[Linux // FC3] Welk pcmcia kaart voor wireless is het beste?

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 21:14

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb al verschillende topic hierover gezien, maar ik wordt er niet echt wijzer van.
Ik wil graag voor mijn laptop een wireless netwerkje, zodat ik neit meer met een kabel door de kamer hoef te werken ;)

Ik heb verschillende modellen gezien, waarvan gezegd wordt dat het werkt onder linux (Fedora Core 3), maar als ik op de website van de fabrikanten ga kijken, zie ik nergens dat ze ook daadwerkelijk *nix ondersteunen.

De modellen die ik gezien heb zijn:
3Com OfficeConnect Wireless 54Mb 11g PC Card
Linksys Wireless Adapter 11Mbit, PC-Card
Linksys Wireless-G Adapter 54Mbit, PC-Card
Asus wl-100g

Het maakt me eigenlijk niet uit hoeveel mbit het is... als het maar goed door linux ondersteund wordt.

Ik heb namelijk gehoord dat bijvoorbeeld de Asus kaart prima werkt onde linux, maar dat alleen de versleuteling niet werkt .....

Ik heb nog géén accesspoint of router, die wil ik er ook bij aanschaffen ... maar dat lijkt mij verder geen probleem...

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, het liefst natuurlijk uit eigen ervaring :D

Koop hier mijn P1 reader :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik ben zelf tevreden over de Orinoco kaarten. Vroeger van Lucent, toen van Avaya, daarna Agere en nu geloof ik dat 't bedrijf zelf Orinoco heet ofzo. (Overigens allemaal dochters van Lucent afaik). Verder moet alles met een 11-mbit prism II chipset ook prima werken. De 54mbit prism chips schijnen zo ongeveer allemaal vervangen te worden door software meuk ipv hardware, waar dus ook geen drivers voor zijn.

Wat je in ieder geval niet wilt is een Broadcom, daar zijn gewoon geen native drivers voor, punt.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 08-04-2005 16:27 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Praktisch alle standaard chipsets (prism2, orinoco, cisco etc) worden wel ondersteunt door de kernel zelf, geen extra drivers voor nodig. Je hebt dus niets te maken met externe drivers of modules.
Hier vallen dus linksys, d-link, 3com etc ook gewoon onder.
Ik quote uit de kernelconfig (2.6.11):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
< >   STRIP (Metricom starmode radio IP) (NEW)                                      
< >   AT&T/Lucent old WaveLAN Pcmcia wireless support (NEW)                         
< >   Xircom Netwave AirSurfer Pcmcia wireless support (NEW)                        
---   Wireless 802.11 Frequency Hopping cards support                              
< >   Aviator/Raytheon 2.4MHz wireless support (NEW)                              
---   Wireless 802.11b ISA/PCI cards support                                       
< >   Hermes chipset 802.11b support (Orinoco/Prism2/Symbol) (NEW)                  
< >   Atmel at76c50x chipset  802.11b support (NEW)                                
---   Wireless 802.11b Pcmcia/Cardbus cards support                                
< >   Cisco/Aironet 34X/35X/4500/4800 PCMCIA cards (NEW)                          
< >   Planet WL3501 PCMCIA cards (NEW)                                              
---   Prism GT/Duette 802.11(a/b/g) PCI/Cardbus support                            
< >   Intersil Prism GT/Duette/Indigo PCI/Cardbus (NEW)

Dit zijn dus chipsets, die verkocht worden onder verschillende merknamen.
Je moet dus effe op de site van de fabrikant kijken welke chipset ze gebruiken.

Als je echter ook WPA wil gebruiken, moet je effe kijken naar welke drivers wpasupplicant precies ondersteunt, dat is namelijk beperkt.

Orinoco is het beste qua value for money, die kaartjes hebben een superieur bereik te vergelijken met de Cisco's, een externe aansluiting (mocht je ooit willen gaan wardriven ;)) en ondersteuning voor WPA (in wpasupplicant) en WEP.
Een Orinoco heb je voor 40-60 euro op Ebay. Als je geen WPA wil zelfs voor 30 euro.
Inclusief verzendkosten. Zie hier bijv.:
http://stores.ebay.com/Da...ZVIStoreHeaderLinksQQtZkm?

