[xvid]bestand op miraculeuze wijze veel te groot

Pagina: 1
Acties:

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 12:49
Dag iedereen!

ik zit met het volgende probleem: met virtualdub en xvid 1.1.0 (en 1.0.3 ook) wil ik mpeg-materiaal omzetten. Het gekke is dat het bestand veel groter wordt dan ik opgeef. Bijvoorbeeld: 1 min video wordt op 1400 kbps vbr 37 MB groot (audio: lame mp3 192 kbps cbr). Iemand anders heeft het ook voor mij gecodeerd, met dezelfde codec en exact dezelfde instellingen, en krijgt een bestand van 10 mb. Op het oog verschilt de kwaliteit nauwelijks.

Ter informatie:
Profile@level=AS@L5
Two-pass encoding
target bitrate=1400kbps (als ik kies voor een target size heb ik hetzelfde probleem)
adaptive quantization aan, type H.263
chroma optimizer enabled
maximum I-frame interval 250
use chroma motion aan
motion search precision op 6 (ultra high)
vhq op 4 (wide search)

Virtualdub filters:
deinterlace (is echt nodig, anders is het geen gezicht)
null transform (cropping)
resize naar 640x480

het duurt 5 min 12 sec om dit om te zetten op mijn athlon64 3000+. Iemand anders doet het in 3 minuten op een athlon 2500+. Ik snap er werkelijk niks meer van. Google en got geen oplossing uiteraard :P

Iemand een suggestie?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35
1. Open je nieuwe bestand en kijk eens wat de birate van video en audio is. Misschien zie je daar iets erg scheef zitten?

2. Je hebt toch wel eerst een 1st pass gedaan? Of is dit misschien juist je 1st pass? En beide in dezelfde map opgeslagen?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• stefan001
gegevenssnelheid 612kbps :? Dan zou het dus nog kleiner moeten zijn...
grootte van het beeldfragment: 24 bits, compressie xvid (duh)

Ik sla alles in dezelfde map op. Ook is daar een bestand genaamd video.pass. Ik heb dan ook aangegeven bij 1e pass dat hij dat bestand daar op moet slaan, en dat bij de 2e pass dat bestand geopend moet worden. Is het de bedoeling om HANDMATIG de 1e pass te doen dan? Ik kies in vdub gewoon voor F7 en opslaan maar!

• OnTracK
Ik weet niet precies wat je met "handmatig" bedoelt, maar je moet eerst in je xvid config schermpje kiezen voor: "two pass - first pass", F7 -> opslaan. Dan veranderen in "two pass - second pass" (o.i.d.) en weer F7 -> opslaan in dezelfde map.

Heb je het op deze manier gedaan is het goed neem ik aan.

• stefan001
F7 is bij mij in vdub: file -> save as. Wat ik bij het xvid config schermpje doe is twopass-first pass en dan more -> opslaan in j:\video.pass, bij twopass-second pass weer datzelfde bestand j:\video.pass.

Met handmatig bedoel ik dat je eerst een eerste pass moet opslaan, dan je computer een tijd bezig laten, dan terugkomen en de tweede pass aanzetten. Dus twee keer in vdub file -> save as (oftewel F7), alleen dat je dan in het xvid schempje de tweede pass highlighted laat staan. Snap je? :P

• OnTracK
stefan001 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 21:23:
F7 is bij mij in vdub: file -> save as. Wat ik bij het xvid config schermpje doe is twopass-first pass en dan more -> opslaan in j:\video.pass, bij twopass-second pass weer datzelfde bestand j:\video.pass.

Met handmatig bedoel ik dat je eerst een eerste pass moet opslaan, dan je computer een tijd bezig laten, dan terugkomen en de tweede pass aanzetten. Dus twee keer in vdub file -> save as (oftewel F7), alleen dat je dan in het xvid schempje de tweede pass highlighted laat staan. Snap je? :P
Uhm, wat jij doet is volgens mij alleen de *locatie* van je video.pass kiezen. Niet de werkelijke 1st pass informatie.

De 1st pass berekend of een beeld veel of weinig data nodig heeft. Daarom moet hij ook bij de 1st pass de gehele video encoden (geluid hoef je dan niet mee te encoden). Zoals jij het nu doet gebruikt hij een 1st pass van een andere video (als die toevallig nog op die locatie stond). Of in het geheel géén 1st pass, wat dan idd vreemde filesize resultaten kan opleveren.

Dus je moet idd zoals jij het zegt *handmatig* de 1st pass saven. Wel kun je bij het saven op dat vinkje voor "don't run this job now;..." drukken. De tweede pass instellen, weer F7, vinkje aan laten staan. En dan F4. Dan worden ze beiden automatisch na elkaar uitgevoerd

[ Voor 4% gewijzigd door OnTracK op 08-04-2005 23:13 ]

• stefan001
OnTracK schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 23:12:
[...]
Uhm, wat jij doet is volgens mij alleen de *locatie* van je video.pass kiezen. Niet de werkelijke 1st pass informatie.

