Throttlewatch jaagt het CPU verbruik de hoogte in

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hey iedereen,

Omdat ik vermoed dat de processor in mijn laptop throttelt als ik een spelletje (SOF II MP Test) speel (de fans gaan heel hard draaien en ik krijg framedrops terwijl ik naar de muur kijk)heb ik Throttlewatch gedownload. Deze veroorzaakt echter een CPU load van 11-26% en het spelletje blijft om de seconde eventjes hangen gelijk met de grafiek van Throttlewatch die een beetje opschuift. Als ik de Refresh Rate van het programma op slow zet blijft het spelletje ook hangen maar met langere intervallen.

Ook is het niet mogelijk om de throttling graph in het programma weer te geven. Alleen de CPU load en de CPU Frequency zijn te selecteren.

Nu weet ik dat mijn processor gebruik maakt van de TM1 wat wilt zeggen dat helft van de keren er een lege instructie wordt gegeven zodat de CPU wat ademruimte krijgt. De processor wordt echter niet teruggeclockt dus ik begrijp niet waarom ik alleen de kloksnelheid kan monitoren en niet of de CPU throttelt of niet.

Specs:
Intel Pentium 4 2.6GHz (Northwood met een 400MHz FSB)
2 x 256MB PC2700
GeForce 4 488 Go
IBM Travelstar 40GN 4200rpm
SiS 648 chipset
Windows XP Home SP1

Verwijderd

Kijk eens in je bios of throttling aan staat?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:50:
Kijk eens in je bios of throttling aan staat?
Helaas heeft het BIOS van m'n laptop zeer beperkte instelmogelijkheden. Er staat niets over throttling..

Oh ja, ook heb ik nergens in het BIOS een mogelijkheid gevonden om de temperatuur uit te lezen. Programma's zoals Speedfan en MBM 5 vinden alleen een sensor die constant 52°C aangeeft. Dat lijkt me een brakke/niet aangesloten sensor.

[ Voor 32% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-04-2005 17:00 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
*kick* :>