Toon posts:

[Merk][RPM] Betrouwbare Harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al jarenlang switch ik tussen Maxtor en IBM en ze hebben beide een overeenkomst, ze houden het nog geen jaar uit. Het begint altijd met haperingen en kliks, vervolgens errors en vervolgens doen ze helemaal niks meer. Met IBM heb ik dan nog net iets betere ervaringen, maar omdat Maxtor goed bekend staat kies ik toch hier vaak voor.

Nu wil ik hiervan afstappen en overgaan op een ander merk, bij voorkeur Western Digital of Seagate omdat ik veel positieve reacties hoor over de 'houdbaarheid' hiervan. Ik ben op zoek gegaan naar reviews maar ik kom bijna altijd terrecht op sites die de disks puur en alleen op snelheid onderscheidt. Snelheid is leuk hoor maar betrouwbaarheid vind ik gewoon een heel stuk belangrijker.

Buiten het merk moet ik misschien ook overstappen van 7200rpm naar 5400rpm. Ik heb alleen ervaring met 7200rpm dus ik heb geen idee wat het snelheidsverschil in de praktijk is maar het lijkt me dat 5400rpm langer mee gaat omdat deze simpelweg minder hard 'werkt'. Aan de andere kant zijn misschien de 5400 schijven wat verouderd.

Kwa betrouwbaarheid heb ik trouwens niks gemerkt tussen 2mb of 8mb, liquid baring of normaal en ata66 of ata100. SCSI schijnt wat betrouwbaarder te zijn maar dit is eigenlijk geen optie omdat ze a) te duur zijn, b) teveel herrie maken en c) in mijn geval een externe controller nodig hebben die ook weer kapot kan gaan.

Kan iemand mij adviseren welk merk toch wel het meest betrouwbaar zou moeten zijn en of 5400rpm en 7200rpm in de praktijk veel scheelt in snelheid en betrouwbaarheid? Wat betreft het merk probeer dit aub te onderbouwen met reviews / test en relevante ervaringen, mensen die bijvoorbeeld bij een computerzaak werken en verschillende merken verkopen weten vaak ook welke harddisks er snel terugkomen en welke niet. Ik heb er weinig aan als iedereen hier merken door elkaar gaat lopen roepen zonder echte onderbouwing.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 01:52 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

betrouwbaar .. -> raid mirror opstelling

voor de rest ik koop al jaren hd's en ze doen het allemaal nog
seagate/maxtor/ibm(hitachi)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Raid mirror heb ik ook een tijd geprobeerd, maar eerlijk gezegd word ik er een beetje moe van elke half jaar een van de disks te vervangen.
Ik heb altijd een externe disk aan mijn pc hangen en hier maak ik continue zelf backups op, heb ik inderdaad ook twee actieve disks maar een hangt aan de usb poort en doet dus niet altijd zo actief mee waardoor hij blijkbaar langer mee gaat.

Het kan trouwens niet echt aan de rest van het systeem liggen omdat dit door de jaren heen ongeveer jaarlijks vernieuwd is dus als er een harddisk killer tussen zat dan is die alweer vervangen.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

De betrouwbaarheid verschilt minimaal tussen de verschillende merken. Je hebt of gewoon veel pech gehad met je hd's of je doet er rare dingen mee :P

Misschien kan je op deze site wat nuttige info vinden: http://www.storagereview.com/

Ze hebben een betrouwbaarheids database.

[ Voor 10% gewijzigd door Brakkie op 09-04-2005 02:01 ]

Systeem | Strava

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Dat je die reviews niet tegenkomt wbt betrouwbaarheid heeft alles te maken met het feit dat je dan om resultaten te krijgen waar je een beetje een idee krijgt van hoe het met de betrouwbaarheid zit, je minstens 20 HD's per merk/type moet nemen, het liefst allemaal verschillende batches en die aan net zoveel "normaal gebruik" blootstellen totdat ze stuk zijn. Gezien de hoge kosten die bij deze aantallen zitten en vooral gezien tegen de tijd dat je onderzoekje klaar is, alle schijven niet meer verkrijgbaar zijn, is het nagenoeg onmogelijk na te gaan welke fabrikant en welk type het betrouwbaarst is.

In de praktijk blijft ieder meestal bij het merk waarvan de vorige HD's het langst uitgehouden hebben. Gezien die merken per individu nogal uiteenlopen, kan je ook op deze basis geen goede uitspraken doen. Echt slechte series vallen wel redelijk door de mand, zoals met die IBM 60 gig dingen van een tijd geleden.

