Toon posts:

Versterker gesloopt?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Google en GoT search gebruikt.

Vorige week heb ik mijn Infinity Reference 11 mk 2 speakers vervangen door een paar Canton Ergo RCL speakers.
Dit is een heel verschil: Infinity 2-weg, iets van 100W max. belastbaar, de Canton is 4-weg en tot 200W
(DIN).
Ik was wel bang dat mijn versterker het niet zou trekken, maar de verkoper zei dat als mijn Infinity's het trokken, de Canton ook geen probleem moest zijn omdat de Canton relatief licht aan de sturen is.

Goed, ik was bijzonder tevreden. Een enorme vooruitgang, zowel qua lage tonen als qua helderheld.
De gevoeligheid van de speakers leek elkaar inderdaad niet veel te ontlopen.
Tot drie dagen geleden. Ineens was de diepe bas veel minder.
In de periode voor die drie dagen heb ik de versterker en luidsprekers wel flink opengetrokken (ca. 50% van max).
Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag, gisteravond nog geluisterd... tja, het klinkt wel anders dan eerst.
Vandaag nog steeds.
Conclusie: er klopt iets niet.

Wat heb ik gedaan:
-polariteit gecontroleerd
-kabels verwisseld
-speakers op andere uitgang ( B ) gemikt
-andere ingang gebruikt
-gecontroleerd of alles goed vastzat
-speakers verplaatst; dichter en verder van de muur
-klap op de speakers gegeven; spoel die vastzit?
-andere cd-speler gebruikt (normaal gesproken een Onkyo)

Er is geen sprake van kraken, ruis bij lage volumes, clipping-achtige toestanden etc.
Alleen lijkt een behoorlijk gedeelte van de lage tonen weg te vallen.
Woofers bewegen echter alle drie.
Uiteindelijk ben ik gaan denken aan mijn versterker.
Dit is een oudje, een Akai AM-25, en stond al in de planning om vervangen te worden door iets richting een fatsoenlijke surround-receiver.
Veel specs heb ik er niet van, behalve dat ie 50W@8 ohm max. doet in theorie.

Als ik de bas opendraai hoor ik nog wel wat lage tonen, maar niet veel.
Met een frequentiegeneratorprogramma merk je duidelijk dat de bas wegzakt zodra je onder de 100 Hz komt, nu is het natuurlijk normaal dat je dan minder hoort... maar het zakt vrijwel geheel weg.

Toen kwam het idee dat het weleens aan de versterker kon liggen.
Ik heb een oude Sony van een jaartje of 25 geleden eraan gehangen; bas terug.
Nu zou je kunnen stellen dat die Sony van zichzelf al meer bas geeft, dat klopt, maar niet zoveel.
Dat staat me nog bij van de Infinity's nl: er was niet veel verschil te horen of ik nou de Akai of de Sony gebruikte.
Alleen die Sony vertrouw ik voor geen meter want die is nog veel lichter qua vermogen dan de Akai, en ik heb geen zin om te gaan oversturen.
Ook met het frequentiegeneratorprogramma merk je verschil.
Vervolgens heb ik het nog een keer met de Infinity's getest: hetzelfde resultaat.
Bij de Infinity's meer bas dan bij de Cantons.

Terzijde: de toonregelingen op de versterkers laat ik altijd, of in ieder geval 90% van de tijd, neutraal staan. Maximale afwijking van neutraal is 20%.

Het lijkt er dus op dat de versterker kapot is. Ik heb de Akai opengehaald en het ziet er allemaal netjes uit, de eindtrappen, de amp...
Alleen bij twee zekeringen heb ik mijn vraagtekens; er zitten er vier in totaal in.
In twee ervan loopt het draadje zo: |------|
Keurig van links naar rechts. In de andere twee loopt het van onder naar beneden in de zekeringen.
Het lijkt echter niet kapot; geen donkere uitslag, geen beschadigd draadje.

Kan op dit moment echter niks meten... multimeter is foetsie.

