Toon posts:

mount FreeBSD met bootable Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat me beginnen te zeggen dat ik een complete newbie ben in de wondere wereld van *nix systemen.

We zijn momenteel bezig een dedicated server opnieuw in te richten na een probleem met het root account password. Het is de bedoeling dat we via een bootable Linux cd de FreeBSD harddisk kunnen mounten zodat we het root password kunnen veranderen. Wat we doen en de error die we krijgen is het volgende:

mount -t ufs -o ufstype=44bsd /dev/hda1 /mnt/hda1
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda1, or too many mounted file systems

We kunnen de schijf in kwestie wel zien:
Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40020664320 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4865 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 4865 39078081 a5 FreeBSD

Iemand een idee hoe we alsnog het root password van het FreeBSD systeem kunnen vervangen met een nieuwe?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wellicht heb je meer aan een FreeBSD boot-cd...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Move PNS > NOS

Verwijderd

Topicstarter
My bad... sorry!

@cyber > dit zou niet uit hoeven maken volgens mij, het datacenter heeft iig geen bootable cd voor handen dus dit is geen optie...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Gaat je niet lukken. Reden:

- allereerst is die freebsd partitie een slice, daarin zitten de echte partities. Je moet support hebben voor FreeBSD slices in je linux kernel om aan FreeBSD zn partities te mogen komen
- Vervolgens zit je nog met het feit dat linux alleen read-only betrouwbaar met UFS filesystems kan omgaan. Of UFS2 met softupdates ondersteund wordt is nog maar de vraag. Write support voor UFS staat aangegeven als experimental, dus je weet wat je kunt verwachten van zoiets.

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

je kunt ook gewoon even in single-user mode booten om het root password te wijzigen..

- Boot je server (met FreeBSD) en wacht tot de FreeBSD bootloader van 10 naar 0 gaat tellen.
- Op dat moment ram je op een willekeurige toets, behalve de 'Enter'. ESC will do
- tik in 'boot -s'
- Op een gegeven moment vraagt hij naar je default root shell. Druk op Enter
- Mount je /usr filesystem d.m.v. 'mount /usr'
- /usr/bin/passwd root

et voila!

[ Voor 69% gewijzigd door mph_rbi op 08-04-2005 09:54 ]

dus ...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik zal mijn internet partner vragen in single mode the booten en het password te wijzigen. Dit begint een aardig vervelend kwestie te worden.

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

volgende keer je password toch maar onthouden?! :D

dus ...

Pagina: 1