Ik zou dus zeggen, neem een WD, Seagate, Hitachi of ander A-merk waar je nog geen ervaring mee hebt, en kijk of deze het langer uithouden ;)

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg > Dat zou idd een prijzige review worden :D maar misschien dat er mensen wel zicht hebben op bepaalde cijfers. Mensen die werkzaam zijn in de hardware wereld en zien wat voor percentages van bepaalde merken verkocht worden en welke percentages weer terugkomen. Bijvoorbeeld bedrijven die PC's maken voor bedrijven werken vaak met veel verschillende merken wat betreft onderdelen. Misschien dat bij zo'n soort bedrijf opvalt dat bepaalde merken vaker problemen veroorzaakt dan andere.

Wat zou trouwens de levensduur van een harddisk moeten zijn? Misschien dat hoogiut een jaar (8 uur per dag 'normaal' werken, 5dgn per week) wel vrij normaal is?

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Veel merken bieden types hd's aan waar ze 5 jaar garantie op geven dus het lijkt me niet dat de gemiddelde levensduur 1 jaar is. SCSI disks enzo zijn wel betrouwbaarder bij 24/7 werkzaam zijn. Maar volgens mij zoek je iets wat niet bestaat. De ultiem betrouwbare hd. Er zit gewoon weinig verschil tussen de verschillende merken.

Systeem | Strava

Verwijderd

Topicstarter
Brakkie schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 02:17:
Veel merken bieden types hd's aan waar ze 5 jaar garantie op geven dus het lijkt me niet dat de gemiddelde levensduur 1 jaar is. SCSI disks enzo zijn wel betrouwbaarder bij 24/7 werkzaam zijn. Maar volgens mij zoek je iets wat niet bestaat. De ultiem betrouwbare hd. Er zit gewoon weinig verschil tussen de verschillende merken.
Uit jullie reacties tot dusver (en storagereview) blijkt dat inderdaad. Ik ben ook niet op zoek naar de ultiem betrouwbare harddisk, maar wel naar een die de jaarwisseling overleeft en helemaal mooi zou zijn als hij de garantieperiode overleeft. (Ja ik weet dat je hem dan nog kunt omruilen etc. maar het gaat me niet echt om het geld, meer om de tijd en moeite die telkens in het vervangen zit).

Maar buiten merk zit er nog verschil in betrouwbaarheid tussen 7200rpm en 5400rpm of andere specifieke kenmerken van een harddisk?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

sinds '99 western digital 20gb 7200 rpm 2 mb
sinds '02 western digital 80 gb 7200 rpm 8 mb
sinds jan '05 2x maxtor 200 gb 7200 rpm 8 mb SATA

alles practisch 24/7. Tussen de eerste merkte ik nog wel een snelheidsverschil. De derde is vooral stiller.

Daarnaast beheer ik nog een netwerkje met een stuk of 15 pc's met allerlij merken hd's en toch geen ervaringen met kapotte hd's. Gelukkig.

Wil je toch meer zekerheid kijk dan eenns nar de iets profesionelere schijfen. wd raptor bijvoorbeeld.

edit:
Ik ben het met je oneens dat 5400 rpm schijfen het langer zouden moeten volhouden. Betrouwbaarheid heeft niks met rpm te maken. Kijk bv maar nar scsi schijfen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sosabowski op 09-04-2005 02:33 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Seagate ST320414A / 20GB / 7200rpm / 5 jaar oud.
15023 uren gedraaid ofwel 626 dagen / 1,71 jaar
No problems yet :)

Samsung SV1533D / 15 GB / 5400rpm / ong. 6 jaar oud
26313 uren gedraaid ofwel 1096 dagen / 3 jaar
No problems yet :) *scratch that*

edit:
De Samsung gaat kuren vertonen!
Wordt vaak niet goed meer herkend bij het posten.
In plaats van de gebruikelijke informatie komt er dit te staan: Samsung bootcode -
v8 hdd (ultra engine)
Rebooten werkt niet,ook al reboot ik 1000x
De grootste kans dat ie weer juist wordt herkend is als ie warm is gedraaid en ik het systeem ff uit en aanzet.
In een ander systeem plaatsen creëert precies hetzelfde probleem.
Verder geen rare geluiden oid dus ik vermoed een elektrisch probleempje...
Nouja hij heeft zijn tijd voldaan. Nog een paar dagen en dan mag hij met pensioen :)

[ Voor 64% gewijzigd door I Am Weasel op 15-05-2005 04:56 . Reden: aanvulling ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 01:58:
Raid mirror heb ik ook een tijd geprobeerd, maar eerlijk gezegd word ik er een beetje moe van elke half jaar een van de disks te vervangen.
Ik heb altijd een externe disk aan mijn pc hangen en hier maak ik continue zelf backups op, heb ik inderdaad ook twee actieve disks maar een hangt aan de usb poort en doet dus niet altijd zo actief mee waardoor hij blijkbaar langer mee gaat.