Mijn vragen:
-Kan ik er met zekerheid van uitgaan dat het de versterker is waar 't probleem zit
-Zo nee, wat is het probleem dan? kan ik dat vaststellen op een bepaalde manier?
-Als het de versterker is, heeft het zin om te repareren?
-Als het de versterker is, en hij moet vervangen worden, zijn er nog tips?
Ik moet dan nl. op zoek naar een relatief goedkope stereo-versterker (tijdelijk, maar dat vind ik niet zo erg... daar wordt wel een nuttig doel voor verzonnen als ik een mooi surround receivertje heb). en dacht daarbij in de richting NAD, Marantz, Onkyo tussen de €200-€400.. heb op dit moment niet meer geld :S

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 22:53 ]

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Misschien niet per-ongeluk het Mute knopje ingedrukt? :9 Heb ik ook gehad 8)7 |:( Maare, ja, wel raar dat je boxen/versterker raar doet :|

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Als het een oudje is zijn misschien de voedingscondensatoren aan vervanging toe. Dan kan het goed dat de bass wat afzwakt, maar of dat dan echt zo extreem hoorbaar is... zou het niet weten.

Als je een nieuwe zoekt: ga eens op ebay kijken. Daar vind je voor weinig geld vaak heel leuke dingen (vooral .de)!

Je kunt hem natuurlijk ook even naar de lokale TV-reparateur brengen om hem ernaar te laken kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 07-04-2005 23:02 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

In de TS geef je zelf al het antwoord. Als het met een andere versterker wel goed klinkt, ligt het probleem in je Akai versterker. Als ik me niet vergis, is die versterker al een jaartje of 17 oud. Het is bekend dat elco's op raken. Ik zou in jouw geval gewoon de Sony gebruiken en een beetje rustig draaien. Spaar die 200-400 euro lekker uit en leg dat bij je HT-receiver. Daar heb je straks veel meer plezier van dan een mindere HT + een goedkope versterker.

• voodooless
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 23:29:
Spaar die 200-400 euro lekker uit en leg dat bij je HT-receiver. Daar heb je straks veel meer plezier van dan een mindere HT + een goedkope versterker.
Misschien wil de TS wel helemaal geen HT... Je kunt dan het geld veel beter uitgeven aan een stereo amp.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, op den duur is het wel de bedoeling dat er een fatsoenlijke HT komt. Of ik dit los ga doen van een stereoset weet ik nog niet.
MMMMM, het lijkt me sterk dat de elco's ineens in een paar dagen opraken?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja... Als ze ineens over hun toppen gaan werken, terwijl ze al enigszins aan het lekken waren is het natuurlijk snel gebeurd...

• MidiMaze
  • Laatst online: 10:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

De voeding zou kunnen, maar wat ook een mogelijkheid is zijn de uitgangs elco's die je signaal uitkoppelen. Als die er in zitten natuurlijk, bij een symetrisch gebouwde versterker zitten die er niet in. Wat ook kan is dat je eind torren het aan het begeven zijn. Als het erg oude mosfets zijn kunnen ze last krijgen van avelance breakdown, dan verstopt zegmaar het gebiedje tussen je gate en het kanaal. Bij de vroegere V-Fet's kwam dit bv erg vaak voor.

Verder kan je nog kijken of de rust stromen door de eind torren gelijk zijn, dan moet je de spanning over de emittor (bjt eind torren) of over de source (bij mosfets) weerstanden meten. meestal zijn dit vrij forse weerstanden. je moet er dan 4 van hebben als je amp symetrisch is. met i=v/r kan je dan de rust stroom uitrekenen. deze moet niet veel hoger zijn dan een tiental tot 100 mA en uiteraar allemaal hetzelfde, anders staat ie scheef ingesteld.

misschien dat je een paar foto's kan schieten? kunnen we zien waar we het over hebben :)

blabla

Verwijderd

Topicstarter
Zal als ik thuiskom vanavond eens kijken wat ik kan doen :)

Verwijderd

Wat een onzin over elco's etc. Een eindversterker heeft in bijna alle gevallen geen aparte circuits voor hoge en lage tonen.Ik denk eerder dat het iets is in het voorversterker-gedeelte - toonregeling bijvoorbeeld-.
Maar een defect in beide kanalen tegelijk is wel vreemd.

