Agenda drukken: papiersoorten ed

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141419

Topicstarter
Dag allemaal,

Voor een 2000-tal studenten breng ik, samen met vier anderen, een gratis agenda uit. Hiervoor heb ik bij verschillende drukkerijen een offerte aangevraagd. Er zijn me echter een aantal dingen nog niet geheel duidelijk, en daar de drukkerijen niet al te snel reageren (zoals het een echt bedrijf betaamt :+) en niet naast de deur zitten vraag ik jullie om hulp.

Ten eerste heb ik een vraag over het papier. Op internet lees ik het volgende:
We onderscheiden ruwweg twee papiersoorten, ongestreken papier zoals houtvrij offset, en gestreken papier zoals mat-mc. Een vol gestreken papier noemen we machine coated (vandaar ‘mc’). Dit machine coated kan uitgevoerd zijn in een glanzende versie (gesatineerd) en een matte versie. Gestreken papier heeft wel een beperking ten aanzien van de bindtechniek. Raadzaam is gestreken papier genaaid/gelijmd te laten afwerken. Een alternatief is te kiezen voor een licht gestreken variant. Licht gestreken materiaal heeft de eigenschappen van gestreken papier en kan goed verwerkt worden in de kwalitatief sterke doch goedkopere bindtechniek gefreesd/gelijmd.
Nou geven verschillende drukkerijen drie mogelijkheden:
  • 90 grams hv halfmat MC
  • 90 grams hv offset
  • 90 grams hv silk MC
Wat kunnen jullie me hierbij aanraden? Het gaat dus om het binnenwerk van de agenda waarop oa. afspraken geschreven worden, waarvan vier katernen a 32 pagina's in 1 steunkleur worden gedrukt en 1 katern in full colour. Wat zijn de verschillen tussen bovenstaande papiersoorten, en is 90 gram niet veel voor agendabladen?

Dan een vraag met betrekking tot de katernen. Ik heb begrepen dat er 32 pagina's (A6) uit een drukvel gaan. Betekent dat ook dat die 32 pagina's per se naast elkaar in de agenda belanden of is dit op te splitsen in bijvoorbeeld twee delen? DIt in verband met het feit dat we graag zien dat een deel van het full colour katern vooraan wordt geplaatst en het andere deel ervan achteraan.

Dan een vraag met betrekking tot de omslag. De agenda wordt genaaid gebonden en daarbij zien wij graag een glanzende harde kaft. Ik vind echter in elke offertes alleen omslagen van 135 grams gesatineerd MC. Dit lijkt me vrij slap papier, zeker voor een genaaid gebonden agenda. Daarnaast zegt de ene drukkerij de omslag te knepen en te kapitalen en de andere niet. Wat is daar het voordeel van?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Even een stomme vraag, maar waarom bel je de drukker niet? Als potentiele klant willen ze je echt wel wat advies geven.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OzBoz schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:18:
Even een stomme vraag, maar waarom bel je de drukker niet? Als potentiele klant willen ze je echt wel wat advies geven.
Dan krijg je een secretaresse aan de lijn, die je vriendelijk mededeelt dat offerteaanvragen via de mail gaan, waar je vervolgens gemiddeld > week op moet wachten. Vandaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Anoniem: 141419 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:21:
Dan krijg je een secretaresse aan de lijn, die je vriendelijk mededeelt dat offerteaanvragen via de mail gaan, waar je vervolgens gemiddeld > week op moet wachten. Vandaar. :)
Het is geen offerteaanvraag, het is een technische vraag. Dus dat moet je insteek zijn. Een drukker die je daar geen antwoord op wil geven zou ik sowieso van de lijst skippen. Reken maar dat drukkers snel kunnen zijn met offertes. Kweste van wat gezonde druk uitoefenen, jij bent de klant, zij verlenen een dienst. Bij ons zijn drukkers binnen een dag met hun offerte.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OzBoz schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:24:
[...]

Het is geen offerteaanvraag, het is een technische vraag. Dus dat moet je insteek zijn. Een drukker die je daar geen antwoord op wil geven zou ik sowieso van de lijst skippen. Reken maar dat drukkers snel kunnen zijn met offertes. Kweste van wat gezonde druk uitoefenen, jij bent de klant, zij verlenen een dienst. Bij ons zijn drukkers binnen een dag met hun offerte.
Ja, maar het gaat hier niet om bedragen van 10.000'en euro's. :) Daarnaast krijgen we flinke kortingen. We worden dan ook niet bepaald als VIP's behandeld.

Maar toch bedankt voor het advies. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 141419 op 07-04-2005 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat kan ik beamen. Ook per email / telefoon horen zij snel bereikbaar te zijn. Ga desnoods eens voor een gesprek langs bij een mogelijke kandidaat. Dan kan je de verschillende soorten papier ook eens voelen. Vaak hebben zij voorbeelden van eerder drukwerk liggen. Helaas kan ik je niet evrder helpen emt de specificaties.