Het kan trouwens niet echt aan de rest van het systeem liggen omdat dit door de jaren heen ongeveer jaarlijks vernieuwd is dus als er een harddisk killer tussen zat dan is die alweer vervangen.
waarom elk half jaar 1 van de disks vervangen? Je vervangt een disk al die kapot is, anders niet.

• Hervelt
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06-2022
Wat betreft betrouwbaarheid van HD's

De stelling dat mensen weer een HDisk kopen waar ze de beste ervaring mee hebben gaat niet op. Hier in de revieuws wordt Maxtor uitgebreidt afgekraakt met problemen, maar toch koopt men een nieuwe Maxtor. Waarom ?? Ik heb zelf Maxtor 7200tr 60 en 80 GB en een W.D. 40 GB. Geen problemen mee. Nog nooit een defecte schijf gehad. Wat betreft jou back-up activiteiten (of voorheen mirror)... Belasten die je schijven niet wegens de continue copieeractiviteit. Ofwel je HD-koppen staan mogelijk maar zelden stil...?, dan moet het wel slijten.
Ik zat pas een revieuw te lezen over lawaaiproductie van HD's. Maxtor is heel wispelturig, Consequent stil is Seagate. maar de absolute winnaar schijnt toch echt Samsung te zijn. Onhoorbaar stil en zeer betrouwbaar. In de revieuw stond een reactie van iemand die in een PC zaak gewerkt had en tussen alle defecte HD's nooit een Samsung meegemaakt had. Nadeel misschien de wat hogere prijs (ca 30,- ) en capaciteitslimiet van 160 GB. Het lijkt erop dat men daar meer werk maakt van research voordat men iets nieuws op de markt gooit. Misschien dat je zelf nog wat wijzer wordt door die revieuw over geluidsproductie HD's hier op GoT door te nemen. Mijn stelling: lawaai wordt veroorzaakt door mechanische belastingen (bewegingen, roteren ed.), dus hoe meer lawaai (bij Maxtor spreekt men dikwijls van echt gekraak) hoe meer belasting / slijtage !?
Ik kan me voorstellen dat een 5400tr schijf minder problemen geeft dan 7200tr wegens minder warmteproductie/slijtage echter een gerenomeerd merk zou toch voldoende betrouwbaarheid moeten kunnnen garanderen voordat ze een product op de markt gooien. Men kan wel ieder jaar met een nieuw type HD komen maar wie zegt dat deze goed uitontwikkeld, en dus betrouwbaar, zijn ?

Hervelt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als de harddisks bij jou bij bosjes uitvalt, dan zou ik maar iets anders verdenken dan de schijven zelf :) Kijk eens in de FAQ van dit subforum wat betreft de betrouwbaarheid van de harddisk:
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
Welke harddisk moet ik nemen?, voor tips en linkjes naar interessante sites

Toerental heeft trouwens relatief weinig invloed op de betrouwbaarheid. Kijk maar naar de 15.000rpm SCSI schijven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 09-04-2005 08:17 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het is misschien slim om ook even naar je systeem te kijken waarom ze zo vaak uitvallen.
Heb je bijvoorbeeld een el-cheapo voeding álá sweex/qtec? Of worden je schijven niet genoeg gekoeld?
Ze moeten toch wel beneden de 40 graden blijven. :)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
SCSI schijven zijn zeker wel de betrouwbaarste schijven die er zijn ;) die controller gaat echt niet zo snel kapot hoor ;)
Ik heb zelf ook een stel SCSI schijven en er is nog nooit ook maar 1 uitgevallen :)
Over geluidsproduktie: de nieuwe generaties SCSI schijven zijn echt niet luidruchtig meer, neem nou bv. de Fujitsu MAS/MAP schijven en de allernieuwste generaties schijven van de bekende merken (Seagate, Maxtor en Fujitsu) die zijn nagenoeg zo goed als gelijk aan de ATA schijven (qua geluidsproduktie), er is trouwens ook nog de Western Digital Raptor 36/74 GB (wel de 74 GB versie nemen) dat is in principe een SCSI schijf en is een stuk goedkoper dan echte SCSI schijven en net zo snel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik moet snel weer weg maar zal een paar posts snel beantwoorden.

