[seagate 7200.7] hdd traag, waarom?

Pagina: 1
Acties:

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
ik was laatst een beetje aan het benchmarken en toen viel het me op dat mijn hdd toch een stuk langzamer was dan bijna alle andere harddisks in het testbestand.

het gaat om een sata schijf van seagate de 7200.7, 160gb versie.
nu merk ik bij het speedtesten in device manager, dat deze schijf langzamer is
op zowel burst als sustained speed in vergelijking met zowel mijn ata133 maxtor en mijn ata100 wd.

Afbeeldingslocatie: http://www.student.ru.nl/mvandenbunt/plaat.gif
zoals hier in een screenshot te zien is. links de seagate rechts de maxtor.

de controller voor sata en pata in de nforce 3 250gb chip die op mijn msi neo1 bordje zit. deze draait op de nieuwste drivers. ik heb voor alledrie de schijven diagnostic utils gedraaid en die zeggen dat alles prima is.

ik snap ook wel dat het overdrachts protocol (pata100/133/sata150) alleen de theoretische max weergeeft, maar die seagate is wel 2j nieuwer dan die andere 2, bovendien heeft de seagate een 8mb cache en die maxtor ook, maar die WD heeft maar 2mb cache (die zit overigens rond de 85mb/s/burst)

er is dus iets grondig mis ergens, maar wat dan ? is het de controller ? heb ik iets gemist ergens, iemand dit probleem al eerder tegengekomen?

ohja ik gebruik geen vorm van raid oid.

Verwijderd

Hee Buntje :D
Zal direct ook mijn ervaring delen.. Ik heb dus een MSI K8N Neo 2 bordje, en 2 x 7200.7 seagate barracuda's @ S-ATA met NCQ en 8 MB cache eveneens.. Ook ik haal bijzonder lage scores met mijn seagates.. Ongeveer rond de 45 MB/sec. (ze zijn wel lekker stil, maarja..) Mijn maxtortjes @ PATA halen 101 MB/sec. en 111 MB/sec., en de laatsgenoemde schijf is nog een 2 MB cache uitvoering ook.. :X Volgens mij had ik ook vergelijkbare transfer rates op mijn vorige nforce 2 bordje, dus aan het mobo zelf zal het niet zo snel liggen.. Ik had iets begrepen over een acoustic management modus die de schijf minder stil meer wel sneller zou maken, alleen daar vind ik niks over terug... :D

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

LOL een maxtor die >100MB/sec doet :z zeker in een Raid 0 opstelling...

ps: 45MB/sec is heel netjes voor een enkele HDD

[ Voor 29% gewijzigd door n00bs op 07-04-2005 23:33 ]

Verwijderd

n00bs schreef op donderdag 07 april 2005 @ 23:32:
LOL een maxtor die >100MB/sec doet :z zeker in een Raid 0 opstelling...
Neen.. Het is een twee jaar oud schijfje van 40GB met 2MB cache.. Het is wel een van de meest stille platters die ik OOIT gehoord heb van maxtor (itt dat kutkreng van Maxtor @ 120 GB).. Erg fijne schijf.. En tsja, wat kan ik zeggen, hij voelt ook als een van de snelste aan :D

edit:
Je had het natuurlijk tegen buntmans.. Maarja, ik heb twee maxtor schijven die dus allebei boven de 100 zitten... :D

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 23:36 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik durf mijn vingers er voor in het vuur te steken dat een 2 jaar oude schijf van Maxtor GEEN >100MB/sec kan lezen of schrijven... hooguit een burst uit de cache die dat haalt. Zelfs de raptor haalt geen 100MB/sec maar eerder rond de 60MB/sec

Verwijderd

Weinig representatieve test, dit. Test eens wat intensiever. Seagate schijven zijn in sommige dingen érg traag (formatteren is een voorbeeld), maar in andere dingen weer immens snel. En stil natuurlijk, en degelijk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 23:34:
[...]

Neen.. Het is een twee jaar oud schijfje van 40GB met 2MB cache.. Het is wel een van de meest stille platters die ik OOIT gehoord heb van maxtor (itt dat kutkreng van Maxtor @ 120 GB).. Erg fijne schijf.. En tsja, wat kan ik zeggen, hij voelt ook als een van de snelste aan :D

edit:
Je had het natuurlijk tegen buntmans.. Maarja, ik heb twee maxtor schijven die dus allebei boven de 100 zitten... :D
die 100MB zal burst zijn, geen continu datadoorvoer (100MB/s uit de cache lezen is niet zo heel moeilijk natuurlijk).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je toch aan het benchen gaat ( :? ) probeer dan eens uit of accoustic mode of performance mode (pagina 24 van manual, in te stellen in de SMART seatools dacht ik)

Maar de sustained speed zegt iets meer over de performance dan de burst als je het mij vraagt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zover ik weet kan je AM niet uitzetten op Seagate

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-02 09:35
wat mij betreft werkt je seagate harde schijf normaal hoor! de burst speed zegt relatief weinig over de werkings-snelheid van je hd.
seagate doet tegenwoordig meer moeite om zeer stille hd's te maken voor media-center toepassingen, bij dit soort toepassingen is snelheid in mindere mate van belang, het compromis is dan snel gemaakt voor seagate, iets tragere maar stille hd's.
als je echt de snelheid opzoekt heb je volgens mij een verkeerde keuze gemaakt

