Website niet bereikbaar vanaf intern netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• monocult
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Wij hebben hebben een website die draait op een Microsoft server, in het interne netwerk. Deze website is gewoon benaderbaar wanneer je in de browser http://servernaam/webpagina.htm typt. Ook vanaf een willekeurige pc vanaf het internet is de site bereikbaar, wanneer de domeinnaam wordt ingetypt. Maar, wanneer je de website wilt openen vanaf een pc in het interne netwerk, door de domeinnaam in te typen, werkt het niet.

De problemen worden niet veroorzaakt door een DNS issue, want als ik een 'nslookup' doe, krijg ik netjes het externe adres van de internet lijn. Het lijkt er dus op dat er iets niet helemaal lekker gaat met de Cisco router. Omdat ik echter geen Cisco goeroe ben weet ik niet precies waar ik op moet letten. Ik heb i.i.g. twee nat mappings aangemaakt, voor smtp en voor http. Deze lijken ook allebij te werken, want de site is vanaf het internet te benaderen. Alleen vanaf het interne LAN werkt het niet...

Wie heeft een enige idee wat er hier fout gaat, en zou mij een suggestie kunnen geven?

Alvast bedankt! :)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 22:01
't Heeft te maken dat je router 't niet ondersteund dat je vanaf je pc, door je router gaat, DNS opvraagd, en weer terug door je router naar je server gaat.

• monocult
Hoi Tim,

Niet ondersteund? Het is een cisco router.. die zou dat toch wel moeten ondersteunen? Zelf de meest simpele router ondersteunen dit? Ik heb een soortgelijke situatie thuis draaien, met een Draytek routertje, maar dat gaat zonder problemen. Die cisco kost een paar honderd euro duurder. Het zou zuur zijn als juist die router dit niet ondersteund...

Toch bedankt voor je reactie :)

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De problemen worden niet veroorzaakt door een DNS issue, want als ik een 'nslookup' doe, krijg ik netjes het externe adres van de internet lijn.
Ik heb i.i.g. twee nat mappings aangemaakt, voor smtp en voor http. Deze lijken ook allebij te werken, want de site is vanaf het internet te benaderen. Alleen vanaf het interne LAN werkt het niet...
lan -> nat -> lan kan volgensmij niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door RAJH op 07-04-2005 20:37 ]

• monocult
Ro schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:37:
[...]

[...]

lan -> nat -> lan kan volgensmij niet :)
Ok, dus ik zou dit probleem af moeten vangen op de DNS server van het interne LAN? Zorgen dat de clients niet naar 'buiten' gaan voor de naamresolutie? Dat bedoel je toch?

[ Voor 4% gewijzigd door monocult op 07-04-2005 20:40 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Maak gewoon een entry in je hosts file met:

192.168.1.2 www.domein.com

(natuurlijk wel effe de echte waarden invullen)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou je interne DNS server het lokale ip kunnen laten doorgeven idd, maar misschien staan hier nog oplossingen tussen :)

• monocult
Ok, bedankt voor de suggesties. Ik denk dat ik dit op DNS server-niveau ga regelen.

Wat ik alleen niet begrijp dat ik thuis, met dezelfde situatie, gewoon mijn website kan benaderen als ik de domeinnaam intype, terwijl de website wordt gehost op een webserver in mijn interne netwerk...Precies dezelfde situatie dus, alleen wordt er andere hardware gebruikt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

monocult schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:50:
Ok, bedankt voor de suggesties. Ik denk dat ik dit op DNS server-niveau ga regelen.

Wat ik alleen niet begrijp dat ik thuis, met dezelfde situatie, gewoon mijn website kan benaderen als ik de domeinnaam intype, terwijl de website wordt gehost op een webserver in mijn interne netwerk...Precies dezelfde situatie dus, alleen wordt er andere hardware gebruikt.
gewoon een kwestie of de router het ondersteund. Heet loopback routing en het is nogal router intensief. wellicht kan je cisco het maar moet je het isntellen. ( geen flauw idee, er zijn ook zoveel cisco's)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Luistert ie wellicht alleen naar je fqdn name ?
Pagina: 1