Toon posts:

X800 Pro erg traag: Please help!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mede Tweakers,

Ik heb een aantal dagen geleden een Gigabyte X800 Pro gekocht (Type: GV-R80P256D). Enthousiast dat ik was schroefde ik mijn fel begeerde videokaart in het AGP slot. Hierna heb ik netjes de software geinstalleerd, om vervolgens te concluderen dat de kaart wel heel erg traag was. 3DMark05 geeft me een "score" van 2100! (res. 1024, 4xFSAA, Anisotropic). Zo ook het spel Joint Ops (wat ik regelmatig speel) was op een res. van 1024*768, 4xFSAA, Anisotropic en alle details op high met een FPS van 11 niet vooruit te branden :(

Je kunt je voorstellen dat mijn teleurstelling erg groot was. Ik heb echt van alles geprobeerd, veel forums afgestruind, oudere/alternatieve drivers geinstalleerd, winxp opnieuw geinstalleerd, chipset drivers geinstalleerd, etc.

De kaart heb ik inmiddels ingeruild voor een andere Gigabyte X800 Pro (zelfde type). De problemen blijven :( Het moet dus een driver / mobo issue zijn! Dit forum is mijn "last resort" zullen we maar zeggen..

Mijn specs:

Moederbord: Gigabyte GA-8SGXL
Processor: Intel P4 3.0 Ghz
Chipset: SiS 648FX
Geheugen: 512MB
Voeding: 300W

Is er iemand die me kan helpen? Alvast bedankt voor de moeite.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Die 300w voeding kan je weleens de nek om draaien. Schakelt een X*** kaart niet terug als de voeding ontoereikend is? En welke drivers heb je nou allemaa gebruikt? Ook zou ik even benchen zonder AA en AF.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-08 13:02

Rmg

512mb ram is op het moment _niet zo veel meer_ en over je voeding ? een 300W merkloos?

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 21:01:
Die 300w voeding kan je weleens de nek om draaien. Schakelt een X*** kaart niet terug als de voeding ontoereikend is? En welke drivers heb je nou allemaa gebruikt? Ook zou ik even benchen zonder AA en AF.
Volgens de handleiding zou 300W toereikend moeten zijn. Het ironische is dat de benchmark zonder AA en AF net zoveel punten opleverd als met :S ! Ik heb de catalyst drivers 4.6, 4.7 en de laatste geprobeerd, ook de laatste omega drivers.

Verwijderd

tja ik zou het eerste naar je voeding kijken. Kan je aan een zwaardere komen om te testen?

Verwijderd

hoe heet word je processor want ik heb hetzelfde geahd (heb nog steeds maar ik heb nieuwe coolers besteld) kijk daar eens naar

Verwijderd

300 watt voeding, wat voor een merk voeding ? A-merk of een no-name ? Er is verschil.
Moederbord Bios geupdate ?
512mb werkgeheugen is wat weinig en wat voor een type werkgeheugen zit erin ? 1 gigabyte is tegenwoordig wel standaard, we zijn al bijna toe aan de 2.
Clean OS install geprobeerd ?
Fastwrite uitgezet ? Staat AGP wel op 8 keer, zowel drivers als MoBo bios ?

Je kaart inruilen zonder zelf goed diagnostisch bezig te zijn geweest haalt weinig uit, zoals je nu ook ondervonden heb. Als je je specs weergeeft, probeer dan zo duidelijk te zijn wat er allemaal daadwerkelijk inhangt in je pc, lijkt me sterk dat wat je opgegeven heb het enigste is. Misschien heeft je kast wel een slechte airflow zodat temps ook op je performance werken, of is het een combinatie van diversen aspekten (clean install, airflow, geheugen, PSU etc).

Anyway, probeer dingen uit te sluiten en begin dan met schone install, laatste OS updates installeren, laatste video drivers en test dan nog een keer. Zo kun je uitsluiten dat het je install is waardoor je verder kan gaan zoeken in je hardware. Als het probleem dan nog blijft dan zou ik wat meer geheugen erbij prikken en een andere PSU. En als laatste, niet ieder merk MoBo heeft een prettige verhouding met een gpu, daar is meer over bekend. Mocht het probleem hierna zich voor doen dan kan je overdenken, of een ander MoBo, of anders een Nvidia kaart erin. Vooralsnog vermoed dat het een combinatie is van verschillende dingen. Check ook gelijk even je voltage lijnen van je PSU, zal misschien ook gelijk wat duidelijk maken.

Succes ;)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 17:02
aanvullend aan ^
vergeet ook niet je chipset-drivers te installeren!!

suc6 :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 22:46

MrDrako

nep ict'er

Wat voor een videokaart had je eerst? Zou mogelijk een driver conflict kunnen zijn.
Als je bent overgestapt vanaf een nvidia kaart is het een goed idee om windows opnieuw te installeren. simpelweg deinstalleren van drivers is vaak helaas nog lang niet genoeg.
Pagina: 1