Het enige nadeel van Orinoco is dat je _wel_ een externe module moet downloaden en compilen, maarja, die module is open-source en bij de meeste distro's, ik neem aan dat Fedora geen uitzondering is, via de packagemanager te downloaden en te installeren.

Linksys kaartjes zijn iig ruk, ontzettend slecht bereik en nog duur ook.

(wpasupplicant is een soort van programma dat voor WPA authenticatie van je kaart zorgt en vervolgens de interface up schopt.)

Ik heb zelf een Cisco kaartje, een oude Aironet 350, 11 mbit, en met een signaalsterkte van 90 dBi kan ik gewoon een verbinding op 1 mbit maken, terwijl een Linksys of 3Com het spoor al kwijt is bij 75 dBi.

[ Voor 166% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 17:41 ]

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Een prism54-gebaseerde kaart is aan te raden.
Vanwege nieuwe chips ("SoftMAC") die niet langer ondersteund worden kun je beter naar een kleinere PC-zaak gaan waar ze even tijd voor je hebben.

Je hebt de volgende NetGear WG511 kaart nodig:
FCC ID: PY3WG511-F
Onderkant van het label: MADE IN TAIWAN

Andere WG511 kaarten mag je laten liggen want die werken niet meer.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Dus als ik het een beetje goed begrijp, kan ik het beste orinoco, linksys, d-link, 3com of cisco nemen.
Waar bij orinoco en cisco een van de betere zijn en linksys eigenlijk een wat windere keus is?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kaartjes met een Ralink RT2500 werken tegenwoordig ook goed in Linux/*BSD, nadat Ralink een tijdje geleden de source van hun driver gereleased heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Onno op 09-04-2005 13:09 ]

Verwijderd

webmail schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 12:30:
Dus als ik het een beetje goed begrijp, kan ik het beste orinoco, linksys, d-link, 3com of cisco nemen.
Waar bij orinoco en cisco een van de betere zijn en linksys eigenlijk een wat windere keus is?
Nee.
Het minste gezeur krijg je bij kaartjes die 1 van de volgende 3 chipsets hebben:
code:
1
2
3
< >   Cisco/Aironet 34X/35X/4500/4800 PCMCIA cards (NEW)                          
< >   Planet WL3501 PCMCIA cards (NEW)                                              
< >   Intersil Prism GT/Duette/Indigo PCI/Cardbus (NEW)

De drivers daarvoor zitten namelijk in de Linux kernel source.
Je hebt dan dus geen extra software nodig.

Hier zie je een paar kaartjes met hun chipsets:
http://www.kismetwireless.net/cards.shtml

Als je echter naar prijs-kwaliteitverhouding kijkt, dan krijg je bij Orinoco het meeste voor het minste geld. Je moet alleen wel een extra driver compilen en installeren. Voor iemand die nog nooit een kernel gecompiled heeft en geen verstand heeft van modules ed. kan dat lastig zijn.

Linksys/3Com/D-Link/Belkin zijn allemaal redelijk middelmatige kaartjes, als je toch moet kiezen, neem dan een Linksys, die ondersteunen dan tenminste nog WPA en 128 bits WEP.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 13:38 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb gehoord dat WPA en WEP niet goed of slecht ondersteund worden door velen kaartjes.
En ik wil hier wel gebruik van maken.

Ik heb een beetje rond gekeken en zie dat Proxim/Orinoco in nederland niet bij ieder winkel in de schappen ligt, helaas. Zover ik weet eigenlijk helemaal niet dus... Tweedehands heb ik niet zoveel vertrouwen in, en al helemaal niet als het uit het buitenland moet komen...

Volgens de website van Proxim is de enige dealer/partner in Nederland Sendrata (link)

Maar ik lees in de vorige reply dat Linksys ook WPA en WEP ondersteund.
En een paar reply's daarvoor werdt een Linksys nog afgeraden :?