> J-W: Zo snel gaan ze dus kapot bij mij. Om het jaar 1 dus 2x per jaar een nieuwe hd kopen.

> Hervelt: Bedankt voor deze uitgebreide informatieve reply, hier heb ik echt wat aan :)

> BalusC: Dat dacht ik ook altijd, maar echt alle andere onderdelen (zelfs de case 3 keer) zijn in de tussentijd een aantal keer vervangen, verder heb ik ook nooit el-cheapo spul maar de duurdere a-merken wat onderdelen betreft.

> Metal: Zie reply BalusC, als voeding heb ik altijd enermax voedingen gehad, lijkt me sterk dat ik hier altijd een slechte batch bij zou hebben.

> SCSI Beest: Misschien moet ik dit toch gaan overwegen. In principe is 74GB voldoende want ik download of kopieer toch niks, speel geen spellen etc. SCSI moet zijn goede naam toch ergens vandaan halen lijkt me :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 14:28:
[...] SCSI moet zijn goede naam toch ergens vandaan halen lijkt me :)
Nee, SCSI moet zijn veel hogere prijs toch verantwoorden. SCSI is gemaakt voor bedrijven, die door moeten blijven werken, en dus betaal je véél meer voor je disk, maar je krijgt er wel heel veel betrouwbaarheid en prestatie voor terug.
Als je zoals je zegt met 74GB genoeg hebt, zou ik zeker uitkijken naar een SCSI. (Ik heb te weinig geld en te veel disktuimte nodig voor SCSI)

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 09-04-2005 14:44 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hervelt schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 05:32:
De stelling dat mensen weer een HDisk kopen waar ze de beste ervaring mee hebben gaat niet op. Hier in de revieuws wordt Maxtor uitgebreidt afgekraakt met problemen, maar toch koopt men een nieuwe Maxtor. Waarom ??
Omdat het volgens mij niet zozeer de reviews zijn waarin Maxtor's worden afgekraakt, maar meer in topics op fora zoals dit hierzo :) En daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat er voor elke gebruiker die klaagt, 10 gebruikers zijn die heel tevreden zijn. Informatie op een objectieve manier interpreteren is erg lastig, veel mensen lijken er moeite mee te hebben.
Wat betreft jou back-up activiteiten (of voorheen mirror)... Belasten die je schijven niet wegens de continue copieeractiviteit. Ofwel je HD-koppen staan mogelijk maar zelden stil...?, dan moet het wel slijten.
Als ik bovenstaande zo lees, dan ontkom ik niet aan de indruk dat je nog _nooit_ een RAID-1 opstelling van dichtbij hebt horen/zien draaien. Je opmerking raakt namelijk kant noch wal. Disks in een RAID-1 array krijgen dezelfde workload te verduren als single disks, bij gelijk gebruik. Ik heb zelf een RAID-1 config onder m'n bureau staan en ik lever ze zeer regelmatig uit, en je merkt echt het verschil niet tussen RAID-1 en single setup.

Daarnaast heb ik in mijn praktijk nog nooit verschillen in levensduur kunnen ontdekken tussen disks die intensief werden gebruikt (24/7, hoge workload; bv. werkgroepserver) en disks die voor zeer conservatieve kantoortoepassingen werden gebruikt. De vele backups van TS kunnen IMO nevernooit de idioot hoge uitvalspercentages aldaar verklaren. Ik denk dat de oorzaak elders in de setup gezocht moet worden. Ondeugdelijke voeding, gebrek aan randaarde, fysieke bewegingen van het systeem tijdens aanstaan, idiote temperatuurwisselingen enz.

[ Voor 17% gewijzigd door koraks op 09-04-2005 14:57 ]

Verwijderd

Als je dit hebt met meerdere PC's en meerdere harddisks, dan hou ik maar één mogelijke verklaring over: de electriciteitsvoorziening.

Wellicht zijn er veel spanningspieken bij jou in de buurt omdat er zware industrie aanwezig is. Of is de voorziening zelf gewoon niet erg lekker (In Urk hebben we bij een bedrijf een paar jaar terug bijvoorbeeld UPSjes geplaatst omdat iedere ochtend de PCs rebooten als de Urkse industrie de machines aanslingerde. Later hoorde ik dat heel Urk van stroom wordt voorzien via één lange dikke kabel 8)7 )
Ik zou zeggen, haal een kleine UPS, die ook spanningspieken filtert en de uitgangsspanning stabiliseert.

