Toon posts:

Linux, windows met GRUB

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 OS op mijn pc staan (pentium 2)
Fedora core 3 en windows XP
eerst heb ik XP geinstalleerd (hij staat op HDA1)
en toen core 3 (hij staat op HDB1) :*)

bij core 3 instal. stond wat over grub bootloader en die heb ik zo ingesteld dat hij HDA1 moest opstarten
Als ik nu mijn pc opstart krijg ik: GRUB Loading Stage2
en meer doet ie niet. Ik kan hem wel met een opstartdisk. windows laten opstarten,
maar voor de rest doet ie niks. hoe zorg ik dat ie het weer gaat doen? de bootloader moet werken en hij moet Windows kiezen. het maakt mij niet uit met welke bootloader als het maar werkt.
kan iemand mij helpen

Verwijderd

Op de site van GRUB/google is hier toch zeker voldoende over te vinden, je GRUB config klopt gewoon niet als je die aanpast zou het geen probleem meer moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
kan ik Grub vanaf windows benaderen?
of moet dat vanaf linux? hoe kom ik op linux als grub niet start

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:37:
kan ik Grub vanaf windows benaderen?
of moet dat vanaf linux? hoe kom ik op linux als grub niet start
Je kunt bijvoorbeeld met een live-cd je /boot mounten (/dev/hdb1 bij jouw dus) en het aanpassen.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
LIVE CD?
die is 700 MB kan dat niet makkelijker?
kan ik door windows XP op nieuw te installeeren niet met windows bootloader zorgen dat ik een keuze tussen Core 3 en XP kan maken?

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:57:
LIVE CD?
die is 700 MB kan dat niet makkelijker?
kan ik door windows XP op nieuw te installeeren niet met windows bootloader zorgen dat ik een keuze tussen Core 3 en XP kan maken?
Neej, dat kan niet op een makkelijke manier (IMO). Er bestaat wel winlin ofzo. Wat je anders zou kunnen doen is de setupcd van FC3 starten en kijken wat je opties zijn.

Verwijderd

Je kan ook booten met de installatie cd van fedora core en dan in rescue modus ofzo (ben niet bekend met FC) daarna zou je de linuxschijf kunnen mounten de config kunnen aanpassen en wegsaven in de MBR.

Verwijderd

Topicstarter
Er is toch vast wel een bootloader die je los van linux kan installeeren via windows of via BIOS

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 17:13:
Er is toch vast wel een bootloader die je los van linux kan installeeren via windows of via BIOS
Eu.. een BIOS zorgt dat de bootloader laad maar kan geen installeren.

En GRUB kan je ook vanuit ieder ander Unix-like OS installeren. Als je zelf eens de moeite neemt om een bootloader te vinden die je vanuit windows kan installeren, bijv Bootmagic is alleen niet gratis.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je kan gewoon booten met je FC3 install cd. Als je het installatie scherm te zien krijgt, druk je op alt-f2 of ctrl-alt-f2 en schakel je over op een console.
Je mount vervolgens /boot, zodat je bij de grub.conf kan, en deze pas je aan met nano of vi.

Het kan ook nog zijn dat grub zelf niet goed is geinstalleerd in je boot record.

Check iig de site van Grub, daar is genoeg info te vinden. (Windows starten met Grub is namelijk absoluut niet moeilijk)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Grub lijkt me toch de makkelijkste oplossing. Even een Fedora Core CD / DVD erin, naar de rescue console en grub opnieuw configureren. Als je de moeite niet eens wilt nemen om dat uit te zoeken betwijfel ik ten zeerste of Linux wel een goede keus is. Als je even met google zoekt op "XP grub boot" ofzo moet je ook een eind kunnen komen (eerste match toevallig..).

