Toon posts:

[WC] Compleete pc vloeistof koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Die aquariumpc had me aan het denken gezet en ik bedacht dat het wel leuk zo zijn
om je hele pc in water onder te dompelen(op voeding na).
Op zich zou het best kunnen met gedestileerd water, dus puur H2O.
Maar door alle stroom bronnen op je mobo zou je een probleem met electrolyse krijgen,
waarbij dus alle H2O verdwijnt in de lucht na een tijdje

Elektrolyse werkt als volgt:
Het te scheiden materiaal wordt opgelost of gesmolten, zodat de ionen vrij kunnen bewegen. In de oplossing worden twee elektroden gedompeld: de kathode en de anode. Tussen deze elektroden wordt een elektrische potentiaal aangebracht. Hierdoor zullen positief geladen deeltjes (kationen) naar de kathode bewegen en negatief geladen deeltjes (anionen) naar de anode. Aan de elektroden worden elektronen afgestaan of opgenomen, waarbij de ionen overgaan in de overenkomstige ongeladen deeltjes. De energie die nodig is voor het scheiden, is afhankelijk van de concentratie van de oplossing en neemt toe naarmate de concentratie hoger wordt.
Bij de elektrolyse van water zal er waterstofgas ontstaan aan de kathode en zuurstofgas aan de anode.

Of tewel 1 atoom is beetje positief en eentje is een beetje negatief dus het moet een dipool molecuul zijn voor electrolyse lijkt mij.
Ik moet dus een vloeistof met een molecuul dat niet dipool is en niet gelijd hebben Ethanol valt dus ook af
ethanol = C2H3OH Waarbij de OH kant dus beetje + is (of beetje min boeit iig niet het is dipool dus werkt het niet)
Ik heb verder nog niet gezocht maar een vloeistof die bij kamertemp vloeibaar is een niet dipool molecuul en het liefst betaalbaar is dus nodig ik denk dat dus alle (on)verzadigde koolwaterstoffen werken aangezien deze denk ik niet dipool zijn
H
H C H <-- (methaan) ik zie daar geen ladingsverschil met verschillende kanten
H
enige probleem is ethaan methaan propaan zijn zover ik weet bij kamertemperatuur gasvormig en ze zijn nog al brandbaar.
Benzine gaat ook niet werken want dat is een mengelmoes van allemaal verschillende koolwaterstof bindingen door elkaar
Een moleculaire stof die vloeibaar is bij kamertemp en betaalbaar en niet al te giftig zou ook best werken natuurlijk maar volgens mij bestaan die haast niet.
Dus mss is er ook nog een andere manier om elektrolyse z'n gang te laten gaan, alhoewel er dan erg hoge concentraties waterstof gas in me zolder kamertje gaan rond hangen.

Ik zou dus graag willen weten of dit al eerder is gedaan(een pc in een bak met een vloeistof bouwen).
Sugesties over welke vloeistof er gebruikt moet/kan worden.
En eventuele correcties op scheikundige fouten die ik maakte.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 20:15
zoals al vaker gezegt, het probleem is dat de voeistof op een gegeven moment vervuilt raakt en weer gaat geleiden, en ja het is eerder gedaan.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:41

Meneer aard

Porsche rulez!

Countess schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:33:
zoals al vaker gezegt, het probleem is dat de voeistof op een gegeven moment vervuilt raakt en weer gaat geleiden, en ja het is eerder gedaan.
Op slaolie was toch een succes?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Lijkt me dat als je je pc onderdompelt in niet-geleidende vloeistof, je het hele principe van koeling omzeilt, omdat de apparatuur de hitte niet meer kwijt kan en je pc zal smelten ofzo :?

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:34:
Lijkt me dat als je je pc onderdompelt in niet-geleidende vloeistof, je het hele principe van koeling omzeilt, omdat de apparatuur de hitte niet meer kwijt kan en je pc zal smelten ofzo :?
Het geleiden gaat om het geleiden van stroom. De hitte kan gewoon nog worden afgegeven aan het water.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:34:
Electrische geleiding en thermische geleiding zijn iets compleet anders... De lucht die in mijn case zit, die geleid ook niet electrisch (onder normale omstandigheden), toch smelt mijn pc niet omdat de lucht wel thermisch geleid...

Verwijderd

Ik dacht dat als iets geen stroom geleidt, dat het dan per definitie ook geen hitte geleid? Of zit ik er nou echt naast... Ik was ook al zo slecht in scheikunde :P

/edit: ach zo, weer wat geleerd..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 12:41 ]

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:41:
Ik dacht dat als iets geen stroom geleidt, dat het dan per definitie ook geen hitte geleid? Of zit ik er nou echt naast... Ik was ook al zo slecht in scheikunde :P

Puur onzin

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:30:
Ik zou dus graag willen weten of dit al eerder is gedaan(een pc in een bak met een vloeistof bouwen).
Sugesties over welke vloeistof er gebruikt moet/kan worden.
En eventuele correcties op scheikundige fouten die ik maakte.
Een hele tijd geleden is dit hier gedaan ja, door iemand met een paard in z'n icoon geloof ik ;)

Hij heeft toen (zonnebloem?) olie gebruikt en dat werkte volgens mij wel. Probeer hier iets over te vinden :)
Probleem is ook vervuiling door stof waardoor bijv. demi-water toch gaat geleiden.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12 22:42
plaatjasin de olie(2) maar nu ook gekoeld

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/b.beijen/mobo.jpg

Des tijds was ik 33k trouwes :) Had ook zulke plannen.
Maar practisch is het 0,0 heb ik het idee en 100% zekerheid is er moeilijk.

