Toon posts:

Welke methode voor netwerkaanpassing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik begin geef ik aan dat ik GOT en google toch al goed heb doorgespit maar nog geen concreet antwoord heb gevonden op mijn vraag.

Voor mijn afstudeerstage moet ik een aanpassing gaan maken in het bestaande netwerk van het bedrijf waar ik stage loop. Dit heeft vooral betrekking op de rechten van de gebruikers en het beheer hiervan. Op school heb ik vooral met SDM gewerkt, maar toen was ik al van mening dat niet echt DE methode was om aanpassingen van netwerken in op te stellen.
SMD is in mijn ogen vooral gericht op het ontwikkelen van applicaties. Mijn vraag luidt nu; of er hier mensen zijn die mij een advies kunnen geven over eventuele andere methodes die beter geschikt zijn voor mijn project en waar deze informatie gevonden kan worden?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er is een methode voor het ontwerpen van netwerkinfrastructuren. Dit heet de ASI-methode. Die is (deels) gebaseerd op SDM. Volgens mij is deze ontwikkeld in NL, maar waar weet ik zo niet. Probleem is alleen dat er met google vrij weinig of niets over te vinden is. Ik heb het ding zelf thuis liggen in een reader die ik tijdens mijn studie IVIT op de Haagse Hogeschool hebt gebruikt. Dat was voor de module CS-05, maar ik weet niet eens of die nog bestaat. Je zou de HHS eens kunnen contacten.

SDM is idd gericht op de ontwikkeling van applicaties, volgens het waterval-model. Lijkt me niet echt handig om het watervalmodel bij beveiliging toe te passen ;)

Als je kijkt naar de rechten van gebruikers op het netwerk, zou ik allereerst kijken naar de mogelijkheden die het netwerk-OS je biedt. Onder UNIX kun je op servers meer en flexibeler afgrendelen dan onder windows. Bekijk de eisen waar het e.e.a. moet voldoen (oftewel: maak een definitiestudie), beschijf het ontwerp en voer het uit. Wat dat betreft kan het SDM-concept best gewoon gehandhaafd blijven :)

Edit: tip nog: Volgens mij is het ASI model gemaakt door het NGI. Die hebben een werkgroep beveiliging, zie http://www.ngi.nl/onderdeel/default.aspx?o=3022&p=180

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 08-04-2005 12:25 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)