Om maar gelijk te beginnen, ik volgde GoT al een behoorlijke tijd en dan vooral CME en wilde zelf aan een tijd aan het modden slaan, maar deed dit in eerste instantie niet, omdat ik een ( nieuwe) laptop heb en die niet wilde verzieken. Ik ben toen eerst maar begonnen het het 'modden'
van mijn toetsenbord ( Klik )
Maar dit stelde eigelijk weinig voor en was ook al in een middagje klaar. Na een tijdje gefantaseerd te hebben kwam ik op een leuk idee en wilde dit dan ook echt gaan maken.
Ik begon wat veilingsites in de gaten te houden om een geschikte computer aan te schaffen om te gaan modden. Uiteindelijk vond ik er één voor 200 Euro een AMD 1900+
256mb DDR-ram, 20GB Maxtor, Nu 1x DvD brander, onboard video ( maar had nog een Ati 9100 pro liggen

( de zijkanten van de kast staan hier tegen elkaar aan te balanceren, omdat ik pas nadat ik hem gesloopt had bedacht dat ik er nog geen foto van had
Als de case lukt, is het ook de bedoeling dat er na verloop van tijd een Amd64 in komt, met grotere ( sata) hd, hier heb ik hem dus ook op gebouwd.

De hardware die erin zit.
Het idee was om zelf een case te gaan maken van mdf, en dan met als thema 'flightcase' ,de kisten waar artiesten hun instrumenten/apparatuur in vervoeren. Al gauw kwam ik op een site waar ze hiervoor materiaal verkochten, dat scheelde al erg veel werk.
Dit is een tekeningetje die ik op mn werk gemaakt had zoals het eruit moest gaan zien:

Toen naar de winkel voor mdf wat ik daar ( gratis!) op maat heb laten zagen. Kon dit ook
wel zelf doen, maar heb geen circelzaag dus dat zou alleen maar meer regelwerk zijn.

Het mdf, de mobo-tray, voeding en drivebays die ik uit de donor-kast had gesloopt ( Tip1: Boor geen popnagels uit op je bed..)
Op de plaats waar ze ongeveer zouden komen in de kast. De plaat traanplaat is voor de voorkant van de case, dit leek me wel mooi.

Twee foto's van de kast zelf in elkaar geschroefd, kopjes verzonken in het mdf.
Daarna heb ik de mobo-tray afgetekend en op maat gedremeld, en daarna bijgevijld en ingebouwd in de case ( ben hiervan vergeten foto's te maken

Allemaal precies passend, alleen op dit stukje brak het zaagje van de decoupeerzaag en schoot ik uit. Heel lang op gevijld, maar veel beter krijg ik het niet.
Beetje jammer, maar het valt gelukkig niet erg op. ( Later heb ik dit opgevuld met vloeibaar hout, is nu ook niets meer van te zien)

Ik heb de voltage- en aan/uit-schakelaar en het stekkerding ( hoe heet dat

Hier een poging tot het maken van een blowhole met een decoupeerzaag...nou ja...rond... Gelukkig had ik een idee, wat ik bij nader inzien nog mooier geworden vind:

Een gat gezaagd voor het stekkerding, die erachter geschroefd, stekker erin gestoken en de randen er omheen opgevuld. Stekker past er nu precies
in en is toch helemaal verzonken. Is weer eens wat anders dan anders
Heb de schroeven voor de voeding ook verzonken in het hout en de gaten opgevuld, zodat je die niet meer ziet, maar omdat ik geen zin had dat als je een keer de voeding vervangt je het vulmiddel eruit stoot, heb ik er aan de binnenkant ook nog verzonken moertjes aangedaan.

Ik wilde het geheel eruit laten zien als een flightcase en had dus ook een mooie lederen handgreep gekocht voor aan de bovenkant:

Toen ik het rooster voor de voeding kocht, kwam ik ook nog leuke ronde roostertjes tegen, waar ik er ook twee van op de bovenkant heb gemaakt. Ziet er wel cool uit, en zorgt nog voor extra ventilatie ook: ( later bleek dat dit wel tegenviel, want de cdrom speler en voeding zitten er precies tegenaan)

Daarna heb ik de drivebay uit de donor-kast op maat gemaakt. Hij was eerst groot genoeg voor 3x cd-rom en 1 hd en een floppydrive. Ik wilde er maar 1 cdrom in hebben, dus heb de rest eraf gedremeld, wat een hoop ruimte scheelt. Een floppydrive komt er ook niet in, maar op die plaats past ook precies een tweede hd, wat mooi uitkomt.

Na het maken van de mooie ronde blowhole, besloot ik toch maar een gatenzaagboor te kopen en vond bij de Kijkshop een setje met precies de goede maat ertussen.

Hiermee een gat gemaakt in het traanplaat. In eerste instantie met mn accuboor, maar die begon een beetje raar te ruiken, dus toen heb ik maar eentje geleend bij de buren, ging nog veel sneller ook.
Ik wilde gewoon standaard fingerguards voor de fans, geen laser-cut-ultra-uber-casemod-1337-guards, staat vind ik ook mooier bij het traanplaat. Het precies uitmeten
van de gaatjes voor de fan ben ik een paar uur mee bezig geweest, kreeg het niet netjes. Heb het toen maar op gevoel gedaan, en het pastte precies.

