Toon posts:

[mysql]Verbinden naar externe database server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topictitel al zegt, heb ik problemen met het verbinden naar een externe database server. Hieronder de situatie:

Er is een thuisnetwerk met twee computers. Computer één (wim) draait een mysql daemon, en computer twee (henk) een webserver. De bedoeling is dat computer twee voor o.a. een forum verbinding maakt naar de database op computer één.

Binnen dit thuisnetwerk zelf zijn (nog) geen firewalls geïnstalleerd. De computers kunnen dus ongelimiteerd met elkaar verbinden. Ik kan bijvoorbeeld ssh-en van wim naar henk en omgekeerd. Alleen als ik van henk naar wim wil verbinden met de mysql-client blijft deze beweren geen verbinding te kunnen maken.
martijntje@henk:~$ mysql -u test -p -h wim
Enter password:
ERROR 2003: Can't connect to MySQL server on 'wim' (111)
Als ik vanaf wim zelf naar de mysql daemon verbind gaat alles vlekkeloos.
martijntje@wim:~$ mysql -u root -p
Enter password:
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 20 to server version: 4.0.23_Debian-3ubuntu2-log

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql>
De hostfiles kloppen, de computer kennen elkaar bij naam, maar voor de zekerheid heb ik het ook met de ip-addressen geprobeerd.

Het besturingssysteem is ubuntu 5.04 hoary.

Iemand enig idee?
Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 13:54 ]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarschijnlijk luistert je mysqld helemaal niet op een netwerkpoort. Zie deze pagina voor wat mogelijke oplossingen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zat in de skip-networking optie in mijn my.cnf. Dat is nu opgelost, en alles werkt zoals het hoort.

Bedankt!