Autoradio en versterker op 1 paar boxen, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JERO79
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
Ik heb in de auto een Philips autoradio 4 x 40W, aangesloten op vier boxen. Nu wil ik het geluid van mijn PDA met navigatie laten weergeven over de twee voorste boxen. Ik heb geen AUX-in of NAVI-mute op mijn autoradio. Een losse, kleine FM-zender is geen optie, omdat ik dan geen geluid van de autoradio kan horen als ik met navigatie rijd.

Als oplossing heb ik een lowbudget Supertech 'Kijkshop' 2 x 100W versterker gekocht. De output van de PDA gaat via tulppluggen (RCA) de versterker in, en het uitgaande signaal gaat via gewone speakerdraad direct op de twee boxen (bij de bestaande draad afkomstig van de autoradio). Dus beide bronnen ziten gelijktijdig en parallel aangesloten op de boxen. Schermatisch weergegeven:

Signaal autoradio
----------------------------->\
                              -------------->Box
----------------------------->/
Signaal versterker

Ik heb binnenshuis een proefopstelling met een losse 12V, 3/5 AMP voeding gemaakt en het beschrevene lijkt te werken. Het geluid van de PDA (in de proef een tranistor-radiootje) overstemt het geluid van de autoradio. Ik ben echter huiverig om mijn dure PDA aan te sluiten, omdat bij het aan- en uitzetten van het radiootje de boxen nogal flink 'ploppen' en de autoradio bijna uitvalt. Dit kan echter ook te maken hebben met de 12V voeding die wellicht niet krachtig genoeg is.

Kan iemand mij verzekeren dat ik geen schade aan mij PDA kan berokkenen, met andere woorden, kan het signaal van de autoradio via de boxen door de versterker bij mijn PDA terechtkomen, of is er nog een ander probeem met deze opstelling?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heeft niks te maken met de voeding. Wat je feitelijk doet het het versterkte signaal van je versterker, naast richting speaker, ook richting je autoradio sturen. Mogelijk is je versterker beveiligd, dan zul je aan je PDA weinig schade ondervinden, maar heel handig is deze oplossing niet. Kan alleen maar schade aan je autoradio opleveren doordat het signaal van de versterker teruggevoed wordt aan de autoradio. Niet echt handig dus.
Feitelijk zou je het beste iets van een mengpaneel nodig hebben. Wat je ook zou kunnen proberen is op je radio de aansluiting van de telefoon te pakken, dat wil ook nog wel eens werken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het niet een optie om dat kijkshop ding terug te brengen en een mono speakertje te gebruiken speciaal en alleen voor je PDA? Die kan je evt versterken met een conrad mini ampje.

Wat jij wil kan trouwens wel. Evt. zou je in de auto kunnen oefenen met je radio en een losse discman oid?

Die uitschakelplop en spanningval zie je idd bij goedkopere versterkers. Niets aan te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 08-04-2005 15:20 ]

Wise enough to play the fool

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

MrDry

Desperados!

Er bestaan ook van die mute boxen voor je telefoon. Deze komt tussen je speakers en je radio. Hier moet je ook wel je PDA op aan kunnen sluiten.

Dan gaat je muziek uit als ome tom begint te roepen....

Quod licet lovi, non licet bovi

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:35
als je een beetje hobby-ist bent is het mogelijk om een extra ingang te maken op je autoradio zelf. deze input kan je dan aansluiten net na de input-selector van je autoradio (ic), dus voor het versterkt wordt.
hiervoor moet je dan wel het electrisch schema van je autoradio zien te bemachtigen, of zelf gaan zoeken met een signal tracer.
op die manier kan je nog steeds naar muziek luisteren, en zit je pda ertussen te babbelen :)

• JERO79
Bedankt voor de reacties. De plop had inderdaad te maken met het in- en uitschakelen van de transistor-radio, als ik een discman gebruik is deze plop niet hoorbaar.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop (in de proefopstelling) is dat wanneer ik het volume van de discman (of straks dan de PDA) opvoer, om het volume van de autoradio te overstemmen, de autoradio-verlichting gaat dimmen op de maat van de muziek van de discman, en als ik het volume nog wat hoger zet gaat de radio zelfs uit en weer aan. Ik denk dat dit is wat The_Eagle bedoelde, dat het signaal terugloopt naar de autoradio. Kan ik dit teruglopen niet op een of andere manier blokkeren met electronica?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit heeft meer te maken met het feit dst je voeding dit niet trekt.

Waarschijnlijk heb je dit niet in de auto (zorg wel voor goede bedrading voor de amp).

Wise enough to play the fool

• JERO79
Ik heb vandaag de opstelling in de auto uitgeprobeerd. Er was inderdaad geen probleem meer met dimmen/knipperen, dit lag toch aan de de voeding die ik thuis gebruikte. Mijn autoradio wordt echter bloedheet en begint enigzins brandgeur te verspreiden, dus het geheel gaat helaas toch niet werken.

Ik denk dat ik via een schakelaar mijn linkervoorbox schakelbaar ga maken tussen A: autoradio en B: PDA (via versterker). Zo kan ik deze twee circuits gescheiden houden.
Pagina: 1