[98>XP] Overstappen en een 1:1 kopie maken?*

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:11
Binnenkort ga ik op een computer van een zakelijke relatie Windows XP zetten. Nu staat er nog Windows 98 op. Het punt is dat deze 8 GB harde schijf zéér belangrijke data bevat. En nu wil ik graag weten wat de beste manier is om over te stappen. Ik had zelf het volgende in gedachte.

- We hebben een nieuwe HDD gekocht. Een 60 GB.
- Ik maak een 1:1 kopie van die 8 naar die 60.
- De 8 koppel ik los en bewaar ik als reservekopie, mocht er iets fout gaan.
- Op de 60 installeer ik XP.
- Ik hoop dat alles dan nog werkt (programma's enz.)

-> Is het programma "Norton Ghost" (gevonden per search) een goede keuze? Ik heb geen ervaring met dit programma; ik hoop dat het gebruiksvriendelijk is.

Gaat die 1:1 kopie sowieso werken als die 60 GB eerst als slave naast die master hangt en vervolgens zelf Master wordt?

Bedankt!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-04 18:15

Jiffy

God, you're ugly!

Het lijkt mij handiger om een schone installatie te doen. Oftewel, Windows XP eerst op de 60 GB schijf installeren, updates & programma's er vervolgens opzetten en dán pas de 8 GB weer aansluiten om vervolgens de daarop aanwezige data over te zetten naar de 60 GB schijf. Veel eenvoudiger, sneller & betrouwbaarder imo. Op deze manier heb je ook geen extra programma's zoals Norton Ghost nodig. Scheelt weer moeite & geld.

edit:

En nadat je de data hebt overgezet kun je uiteraard de oude 8 GB schijf weer loskoppelen.

Vraagje: aangezien de oude schijf 'maar' 8 GB is, is de gebruikte pc wsl ook al wat ouder. Is hij wel krachtig genoeg om XP te draaien? CPU maakt niet zoveel uit, maar je hebt toch wel redelijk wat geheugen nodig.

[ Voor 45% gewijzigd door Jiffy op 08-04-2005 09:21 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Ja dat kan gaan lukken, maar bepaalde zaken binnen XP worden structureel anders geregeld dan bij windows 98. Je kan tegen zaken aanlopen waar je daar mee te maken krijgt.

Meh ...

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-03 17:50

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Zoals al eerder geopperd zou je het beste een clean install van windows xp kunnen doen op de 60 gig schijf in verband met drivers die in win98 zijn geïnstalleerd en die niet werken onder xp en bepaalde virusscanners willen ook nog wel eens moeilijk doen. Norton ghost kun je gebruiken om een identieke kopie te maken van de andere schijf maar de vraag is of je dat nog wilt als je de andere eerst met win xp installeert.

Het beste is winxp op de 60 gig schijf en daarna de data terughalen vanaf de 8 gig schijf weet je zeker dat je de gegevens niet kwijt bent.

alternativ

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-04 22:46
uhm, als je zijn methode doet, veranderd er toch niks aan de winXP installatie? die staat gewoon op de 60GB... als je die ook even partitioneert en de belangrijke data kopieert naar de 2e (grote) partitie... klaar.

of (als er ruimte is) die 8GB in tween splitsen, vervolgens de C partitie formatteren en schone install (op de D staat de data).

Tenzij je met belangrijke data ook programma's enzo bedoelt... dan zit er niks anders op Win98 te upgraden... of die programma's opnieuw installeren.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hierover is zat te vinden met Google en de GoT search. Wat heb je zelf allemaal al kunnen vinden, en wat verhielp de problemen neit?

Ik pas de titel nog even aan zodat deze voldoet aan de Windows Operating Systems - Policy.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:31

Sosabowski

nerd

data ok. Maar programmas kan je niet zomaar van de ene naar de andere schijf kopiere. Die zal je opnieuw moeten installeren.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-04 18:15

Jiffy

God, you're ugly!

IorGie schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 15:11:
data ok. Maar programmas kan je niet zomaar van de ene naar de andere schijf kopiere. Die zal je opnieuw moeten installeren.
Euh... Dat zegt iedereen toch ook zo'n beetje (al dan niet impliciet)? :?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1