Als je gewoon je XP installatie weer wilt laten opstarten kun je dit ook verhelpen met de XP CD. Rescue console (r geloof ik ergens rammen) en dan fixmbr als je je mbr hebt overschreven en fixboot kan meestal ook geen kwaad als het niet wil lukken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Blue2k op 08-04-2005 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij wil niks doen
ga mijn pc opnieuw installeeren
heb 2 harde schrijfen HDA1=160GB en HDB1=10GB
wil linux en windows hebben
hij moet het liefst direct windows opstarten alleen na mij keuze linux

wat raden jullie aan

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 23:34:
hij wil niks doen
ga mijn pc opnieuw installeeren
heb 2 harde schrijfen HDA1=160GB en HDB1=10GB
wil linux en windows hebben
hij moet het liefst direct windows opstarten alleen na mij keuze linux

wat raden jullie aan
"hij wil niks doen" hebben we niets aan, geef de melding wat dat beest geeft en dan helpen we je er uit. Opnieuw installeren is totaal overbodig en bij een bootloader kan je altijd een default instellen en als jij wil dat dat windows is kan dat natuurlijk altijd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet mijn pc aan hij start op totdat de bootloader moet komen want dan komt ie niet verder dan
GRUB
en dan niks
in windows kan ik komen door diskette. linux geen idee.

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
zAo schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 17:01:
[...]

Neej, dat kan niet op een makkelijke manier (IMO). Er bestaat wel winlin ofzo. Wat je anders zou kunnen doen is de setupcd van FC3 starten en kijken wat je opties zijn.
Ik vind het persoonlijk niet zo moeilijk hoor ( http://home.zonnet.nl/fre...TO/grub-w2k-howto-nl.html ) :p maar idd, GRUB is veel makkelijker en efficienter. Als het al werkt, natuurlijk :O

Spijtig dat er geen errorcode gegeven wordt... in de manual staat enkel een lijst met errorcodes, en over dit wordt geen woord gerept. Ik heb het echter al veel gehoord (hang constant rond in #grub :) )... dus er moet wel een oplossing voor zijn. Ik heb nu even gevraagd wat het allemaal kan zijn, ik laat het je zeker weten.

nog iets
Op de site van GRUB/google is hier toch zeker voldoende over te vinden, je GRUB config klopt gewoon niet als je die aanpast zou het geen probleem meer moeten zijn.
Dit lijkt me nogal onwaarschijnlijk. De configfile wordt pas geladen als GRUB volledig geladen is, en dat gebeurt hier niet eens...

[ Voor 17% gewijzigd door 84n44n op 10-04-2005 09:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee en hoe kan ik dit verhelpen.
ik kan met de FC3 CD wel in een rescue mode komen.
maar welke codes moet ik daar invoeren?

oh dit was mijn instal proces.
eerst XP (op schrijf HDA1)
toen Linux met bootloader GRUB. (HDB1)

ik ben nog volledig onbekent met linux en Lcodes

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 09:47 ]

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 03:33
Als je het slim doet, install je eerst windows en dan linux.
Dan maakt GRUB vanzelf fedora + windows boot aan en als je hem dan restart moet je kunnen kiezen tussen windows en fedora.

Athans hier deed i dat wel :D
was btw fedora core 1 die ik gebruikte

[ Voor 9% gewijzigd door devil-strike op 10-04-2005 10:03 ]

Verwijderd

Als je in die rescue mode grub kan opstarten via je konsole kan je ook opnieuw de installatie doen IMO.
Gebruik zelf gentoo, als je dit volgt zou het je wel moeten lukken, mits je het commando HEBT natuurlijk O-)
http://www.gentoo.org/doc...ull=1#grub-install-manual
Als grub dan wel opstart kan je verder kijken naar de configuratie voor je partities.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
//Ik ben weer eens laat maarja...
Er zijn ook live CD's van 50MB, zo heb je Debian Based Damn Small Linux, en Slackware based Austrumi.

En dan gewoon je /boot/grub/menu.lst of (in FC3) je /etc/grub.conf aanpassen.

Verwijderd

KeeperoftheKeys schreef op zondag 10 april 2005 @ 11:18:
//Ik ben weer eens laat maarja...
Er zijn ook live CD's van 50MB, zo heb je Debian Based Damn Small Linux, en Slackware based Austrumi.

