Toon posts:

Kleurprobleem op TFT hp L2335

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik zit met de handen in het haar :|

Ik heb 3 dagen geleden een tweedehandse TFT aangeschaft van hp: de L2335. Dit is een 23" TFT monitor, in nieuwstaat. Ik ben er enorm tevreden mee, maar ik zit nog met een probleempje: de kleuren zijn onrealistisch fel, blasé bij gebruik met analoge (D-SUB) kabel. Via DVI gewoon perfect! Nu dacht ik: ja, dat is gewoon effe bijregelen bij kleur, bij de eigenschappen van het beeldscherm. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb bijgeregeld via de optie 'Kleur' van ATi eigenschappen venster op deze instelling: gamma: 0,75 ; helderheid 40 en contrast 49. Dit is het beste wat eruit te halen valt, zonder goed te zijn. De kleuren lijken te donker. Ik kan niets verzetten zonder dat het weer té fel wordt :X
Als ik hem aansluit via DVI op mijn Radeon 7000 (I know) dan perfect beeld, zet ik hem via D-SUB op dezelfde videokaart: beeld overbelicht (Niets veranderd aan instellingen) Zie de afbeeldingen hieronder. Let op het vakje naast monitor, om het scherm in te schakelen/uit te schakelen. Normaal moet dit goed zichtbaar zijn.
Via D-SUB aangesloten op Rad 7K. Slecht beeld
Afbeeldingslocatie: http://home-13.tiscali-business.nl/~tpm55574/kleurprobleem/analoogRad7K.JPG
Via DVI op Rad 7K. Perfect.
Afbeeldingslocatie: http://home-13.tiscali-business.nl/~tpm55574/kleurprobleem/dviRad7K.JPG

Via D-SUB op laptop aangesloten, kleuren NIET veranderd in Eigenschappen. Slecht beeld. Deze lijkt goed, maar neem maar van me aan dat het zo niet is. De camera maakt het beter 7(8)7
Afbeeldingslocatie: http://home-13.tiscali-business.nl/~tpm55574/kleurprobleem/anakleuorilap.jpg
Via D-SUB op laptop, kleuren bijgewerkt. Beter, maar nog niet goed genoeg.
Afbeeldingslocatie: http://home-13.tiscali-business.nl/~tpm55574/kleurprobleem/anakleubijwlap.JPG

Dat was probleem 1.

Probleem 2:
Bij 3d spelletjes (Counterstrike Source) kan ik het niet bijregelen. Niet via de optie Volledig 3d scherm in het configuratiescherm van ATi, enkel de gamma setting van CS zelf kan soelaas bieden. Op zijn beste setting is alles wat klaar is extreem fel en alles wat donker is bijna onzichtbaar. Onspeelbaar dus.
Voorbeeld van Dust2 (goede map om probleem aan te tonen). Kijk naar verschil tussen lucht-zand-muur.
Afbeeldingslocatie: http://home-13.tiscali-business.nl/~tpm55574/kleurprobleem/analapdust2.jpg

Nu moet je niet denken dat ik niets gedaan heb op voorhand. Wat heb ik gedaan:
Wat hierboven staat (instellingen bij eigenschappen ATi)
  1. Instellingen monitor: geloof me maar, ik heb alles gedaan/veranderd dat ook maar mogelijk is.
  2. GoT gezocht: hier krijg ik enkel topics waarbij de backlight te fel is, ben ik niets mee want ligt niet daaraan
  3. Omega drivers geinstalleerd. Standaard laptop drivers geinstalleerd. Géén effect.
  4. Eens goed tegen scherm geschopt
  5. Computer stamp gegeven
  6. Beide eenmalige tocht richting verdieping lager laten beleven
oké die laatste drie heb ik verzonnen, maar ik heb echt alles gedaan 8)7