Natuurlijk kan je vooraf wat metingen doen, maar dan zou je een trendplot moeten maken mbv een scope. Dan is een UPS toch wat voordeliger, en is sowieso nooit weg :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 19:28 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Puntje ervaring van mij. Ik heb een raid5 van 8 Maxtor IDE schijven. Ik ben ooit begonnen met 8x een 5400rpm disk met 2 MB cache. Zo nu en dan ging een disk stuk, en die zijn steeds onder garantie vervangen. Helaas kreeg ik niet altijd hetzelfde type terug, zodat ik nu ongeveer 4 soorten disks door elkaar in de raid-set heb zitten.

Het werkt er allemaal niet minder om, ik ben nog nooit 1 bitje kwijtgeraakt ondanks dat er ondertussen 4 (of waren het alweer 5?) disks zijn vervangen. De ervaring leert dat de Maxtor's alleen kapot gaan in hete zomers. De server staat bij mij op zolder, en daar wordt het gewoonweg te warm. Case temperaturen van rond de 60 graden haal ik soms.

Als ik de pc verplaatste naar beneden zou ik geen uitval meer hebben denk ik. (En dat ga ik doen ook, want de 3 jaar garantie is nu wel op..)

Siditamentis astuentis pactum.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 23:43
Ik vraag mij toch altijd af hoe het komt dat sommigen hun HD's zo enorm snel "verslijten" en ik er bijna nog nooit problemen mee gehad heb? Ik heb maar 1 HD gehad die overleden is en dat was een Maxtor van 850 Mb of zoiets. Dus een jaar of 10 geleden ofzo :P Die is dan vervangen geweest door een Maxtor van 12 Gb en sindsdien heb ik al tal van HD's gehad, allemaal Maxtor en nooit 1 overleden. Voor m'n Xbox heb ik een Seagate gekocht omdat die net iets stiller zouden zijn. Ik heb ze weliswaar niet 24/7 gebruikt maar toch iedere dag enkele uren en meestal vervang ik een HD om de 2 à 3 jaar naar een groter model :)
Hebben jouw HD's niet te warm ofzo? Misschien omdat ze dicht op elkaar gepakt zitten ofzo? Een fan op 5V of 7V kan al voor een groot verschil zorgen! Zo moest ik onlangs bij iemands langs gaan omdat z'n PC regelmatig crashte. Het bleek dat zijn schijf een aantal bad sectors bevatte maar de schijf zelf was ongelooflijk heet. Nu staat er een kleine, stille fan over te blazen en de temperatuur is al een pak gedaald.

• barrel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 22:06
Ik draai hier thuis nu al een jaar of 4 24/7 en heb in totaal al 6 normale ide schijven gesloopt, 4 maal maxtor 2 maal western. dat is ook alles wat ik gekocht heb :) dus ben maar gestopt met normale ide schijven te kopen, en heb nu al dik een jaar 2 maal raptor in raid 0 draaien. Je betaalt wat meer ja, maar dat rma'en en data terugzetten word je ook erg moe van.

Van de zomer wil ik raid 5 gaan maken,daar wil ik die maxtor maxline 3 voor gaan gebruiken, die schijnen dus ook 24/7 te kunnen draaien en dan niet na een paar maanden naar de knoppen draaien

• I Am Weasel
  • Laatst online: 06-11-2021
Lennieboy83 schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 10:38:
Western Digital Raptor 36/74 GB (wel de 74 GB versie nemen)
Nu wil ik wel eens weten waarom de 74GB versie? Ik heb namelijk net gepland 2 36 GB's te laten komen!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

I Am Weasel schreef op zondag 10 april 2005 @ 02:26:
[...]

Nu wil ik wel eens weten waarom de 74GB versie? Ik heb namelijk net gepland 2 36 GB's te laten komen!
Die is wat sneller dan de 36gig versie.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 14:28:
Bedankt voor alle reacties. Ik moet snel weer weg maar zal een paar posts snel beantwoorden.

> J-W: Zo snel gaan ze dus kapot bij mij. Om het jaar 1 dus 2x per jaar een nieuwe hd kopen.
dan ligt de fout echt niet bij harddisks zelf. Er is duidelijk iets mis met je systeem: brakke voeding, slechte koeling, te veel trillingen (omdat het systeem bv op de grond staat).