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Nou ben ik het ook niet mee eens ;) Seagates zijn zeker geen trage HDD's alleen de random access time is aan de lage kant... doorvoersnelheden (read/write) zijn altijd behoorlijk hoog.
Daarnaast wat je al zegt, ze zijn stil... maar ook niet te vergeten dat het koele HDD's zijn.

http://www6.tomshardware..../20050317/seagate-06.html

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is al gezegd, maar nogmaals: de snelheid ziet er prima uit. Niks aan het handje dus :D

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind de Seagate hdd's altijd DE bottleneck van Aldi computers. Die dingen zijn leuk voor data opslag, maar niet om je OS op te zetten IMO.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 08-04-2005 12:32 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

smvs schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:32:
Ik vind de Seagate hdd's altijd DE bottleneck van Aldi computers. Die dingen zijn leuk voor data opslag, maar niet om je OS op te zetten IMO.
lol je hebt er dus zeer weinig verstand van :z

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-02 09:35
heb zo het vermoedan da n00bs nogal seagate minded is/zijn :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Nou ik heb alle merken al gehad ;) en ik volg veel reviews en veel gebruikers ervaringen...

• smvs
  • Niet online
n00bs schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 13:48:
[...]

lol je hebt er dus zeer weinig verstand van :z
Hmm misschien heb je gelijk. Ik ga wel weer buiten spelen.

Verwijderd

seagate's ruleren... daar niet van... maar ik heb begrepen dat het vrij n00by kennis is om maar niet af te gaan op benchmarks van haadees.. het kan zijn dat in veler apps de seagate 10,000 keer schnellah is dan de magische maxtor @ 111 MB/sec... (een vriend van mij zag het live vandaag; hij zegt... onzin, óf bug óf je hebt stiekem een 10k schijf van de 15-jarige n00b @ computerland toegeschoven gekregen ----> hetgeen ik natuurlijk nóóit verwacht :Z) Wat ik wel frappant vindt is dat twee mensen met redelijk afwijkende systemen er dus allebei last van blijken te hebben.. In een woordt (met dt ja, heb ik zin in zo laat des nachts), FRAPPANT!!!! :D

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 01:46:
seagate's ruleren... daar niet van... maar ik heb begrepen dat het vrij n00by kennis is om maar niet af te gaan op benchmarks van haadees.. het kan zijn dat in veler apps de seagate 10,000 keer schnellah is dan de magische maxtor @ 111 MB/sec... (een vriend van mij zag het live vandaag; hij zegt... onzin, óf bug óf je hebt stiekem een 10k schijf van de 15-jarige n00b @ computerland toegeschoven gekregen ----> hetgeen ik natuurlijk nóóit verwacht :Z) Wat ik wel frappant vindt is dat twee mensen met redelijk afwijkende systemen er dus allebei last van blijken te hebben.. In een woordt (met dt ja, heb ik zin in zo laat des nachts), FRAPPANT!!!! :D
Ehh ja en wie ben jij, het broertje van Dr. Ir. P. Kouwes ofzo?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Reply op de startpost:
Ik snap niet wat daar mis is hoor :) de burst speed is oninteressant, gebruik eens een ander beter programma ;) , Windows Commander, niemand gebruikt dat programma om zijn/haar schijven te testen :? en nog iets: een paar MB/s verschil, dat zal je echt niet merken ;) het zijn ook de acces-tijden die het m doen.

En een RAID 0 array vergelijken met 1 enkele schijf is ook appels met peren vergelijken, dus test eerst nou eens met Atto/HDtach of eventueel HDtune, want ik vind dat er weinig valt te zien B)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:32
Lennieboy83 schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 13:55:
Reply op de startpost:
Ik snap niet wat daar mis is hoor :) de burst speed is oninteressant, gebruik eens een ander beter programma ;) , Windows Commander, niemand gebruikt dat programma om zijn/haar schijven te testen :?
Dacht ik eerst ook al, maar waarschijnlijk is dit een in de ide-drivers van de nForce chipset ingebakken benchmark thingy, en staat WC toevallig op de achtergrond. Heb hier ook twee 7200.7's, maar heb een VIA chipset dus kan niet voor je vergelijken.

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Nielson schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 22:03:
[...]
Dacht ik eerst ook al, maar waarschijnlijk is dit een in de ide-drivers van de nForce chipset ingebakken benchmark thingy, en staat WC toevallig op de achtergrond. Heb hier ook twee 7200.7's, maar heb een VIA chipset dus kan niet voor je vergelijken.
Klopt, windows commander staat gewoon toevallig op de achtergrond, speedtest is via de nforce ide driver idd.

Bedankt voor alle replies.. sustained speed is belangrijk, die burst speed onbetrouwbaar. Het is mij duidelijk mijn schijf presteert gewoon goed, en in marginale verschillen ben ik niet geintereseerd.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Buntmans schreef op maandag 11 april 2005 @ 16:15:
Klopt, windows commander staat gewoon toevallig op de achtergrond, speedtest is via de nforce ide driver idd.

Bedankt voor alle replies.. sustained speed is belangrijk, die burst speed onbetrouwbaar. Het is mij duidelijk mijn schijf presteert gewoon goed, en in marginale verschillen ben ik niet geintereseerd.
Maar dan nog test je schijven eens met wat professionelere programma's zoals ATTO, HDtach, HDtune of ZDbench ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Lennieboy83 op 11-04-2005 18:19 ]

Pagina: 1