Ik heb er overigens voor gezorgd dat de camera de problemen zo accuraat mogelijk weergeeft. (EV aanpassen). Mijn excuses voor de lengte van deze topic/post, maar ik kon het niet korter doen. Ook excuses voor het niet resizen. Indien nodig doe ik het wel.
[/smeekbede on]
Wie kan mij helpen? Ik wordt er gek van. Mijn scherm is zo :9~ maar ik heb een B) nodig om iets te zien. Nu is het :'(
[/smeekbede off]

Verwijderd

Ik was nog wat aan het rondkijken op anandtech en in de display sector vond ik daar een review van de hp l2335. Daar komt die er redelijk goed uit. In het 23-24 inch segment is er in feite alleen nog maar de apple 23" en de dell 24" (apple zelfde paneel als de hp, dell een samsung.) Nu interesseert die hp me wel, omdat die normaalgezien wel goedkoper is dan apple. Heeft ook meer functies (PiP, andere video sources) Ziet er wel iets minder uit dan de apple, die blijft gewoon de mooiste.

Daarna nog wat fotootjes gezocht op google images, en hier deze gezien ;)

Nu wou ik vragen of je probleem opgelost is, (als je dit nog leest uiteraard :) ).

En ben je verder tevreden van je display? Geen extra problemen/dode pixels, wat dan ook.

Verwijderd

Het eerst wat mij lijkt op te komen bij jou scherm is : een magnetische veld? Vooral bij de game SS lijkt als of er iets magnetische in de buurt staat, ( nu twijfel ik alleen of dat bij TFT's wel effect heeft )

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat ik deze topic nog eens zie :+

Ik heb het ondertussen opgelost mbv de service/support van hp. _/-\o_ service! _/-\o_
Ik belde voor het scherm op te halen, de volgende dag stonden ze aan de deur met een nieuw!
Deze had ook problemen, dus opnieuw gebeld. Ik zit nu op dit (het tweede dus) scherm te werken O+

Ik kan één ding zeggen: zaaaalig!
Kleuren zijn goed, maar ik heb al beter gezien (X-Black, die met speciale coatings,...)
Snelheid is perfect! Ik kan erop gamen als ware het een crt monitor.
Connectiviteit ook vrij goed, DVI , VGA, S-Video, Component, Composiet. Weergave op full resolution via VGA is, bizar genoeg, érg goed.
Spijtig dat hij een brom produceert wanneer de backlight < 100%
Wat ik niét goed vindt (maar inherent aan zo ongeveer elke tft) is de verkleuring bij zwart beeld. Bijv: ik bekijk een film en bovenaan en onderaan zie ik zwarte balken. Als ik niet recht op het scherm kijk zie ik een soort roze. Vrij lastig om films op te kijken. Moet wel gezegd worden dat het enkel opvalt wanneer de kamer volledig donker is.

Ik heb géén dode pixels whatsoever. Op mijn eerste & tweede scherm had ik een dode subpixel (groen ipv zwart), was niet storend.

Nog vragen?
Fototje maken?
Schrijf over op rek nummer .... :+
Vraag maar gewoon, ik beantwoord/t ( :? ) met plezier!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 17:23 ]

Verwijderd

nope niet echt.

Service: lijkt mij zeker ok, als ik het zo lees
Dode pixels: totaal 2 op drie schermen. (1.1.0) dus ook zeker ok.
Kleur: lijkt ook in orde
Snelheid: blijkbaar voldoende (wat me wel verbaast, na reviews te lezen van gelijkaardige schermen met gelijkaardige panelen. Die IPS van die hp is blijkbaar nogal traag, maar als je zegt dat het meevalt...
Goede kwaliteit van de andere beeldsignalen

Minpunt: de 'brom' en de 'roze' ? verkleuring.

Besluit: winkel zoeken waar ik die eens in het echt kan zien.

(prijs zal wel tegenvallen zeker? in US 1100 dollar maar zal hier wel veel meer zijn :()

het is : ik beantwoord (uiteraard, blijkbaar hebben veel mensen het echt wel moeilijk met simpele vervoegingen. Vreemd, leeftijdssymptoom?)

Verwijderd

Topicstarter
b]alvi schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:37:[/b]
nope niet echt.