Een plaatje van de casefans, 2x Cooler Master, 25db, lekker stil.

De bedoeling was verder, dat er geen knoppen/schakelaars en dergelijken zichtbaar aan de kast komen, alles gestealth. ( ook de cd-rom)
Hiervoor heb ik rietcontacten gebruikt, als ik met een magneetje langs een bepaald deel van de kast ga, start of reboot de pc, of gaat de cd-drive open.
Hiervoor moest ik nog wel even een kabeltje naar de switch van de cddrive maken:

Klein stukje flatcable.
Hier heb ik de cdrom speler ingebouwd in de bestaande drivebay en heb ik erboven een sleuf gemaakt voor een rietcontact, om hem mee te openen en sluiten.

Nog een blowhole gemaakt voor de achterkant:

Daarna alles in de grondverf gezet

Ik vond de 220V aansluiting toch niet zo geslaagd, en heb dit nog maar een keer veranderd:

De aansluiting heb ik maar met 1 schroef vastgezet omdat ik hem niet goed meer recht kreeg na 1 keer mislukt voorboren. Heb een kop van een schroef afgezaagd omdat het er anders niet uit zou zien.

Tijd voor de voorkant, na wat meten en zagen heb ik een sleuf voor de cdrom speler uitgezaagd met een decoupeerzaag. Het is de bedoeling dat de drive gestealth wordt en dat er dus nog weer een stukje in komt waarop de tranen mooi doorlopen.

Zo'n stukje traanplaat kost al 5 euro en toen ik thuis kwam zag ik dat het een ander soort was

De tranen waren net iets langer en dikker en zaten iets verder van elkaar, ik dus weer terug en gezocht naar het goede soort. Weer een tijd gezaagd en dan ziet het er zo uit:

Nadat alles in de grondverf zat, alles netjes geschuurd en gespoten, dit was echt geen succes. Had heel veel moeite met het mooi egaal (de kleur) krijgen van de grote vlakken, gelukkig valt dit nu wel mee. Ik denk dat ik alle kanten in totaal wel 3 keer opnieuw heb gespoten, maar het ziet er nu ook goed uit al zeg ik het zelf. Daarna heb ik er een laagje zijdeglas lak overheen gespoten. Een goede bescherming en valt bijna niet op, het glimt niet. Uit pure frustratie heb ik geen foto's gemaakt van het spuitwerk helaas, dus de volgende foto's zijn gelijk al de gespoten/gelakte zijkanten en in elkaar gezet.

Een foto van het geheel zoals het er nu uit ziet. De case staat op kleine zwenkwieltjes, om het 'flightcase' thema nog wat te versterken.
Hier nog een aantal foto's van de andere kanten:

De achterkant, waar je ook duidelijk mijn in 5 minuten in elkaar gezette IR ontvanger aan de compoort kan zien zitten
Heb ervoor gekozen deze niet in te bouwen, omdat ik mijn compoort ook nog voor andere dingen wilde kunnen gebruiken en omdat ik geen gat in het traanplaat wilde maken voor de IR ontvanger.

De bovenkant

De onderkant, achter het ronde roostertje zit de pc speaker, leek me wel mooi staan.

De zijkant

De voorkant, met een close-up van de gestealthte cdrom speler.
Nou dit is hem dan, tell me what you think. Ik vind persoonlijk dat hij wel mooi is geworden, eigelijk precies zoals ik het me in het begin had voorgesteld. Zoals je op mn tekeningetje kan zien, was ik eerst van plan mijn nick aan de zijkant te spuiten, maar hiervan ben ik toch afgestapt omdat het me toch niet zo mooi leek. ( staat ook nog amd 850, omdat ik eerst dacht dat, dat het beste was wat ik met mn budget kon krijgen, maar toen bleek dat een leraar van mijn school een pc te koop had
Ik heb geen foto's van de binnenkant gemaakt, omdat ik dan de hele kast weer open moet halen
( dat is veeeeel werk met al die schroefjes
Tenslotte nog de temperaturen, in de oude case waarin ik het geheel kocht, waren de temps:
Idle: 50-55*C
Stressed: 65-70*C
De temperaturen nu:
Idle: 34-36*C
Stressed: Ik heb dit getest met cpu burnin, en de temperatuur blijft hangen bij 39*C, heb hem nog niet hoger gehad. Mobo is ongeveer 20-25*C.
Het gehele prijskaartje is een beetje uit de hand gelopen, ik heb het niet precies bij gehouden, maar dat zit op ongeveer 100-120 Euro.
Foto's zijn mede mogelijk gemaakt door KingMinos' Minolta Z1 en niet allemaal even goed, kan nog niet zo goed overweg met camera's
@Modjes, volgens mij heb ik alle foto's goed geresized en topic volgens de regels gemaakt, mocht ik iets over het hoofd gezien hebben...
Edit:
Dankzij djlorenzo nu ook een filmpje online: http://vrienden.djlorenzo.nl/tweakers/PICT0079.MOV
Filmpje van de cdrom speler in actie
[ Voor 4% gewijzigd door Gnuitenjong op 07-04-2005 21:29 ]