Dat bedrag moet geen probleem zijn. Bij onze drukker bestellen we per kwartaal voor ruwweg EUR 3.000 en worden we uiteraard goed geholpen. Ze vinden het daar ook wel leuk om studenten te helpen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Doogie op 07-04-2005 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-04 15:50

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Een drukker kan je aan de telefoon compleet voorlichten, doet ie dat niet moet je em direct skippen zoals gezegd. Langsgaan is een nog beter alternatief, dan weet je waar hij het over heeft, kun je zien en voelen, ook wat betreft het omslag. Tevens krijg je een redelijke indruk van de kwaliteit die de bewuste drukker levert. Dit is m.n. van belang voor de steunkleur waar je het over hebt. Drukwerk is nl. niet bij elke drukker even netjes aan de kleur ;)
Een oplage van 2000 is echt wel interressant voor een drukker. Denk niet dat elke drukklus tegen de 10.000 euro aan zit, bij lange na niet.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

nu weer ontopic:
gesatineerd is chique voor plaatjes maar ik heb mijn agendat toch het liefst met 'ruw' papier voor het gemak. Zou zelf niet zo happig zijn op het MC papier (ik ken het als CC trouwens, zit vast wel verschil tussen). Je printerpapier is 80 grams en daar kijk je dwars doorheen. 90 grams is een lekker gewicht (niet dat die 10 gram zoveel uitmaakt). Volgende stap is 120 of 130grams en dat is voor een 'dikke' agenda weer wat dik denk ik.

De omslag. De omslagen van het blaadje van je sportvereniging (bij wijze van) is meestal 120 grams papier (en binnenwerk 80). 135 is voor mij voldoende maar dat hangt er maar net vanaf hoe je het afwerkt en hoe je wensen zijn. Als het een A6 agendaatje wordt is het oppervlak van de kaft ook nog eens klein dus dan is het helemaal prima. De kaft moet ook nog lekker kunnen buigen om de rug anders krijg je (tenzij je goed rilt) breuklijnen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:42

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Jazzper schreef op donderdag 07 april 2005 @ 23:55:
nu weer ontopic:
gesatineerd is chique voor plaatjes maar ik heb mijn agendat toch het liefst met 'ruw' papier voor het gemak. Zou zelf niet zo happig zijn op het MC papier (ik ken het als CC trouwens, zit vast wel verschil tussen). Je printerpapier is 80 grams en daar kijk je dwars doorheen. 90 grams is een lekker gewicht (niet dat die 10 gram zoveel uitmaakt). Volgende stap is 120 of 130grams en dat is voor een 'dikke' agenda weer wat dik denk ik.
Ik heb met MC en CC papier kennis gemaakt als MC: 80 grams, alias wat jij noemt kopieerpapier; en CC, het iets dikker en gladder voelende papier (eigenlijk nooit nagevraagd of dat nou gesatineerd heet) - en dat is 90 grams. Ging door de color copier, andere door monochrome copier... juist, de naam ;) Ik vind 120 toch wel dik voor een blaadje waar je alleen op hoeft te schrijven. 90 is prima, ik heb hier zelfs een kleine door de AKI gedrukte weekagenda liggen die op 80 grams gedrukt is... niks te dun hoor. dit is al het tweede topic dat je er over begint, we hebben het hier niet over luchtpostpapier he! :P

Het zou misschien zo kunnen zijn dat de omslag die jij eigenlijk voor ogen hebt - hard karton zoals de populaire agenda's die elk jaar bij de boekhandel liggen? niet door de drukker geleverd of gebonden kunnen worden, vraag dat eens na, misschien kunnen zij je doorverwijzen naar een binderij als je per sé een dergelijk dikke kaft wil.
4x32 bladzijden is 128... sla ook eens een boekje open dat een dergelijk aantal bladzijden heeft en voel het eens aan, zou dit een dikke omslag nodig hebben?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

@DB / offtopic: raadsel CC en MC ook opgelost voor mij :D Staat inderdaad Color Copy op de dozen hehe.. ik gooi het ook wel eens door de z/w copier btw :D Het Oce beest eet alles.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-04 20:35

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik heb bedrijfsmatig nogal veel te maken met verschillende drukkerijen. Vaak doet een belletje en een degelijke uitleg wonderen. Het wil inderdaad wel eens voorkomen dat degene aan de lijn je niet kan helpen, haak dan niet af maar vraag naar de chef of het hoofd Drukkerij ofzo :)

Wat betreft de papierkeuze, ik denk dat je het beste eens wat velletjes kan halen van de 3 verschillende soorten papier en dan gewoon vergelijken. Hierbij rekening houdend dat er natuurlijk ook goed op geschreven kan worden :P
Een oplage van 2000 is echt wel interressant voor een drukker. Denk niet dat elke drukklus tegen de 10.000 euro aan zit, bij lange na niet.
10.000 euro is inderdaad wel heel extreem, ik ben het nog niet tegengekomen (zelfs niet voor een hogere oplage). Wij hebben pasgeleden 40.000 visitekaartjes (als toegangskaartje) laten drukken voor 450 euro en binnenkort laten we 20.000 nieuwsbrieven (dubbelzijdig fullcolour A2) drukken voor 800 euro. Natuurlijk zal het snijden en inbinden van zo'n agenda relatief gezien best veel geld kosten.

Nu ook met Flickr account

Pagina: 1