En dan gewoon je /boot/grub/menu.lst of (in FC3) je /etc/grub.conf aanpassen.
Heeft dat zin als je grub niet opstart?
Grub heeft nog niet eens de neiging om de config te laden als ik het zo lees O-)

• Blue2k
Grub heeft tegenwoordig toch zo'n auto install? Kun je die niet eens draaien in je rescue console als je het zelf niet kunt. Toch is het helemaal niet moeilijk om grub even opnieuw in je MBR te zetten. Kan best zijn dat de install iets verkeerd heeft geconfigureerd (geef mij maar gentoo ;)), gewoon in rescue console 'grub' intikken en dan een van de vele duizenden tutorials gebruiken.

oh.. Kunt ook even een opstart diskette maken met grub en dan gewoon je linux installatie booten. kun je vanuit de installtie zelf grub aanpassen. Heb er hier altijd eentje rondslingeren, just in case.

edit:
sorry voor de wijzinging. Maar zag het zelf ook, kom net uit bed enzo :)

[ Voor 233% gewijzigd door Blue2k op 10-04-2005 11:45 ]

Verwijderd

Nah grub geeft het aan in stages, laad de config pas bij stage 3 dacht ik.

//Als je de verkeerde rootpartitie aangeeft reset je pc trouwens :P
Kan je dat alvast uitsluiten :)

//OF! wat ik ook laatst had, als je ergens een fout hebt, ben er nog niet achter waar..
Als je een leeg scherm met een knipperend dingetje linksbovenin krijgt: ram voor de lol eens op enter? bij mij startte ie toen gewoon de eerste keuze op ( O-)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 11:41 ]

• 84n44n
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 11:39:
Nah grub geeft het aan in stages, laad de config pas bij stage 3 dacht ik.
Er is geen stage 3 :p Dr is Stage 1, Stage 1.5 (optioneel) en Stage 2.

Verwijderd

84n44n schreef op zondag 10 april 2005 @ 13:49:
[...]

Er is geen stage 3 :p Dr is Stage 1, Stage 1.5 (optioneel) en Stage 2.
Excuses :p zat aan de installatie stages te denken denk ik 8)7

• deepbass909

deepbass909

Waarschijnlijk wijst er iets in je MBR naar een verkeerde dir/partitie. Als je linux op je tweede harddisk heb staan, moet je in Grub aangeven dat daar de configfiles staan.

Als je naar de recue console gaat, voer dan het volgende eens uit:
code:
1
2
3
4
5
grub

root (hd1,0) [dit is de locatie van je /boot partitie onder linux]
setup (hd0) [deze moet wijzen naar je opstartschijf]
quit

Daarnaast moet je grub.conf uiteraard ook goed geschreven zijn.

Als je precies doet wat hier staat moet grub gewoon werken. Opnieuw installeren is totaal overbodig in dit geval.

Je moet wel even rekening mee houden dat grub een andere manier hanteert van partities benoemen. Zowel schijven als partities hebben een nummer, startend vanaf 0.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Kerel, wat heb ik nou net ook getikt ... :P

http://gathering.tweakers...message/23157624#23157624

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 16:15 ]

• deepbass909

deepbass909

Ja maar sommige mensen lijken het pas te lezen als het er pas 2 of meer keer staat...

en ff wat kleine dingen toegevoegd, zodat hij (hopelijke) een beetje snapt hoe grub werkt, want volgens mij ligt daar het probleem.

Verwijderd

Nou ok, daar moet ik je gelijk geven.. :)
en trouwens, als je toch met de grub config bezig gaat, zoek dan ook even heel goed op hoe je windows partities moet booten! Dit gaat namelijk niet op dezelfde manier als met een linux partitie.
Wat ik me er nog van herinner heeft te maken met ongeveer:

map (hd1,0) (hd0,0)
map (hd0,0) (hd1,0)

aar gebruik dit niet zomaar, ben er niet zeker van dat het klopt, maar het is iig iets met "map".

• Blue2k
Hmm, mijn geheugen verteld me dat het zoiets was:
code:
1
2
rootnoverify (hd0,1) // iig je windows partitie ;)
chainloader +1

Dat map is om windows te laten geloven dat hij primary is, geloof dat dat alleen nodig is als je Linux op je primary schijf hebt staan. Wat hier misschien nog een ander probleem zou kunnen zijn / worden ;) Met bovenstaande code boot ik mijn XP op het moment, en dat werkt uitstekend.

