Voeding jumpstarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-07 23:12

afterburn

No more...

Topicstarter
Is er iemand weet hoe ik een voeding of mobo kan dwingen om aan te gaan? Ik heb hier nl nog een Tyan Thunder K7 (dual amd) liggen, die problemen heeft met aan gaan. Als je de knop indrukt, gaan de harddisks spinnen, fans draaien en alles, maar de machine gaat verder niet aan. Na een aantal pogingen (varierend van een paar keer tot oneindig) springt ie ineens wel aan en alles prima. Als de machine draait, is ie stabiel en blijft alles goed, maar owee als je hem uitzet...

Ik heb begrepen dat het zou kunnen zijn dat de belasting van de voeding initieel te laag is, en dat de voeding daardoor de cpu voeding niet bijschakeld, maar als ik er een stuk of 4 harddisks, fans en weet ik niet wat aanhang heb je precies hetzelfde.

Weet iemand hoe ik de voeding zo moet kortsluiten dat ie wel gelijk de CPU spanning erop knalt zodat ik de computer zo kan 'jumpstarten'?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je het groene draadje met het zwarte draadje verbind dan gaat de voeding aan, maar of dat is wat je wil?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:56
Je bedoelt alvast stroom zetten op je cpu voordat je pc aanzet? Dat is volgens mij niet goed hoor.

Het enige wat ik hierover kan zeggen is als je de goene en de zwarten (of blauw en zwart) met elkaar kortsluit dat dan je voeding aangaat.

Misschien kan je op deze manier 2 voedingen gebruiken, 1 voor alle randapparatuur en 1 voor het mobo+cpu's.

[ Voor 19% gewijzigd door Dekaasboer op 08-04-2005 23:49 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je al een andere voeding geprobeerd, dat lees ik helemaal niet in je post :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Als groen+zwart hetzelfde is als de aan/uit knop, dan bedoel ik dat niet. Ik wil feitelijk de spanningsbeveiliging uitschakelen die er voor zorgt dat de CPU's geen spanning krijgen als de spanning to hoog is.

Computer specs

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Limoentje: ja. :) Zelfde issue.

Computer specs

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Het gaat trouwens om een E-ATX (EPS-achtig) voeding

Computer specs

• Dekaasboer
Ow nu snap ik de vraag pas, je voeding krijgt een te lage load waardoor hij zich weer uitschakeld, en nu wil je de stroomtoevoer naar je cpu forceren?

Een eps-actige voeding is een en al beveiliging:
-overvoltage
-ondervoltage
-temps
-spanningspieken

Ik denk niet dat het eenvoudig is om dat allemaal uit te schakelen.

[ Voor 122% gewijzigd door Dekaasboer op 09-04-2005 00:02 ]

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Yezzzz :)

Computer specs

• Dekaasboer
Ik denk eerlijk gezed dat het moederbord dan hier de schuldige is. Die voeding levert alleen maar een stabiele stroom. Het mobo beslit vervolgens waar die stroom naartoe gaat.

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Is er dan een manier om het mobo voor de gek te houden?

Computer specs

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
afterburn schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 12:26:
Is er dan een manier om het mobo voor de gek te houden?
Nee. Niet zonder het bord ingrijpend te veranderen, iig. Vergeet het, die beveiligingen kan en wil je niet omzeilen! Ze zitten er ook niet voor niks op en er is een gerede kans dat de boel ook niet voor niks in de beveiliging slaat in jouw situatie ;)
Ik heb begrepen dat het zou kunnen zijn dat de belasting van de voeding initieel te laag is, en dat de voeding daardoor de cpu voeding niet bijschakeld
Ik geloof nooit dat dát het probleem is. Ik denk dat er een of ander defect in het bord zit waardoor de CPU's niet starten.

[ Voor 26% gewijzigd door koraks op 09-04-2005 13:05 ]

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Dat kan best. In de lokale computershop hebben de mensen van de RMA-dienst al een stuk of honderd goedkope voedinkjes (500W op het labeltje, mits je geluk hebt kan hij gedurende 10 seconden 300 leveren...) moeten vervangen. Als je ze gebruikt op de nieuwste AOpen of ASUS moederborden (raar genoeg geen MSI of andere merken, alleen ASUS, AOpen en sommige Asrocks), weigerden deze vaak op te starten met symptomen die verdacht veel lijken op wat TS vermeldt. Het probleem zit hem in het feit dat de voeding blijkbaar de eerste paar seconden te weinig levert ten opzichte van wat het moederbord wil. Als je dan meerdere keren probeert, lukt het soms wel, soms niet.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:31
Wat voor voeding draait het nu precies om ?
De hoeveelheid Ampere die de voeding op de 5V lijn kan leven is van zeer groot belang bij deze (Tyan) planken ( heb er zelf 3 gehad, dus spreek uit ervaring ).
Indien je voeding niet genoeg kan leveren tijdens de start dondert het hele zaakje in elkaar.
Mocht de voeding het probleem niet zijn, dan kun je er van uitgaan dat de VRMs van je bord niet helemaal in orde zijn. (Tyan is een goed merk, maar ten tijde van de MP/MPX chipsets hadden ze hun VRMs en overige stroomtransporten op hun moederborden nou niet echt in orde).

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Een voeding levert niet veel minder bij een koude start meer de rest van een pc trekt soms wel 2x zoveel de eerste paar seconden. Een mogelijke oplossing is om de harde schijven in te stellen om niet direct op te spinnen maar pas als ze het specifieke commando daartoe krijgen (ik geloof dat Windows dit al doet bij het laden ervan maar dan is de belasting al een stuk minder). Een andere mogelijkheid is zo veel mogelijk fans pas na het booten aan te zetten.

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Delta: Weet het type nummer niet, maar het is de NMB voeding die gecertificeerd was voor dit board. Als je het board kent, ken je de voeding waarschijnlijk ook.

Computer specs

• Dekaasboer
Ik zag in je sig staan dat je een enermax 650 watt in je andere systeem hebt zitten. Past die op die AMD, of maakt die gebruik van een andere standaard?

[ Voor 15% gewijzigd door Dekaasboer op 09-04-2005 23:05 ]

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Past ook, via een verloopkabel die meegeleverd is. Maar met hetzelfde resultaat.

Computer specs

Pagina: 1