Google en GoT search gebruikt.
Vorige week heb ik mijn Infinity Reference 11 mk 2 speakers vervangen door een paar Canton Ergo RCL speakers.
Dit is een heel verschil: Infinity 2-weg, iets van 100W max. belastbaar, de Canton is 4-weg en tot 200W
(DIN).
Ik was wel bang dat mijn versterker het niet zou trekken, maar de verkoper zei dat als mijn Infinity's het trokken, de Canton ook geen probleem moest zijn omdat de Canton relatief licht aan de sturen is.
Goed, ik was bijzonder tevreden. Een enorme vooruitgang, zowel qua lage tonen als qua helderheld.
De gevoeligheid van de speakers leek elkaar inderdaad niet veel te ontlopen.
Tot drie dagen geleden. Ineens was de diepe bas veel minder.
In de periode voor die drie dagen heb ik de versterker en luidsprekers wel flink opengetrokken (ca. 50% van max).
Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag, gisteravond nog geluisterd... tja, het klinkt wel anders dan eerst.
Vandaag nog steeds.
Conclusie: er klopt iets niet.
Wat heb ik gedaan:
-polariteit gecontroleerd
-kabels verwisseld
-speakers op andere uitgang ( B ) gemikt
-andere ingang gebruikt
-gecontroleerd of alles goed vastzat
-speakers verplaatst; dichter en verder van de muur
-klap op de speakers gegeven; spoel die vastzit?
-andere cd-speler gebruikt (normaal gesproken een Onkyo)
Er is geen sprake van kraken, ruis bij lage volumes, clipping-achtige toestanden etc.
Alleen lijkt een behoorlijk gedeelte van de lage tonen weg te vallen.
Woofers bewegen echter alle drie.
Uiteindelijk ben ik gaan denken aan mijn versterker.
Dit is een oudje, een Akai AM-25, en stond al in de planning om vervangen te worden door iets richting een fatsoenlijke surround-receiver.
Veel specs heb ik er niet van, behalve dat ie 50W@8 ohm max. doet in theorie.
Als ik de bas opendraai hoor ik nog wel wat lage tonen, maar niet veel.
Met een frequentiegeneratorprogramma merk je duidelijk dat de bas wegzakt zodra je onder de 100 Hz komt, nu is het natuurlijk normaal dat je dan minder hoort... maar het zakt vrijwel geheel weg.
Toen kwam het idee dat het weleens aan de versterker kon liggen.
Ik heb een oude Sony van een jaartje of 25 geleden eraan gehangen; bas terug.
Nu zou je kunnen stellen dat die Sony van zichzelf al meer bas geeft, dat klopt, maar niet zoveel.
Dat staat me nog bij van de Infinity's nl: er was niet veel verschil te horen of ik nou de Akai of de Sony gebruikte.
Alleen die Sony vertrouw ik voor geen meter want die is nog veel lichter qua vermogen dan de Akai, en ik heb geen zin om te gaan oversturen.
Ook met het frequentiegeneratorprogramma merk je verschil.
Vervolgens heb ik het nog een keer met de Infinity's getest: hetzelfde resultaat.
Bij de Infinity's meer bas dan bij de Cantons.
Terzijde: de toonregelingen op de versterkers laat ik altijd, of in ieder geval 90% van de tijd, neutraal staan. Maximale afwijking van neutraal is 20%.
Het lijkt er dus op dat de versterker kapot is. Ik heb de Akai opengehaald en het ziet er allemaal netjes uit, de eindtrappen, de amp...
Alleen bij twee zekeringen heb ik mijn vraagtekens; er zitten er vier in totaal in.
In twee ervan loopt het draadje zo: |------|
Keurig van links naar rechts. In de andere twee loopt het van onder naar beneden in de zekeringen.
Het lijkt echter niet kapot; geen donkere uitslag, geen beschadigd draadje.
Kan op dit moment echter niks meten... multimeter is foetsie.
Mijn vragen:
-Kan ik er met zekerheid van uitgaan dat het de versterker is waar 't probleem zit
-Zo nee, wat is het probleem dan? kan ik dat vaststellen op een bepaalde manier?
-Als het de versterker is, heeft het zin om te repareren?
-Als het de versterker is, en hij moet vervangen worden, zijn er nog tips?
Ik moet dan nl. op zoek naar een relatief goedkope stereo-versterker (tijdelijk, maar dat vind ik niet zo erg... daar wordt wel een nuttig doel voor verzonnen als ik een mooi surround receivertje heb). en dacht daarbij in de richting NAD, Marantz, Onkyo tussen de €200-€400.. heb op dit moment niet meer geld
Vorige week heb ik mijn Infinity Reference 11 mk 2 speakers vervangen door een paar Canton Ergo RCL speakers.