[ Voor 55% gewijzigd door Blue2k op 10-04-2005 21:23 ]

• 84n44n
Blue2k schreef op zondag 10 april 2005 @ 21:20:
Hmm, mijn geheugen verteld me dat het zoiets was:
code:
1
2
rootnoverify (hd0,1) // iig je windows partitie ;)
chainloader +1

Dat map is om windows te laten geloven dat hij primary is, geloof dat dat alleen nodig is als je Linux op je primary schijf hebt staan. Wat hier misschien nog een ander probleem zou kunnen zijn / worden ;) Met bovenstaande code boot ik mijn XP op het moment, en dat werkt uitstekend.
Soms is "makeactive" ook nodig. Slechts 1 primaire partitie kan "active" zijn, en winXP wil enkel van een actieve partitie booten. Ik heb dit bvb nodig omdat ik 2 XP installaties heb.

EDIT: btw, nog niks nuttigs gepasseerd in #grub vandaag :(

[ Voor 6% gewijzigd door 84n44n op 10-04-2005 21:25 ]

• Blue2k
84n44n schreef op zondag 10 april 2005 @ 21:25:
[...]

Soms is "makeactive" ook nodig. Slechts 1 primaire partitie kan "active" zijn, en winXP wil enkel van een actieve partitie booten. Ik heb dit bvb nodig omdat ik 2 XP installaties heb.

EDIT: btw, nog niks nuttigs gepasseerd in #grub vandaag :(
Ja klopt, ik heb alles op aparte schijven staan dus heb er geen last van. Was het even vergeten omdat ik niet anders gewend ben.

Sinds ik een keer bij een gentoo install toen ik afgeleid was: "mkfs.ext3 /dev/hda1" gedaan heb, heb ik alles maar verhuisd naar aparte schijven :)

Verwijderd

Die code had ik idd ook, maar moest daar om wat voor reden dan ook dat met map bij gooien, anders deed het niet veel :?
Maar goed, als meneer de topicstarter nou eerst dit allemaal eens probeert kunnen we dan weer verder kijken.

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op zondag 10 april 2005 @ 16:03:
Waarschijnlijk wijst er iets in je MBR naar een verkeerde dir/partitie. Als je linux op je tweede harddisk heb staan, moet je in Grub aangeven dat daar de configfiles staan.

Als je naar de recue console gaat, voer dan het volgende eens uit:
code:
1
2
3
4
5
grub

root (hd1,0) [dit is de locatie van je /boot partitie onder linux]
setup (hd0) [deze moet wijzen naar je opstartschijf]
quit

Daarnaast moet je grub.conf uiteraard ook goed geschreven zijn.

Als je precies doet wat hier staat moet grub gewoon werken. Opnieuw installeren is totaal overbodig in dit geval.

Je moet wel even rekening mee houden dat grub een andere manier hanteert van partities benoemen. Zowel schijven als partities hebben een nummer, startend vanaf 0.
dit heeft dus geholpen na het uitvoeren werkt het
nu heb ik 2 andere vragen:
Hij start nu automatisch linux op, moet windows zijn. hoe verander ik dit?
Ik wil bij mijn windows schrijfen komen hoe moet dit?

ik ben een linux beginner

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2005 07:06 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:44

DataGhost

iPL dev

• Blue2k
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 07:00:
[...]

dit heeft dus geholpen na het uitvoeren werkt het
nu heb ik 2 andere vragen:
Hij start nu automatisch linux op, moet windows zijn. hoe verander ik dit?
Ik wil bij mijn windows schrijfen komen hoe moet dit?

ik ben een linux beginner
Kom zeg, we zijn geen vraagmaarraak panel hier. Je kunt niet voor elke vraag die je hebt hier een vraag posten. Wij hebben het ook allemaal moeten leren, en dat kan prima via google, het forum van je distributie of bijvoorbeeld een boek als je graag alles bijelkaar hebt.