Ik zou zeggen ga op zoek naar de echte oorzaak dat je schijven uitvallen. Het probleem ligt echt niet bij de harddisks zelf.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-02 21:47

DesertShooter

Afgekickt

Wolfboy schreef op zondag 10 april 2005 @ 02:37:
[...]
Die is wat sneller dan de 36gig versie.
Hoe kan dat nou :? ?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Meer platters --> dus sneller?
review

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Afaik. evenveel platters, maar hogere datadichtheid !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

heuveltje schreef op zondag 10 april 2005 @ 21:53:
Afaik. evenveel platters, maar hogere datadichtheid !
http://www.westerndigital...s/Products.asp?DriveID=40
http://www.westerndigital...s/Products.asp?DriveID=65

Zoals je daar kunt zien heeft de ene schijf 1 platter en de andere schijf 2 platters.

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 08:01

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Bij het duitse PC Professionell hebben ze een duurtest van hd's. Die staan 24/7 data rond te pompen. Vreemd genoeg was de tweede uitvaller de WD Raptor 74 gig. WD was er als de kippen bij om de schijf mee te nemen voor inspectie. Alhowel geen representatieve test, toch opvallend.
Volgens mij was de eerste uitvaller ook een WD.

Ik ben totaal over op Seagate vanwege de 5 jaar garantie, de betrouwbaarheid bij mij en het feit dat ze voor RMA in Nederland zitten en Maxtor's naar Ierland moeten. Mijn vaste leverancier (ASCI Assen) spaart de maxtors op en stuurt ze per doos naar Ierland. Kreeg trouwens wel een refurbished exemplaar terug voor een dode Maxtor, dus je hoeft niet te wachten op een reparatie. Je bent dan wel 2 maanden verder voor je een schijf retour hebt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer je de creditcard methode gebruikt voor Maxtor-RMA, dan heb je de replacement gewoonlijk binnen 2 werkdagen binnen :) Dan nog, 2 maanden is enigszins overdreven. Gewoonlijk is het 1 week à 2 weken wanneer je direct bij Maxtor RMA'ed. En een zichzelf respecterend PC-boer geeft direct direct een replacement terug wanneer je binnen de garantieperiode een brakke HDD inlevert.

edit:
Heb je een directe link naar die test op PC Professionell? Ik heb net even rondgekeken in de Storage-sectie. Maar of ik ben blind, of mijn Duits is niet meer wat het is geweest, ik kan het iig nergens vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 11-04-2005 09:01 ]

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 08:01

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Koop altijd de papieren versie.... De laatste moet ik nog even ophalen. Iedere maand worden de tussenscores gepubliceerd.

Het wachten op een replacement ligt dus blijkbaar aan de leverancier? Misschien is de betere RMA van Seagate het ook wel gewoon een verkooppraatje , maar een winkel heeft volgens mij toch ook een belang bij zo weinig mogelijk RMA's naast wellicht een hogere marge op een bepaald merk. Opsparen zal dan wel de goedkoopste manier van garantie-afhandeling zijn.

Tot nadere orde voor mij geen andere meer dan Seagate (alhoewel 2 40 gig maxtors van 4 jaar oud het nu ook al een half jaartje 24/7 in raid0 met downloaden, parren, rarren en wegbranden goed volhouden).

Zal het nog eens precies nakijken. Wel is me bijgebleven dat WD direct paraat was voor onderzoek van de schijf. Als eerste oorzaak werd gedacht aan een defect antennuator?, iets met de kopbesturing.

Edit: linkje met geen verdere info 8)7

http://www.testticker.de/...035&Page=3&Ref=testticker

[ Voor 10% gewijzigd door klungeltweaker op 11-04-2005 09:34 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

De TS lijkt verdwenen... Jammer ik zou graag weten hoe hij zijn schijven mishandelt zodat ze het maar een half jaar volhouden.

Verwijderd

Ik heb thuis:
4*250 GB sata Hitachi 7k250
2*160 GB sata Seagate 7200.7
1*160 GB ata Seagate 7200.7
2*120 GB ata IBM
2*120 GB ata Western Digital
1*160 GB sata Samsung
1*200 GB ata Maxtor

In de laatste 5 jaar heb ik persoonlijk 4 kapotte harde schijven gehad. 3 Van maxtor (allemaal 80 GB ata 2 Mb cache en 7200 rpm) en 1 van Seagate. Op mijn werk waar ik systeembeheerder ben hebben we de afgelopen 3 jaar een stuk of 8 kapotte HD's gehad en deze waren ook allemaal van Maxtor (allemaal 30 GB ata 2 Mb cache).

Ik zal zelf geen Maxtors meer kopen en raadt ze ook niemand aan. Alle andere merken heb ik geen slechte ervaringen mee.

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op zondag 10 april 2005 @ 09:22:
[...]

dan ligt de fout echt niet bij harddisks zelf. Er is duidelijk iets mis met je systeem: brakke voeding, slechte koeling, te veel trillingen (omdat het systeem bv op de grond staat).