Service: lijkt mij zeker ok, als ik het zo lees
service is de beste die ik tot nu toe gehad heb. Wanneer ze het vervangscherm leveren moet je het kapotte niet direct weergeven. Dit ligt ook aan het feit dat het een business klasse scherm is

Dode pixels: totaal 2 op drie schermen. (1.1.0) dus ook zeker ok.
Het waren dode subpixels. Als je het bekijkt op het totale aantal pixels (1920x1200x3) dat dit scherm heeft is dit zéér weinig. Het blijft natuurlijk leuker om een dode-pixel vrij scherm te hebben

Kleur: lijkt ook in orde
goed, meer niet

Snelheid: blijkbaar voldoende (wat me wel verbaast, na reviews te lezen van gelijkaardige schermen met gelijkaardige panelen. Die IPS van die hp is blijkbaar nogal traag, maar als je zegt dat het meevalt...
Snelheid vind ik erg goed! Ik heb gewerkt met drie 25 ms schermen en dit scherm staat er op lichtsnelheid vanaf! NIETS van ghosting (en ik ben daar wel vrij streng in moet ik zeggen)

Goede kwaliteit van de andere beeldsignalen
Yep ;) DVI is nog een stukje scherper dan VGA, maar je merkt het pas bij omschakelen. PIP is leuk maar gebruik ik nooit

Minpunt: de 'brom' en de 'roze' ? verkleuring.
De brom valt niet echt op, enkel bij een stille omgeving (staat aangesloten op m'n laptop en die hoor je niet). Ik vermoed dat wanneer je hem op een pc met normaal geluidsniveau aansluit dat je het niet/weinig hoort. Hangt ook af van de revisie van het scherm. Ik heb een van februari 2005 gefabriceerd.
Enkel die verkleuring is lastig. Ik kijk evt eens voor een fototje te maken, als je interesse hebt

Besluit: winkel zoeken waar ik die eens in het echt kan zien...
Dat gaat leuk worden.... Mijn tip: kijk of je het scherm tweedehands kan vinden. Ik heb er tweedehands 650 euro voor betaald. Nieuwprijs (begin 2004) was 1700 euro. Trek je conclusie....

(prijs zal wel tegenvallen zeker? in US 1100 dollar maar zal hier wel veel meer zijn :()
http://www.kieskeurig.nl/...93763C1256E50003F836F.htm
http://cgi.benl.ebay.be/H...ZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem
Tip: vraag het serie nummer, zo kan je de garantie tsjekken.
ochja, het design is niet speciaal.... Niet lelijk, maar ook niet mooi. Erg functioneel wel, met goeie OSD. Het feit dat je het scherm in portrait kan zetten is ook erg handig! GoT lezen in 1200x1920 is erg L33T :+

het is : ik beantwoord (uiteraard, blijkbaar hebben veel mensen het echt wel moeilijk met simpele vervoegingen. Vreemd, leeftijdssymptoom?) en ik ben nog maar 19 :'(

Verwijderd

bedankt voor de aanvullingen, zeker goede richtlijnen om te overwegen...Met 650€ heb je idd wel een koopje gedaan. (zeker omdat je achteraf blijkbaar nog beroep kon doen op garantie en uiteindelijk, ook al heb je betaald voor een tweedehands scherm, toch een nieuw scherm hebt)
het is : ik beantwoord (uiteraard, blijkbaar hebben veel mensen het echt wel moeilijk met simpele vervoegingen. Vreemd, leeftijdssymptoom?) en ik ben nog maar 19 :'(
Ik bedoelde het omgekeerd eigenlijk. Op hele jonge leeftijd (laat ons zeggen <16) is het taalgebruik en de correcte vervoeging van werkwoorden erbarmelijk (en dat zie je hier zeker op tweakers en GoT) . (IM is zeker een oorzaak, ik zie hetzelfde bij mijn jongere broertje ) . Dus naarmate je ouder wordt zou dat toch minder problematisch mogen zijn, en zeker vanaf je 19 :p, maar goed, no offense hoor, enkel een algemene constatatie ;)
Pagina: 1