Voor je eerste vraag ga eens op google zoeken hoe je je grub config aanpast, en voor je 2de vraag ga eens opzoek naar dingen als samba, CIFS, smb. En gewoon proberen je vraag in google te stellen als "Mounting XP partitions Fedora" ofzo. Ik meen me wel iets te herinneren dat Fedora Core 2 geen ntfs support heeft. Maar daar zal zeker wel een topic ergens over zijn. (Ik heb het opgelost met een kernel recompile).

[ Voor 17% gewijzigd door Blue2k op 11-04-2005 11:28 ]

• deepbass909

deepbass909

en anders lees je ff die gentoo pagina die pas 3 keer genoemd is... daar staat het namelijk letterlijk in hoe het moet :?

edit:

Linux installeren vereist dat je nou eenmaal ff dingen moet lezen, maar gelukkig zijn er op internet ontelbare howto's te vinden over hoe je iets moet doen.

tipje: google > howto [programma naam]

en je zult echt wel de meeste antwoorden vinden.

[ Voor 53% gewijzigd door deepbass909 op 11-04-2005 12:18 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Triple boot (dual Xp op S-ATA + Fedora Core 3 op P-ATA)

Check dat es voor dual-boot... Des te beter als de jouwe al gefixed is! Maar als je op veilig wilt spelen installeer je je bootloader gewoon op een diskette, wil je Linux opstarten, steek de floppy erin, wil je Windows, haal je floppy eruit. Nice and easy.
Read-access tot Windows-partities: ik raad het je niet aan. Ik heb al es mijn win-partities gemount in FC3 (doe je in /etc/fstab), voor handleiding: console openen, 'man fstab' intikken. Toen ik daarna mijn Windows bootte was de helft van mijn gegevens corrupt :( :(. Mappen hernoemd, bestandsextensies veranderd, bestanden onleesbaar... Zwaar kut! Misschien had het ermee te maken dat sommige schijven op een S-ATA onboard controller zaten, maar ja. Nu heb ik SuSE 9.2, en die read-access gaat erg vlot, ben er heel tevreden over - SuSE maakt ook automatisch mount points voor je windows-partities bij de installatie, erg handig.

Write-access: daar kan ik heel kort over zijn... Thats a no-no! Zeker niet met NTFS. FAT32 zou normaal moeten gaan, alhoewel ik dus slechte ervaringen heb (ik had mijn NTFS-partities
geconverteerd naar FAT32 speciaal om ze in FC3 te kunnen mounten, messed up all the way dus). SuSE mount mijn NTFS partities (!) zonder morren :p. It truly rocks B) .

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Blue2k schreef op maandag 11 april 2005 @ 11:18:
[...]

Kom zeg, we zijn geen vraagmaarraak panel hier. Je kunt niet voor elke vraag die je hebt hier een vraag posten. Wij hebben het ook allemaal moeten leren, en dat kan prima via google, het forum van je distributie of bijvoorbeeld een boek als je graag alles bijelkaar hebt.

Voor je eerste vraag ga eens op google zoeken hoe je je grub config aanpast, en voor je 2de vraag ga eens opzoek naar dingen als samba, CIFS, smb. En gewoon proberen je vraag in google te stellen als "Mounting XP partitions Fedora" ofzo. Ik meen me wel iets te herinneren dat Fedora Core 2 geen ntfs support heeft. Maar daar zal zeker wel een topic ergens over zijn. (Ik heb het opgelost met een kernel recompile).

Hoe gebruik je Samba om NTFS-partities op dezelfde pc te benaderen? Ik dacht dat dat alleen voor pc's in een netwerk was :?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Blue2k
Borromini schreef op maandag 11 april 2005 @ 13:24:
[...]

Hoe gebruik je Samba om NTFS-partities op dezelfde pc te benaderen? Ik dacht dat dat alleen voor pc's in een netwerk was :?
Niet, maar als je daar op zoekt krijg je de meest specifieke resultaten. Vooral artikelen die meerdere dingen uitleggen als windows partities mounten op verschillende manieren en daarnaast ook via het netwerk. En wellicht dat ie dat ook nodig heeft als ie een andere pc wil benaderen.

Anyways, die link legt iig alles uit, inclusief procedures.

[ Voor 7% gewijzigd door Blue2k op 11-04-2005 14:12 ]

Pagina: 1