Harde schijf weg/stuk, partities zijn er nog wel

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:25
Ik heb vandaag een nieuwe 300 GB maxtor diamond max 10 opgehaald en aangesloten.
Hij deed het prima, ik heb er 2 partities op gemaakt en begon met het kopieren van 'wat' data.

Na ongeveer een kwartier dacht ik dat m'n PC vastliep (freeze) maar na een minuut deed hij het toch weer, ik kreeg alleen de volgende foutmelding:
Windows - Delayed Write Failed
Windows was unable to save all the data for the file X:\XXX\XXX The data has been lost. This error may be caused by a failure of your computer hardware or network connection. Please try to save this file elsewhere.

Nu zit ik met de volgende situatie:
- 1e partitie waar ik data naar kopieerde staat wel aangeven in explorer met zijn naam en drive letter maar heeft geen ruimte (total space/free space staat niks bij), ook mis ik de 'proporties' optie met een rechtermuisklik

- De 2e partitie staat ook in explorer en daar staat wel de grootte/vrije ruimte aangegeven, tevens heb ik hier wel de 'properties' optie

-Als ik ze wil openen krijg ik een 'device not ready' melding

-Als ik ze wil formateren krijg ik een 'please insert disk' melding (alsof ik ff de platters eruit heb gehaald :P)

-De drive staat NIET in computer management, ik kan de partities dus niet weghalen/veranderen

-De Delayed Write Failed foutmelding blijft terugkomen

-De s-ata controller (Promise FastTrak 376 van MSI K7N2G mobo) ziet de schijf wel, windows ziet de schijf niet

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
Andere data kabel
Array weghalen (dan zijn de partities wel weg bij explorer) en opnieuw maken (probleem is weer hetzelfde)

Heeft iemand een idee hoe ik m'n schijf weer in windows krijg zodat ik hem kan gebruiken?.. ik heb weinig zin om hem op te sturen voor garantie na een half uurtje gebruik tenzij hij echt stuk is :/

/edit:
Oh ja, Partition magic start trouwens niet op, die zegt 'Partition table is bad' en sluit meteen weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheezus op 07-04-2005 23:59 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Windows is wel minimaal SP1 (of SP4 in geval van win2k) en je hebt geen vage partitie tools gebruikt?

Windows pre-SP1 had nml geen 48bit LBA support en doet vrolijk alles modulo 128GB, waarbij elke schrijfactie voorbij de 128GB gewoon bij 0 begint te schrijven. Het is dan ook niet vreemd dat er dingen wegraken en de vreemdste fouten komen.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:50
ik zou allereerst met maxtools even de schijf nakijken op fouten, maxtools staat onderandere op www.ultimatebootcd.com en daarmee kan je de hardeschijf goed controleren...

na deze test, schijf formateren, indien je inderdaad bovenstaande post nagekeken hebt

• Cheezus
_JGC_ schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 00:07:
Windows is wel minimaal SP1 (of SP4 in geval van win2k) en je hebt geen vage partitie tools gebruikt?

Windows pre-SP1 had nml geen 48bit LBA support en doet vrolijk alles modulo 128GB, waarbij elke schrijfactie voorbij de 128GB gewoon bij 0 begint te schrijven. Het is dan ook niet vreemd dat er dingen wegraken en de vreemdste fouten komen.
Sorry, vergeten te melden: ik heb windows XP SP2 en heb de partitie's aangemaakt met windows' eigen disk management.

Verder was ik op +/- 30 GB met schrijven

Maxblast werkt trouwens niet (vanaf diskette tenminste). Ik maxblast morgen nog even op m'n stage proberen (heb ik daar ook wat te doen)

• Cheezus
OK, ik heb nu die ultimate boot cd gemaakt waar een oudere versie van MaxBlast op staat die wel werkt.
Ik heb nu 1 werkende partitie van 300 GB en die vage oude partities zijn weg. Eigenlijk wil ik de schijf opdelen in 2 partities maar kan windows XP SP2 nou wel gewoon met partities van 128+ GB omgaan?

• Cheezus
Ik ben bang dat de HD toch echt defect is, hij werkt steeds ongeveer een half uur en dan 'verliest' windows hem.
Met maxblast kan ik wel partitioneren (ook meteen nadat windows hem is verloren) en ik kan hem gewoon gebruiken, tot een zeker moment. Na een reboot doet hij het dan weer maar na een tijd hangt ie weer. Als ik idle in windows zit (of van andere hd's dingen kopiëer) blijft hij gewoon werken, pas als ik hem wat laat doen (schrijven/lezen/formatteren) ziet windows hem na ongeveer een half uur niet meer. Na een reboot staat de data er wel gewoon op, en ook niet corrupt (tot waar hij was met schrijven voor de crash dan).
Ik heb ook al geprobeerd om partities van <128 gig te maken maar dit geeft hetzelfde resultaat.

Ik wil hem nog even onder dos formateren (maxblast kan alleen een 'quickformat' doen?) en kijken of hij dan ook hangt.

Het probleem lijkt me niet temp. gerelateerd, HD wordt actief gekoeld en hij doet het na een reboot meteen weer zonder eerst af te koelen.

Iemand nog een idee of het toch nog ergens anders aan ligt dan de schijf zelf (heb de ruimte dringend nodig dus stuur hem liever niet op).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

primusz schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 17:04:
Ik wil hem nog even onder dos formateren (maxblast kan alleen een 'quickformat' doen?) en kijken of hij dan ook hangt.
ja, alleen quick dacht ik
Iemand nog een idee of het toch nog ergens anders aan ligt dan de schijf zelf (heb de ruimte dringend nodig dus stuur hem liever niet op).
bel de winkel eens, waarschijnlijk krijg je meteeen een andere terug.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1