Dell PERC 4DC controller defect ?

Pagina: 1
Acties:

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-03 15:46
Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik trotse eigenaar van een Dell PERC 4 DC controller. Ik heb er nu een probleem mee en misschien dat een van jullie dit ook wel eens hebben meegemaakt. Gisteren starte ik mijn server op en de server bleef hangen op de BIOS van de PERC kaart. Hij laat het volgende zien :

PowerEdge Expandable RAID Controller Bios 1.05 Apr 11, 2003
Copyright LSILogic Corp.
Press <CTRL><M> to Run Configuration Utility
Or Press <CTRL><H> for WebBIOS

Normaal krijg ik hierna dat er 128 Mb cache is gevonden en een BBU (Battery Backup Unit). Deze melding krijg ik nu niet meer en de server wil ook niet meer verder booten.

Kaart er uit gehaald en weer opnieuw in het slot gestoken en weer geprobeerd te booten. Helaas nog steeds hetzelfde probleem. Getracht om CTRL-M of CTRL-H te starten maar dit werkte ook niet. Toen heb ik contact gezocht met LSI support in de US en die man zei dat waarschijnlijk de kaart defect is maar wist het niet helemaal zeker. Ik heb zelf het vermoeden dat het cache geheugen defect is want als de kaart echt defect zou zijn dan lijkt het mij dat ie zelfs de BIOS niet laat zien. Maar ik kon het beste maar contact opnemen met support afdeling in Europa. Mail gestuurd en die zeiden gelijk "Dit is een Dell OEM kaart dus moet u bij Dell zijn". De engineer gaf me toch nog een paar tips.

Vervolgens Dell gebeld maar die wilde in eerste instantie niet helpen omdat het een tweede hands product is en niet in een Dell Systeem zit. Maar was toch bereid om een paar tips te geven. Accu los halen zodat het NVRAM helemaal leeg is. Gedaan maar hielp niets. Ik heb op de kaart een jumper omgezet zodat de BIOS wordt disabled zodat de server toch verder kan booten. (Schijven hangen aan een SCSI controller en zijn nog niet in gebruik door de RAID Controller). Vervolgens getracht om een firmware update te doen maar deze vond de kaart niet. Ik weet nu dus niet of dit aan de kaart ligt of aan de Disable BIOS jumper. Op de website van Dell staat in de documentatie dat als er maar een gedeelte van de BIOS wordt weergeven of helemaal niet dan is het geheugen defect. Kun je niet flashen dan is de kaart defect. Het begint voor mij een beetje verwarend te worden.

Mijn vraag is heeft een van jullie zoiets ook wel eens meegemaakt ?

John

JohnS

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 20:21
Heb je de controller al in een andere PC gehangen om te kijken of dat verschil maakt?
Heb je al een ander PCI-slot geprobeerd?

Hans van Zijl

• JohnS
Ja. Ik heb de kaart in een andere PC gestoken en ander slot.
Ik heb ondertussen ook maar 128 Mb ECC via eBay aangeschaft. Kijken of het het geheugen is.
Ben benieuwd.

JohnS

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
LSI adapters willen vaak lastig doen als er nog een oude configuratie aktief is op de kaart (die opgeslagen is in het NVRAM) en er zit nu een andere configuratie op dan wil de kaart niet verder booten, want de kaart ziet het als een critical error schijnbaar.
Haal de kabels van de schijven af (laat de kabels wel aan de kaart zitten) en start de computer, als het goed is moet het nu wel mogelijk zijn op in het BIOS van de kaart te komen.
Als dat niet zo is low level-formatteer de schijven met een standaard SCSI kaart, ik heb dat destijds ook moeten doen anders was het voor de kaart onmogelijk om in het BIOS te komen.
Als 1 van deze mogelijkheden werkt dan moet je gelijk een nieuwe configuratie aanmaken.

Succes

[ Voor 8% gewijzigd door Lennieboy83 op 10-04-2005 13:54 ]

• JohnS
Het probleem is dat er geen configuratie op staat. Dat is het vervelende.

JohnS