Verwijderd

webmail schreef op zondag 10 april 2005 @ 22:18:
Ik heb gehoord dat WPA en WEP niet goed of slecht ondersteund worden door velen kaartjes.
En ik wil hier wel gebruik van maken.

Ik heb een beetje rond gekeken en zie dat Proxim/Orinoco in nederland niet bij ieder winkel in de schappen ligt, helaas. Zover ik weet eigenlijk helemaal niet dus... Tweedehands heb ik niet zoveel vertrouwen in, en al helemaal niet als het uit het buitenland moet komen...

Volgens de website van Proxim is de enige dealer/partner in Nederland Sendrata (link)

Maar ik lees in de vorige reply dat Linksys ook WPA en WEP ondersteund.
En een paar reply's daarvoor werdt een Linksys nog afgeraden :?
Je leest niet zo goed.
Linksys kaartjes hebben een slechte ontvangst, maar je kan ze wel overal kopen en ze ondersteunen WPA en WEP.
Orinoco is inderdaad praktisch nergens te kopen, daarom gaf ik ook die Ebay link een paar posts terug, dat is een online Ebay store die alleen maar Orinoco verkoopt.
Nieuwe kaartjes dus.

Waarom heb je geen vertrouwen in het buitenland? Je betaalt per Paypal, en je hebt gewoon garantie.

Verwijderd

AFAK werkt de Linksys 54G ("WPC54G") niet onder Linux, omdat die gebruikt maakt van een Broadcom-chipset en Broadcom weigert z'n drivers openbaar te maken. Ikzelf heb zo'n kaartje, en ik heb 'm zelfs nog niet aan de praat gekregen met een NDISWrapper-configuratie (daarbij gebruik je de originele Windows-drivers) al heb ik daar nog niet bijzonder veel moeite voor gedaan.
In mijn FC3 werkt de Linksys 54G dus *niet*!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 01:43:
[...]

Je leest niet zo goed.
Linksys kaartjes hebben een slechte ontvangst, maar je kan ze wel overal kopen en ze ondersteunen WPA en WEP.
Orinoco is inderdaad praktisch nergens te kopen, daarom gaf ik ook die Ebay link een paar posts terug, dat is een online Ebay store die alleen maar Orinoco verkoopt.
Nieuwe kaartjes dus.

Waarom heb je geen vertrouwen in het buitenland? Je betaalt per Paypal, en je hebt gewoon garantie.
B) ghe, ja je hebt gelijk ... goed lezen is ook een vak.
Ik heb vandaag Sendrata gebeld, ze leveren alleen aan bedrijven (maar dat maakt niet uit, heb een KvK nummer O-) )

De silvercard versie schijnt volgens hen niet meer leverbaar te zijn, maar de goldcard is leverbaar voor € 65,- excl. verzendkosten en btw ... dat vind ik wel een mooi prijsje voor zo'n kaart _/-\o_

Maarreh ... ik ga ook een accesspoint kopen ... maar nu ik veel negativiteit heb gehoord over Linksys (prijs/kwaliteit verhouding).... wat raden jullie mij aan?

Ik heb een adsl ethernetmodem/router, dus voor de routerfunctie zou het niet hoeven ...

• anvil
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 15:22
Hier een 3Com kaartje met Prism54. Werkt onder FC1, 2 en 3 goed. Deze kaart ondersteunt WEP, alleen WPA support is dacht ik niet compleet. WEP heb ik onder FC2 en FC3 getest (voor FC1 zijn RPM's op Dag Wieers' repo te vinden met juiste kernel module)

Zie ook www.prism54.org voor meer info over Prism54 kaartjes en de ondersteuning.

Verwijderd

webmail schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:08:
[...]

B) ghe, ja je hebt gelijk ... goed lezen is ook een vak.
Ik heb vandaag Sendrata gebeld, ze leveren alleen aan bedrijven (maar dat maakt niet uit, heb een KvK nummer O-) )

De silvercard versie schijnt volgens hen niet meer leverbaar te zijn, maar de goldcard is leverbaar voor € 65,- excl. verzendkosten en btw ... dat vind ik wel een mooi prijsje voor zo'n kaart _/-\o_

Maarreh ... ik ga ook een accesspoint kopen ... maar nu ik veel negativiteit heb gehoord over Linksys (prijs/kwaliteit verhouding).... wat raden jullie mij aan?

