webcam + laptop als video camera ?

Pagina: 1
Acties:

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ben , of misschien was, bezig om eens te kijken om een digitale videocamera aan te schaffen voor eigenlijk alleen maar motor ritten te filmen etc. (ieder zijn ding he :9 )

Maar gezien het kosten plaatje en alleen maar om wat te spelen ....

Ik heb nog een laptopje liggen wat wat beschadigd is (PII400, 512 geheugen 6gb harddisk) en ik zou natuurlijk een fatsoenlijke webcam kunnen kopen die genoeg frame's etc. haalt (huidige maximaal 15 en geen CCD etc maar heb er gezien van 30 frames met 640x480 resolutie ofzo)

Iemand enig idee hoe de beeldkwaliteit zou zijn evt. ten opzicht van een digitale camera etc ?

misschien is het wel totaal niet te doen met webcam..maar het idee.. hmmz..

het heeft aantal voordelen :
- Goedkoper (omdat ik de laptop alheb, wat rubberen doppenonder de laptop lijmen zodat het wat geschok op vangt etc)
- Webcam is klein en goed te plaatsen, de laptop ligt plat op de tank , ipv een digitale video camera die behoorlijk in de weg kan zitten als je die monteert met een zogenoemde tank mount (beugel op je tank etc)
- Direct op de harddisk opgeslagen en ik hoop genoeg ruimte om bijv. half uurtje te filmen ofzo. (Misschien 20gb harddisk erin zetten die ik nog heb)

[ Voor 28% gewijzigd door Capo op 09-04-2005 14:06 ]

Verwijderd

Als het niet teveel mag kosten lijkt het wel een goede oplossing. Vergeet echter niet dat de bediening van de camera vanop een laptop niet makkelijk is. De HD krijgt toch wat kloppen en zo te verduren, dus echte goed lijkt het mij niet. Schooi anders eerst even een USB cameraatje en maak eens een korte rit.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
misschien is een andere oplossing een digicam met een groot memorykaartje? heb je bijvoorbeeld een sony en een memory stick PRO dan kan je 640*480@30FPS opnemen totdat je kaartje vol zit. Je hebt dan het probleem met de laptopharddisk iig niet.

Is wel duurder.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Capo
  • Niet online
Ja de harddisk zal het niet makkelijk krijgen, vandaar dat ik de laptop op foam ofzo wil leggen (rubber is nog te stug) , ik laat de rits van de tanktas een stukje open zodat er genoeg frisse lucht (koeling) is.

Maar een digicam heb ik al, die neemt helaas maximaal 30seconde op en dat is kwalitatief niet geweldig (miniolta dimage F100) , dan kan ik beter een digitale videocamera kopen, maar ook die krijgt het erg zwaar op een motor, een 6 gig hdd'tje van een laptop , die heb ik genoeg..

Zou webcam van goede kwaliteit de videocamera kunnen benaderen ?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 17:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Capoeirist schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 16:12:
Zou webcam van goede kwaliteit de videocamera kunnen benaderen ?
Nee, al helemaal niet in deze opstelling.

320x240 @15 fps kun je misschien net halen, als er genoeg licht is, en de harde schijf en de processor van de laptop het bij kunnen houden vooral omdat je USB poort niet snel genoeg is.

Daarnaast kan een webcam zich niet goed aanpassen aan de veranderende lichtomstandigheden, zijn de kleuren altijd verkeerd, het beeld altijd onscherp door de bewgingen en heb je ook nog geen geluid.

Tenzij je echt echt een goede webcam koopt, maar dat kost ongeveer evenveel als een goedkope videocamera, maar dan kan je laptop de hoeveelheid data weer niet bijhouden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb verleden jaar een laatste ritje op m'n klassieke brommer gemaakt (voordat de verzekering afliep en 'ie uit elkaar ging voor restauratie) en dat opgenomen door een logitech pocketvideo 750 (met SD-kaartje als opslagmedium) provisorisch naast de koplamp te bevestigen.

Ding haalt 20 fps@320x240, dus zeker geen snelheidsmonster: helaas had ik met m'n stomme kop de kwaliteit ook nog op 'low' gezet om zo opnametijd te verdubbelen, waardoor niet alles even mooi is.
Grootste probleem was niet zo zeer die setting, als wel de grote hoeveelheid schokken/trillingen (2-takt en veel klinkers onderweg :P).
Vooral de 'voorbijflistende' grond ziet er dan wazig uit, objecten in verte ogen (relatief) scherp.

Op vakantie in de auto nog wat ritjes 'uit de losse pols' geschoten (als bijrijder, met setting op 'high'): die ogen al een stuk frisser.

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 09-04-2005 16:32 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat ik zou doen is je laptop in de rugzak, op die manier ben je al heel wat schokken kwijt denk ik en vervolgens een soort statiefje op je stuur maken met rubbers/elastieken zodat je daar ook een relatief rustig beeld krijgt :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Je kunt al voor 70 euro in de winkel (dynabyte) een degelijke webcam (logitech) kopen (met geluid onboard), die op 640x480 en 30 f/s of zelfs sneller loopt, op internet is het vast veel goedkoper. En de qualiteit is best wel goed. Ik had een filmpje van 4 minuten opgenomen, dat was 3.6 GB. Die computer had wel usb2.0 poorten, dus ik weet niet of hij het ook op 1.0 poorten zou hebben gehaald. Daarnaast stond ook geen videocompressie aan.

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-02 12:54
Lightning502:

De meeste webcams komen tegenwoordig met degelijke software.. dus 4 min en dan 3.6GB? dat is wel veel!
Als je gewoon een goede codec gebruikt dan kan je behoorlijk wat video schieten met 3.6GB :P

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Capo
  • Niet online
Twijfel twijfel.. dus een digitale videocamera zou beter zijn...maarja als de onderdelen los trillen erin krijg ik vast geen garantie..krijg je dat weer :+

En het geluid wilde ik , ga het toch eens proberen, via een microfoon doen en die luchtdicht vlakbij de uitlaat monteren :9

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb laatst een filmpje gemaakt met een webcam en laptop. Ik encodeerde rechtstreeks naar xvid (600MB voor 2,5 uur), en daarvoor heb je een behoorlijk dikke processor nodig op 640x480x15fps. De kwaliteit is ronduit waardeloos, zoals je kunt zien.
Afbeeldingslocatie: http://varienaja.demon.nl/bscap001.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Varienaja op 09-04-2005 19:51 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Dit ziet er redelijk uit als een niet goed scherp gestelde webcam of een kunstmatig opgerekte resolutie met een blur er overheen...

Zou beter moeten kunnen.

* [TazZ] denkt terug aan die 1337 Philips Vesta Pro cams O+(640x480@30FPS met scherp en mooi beeld)

[ Voor 29% gewijzigd door [TazZ] op 09-04-2005 21:56 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Griffin2k schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 16:53:
Lightning502:

De meeste webcams komen tegenwoordig met degelijke software.. dus 4 min en dan 3.6GB? dat is wel veel!
Als je gewoon een goede codec gebruikt dan kan je behoorlijk wat video schieten met 3.6GB :P
Ik zei ook dat ik geen videocompressie had gebruikt. Dit leek mij relevant omdat Capoeirist geen snel systeem had.

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

Pagina: 1