Zoals de topictitel al zegt, heb ik problemen met het verbinden naar een externe database server. Hieronder de situatie:
Er is een thuisnetwerk met twee computers. Computer één (wim) draait een mysql daemon, en computer twee (henk) een webserver. De bedoeling is dat computer twee voor o.a. een forum verbinding maakt naar de database op computer één.
Binnen dit thuisnetwerk zelf zijn (nog) geen firewalls geïnstalleerd. De computers kunnen dus ongelimiteerd met elkaar verbinden. Ik kan bijvoorbeeld ssh-en van wim naar henk en omgekeerd. Alleen als ik van henk naar wim wil verbinden met de mysql-client blijft deze beweren geen verbinding te kunnen maken.
Het besturingssysteem is ubuntu 5.04 hoary.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt.
Er is een thuisnetwerk met twee computers. Computer één (wim) draait een mysql daemon, en computer twee (henk) een webserver. De bedoeling is dat computer twee voor o.a. een forum verbinding maakt naar de database op computer één.
Binnen dit thuisnetwerk zelf zijn (nog) geen firewalls geïnstalleerd. De computers kunnen dus ongelimiteerd met elkaar verbinden. Ik kan bijvoorbeeld ssh-en van wim naar henk en omgekeerd. Alleen als ik van henk naar wim wil verbinden met de mysql-client blijft deze beweren geen verbinding te kunnen maken.
Als ik vanaf wim zelf naar de mysql daemon verbind gaat alles vlekkeloos.martijntje@henk:~$ mysql -u test -p -h wim
Enter password:
ERROR 2003: Can't connect to MySQL server on 'wim' (111)
De hostfiles kloppen, de computer kennen elkaar bij naam, maar voor de zekerheid heb ik het ook met de ip-addressen geprobeerd.martijntje@wim:~$ mysql -u root -p
Enter password:
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 20 to server version: 4.0.23_Debian-3ubuntu2-log
Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.
mysql>
Het besturingssysteem is ubuntu 5.04 hoary.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 13:54 ]