[Laptop] Acer 4600 geschikt voor simpele video bewerking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devalno
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 18:03
Ik ga volgend jaar een jaar naar het buitenland, en ik ben op zoek naar een laptop voor dat jaar (en er na). Ik heb tot nu toe nog nooit een laptop gehad, dus dit is een onbekend terrein voor me en ik hoop dat iemand me nuttig advies kan geven.

Ik ben niet van plan om veel te gamen met de laptop, sowieso geen zware games. Ik ben van plan om er office werk mee te doen, en daarnaast wil ik wat knippen en plakken in de videobeelden die ik zelf gefilmd heb. Ik ben dus niet van plan om in 3D dingen te gaan bewerken! (zoals met 3D Max)

Ik heb een budget van zo'n € 1200 tot € 1400.

Na veel zoekwerk hier op Tweakers en op verschillende sites van fabrikanten, vond ik de Acer Travelmate 4601WLMi uiteindelijk de meest geschikte laptop binnen dit budget.

Specificaties:
  • Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.6GHz(Dothan 730/2MB/533MHz)
  • Microsoft® Windows® XP Professional Edition SP2
  • 15.4TFT WXGA
  • 512MB DDR RAM (2x256)
  • 60GB HDD
  • Dual DVD-RW
  • LiIon
  • 56K modem
  • Wired & Wireless Lan 802.11g
  • 4-in-1 card reader
  • ATI X600 64MB
http://www.acer.nl/acereu...1=3&ctx1=NL&crc=834230369

Volgens de pricewatch is de 4601WLMi op dit moment € 1267, dit past mooi binnen mijn budget dus. :*)

Ik heb voor de 4601 gekozen omdat ik niet van plan ben om zware games te draaien, en een processor van 1,6 GHz leek me dus genoeg. Verder is het een zuinige laptop, die je niet constant in het stopcontact hoeft te hangen, dit zie ik ook als een groot voordeel.

Er zit 2x256 RAM in, maar ik heb gelezen dat je er beter direct 1x512 RAM in kan zetten, zodat je het later makkelijker kan uitbreiden. Dus misschien is het een idee om dit te doen? Verder zit ik er over te denken om de 60GB HDD van 4200 RPM te laten upgraden naar 5400 RPM, maar ik weet niet of dit nodig is als ik geen zware games wil draaien.

Trouwens, ik zag op de pricewatch ook een TM 6000 staan, maar op de site van Acer is er niets te vinden over zo'n soort laptop. Is deze misschien al weer uit productie?

Mijn vraag is:
Als ik aan simpele video bewerking wil doen, heb ik dan genoeg aan een 1,6 GHz processor? Want ik las wel dat je voor video bewerking veel processor kracht nodig had, maar dat gold vooral voor 3D bewerking als ik het zo las, en dat wil ik nou juist niet gaan doen.

Wat denken jullie er van?

[ Voor 5% gewijzigd door Devalno op 08-04-2005 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 16:03
cpu en videokaart is snel genoeg voor videobewerking, resolutie is misschien net gepast alhoewel breedbeeld wel handig kan zijn als je in 16:9 filmt. ik heb zelf een 4601 gehad dus weet waarover ik spreek, wat je wél zal moeten veranderen is de harde schijf want die is met 4.200rpm gewoonweg te traag voor videobewerking (ik zou je een 100gb 5.400rpm aanraden, want ruimte zal je ook nodig hebben hé)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het zal wel werken, maar je zal ook rekening moeten houden met lange rendertijden. Je praat tenslotte over "slechts" 1.6Ghz en een 4200rpm notebookschijfje, allemaal niet bijster snel. Zelf doe ik ook wel eens wat videobewerking op een HP laptop als ik in een hotel bivakeer, maar het gaat toch nooit zo lekker snel als op het thuis beest met XP 3500 en vette SATA schijf :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar die 1.6GHz presteert wel erg snel, en niet op "als een 1.6", het is namelijk wél een Centrino met 2MB Cache.
Je moet kijken of je rendersoftware met Centrino overweg kan, of puur bijv. P4 geoptimaliseerd is.
De videokaart is er ook erg voor geschikt, qua HD snelheid zit je idd laag met de standaard harddisk.
De breedbeeldverhouding is op notebooks trouwens, zover ik weet altijd, 16:10 :)