Dit is een heel verschil: Infinity 2-weg, iets van 100W max. belastbaar, de Canton is 4-weg en tot 200W
(DIN).
Ik was wel bang dat mijn versterker het niet zou trekken, maar de verkoper zei dat als mijn Infinity's het trokken, de Canton ook geen probleem moest zijn omdat de Canton relatief licht aan de sturen is.
Goed, ik was bijzonder tevreden. Een enorme vooruitgang, zowel qua lage tonen als qua helderheld.
De gevoeligheid van de speakers leek elkaar inderdaad niet veel te ontlopen.
Tot drie dagen geleden. Ineens was de diepe bas veel minder.
In de periode voor die drie dagen heb ik de versterker en luidsprekers wel flink opengetrokken (ca. 50% van max).
Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag, gisteravond nog geluisterd... tja, het klinkt wel anders dan eerst.
Vandaag nog steeds.
Conclusie: er klopt iets niet.
Wat heb ik gedaan:
-polariteit gecontroleerd
-kabels verwisseld
-speakers op andere uitgang ( B ) gemikt
-andere ingang gebruikt
-gecontroleerd of alles goed vastzat
-speakers verplaatst; dichter en verder van de muur
-klap op de speakers gegeven; spoel die vastzit?
-andere cd-speler gebruikt (normaal gesproken een Onkyo)
Er is geen sprake van kraken, ruis bij lage volumes, clipping-achtige toestanden etc.
Alleen lijkt een behoorlijk gedeelte van de lage tonen weg te vallen.
Woofers bewegen echter alle drie.
Uiteindelijk ben ik gaan denken aan mijn versterker.
Dit is een oudje, een Akai AM-25, en stond al in de planning om vervangen te worden door iets richting een fatsoenlijke surround-receiver.
Veel specs heb ik er niet van, behalve dat ie 50W@8 ohm max. doet in theorie.
Als ik de bas opendraai hoor ik nog wel wat lage tonen, maar niet veel.
Met een frequentiegeneratorprogramma merk je duidelijk dat de bas wegzakt zodra je onder de 100 Hz komt, nu is het natuurlijk normaal dat je dan minder hoort... maar het zakt vrijwel geheel weg.
Toen kwam het idee dat het weleens aan de versterker kon liggen.
Ik heb een oude Sony van een jaartje of 25 geleden eraan gehangen; bas terug.
Nu zou je kunnen stellen dat die Sony van zichzelf al meer bas geeft, dat klopt, maar niet zoveel.
Dat staat me nog bij van de Infinity's nl: er was niet veel verschil te horen of ik nou de Akai of de Sony gebruikte.
Alleen die Sony vertrouw ik voor geen meter want die is nog veel lichter qua vermogen dan de Akai, en ik heb geen zin om te gaan oversturen.
Ook met het frequentiegeneratorprogramma merk je verschil.
Vervolgens heb ik het nog een keer met de Infinity's getest: hetzelfde resultaat.
Bij de Infinity's meer bas dan bij de Cantons.
Terzijde: de toonregelingen op de versterkers laat ik altijd, of in ieder geval 90% van de tijd, neutraal staan. Maximale afwijking van neutraal is 20%.
Het lijkt er dus op dat de versterker kapot is. Ik heb de Akai opengehaald en het ziet er allemaal netjes uit, de eindtrappen, de amp...
Alleen bij twee zekeringen heb ik mijn vraagtekens; er zitten er vier in totaal in.
In twee ervan loopt het draadje zo: |------|
Keurig van links naar rechts. In de andere twee loopt het van onder naar beneden in de zekeringen.
Het lijkt echter niet kapot; geen donkere uitslag, geen beschadigd draadje.
Kan op dit moment echter niks meten... multimeter is foetsie.
Mijn vragen:
-Kan ik er met zekerheid van uitgaan dat het de versterker is waar 't probleem zit
-Zo nee, wat is het probleem dan? kan ik dat vaststellen op een bepaalde manier?
-Als het de versterker is, heeft het zin om te repareren?
-Als het de versterker is, en hij moet vervangen worden, zijn er nog tips?
Ik moet dan nl. op zoek naar een relatief goedkope stereo-versterker (tijdelijk, maar dat vind ik niet zo erg... daar wordt wel een nuttig doel voor verzonnen als ik een mooi surround receivertje heb). en dacht daarbij in de richting NAD, Marantz, Onkyo tussen de €200-€400.. heb op dit moment niet meer geld
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 22:53 ]