontbrak op de werkbalk. Het aanpassen van de werkbalk resulteerde in een crash. Ik wacht dus nog wel even. Elke keer als ik OOo opstart gaat hij iets recoveren, maar niet heus.

OOo 2 vindt ik wel veelbelovend als alternatief voor MS Office. De mogelijkheid van even snel een persoonlijk databeestje maken en het opstellen van overzichten vindt ik de belangrijkste functionaliteiten. De afhankelijkheid van Java is misschien minder.

• Thyzz
  • Laatst online: 18-08 11:30

Thyzz

-=leeg=-

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 11:16:
Ik heb OOo 2 beta geinstalleerd op XP-home. Het nieuwe database gebeuren interessert me in de 1e plaats als alternatief voor MS Access. Een db en een tabel met een veld creeeren lukte wel. Maar een wizzard form ging minder. De Form aanpassen lukte niet. Het Button-component ontbrak op de werkbalk. Het aanpassen van de werkbalk resulteerde in een crash. Ik wacht dus nog wel even. Elke keer als ik OOo opstart gaat hij iets recoveren, maar niet heus.

OOo 2 vindt ik wel veelbelovend als alternatief voor MS Office. De mogelijkheid van even snel een persoonlijk databeestje maken en het opstellen van overzichten vindt ik de belangrijkste functionaliteiten. De afhankelijkheid van Java is misschien minder.
Ik zelf gebruik de db functie niet echt, meer geintresseerd in de word & excel functionaliteit, en een beetje impress(powerpoint). Die database functie staat natuurlijk ook nog erg in de kinderschoenen. Daar verwacht ik eigenlijk pas in versie 2.x of 3 echt serieus mee te kunnen werken.

Juist door de java afhankelijkheid is het over zoveel systeemen te gebruiken. En ik heb nu al veel minder het idee dat ik met een java programma werk dan in de 1.x versies.

5325wp

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Crash_neo schreef op maandag 16 mei 2005 @ 11:43:
Juist door de java afhankelijkheid is het over zoveel systeemen te gebruiken. En ik heb nu al veel minder het idee dat ik met een java programma werk dan in de 1.x versies.
Het is (grotendeels) ook geen Java-software. Alleen Base en een paar onderdelen van de rest zijn geschreven in Java, maar het grootste deel van de code is in C++.

Rustacean

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb MS Office als standaard in mijn hebben en houwen geimplementeerd, of dat nou in XP, W98Se of Linux is (met Wine), het is standaard kost. De reden is het openen van typische Word bestanden. Vanuit professionaliteits-gebaseerde overwegingen heb ik 100% Word comptabiliteit nodig en die heb ik niet met OOo 1.1. Dit manco heeft OOo 2.0 beta niet opgelost (al is de GUI stukken beter geworden), dus het blijft voor mij een puinhoop om met OOo te proberen MS Office te vervangen. Een gegeven paard moet je echter niet in de bek kijken. Klaarblijkelijk heeft MS een simpele opsomming zo moeilijk weten te maken dat een Open Source project daar na x jaren nog zijn tanden over breekt ;)

• Brent
  • Laatst online: 21-08 05:25
Toch jammer dat het nieuwe document formaat weer aan Wordse bestandomvangen doet denken. Met .sxw was een gewoon docje met gewoon een paar pagina's tekst <10kb, dat is nu weer zeker het dubbele.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

De Word compatibiliteit is niet goed. De spellingchecker is waardeloos. Het werkt niet lekker. En ten slotte ziet het er ook nog eens niet uit. Het mag dan wel gratis zijn, maar dan kan je beter geld uitgeven aan een product dat wel goed werkt.

• Brent
  • Laatst online: 21-08 05:25
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 15:29:
De Word compatibiliteit is niet goed.
Kan beter, hoewel ik die compatibiliteit niet echt nodig heb.
De spellingchecker is waardeloos.
Kan ook beter, maar hier zit tot wel merkbare vooruitgang in.
Het werkt niet lekker.
Ik vind het heerlijk werken.
En ten slotte ziet het er ook nog eens niet uit.
Moet je een andere windows style nemen, vriend.
Het mag dan wel gratis zijn, maar dan kan je beter geld uitgeven aan een product dat wel goed werkt.
Dit product werkt goed.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Mizitras
  • Niet online
Nou, ik ben volledig overgegaan van de vorige naar de 1.9.125 (een RC van versie 2.0) omdat die een paar functies had die ik écht wel zocht, en omdat de overstap lekker vlot ging.