Ik zou zeggen ga op zoek naar de echte oorzaak dat je schijven uitvallen. Het probleem ligt echt niet bij de harddisks zelf.
Ik heb in de tussentijd 3x een andere Enermax voeding gehad dus denk niet dat het dat kan zijn. Wel ben ik pasgeleden verhuisd, dus misschien dat er op het vorige adres iets mis was met de stroom ofzo, er gingen daar namelijk wel meer dingen kapot (huishoudelijke apparaten) en de disks die nu kapot zijn, zijn daar 'geboren' zeg maar :D

Het enige onderdeel wat er echt al 10jr inzit is het diskette station, de harddisk zit wel op dezelfde stroom stekker aangesloten. Dus dit heb ik maar gewijzigd bij mijn nieuwe harddisk.

De kast staat op de grond, naar mijn gevoel trilt het niet echt, maar ik zou natuurlijk wat dempertjes onder de voeten kunnen zetten voor de zekerheid.

De koeling is goed denk ik, case-temp ligt meestal rond de 25C stressed, de cpu temp ligt rond de 40C pc is niet overgeclocked.

Ik heb dit weekend gekozen voor een western digital 7200rpm. Mocht deze ook snel kapot gaan dan ga ik over op de SCSI schijven. Tot nu toe is de WD iig stiller dan de IBM's en Maxtors die ik gehad heb en je hoort hem ook niet zo hard opspinnen met zo'n harde tik bij de boot (die er bij Maxtor en IBM altijd inzat bij mij, van de eerste tot de laatste boot).
Ik wil wel een SCSI schijf gebruiken in een externe case en op de hub aansluiten, zodat ik vanuit het hele huis (en daarbuiten) mijn bestanden kan sharen zonder meerdere computers aan te laten staan.

Ik raak de harddisk trouwens ook nooit aan. Bij het installeren gebruik ik een antistatisch polsbandje en houdt ik de schijf bij de zijkanten vast. Ik gebruik de gewone schroeven die zonder veel weerstand in de disk gedraaid worden en ik ga nooit naar LAN pary's ofzo. De tower blijft altijd op zijn plek staan. De case zelf is schoon met weinig stof.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2005 13:01 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 12:58:
[...]

Ik heb in de tussentijd 3x een andere Enermax voeding gehad dus denk niet dat het dat kan zijn. Wel ben ik pasgeleden verhuisd, dus misschien dat er op het vorige adres iets mis was met de stroom ofzo, er gingen daar namelijk wel meer dingen kapot (huishoudelijke apparaten) en de disks die nu kapot zijn, zijn daar 'geboren' zeg maar :D

Het enige onderdeel wat er echt al 10jr inzit is het diskette station, de harddisk zit wel op dezelfde stroom stekker aangesloten. Dus dit heb ik maar gewijzigd bij mijn nieuwe harddisk.

De kast staat op de grond, naar mijn gevoel trilt het niet echt, maar ik zou natuurlijk wat dempertjes onder de voeten kunnen zetten voor de zekerheid.

De koeling is goed denk ik, case-temp ligt meestal rond de 25C stressed, de cpu temp ligt rond de 40C pc is niet overgeclocked.

Ik heb dit weekend gekozen voor een western digital 7200rpm. Mocht deze ook snel kapot gaan dan ga ik over op de SCSI schijven. Tot nu toe is de WD iig stiller dan de IBM's en Maxtors die ik gehad heb en je hoort hem ook niet zo hard opspinnen met zo'n harde tik bij de boot (die er bij Maxtor en IBM altijd inzat bij mij, van de eerste tot de laatste boot).

Ik raak de harddisk trouwens ook nooit aan. Bij het installeren gebruik ik een antistatisch polsbandje en houdt ik de schijf bij de zijkanten vast. Ik gebruik de gewone schroeven die zonder veel weerstand in de disk gedraaid worden en ik ga nooit naar LAN pary's ofzo. De tower blijft altijd op zijn plek staan. De case zelf is schoon met weinig stof.
kast direkt op de grond lijkt me geen goed idee. Het kan natuurlijk heel lang goed gaan, maar gezien jouw ervaringen zou ik de kast idd op dempend matriaal zetten zodat de kast niet meetrilt met de grond. Misschien helpt het niet, maar kwaad kan het zeker niet!