De 1st pass berekend of een beeld veel of weinig data nodig heeft. Daarom moet hij ook bij de 1st pass de gehele video encoden (geluid hoef je dan niet mee te encoden). Zoals jij het nu doet gebruikt hij een 1st pass van een andere video (als die toevallig nog op die locatie stond). Of in het geheel géén 1st pass, wat dan idd vreemde filesize resultaten kan opleveren.

Dus je moet idd zoals jij het zegt *handmatig* de 1st pass saven. Wel kun je bij het saven op dat vinkje voor "don't run this job now;..." drukken. De tweede pass instellen, weer F7, vinkje aan laten staan. En dan F4. Dan worden ze beiden automatisch na elkaar uitgevoerd
Wat ik nu heb geprobeerd: 'video.pass' verwijderen van de harde schijf, 1e pass instellen, save, dan ontstaat er een bestand 'test5.avi', 35mb (had ik gekozen met F7) en een bestand 'video.pass'. 2e pass instellen, F7, 'test6.avi', 35mb (in kb's ietsje groter dan test5).

Vertoon ik nou n00b gedrag of wat? Ik snap er werkelijk niks meer van }:O

Verwijderd

Hey Stefan, :)

Die video.pass moet je gewoon even vergeten. Simpel gezegd encodeer je eerst gewoon de video met 2-pass 1st pass. Daarna datzelfde stuk video nog een keer met 2-pass 2nd pass, waarbij je dus ook de gewenste (gemiddelde) bitrate kunt instellen. Bij de tweede stap wordt de .avi van de eerste stap overschreven. Dat is zelfs de bedoeling.

In het bestand video.pass wordt alle info opgeslagen tijdens de 1st pass die nodig is voor de 2nd pass. Video.pass wordt bij elke 1st pass automatisch overschreven.

• stefan001
@AgentSmith,

gedaan, dus 1st pass gedaan, opgeslagen, 2e pass gedaan, de eerste pass overschreven (in de job control gezet) resultaat: een bestand van 25 mb met video bitrate 1400 kbps, audio bitrate 192 kbps. Kijk ik echter naar de eigenschappen van het bestand: gegevenssnelheid 424kbps!! What the }:O ?

Het is wel kleiner geworden, maar om het vooruitgang te noemen? Pikant detail is dat encoderen van een minuut videomateriaal in totaal 11 minuten duurde, beetje gek gezien mijn systeem...

Verwijderd

Xvid encoderen met virtual dub gaat bij mij ook langzamer dan met andere programma,s zoals het wat oudere flaskmpeg. Geen idee waarom.

De werkwijze die je beschrijft hierboven lijkt me correct. Ik zou nog eens goed je instellingen doorlopen. 11 minuten coderen voor 1 minuut video lijkt me zelfs met virtual dub wat aan de lange kant. 20fps encoderen moet zeker lukken.

R

• stefan001
Ik zal flaskmpeg dan maar es proberen.... maar dan wel morgen, mijn computer moet na 9 uur uit hier (staat op een slaapkamer) >_<

• stefan001
flaskmpeg toch maar (nog) niet geprobeerd, want op aanraden van agentsmith (via mail :P ) andere filters in vdub aangezet, en dat schijnt de trick te zijn (vraag me ajb niet hoe :D ). Nieuwe filters:

deinterlace, mode blend (en cropping)
temporal smoother mode 4
resize cubic

Dit heeft een file van 11 mb voor een minuut opgeleverd. Een andere file van 5 minuten wordt 57mb. Vind ik prima :). 2 pass dus, 1400kbps vbr, audio: lame mp3 192 kbps.

Tot zover, want het encoden van 5 minuten videomateriaal duurt nu 38 minuten!!!!
das een beetje gek, gezien mijn systeem :X

[ Voor 5% gewijzigd door stefan001 op 10-04-2005 16:05 ]

• stefan001
*subtiele schop*

iemand nog ideeen?

Verwijderd

Stefan, bij mij duurt het met die filters ook een eeuwigheid. Wat dat betreft is virtualdub verre van ideaal. Welke filters gebruikte je eerst?

Temporal smoother stand 4 vind ik achteraf net iets te hoog. Beeld wordt iets te wazig bij snelle beweging. Stand 2 of 3 lijkt me beter.

• stefan001
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 19:08:
Welke filters gebruikte je eerst?
Zie ts ;) . Ik zal het vanavond een zonder filters proberen (alhoewel, zonder deinterlace is het echt niks).

• stefan001
Gedaan, zonder filters was het ong. 3.5 minuten, <gecensureerd> beeld, daarna met filters:
deinterlace, met direct cropping, en resize (bicubic). Geeft een redelijk beeld, maar het materiaal was maar 1 minuut, dus dan heb je niet zo gek veel aan vbr. Tijd: 3.5 minuten :P

Het lijkt er dus op dat ik null transform niet meer moet gebruiken. Eerst dacht ik dat dat nodig was om te croppen, maar het gaat ook al als je een ander filter hebt gekozen.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties :)
Mijn eigen fout (misschien wel een beetje n00b): ik had dus niet door dat ik de 2 passes handmatig in moest voeren 8)7
Pagina: 1