Nu, onderhand merk ik wel een paar dingen:
- M'n oude 'sxw'-bestanden van OOo Writer 1.x hadden plots het Windows icoon.
-> Uiteinelijk gekoppeld aan 'Soffice.exe', en via Windows het 'oude OOo Writer' icoon gegeven, zodat ik zie dat dit nog in de oude indeling is. Maar...
MS Word en MS Exell documenten hebben ook het windows icoon, en nu wil ik graag dat deze WEL door OOo worden geopend (wat geen probleem is) maar het Microsoft icoontje ervoor tonen. Zodat ik meteen zie dat het géén OOo-documenttype is. Hoe kan ik dit beste doen? Ik heb al op ICO bestanden geGoogled, maar die zijn altijd vrij slecht van kwaliteit.

- OOo, die 1.9.125, die crasht toch wel relatief vaak. Dat hij opeens verdwijnt uit m'n startbalk. Herstelfunctie 'ok', maar toch,...het zou wel iets minder frequent mogen.:(
- En iets wat ik nergens kon terugvinden: Als ik het punt-teken intyp dat bij het numerieke gedeelte staat van het toetsenbord, word dat een komma. (Vooral in de Exell-tegenhanger niet zo fijn).

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Je kan beter eerst een vorige versie compleet verwijderen voordat je OOo opnieuw installeert. Dit is vooral het geval bij beta's en RC.

Wat ik niet snap is dat je nu een RC installeert, terwijl 2.0 final al tijden uit is. Het is zelfs zo dat 2.0.1 binnenkort uitkomt.

Juist

• Mizitras
  • Niet online
Ik heb die RC al een maand of twee eropstaan.

Voor de stabiliteit zal ik alvast maar de update doen, zou stom zijn om het niet te doen.

Maar wat met die SXW-files, krijgen die bij een correcte installatie hun oude icoon van de pre 2.0 versie ? En idem voor Word en MS Exell documenten, of geeft OOo er een eigen icoontje aan?

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Mizitras schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:21:
Ik heb die RC al een maand of twee eropstaan.

Voor de stabiliteit zal ik alvast maar de update doen, zou stom zijn om het niet te doen.

Maar wat met die SXW-files, krijgen die bij een correcte installatie hun oude icoon van de pre 2.0 versie ? En idem voor Word en MS Exell documenten, of geeft OOo er een eigen icoontje aan?
Sinds de M125 build zijn er heel veel verbeteringen. De final versie werkt veel beter want hij is wat sneller en stabieler. Vooral bij gebruik van een aantal functies.

Ik heb net even voor je gekeken naar de oude OOo 1.1 documenten en die krijgen gewoon het oude icoon in Windows. De Microsoft Office en de OpenDocument formaat bestanden krijgen de nieuwe iconen van OOo 2. Ik heb hier echter wel bij de installatie aangegeven dat hij de Microsoft Office documenten ook moet openen, doe je dat niet dan krijg je ook die documenten niet.

Ik zou eerst even naar de final versie upgraden, dat zal heel wat aan bugs schelen.
We hebben tegenwoordig ook hier een nieuw topic van OOo 2, daar staan de ervaringen met de final versie in. Dat topic is ook ietsje groter dan deze dus die kun je ook wellicht even doorbladeren.

[OpenOffice.org] 2.0 ervaringen* << dat is 'm :)

• arietimmerman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Breepee schreef op zondag 22 mei 2005 @ 15:38:
[...]
Kan beter, hoewel ik die compatibiliteit niet echt nodig heb.
Misschien kan het beter als M$ de eigenschappen van de .doc-files vrijgeeft. Het is behoorlijk lastig om te maken als je die eigenschappen niet weet...

Ik ben overigens zeer tevreden met OOo 2.0. Ik draai het onder Zenwalk met xfce en het werkt perfect! Alleen de spellingscontrole is nog niet helemaal perfect.
Pagina: 1