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik vanmiddag nog een matje op de bouwmarkt halen! :)

Ik ga trouwens binnenkort ook een nieuwe voeding halen. Ik wil een voeding met losse stekkers, spaart weer wat ruimte in de kast. Het zal niet aan de voeding liggen, maar ik wilde sowiezo een 'zwaardere'.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zelf heb ik 2x WD Raptor 36GB in RAID0 steken al bijna 2 jaren en 2x Maxtor DiamonMax 9 160GB HDtjes tot kort erin. Hiervoor had ik 2 jaar lang twee 120GB HD's, een Seagate en een Maxtor. Hiervan is er nog geen stuk gegaan. Daarvoor had ik voornamelijk IBM-schijven. Deze zijn me in 1 jaar vijf stuks kapot van gegaan. Ik moet wel zeggen dat ik mijn computer minder vaak aan/uit zet en dat ze goed gekoeld worden (120mm fan per 2 HD's). Dit zijn belangrijke punten !!

Harde schijven presteren over het algemeen langer als ze niet vaak aan en uit gezet worden en tevens voldoende gekoeld worden ! Elke keer je je computer aanzet, moet de harde schijf opspinnen. Dat is een stroompiek voor de voeding, voor de hardeschijf, etc. Plus dat het van conditie veranderd (stilstaand naar bewegend). Mijn ervaring is dat kwaliteitscomponenten het veel beter doen met 24/7 aan te staan dan elke dag 4x aan en uit gezet te worden. Ik heb dus ook nog geen kapot onderdeel meer gehad in anderhalf jaar. Buiten nu een externe HD, maar die zal zodra hij terugkomt van de garantie, intern gezet worden in een Cooldrive...

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik denk dat het toch een kwestie van persoonlijk geluk/ongeluk is, bij mij is er tot nu toe alleen maar 1 HD kapot gegaan: was een 40gig Maxtor (2 andere Maxtors van 40 en 80gig maken takkeherrie nu)

Maar m'n Maxtor 120gig doet het prima en is stiller dan m'n nieuwste WD van 160gig.

Heb nog een 13gig IBM die het ook nog doet, nu herinner ik me nu opeens dat ik nog een Quantum Fireball heb liggen van 2 gig? die doet het ook nog _/-\o_

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• n00bs
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Alleen om mijn ervaring neer te zetten en van een leverancier waar ik al mijn spullen ook voor anderen bestel:
Seagate... zeer betrouwbaar voor een IDE schijf. Maxtor's hebben wat ik tot nu toe zelf meemaak, hoor en lees de hoogste uitval, gevolgd door WD.

Daarnaast zijn die Seagates natuurlijk ook nog bekend om hun stilte en koelte... Ik kan je zeker de 7200.7 serie aanraden. Nu hebben ze ook de nieuwe 7200.8 serie met grotere schijven nog sneller en met NCQ. Maar hoe betrouwbaar die schijven zijn, is nu nog weinig zinnigs over te zeggen. Ik DENK dat ze qua betrouwbaarheid net zo goed zijn... en het is niet voor niets dat Seagate meer garantie geeft dan anderen.

Als je het nog betrouwbaarder wilt, kan je beter een paar SCSI discs kopen in een Rad 5 opstelling.

ps: wat ook van belang is voor de betrouwbaarheid is koeling... zorg dat je een 80mm fan oid langs je HDD's blaast.

[ Voor 8% gewijzigd door n00bs op 11-04-2005 19:46 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54
Terryb47 schreef op maandag 11 april 2005 @ 19:40:
Ik denk dat het toch een kwestie van persoonlijk geluk/ongeluk is
Amen. Ik heb namelijk slechts 1 schijf ooit verloren en dat was een Seagate binnen een jaar (begin dit jaar). Verder niets.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• n00bs
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Breepee schreef op maandag 11 april 2005 @ 19:46:
[...]

Amen. Ik heb namelijk slechts 1 schijf ooit verloren en dat was een Seagate binnen een jaar (begin dit jaar). Verder niets.
Dat is ook wel een beetje zo, er is een bepaalde kans dat je een uitval krijgt binnen een X periode... nu kan die kans 1:10000 zijn, maar kan jij net ff pech hebben na 1 week met een ZEER betrouwbaar merk.

Maar daarom moet je ook kijken op langer termijn over een groter geheel... en dan valt dus op dat Maxtor er echt bovenuit springt met uitval en Seagate er weer uitspringt met betrouwbaarheid :)

• WEBsel
  • Laatst online: 14:54
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 12:58:[...]
Dit doet me erg denken aan een slecht lichtnet. Veel spikes en een grote afwijking naar boven van de netspanning (240V ipv 230V). Zou het in jullie nieuwe huis en/of met een lichtnetfilter voor je pc stekkerdoos beter gaan?

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Pagina: 1