[ Voor 64% gewijzigd door Vandread op 08-04-2005 13:39 ]

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
Zoiets?

pic:
klik

complete verhaal:
http://www.tractum.de/
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:41:

Als je dat toch is uit zou kunnen vinden. Een stof die alle hitte afschermd _/-\o_ dan kan je nog is rijk worden. En logisch nadenken mag ook best wel hoor, das wat anders dan slecht zijn in scheikunde.

[ Voor 112% gewijzigd door Omebas op 08-04-2005 13:36 ]

Verwijderd

Je idee is leuk. Je moet je trouwens niet blind staren op dipool momenten. Je zoekt gewoon een apolaire vloeistof (die niet geleid, kwik is dus geen optie). De pest met apolaire vloeistoffen is dat daar dus apolaire vaste stoffen in op kunnen lossen (isolerende lak van je mobo, plastic spul van condensatortjes, kabels en dergelijke). Verder geleiden apolaire vloeistoffen over het algemeen slecht warmte. Olie, zoals hierboven beschreven, is apolair en vrij "inert" (alsin: er lost niet snel iets in op), maar is een beroerde warmtegeleider. Hoe kleiner de moleculen van je koelvloeistof in dit geval, des te groter de kans dat er spul iin oplost. Gewone waterkoeling blijft toch het best.

@kratjebier: het tegenovergestelde kan je wel zeggen: iets wat elektriciteit geleid, geleid (goed) warmte.

Verwijderd

Geloof dat macci dit gedaan had met zijn ln2 project. Een bak met olie (of iets anders) die ervoor zorgde dat hij geen last had van condensvorming op het mobo. Maar totdat ln2 het olie zo had afgekoeld dat andere onderdelen op het mobo niet meer werkte door de kou.

Hoe wil je je vloeistof koel gaan houden?

Verwijderd

Ik gebruik jonge jenever om mijn systeem te koelen _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 15:13:
Ik gebruik jonge jenever om mijn systeem te koelen _/-\o_
ik om te drinken... :O

meeste vloeistoffen geleiden/of geleiden na een tijdje. Veel olieen hebben de neiging om water te absorberen.

De enige vloeistoffen die echt langdurig werken en waar ik ben van bewust ben zijn die fluorent van 3M. peperduur alleen.

Verwijderd

Zou je eerst je gehele pc niet kunnen coaten?(niet te dik natuurlijk) Of krijg je daardoor ook weer hitte problemen? Eigenlijk netzoals je een schilderij met vernis tegen de buitenlucht beschermt.

En dan kun je daarna je complete pc in het water gooien..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 15:48 ]

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 21:14
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 15:40:
[...]

ik om te drinken... :O

meeste vloeistoffen geleiden/of geleiden na een tijdje. Veel olieen hebben de neiging om water te absorberen.

De enige vloeistoffen die echt langdurig werken en waar ik ben van bewust ben zijn die fluorent van 3M. peperduur alleen.
Klopt

ik heb wat gespeeld met die 3M vloeistof tijdens me OC-Shop days.
spul koste fucking 75 euro ofzo per liter
heb een liter of 5 gebruikt

pics stonden op de OC-S server maar deze is helaas down

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Ik heb hier lang (lang! als in, rond 1996) iets over gelezen. Een soort van gelachtige substantie die electronica koel houdt. Misschien is zo iets nog wel mogenlijk, en als je een flow hebt in de gel/vloeistof verhoog je de warmte-wegvoerende werkign dnek ik drastisch,

Verwijderd

Een stof hoeft niet goed warmte te geleiden, om warmte af te kunnen voeren.
Lucht is ook een slechte warmte-geleider. Stilstaande lucht is een isolator. (denk aan de opgesloten lucht in bijvoorbeeld glas- en steenwol)
Doordat je steeds koele lucht langs de componenten in de pc laat stromen heb je een koelend effect.
Ditzelfde zou je ook kunnen bereiken door een vloeistof -die op zich niet goed warmte geleid- te laten stromen langs de delen waar je warmte kwijtwilt.
Er zijn niet voor niets motoren uitgerust met oliekoeler, ondanks dat de olie een slechte warmtegeleider is.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja... dit is echt al zo vaak geweest :) Er komt uiteindelijk uit dat een olie het beste zal werken :) uiteindelijk wordt er 9 van de 10 keer gekozen voor een slaolie omdat de rest te duur is :)

Het spul raakt na een tijdje vervuild en je pc stopt toch nog met functioneren :)

Maar zoals je kunt zien in dit topic is dit toch wel wat vaak langs geweest ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.