Verwijderd

Die elco's zorgen er alleen voor dat als er een piek in de muziek zit, de voeding iets meer tijd heeft om meer vermogen te gaan leveren. Als er geen ringkern maar een "gewone" blok transformator in zit kan hij minder goed snel veel meer stroom leveren.

Het is inderdaad raar dat beide kanalen hetzelfde vertonen... Ik neem aan dat je hem op "source direct" ook hebt getest?

Verwijderd

@bramsel: Als je de versterker behoorlijk belast en ook nog aan de leeftijd denkt, kan een elco zomaar minder werken. Als dat dan ook nog de elco's in de voeding zijn, is er niet voldoende vermogen om het laag weer te geven. Laag vreet nl. zo'n 4-voud aan vermogen t.o.v. hoog.

Verwijderd

Bij kapotte voedingselco's zou ik toch eerder denken aan een hoorbare brom of clipping-verschijnselen. De versterker is nu schijnbaar niet meer frequentierecht. Dat kan komen door een condensator in de signaalweg waarvan de waarde verlopen is. Het vreemde is dan wel dat het voor beide kanalen geldt. Een multimeter en een frequentiesweep zou hier meer duidelijkheid over moeten geven. 20 hz tot 20 khz moet namelijk dezelfde voltage opleveren. Aan de andere kant... de versterker heeft ook eigenlijk wel z'n maximale leeftijd bereikt. Niet teveel moeite meer in gaan steken, gewoon een nieuwe kopen. Of een tweedehandsje van bijvoorbeeld 5 jaar oud.

Verwijderd

Begreep ik nou uit je beginpost dat als je je oude speakers weer terug aansloot, de bass ook weer meer was?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

erg raar verschijnsel. Ik denk echter ook dat je het moet zoeken in de voeding van de akai. De canton zal meer stroom lusten en wellicht is nu het punt gekomen dat de akai dat niet meer aan kan door zijn ouderdom.

Als ik je een tip mag geven. Koop geen HT versterker maar spendeer rond de 200 euro voor een Marant PM 80 MK2 dit is een super mooie versterker voor deze speakers. Bouw daar omheen eventueel je HT op. Die marantz is ook al wat ouder maar blijft een die hard bak. 2 x 25 watt klasse A of 2 x 100 AB

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 23:57
heb je niet het knopje van rumble of tewel laag filter wat vroeger gebruikt werd voor het onderdrukken van rondzingen bij gramafoon platen ingedrukt?

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• MidiMaze
  • Laatst online: 10:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 02:53:
Bij kapotte voedingselco's zou ik toch eerder denken aan een hoorbare brom of clipping-verschijnselen. De versterker is nu schijnbaar niet meer frequentierecht. Dat kan komen door een condensator in de signaalweg waarvan de waarde verlopen is. Het vreemde is dan wel dat het voor beide kanalen geldt. Een multimeter en een frequentiesweep zou hier meer duidelijkheid over moeten geven. 20 hz tot 20 khz moet namelijk dezelfde voltage opleveren. Aan de andere kant... de versterker heeft ook eigenlijk wel z'n maximale leeftijd bereikt. Niet teveel moeite meer in gaan steken, gewoon een nieuwe kopen. Of een tweedehandsje van bijvoorbeeld 5 jaar oud.
Met een multimeter meten heeft niet zoveel zin denk ik, tenzij dat ding ook echt rms kan meten over dat hele frequentie bereik. (de meeste kunnen dat niet)
Een verlopen condensator in de signaalweg lijkt me stug, maar zou kunnen. Het gebeurt bij 2 kanalen tegelijk immers.
Een versterker van 17 jaar heeft zijn tijd nog zeker niet gehad. Ik heb er hier een uit 1975 staan, helemaal orgineel, en die levert nog steeds zijn opgegeven vermogen zonder enige moeite. Tevens is zijn bandbreedte nog hetzelfde. (is wel een Sony TA-5650) Maar je kan pech hebben natuurlijk.

BTW, heb je alle potmeters al es ingespoten met contact spray? het is eigenlijk rommel, maar wil nog wel eens wat dingen fixen... :)

blabla

Pagina: 1