Ik heb een adsl ethernetmodem/router, dus voor de routerfunctie zou het niet hoeven ...
In tegenstelling tot de Linksys pcmcia kaartjes, zijn hun AP's, of iig een aantal ervan zo'n beetje de beste die je kan krijgen.
De WRT54G serie draait een gestripte Linux firmware op een 400 Mhz MIPS cpu, en het is dus ook gewoon mogelijk custom firmware op dat ding te installeren, of er een compactflashkaartje aan te solderen en hem vervolgens als webservertje te gebruiken.

Als je geen routerfunctie wil, boeit het eigenlijk niet wat voor AP je neemt, wellicht wil je er 1 met een externe antenne mogelijkheid, een zelf gemaakte antenne van een tientje doet vaak wonderen voor het bereik. (als in, op 300 meter afstand nog kunnen wlannen zonder het uitgangssignaal te verhogen.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:14:
[...]

In tegenstelling tot de Linksys pcmcia kaartjes, zijn hun AP's, of iig een aantal ervan zo'n beetje de beste die je kan krijgen.
De WRT54G serie draait een gestripte Linux firmware op een 400 Mhz MIPS cpu, en het is dus ook gewoon mogelijk custom firmware op dat ding te installeren, of er een compactflashkaartje aan te solderen en hem vervolgens als webservertje te gebruiken.

Als je geen routerfunctie wil, boeit het eigenlijk niet wat voor AP je neemt, wellicht wil je er 1 met een externe antenne mogelijkheid, een zelf gemaakte antenne van een tientje doet vaak wonderen voor het bereik. (als in, op 300 meter afstand nog kunnen wlannen zonder het uitgangssignaal te verhogen.)
Hmmm, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn WRT54G heeft een belachelijk lage output (zendvermogen), ik hoor veel betere verhalen van ieder willekeurig ander merk. Bovendien is het feit dat er een gestripte Linux-distro in draait (waar ik overigens erg voor ben), niet bepalend voor de kwaliteit van het apparaat op zich.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 13:15:
[...]

Hmmm, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn WRT54G heeft een belachelijk lage output (zendvermogen), ik hoor veel betere verhalen van ieder willekeurig ander merk. Bovendien is het feit dat er een gestripte Linux-distro in draait (waar ik overigens erg voor ben), niet bepalend voor de kwaliteit van het apparaat op zich.
Dat is dus het mooie van de WRT54G, je kan er ten eerste gewoon een externe antenne aanhangen, en je kan zelf knutselen met de firmware, die is open-source.
Je kan het zendvermogen dus gewoon omhoog gooien naar 100 mW of een andere firmwareversie zoals Sveasoft of HyperWRT installeren waarbij het zendvermogen standaar d al hoger staat.

Ik vind dat wel bepalend voor de kwaliteit, een standaard 2.4 linux kerneltje zoals op de WRT54G draait heeft een betere tcp/ip stack dan alle andere zelfgeschreven zooi die je op goedkope routers vindt. (ik heb het hier niet over JunOS of IOS :P)

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-01 20:04
Even een schopje. Heb een laptop van een paar jaar oud gekregen. Wel een pentium 4, en linux draait als een trein. Er zit alleen nog geen WiFi in. Welke kaartjes zijn op dit moment het meest geschikt om te gebruiken onder linux (en qua kwaliteit)? En weet iemand toevallig een goedkoop adres om er een op de kop te tikken?

Onvoorstelbaar!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb zelf goede ervaringen met een Asus WL-100g Deluxe, met de vrije bcm43xx drivers. Je moet wel de firmware zelf installeren, en dat kan wat gepruts zijn met bcm-fwcutter, maar ik geloof dat ik die met wat zoeken op het web ook wel ergens in een tarball gevonden heb. Met een recente kernel werkt die stabiel (2.6.19 minimum, daarvoor had ik stabiliteitsproblemen), mét wpa2 encryptie.

