Toon posts:

[XP]2 netwerkkaarten 1 voor data en 1 voor interenet

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey mensen!

ik heb een laptop en een computer. in mijn laptop zit een gigabit ethernet kaart en een wireless kaart. en in de computer zit een 10 mbit kaart en een 10/100/1000 mbit kaart in. ik wil dat allebei de computers op internet kunnen zonder dat ze via de andere pc gaan. dus de laptop met het wireless op internet gaat en de computer met de 10 mbit kaart op het net gaat. en tussen de 1000mbit kaarten zit een croslink cabel zodat ik snel mijn data over kan zetten. het probleem is alleen dat als ik de allebei de netwerk kaarten aan zet dan gaan ze proberen om via de andere computer op internet te komen. en als ik data wil over zetten gaat het via de hub dus met 10mbit! dat is dus niet de bedoeling.

ik moet nu elkekeer de netwerk kaarten uitschakelen die ik niet gebruik op dat moment maar het moet ik handiger kunnen lijkt me.
heeft iemand een idee?

ps op allebei de computers draaid windows XP prof

Verwijderd

Als je om te beginnen eens de instellingen vertelt waar je mee werkt (ip configuratie dus).

Maargoed, je moet je kaart voor het internet op DHCP laten staan OF handmatig instellen (met gateway). Op de gigabit kaart stel je een ANDERE IP reeks in dan je via je DHCP server krijgt. Dus als je DHCP een 192.168.1.x adres geeft, neem dan 192.168.2.x voor je gigabit.
Ik kies er zelf altijd voor om een tweede netwerkkaart in een computer op een andere reeks te houden dan die via DHCP, dus ik zou er voor kiezen om een 10.x.x.x adres te gebruiken ipv een 192.168.x.x adres.

Dus: netwerkkaart 1: DHCP (192.168.x.x via router?!)
netwerkkaart 2: STATIC (10.13.37.x)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 17:38

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daarnaast moet je dat ook even static routes in je PC's instellen. DUs bijv. je Default gateway op de DHCP kaart laten staan, en met het commando ROUTE.EXE de computer vertellen dat hij het 10.x netwerk via de andere kaart kan vinden

Dus als de Internet aansluiting op 192.168.x.x zit en daar de default gateway op aan staat, en de extra kaart een adres in (bijv) 10.10.10.x heeft voeg je op elke bak het volgende toe:

route add 10.10.10.0 MASK 255.255.255.0 <IP adres v/d netwerkkaart> /p

Die /p slaat hem als permanent op. Op deze manier vertel je aan je PC dat adressen in de 10.10.10.x reeks via de andere kaart gevonden kunnen worden.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom koop je niet "gewoon" eem gigabit switch :?

Iperf

Verwijderd

Is gewoon een kwestie van static routing. Zie ook (Static) routing tutorial.

Dit topic is gesloten.