Slechte ervaringen heb ik met een Asus WL-107g (Ralink chipset): ondanks het feit dat de specificaties beschikbaar zijn en er open source drivers zijn, heb ik die niet aan de praat gekregen. Ook een SMC kaartje met Prism54 chipset (nog de goeie ouwe Fullmac versie, de nieuwere Softmacversies zijn sowieso een ramp), werkte ook wel, maar enkel zonder WPA-encryptie.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:35

Cyphax

Moderator LNX
Hmm die RA-link kaartjes heb ik wel aan de praat gekregen maar je moet een aantal dingen een beetje in de juiste volgorde uitvoeren. Zou niet zo heel lastig moeten zijn. De kaartjes van Sweex zijn goedkoop en werken juist vaak erg goed omdat er RA-link chipjes inzitten.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Cyphax schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:14:
Hmm die RA-link kaartjes heb ik wel aan de praat gekregen maar je moet een aantal dingen een beetje in de juiste volgorde uitvoeren.
Zelf is het mij gelukt door de firmware op de juiste plaats te zetten, en iwpriv (zie code hieronder) te gebruiken in plaats van de config-file die bij de driver hoort.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ifconfig ra0 up
iwconfig ra0 essid MYSSID
iwpriv ra0 set NetworkType=Infra
iwpriv ra0 set AuthMode=OPEN
iwpriv ra0 set EncrypType=WEP
iwpriv ra0 set DefaultKeyID=1
iwpriv ra0 set Key1=KEY
dhclient ra0

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18

MadEgg

Tux is lievvv

Weer een schopje.

Ik wil ook een PCMCIA kaartje voor mijn laptop waarvan de ingebakken wifi adapter ruk is en de helft van de tijd niet werkt.

Zitten er nog steeds ralink chips in Sweex kaartjes? Hoe vind je uberhaubt wat voor chip er op een kaart vind? Ik heb wel een lijst met chips gevonden die goed ondersteund worden maar ik krijg het niet voor elkaar om dat aan een kaart te koppelen.

Sweex staat me eigenlijk een beetje tegen, dus als iemand nog andere suggesties heb hoor ik het ook graag, maar goed, het gaat er nu voornamelijk om dat het gewoon goed werkt in Kubuntu Intrepid.

Tja

• Ultraman
  • Laatst online: 28-01 17:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je al gekeken op de website van de driver? Zoals die van die de rakkers die de rt2x00 driver produceren voor RALink spul. Daar staan ook lijsten bij met welke kaartjes RALink chipjes bevatten.

Na een google op "rt2x00", hit 1 en dan klikken op Hardware had ik dit gevonden:
http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Hardware

Nou is die lijst niet compleet, want er zijn wel meer kaartjes met RALink. Gelukkig linken ze door naar nog een externe site waar je misschien wat aan hebt.
Maar om er echt achter te komen stop je zo'n ding even in je laptop en gooi je er een lspci -v overheen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 05-11-2008 12:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 11:33
http://linux-wless.passys.nl/ een site om linux support the checken

• MadEgg
  • Laatst online: 09:18

MadEgg

Tux is lievvv

Ultraman schreef op woensdag 05 november 2008 @ 12:19:
Heb je al gekeken op de website van de driver? Zoals die van die de rakkers die de rt2x00 driver produceren voor RALink spul. Daar staan ook lijsten bij met welke kaartjes RALink chipjes bevatten.

Na een google op "rt2x00", hit 1 en dan klikken op Hardware had ik dit gevonden:
http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Hardware

Nou is die lijst niet compleet, want er zijn wel meer kaartjes met RALink. Gelukkig linken ze door naar nog een externe site waar je misschien wat aan hebt.
Maar om er echt achter te komen stop je zo'n ding even in je laptop en gooi je er een lspci -v overheen.
En hoe kom je erop om op rt2x00 te zoeken... :?

Anyway, die site was handig. Bij de lokale computerboer bleken ze de Linksys WUSB54GC te hebben die een rt73 chipje heeft. en die werkt inderdaad prima op Linux. Bedankt dus!

Tja

Pagina: 1