Toon posts:

[LAN] Hoe stel ik deze setup in?

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

waarschijnlijk herinneren sommigen van jullie je nog dat ik vroeg welke setup het beste was. De beste setup die mij aangeraden werd heb ik dan ook gekocht en deze werkt nu. De dingen die aangesloten zijn zien er als volgt uit:

- wifi router Asus WL-500g.
- modem Alcatel Speedtouch 510.

Die router sluit mijn pc via een draad en de laptop draadloos.

Nu lijkt mijn probleem simpel, maar het lukt mij maar niet om het netwerk draaiend te krijgen.

Ik wil bestanden die ik op de laptop heb staan delen met de PC, ik wil eigelijk dus gewoon een netwerk instellen. Het lukt niet via ' wizard netwerk instellen' en ook niet via de laptop ' draadloos netwerk instellen'.

De apparaten zijn wel verbonden, want ik heb op beide een internetverbinding.

Hoe stel ik nu in dat ze beide in het netwerk zitten en bestanden delen?

Alvast bedankt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doet een een tekening met hoe je dat spul hebt aangesloten
en graag wat ip adresjes erbij bitte

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
De gegevens die ik vind in de instellingen van de router zijn als volgt:

WAN IP Setting
IP Address: 10.0.0.150
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.0.138

LAN IP Setting
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

Zijn er nogmeer gegevens nodig? Dat IP Address dat je hierboven ziet (2×) is niet mijn 'internet' IP adres, toch?

Internet werkt gewoon, dus ik neem aan dat alles goed aangesloten is. Een tekening kan ik wel maken, maar het is niet meer als een modem waarop internet binnenkomt dat is aangesloten op een wireless router. De router heeft een netwerkkabel lopen naar de pc. De router staat ook draadloos in verbinding met de laptop. De computers hebben beide toegang tot internet, maar met elkaar connecten lukt me niet.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maak eens een map gedeeld op beide pc's. Krijg je dan ook na start > uitvoeren > '\\192.168.1.ander' niet de gedeelde mappen van de ander te zien?

{signature}

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voutloos >
Je probeert het vast voor newbies uit te leggen, maar is het niet handiger om te debuggen met ping, traceroute en dig (of nslookup)?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Staan de ip-adressen van de pc en de laptop bij elkaar in de trusted zone van de firewall? Je zou niet de eerste zijn die dat vergeet in te stellen.

En kunnen de computers elkaar wel pingen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Nope :(.

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:52:
Staan de ip-adressen van de pc en de laptop bij elkaar in de trusted zone van de firewall? Je zou niet de eerste zijn die dat vergeet in te stellen.

En kunnen de computers elkaar wel pingen?
Ga ik even bekijken. Hoe kan ik ze pingen?

Als ik trouwens een netwerk instel vanaf de pc, gaat alles nog goed. Wil ik dan een netwerk instellen op de laptop met 'een klein bedrijfs- of thuisnetwerk instellen' dan geeft 'ie aan dat er geen kabel in zit. Natuurlijk zit er geen kabel in, hijs wireless. Als ik een netwerk met de laptop in wil stellen met 'een draadloos netwerk instellen', krijg ik de laptop niet te zien op mijn pc.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 21:02 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[start], [programma's], [bureau-accessoires], [opdrachtprompt]

Dan verschijnt een op dos lijkend scherm. Tik daar "ping ip-adres" (zonder aanhalingstekens, en het ip-adres is het adres van de andere pc.

[edit] Oh ja, als het pingen niet lukt, komt de melding: "connection timed out". Als het wel lukt, krijg je een tijd in ms te zien. Dat is je zogeheten ping, eigenlijk de vertraging die optreedt in het netwerk.

[ Voor 36% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-04-2005 21:04 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 192.168.1.1 ping krijg ik gewoon resultaat. 192.168.1.2 en 3 en 4 geven een time-out. Ping ik de goede?

Ik heb niet heel veel verstand van networking, maar ik heb wel vaker een netwerkje ingesteld onder XP. Dat stelde niets voor. Dit geeft echter wat problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Met de laptop heb ik iets geprobeerd. Nu heb ik bij netwerk instellen aangeklikt dat het systeem offline moet negeren. Ik heb ingesteld dat hij bij dezelfde werkgroep hoort als mijn pc.

Als ik nu op de laptop klik onder 'mijn netwerklocaties' op 'zoeken naar computers in werkgroepen' krijg ik deze foutmelding:

Liempt (de werkgroep) is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt. De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.

Als ik op mijn pc kijk bij werkgroepen zie ik de laptop wel staan, maar kan ik niet inloggen. Hij kan hem niet vinden zegt de foutmelding...

Edit: Na opstarten is de laptop uit de werkgroep verdwenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 22:09 . Reden: Opmerking ]

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:11:
Als ik 192.168.1.1 ping krijg ik gewoon resultaat. 192.168.1.2 en 3 en 4 geven een time-out. Ping ik de goede?
Je kan zien welk IP je pc toegewezen heeft gekregen door ipconfig uit te voeren vanaf de command promt. Hoogstwaarschijnlijk is dat wel .2 en .3, maar dan ben je tenminste niet meer lukraak aan het pingen. ;)

En heb je nou software firewalls draaien? Je zou daar naar kijken maar bent er niet op terug gekomen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 07-04-2005 23:06 ]

{signature}

Verwijderd

SP2 ?
Firewall ?
Hard connecten via start-uitvoeren-\\ip_adres_andere_pc ?

Verwijderd

Binnen je netwerk (bedraad+onbedraad) moeten al je ip-adressen in dezelfde range liggen. Ik heb zelf de volgende setup die probleemloos draait:

SpeedTouch 510v4 = modem/router/switch
ip-adres = 10.0.0.138
dhcp-range = 10.0.0.150 - 10.0.0.200
Dit zijn default waarden en heb ik zo laten staan.

Asus WL-500g = access point
ip-adres = 10.0.0.100
gateway = 10.0.0.138
dns-server = 10.0.0.138
Dit moet je handmatig aanpassen.

Verder heb ik twee pc's op de speedtouch en een notebook met een wifi pcmcia kaart. Deze krijgen via de dhcp server van de SpeedTouch een ip-adres toegewezen.

gr.
Theo.

• Zijlma
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03-2016
Inderdaad, zorg dat alle ip-adressen òf 10.0.0.x òf 192.168.1.x zijn. Ik heb hetzelfde probleem gehad en er uiteindelijk achter gekomen dat het daar aan lag.

suc6!

• Voutloos
  • Niet online
Er wordt nu gewoon 2x gerouteerd, iets wat helemaal geen probleem hoeft te zijn (ik heb het zelfs met dezelfde speedtouch en WL500g express zo gedaan), zo lang je maar oplet als je gaat portmappen.

De pc's zitten allemaal in 192.168.1.* dus dit is sowieso niet het probleem. Om de exacte ip's te achterhalen zou het wel fijn zijn als TS even ipconfig bekijkt op beide pc's.

[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 08-04-2005 10:06 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu niet thuis, maar vanochtend heb ik wel even ip-config bekeken op beide computers.

De ene is 192.168.1.4 en de andere is 192.168.1.5. Of ze elkaar kunnen pingen weet ik nog niet, dat zal ik straks als ik thuis ben even testen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Allemaal erg bedankt voor de hulp.

Ondanks het feit dat mijn pc stond geaccepteerd onder de firewall, bleef die moeilijk doen. Daarom heb ik ZonaAlarm maar van de laptop gegooid.

Ik kan aan het werk. _/-\o_
Pagina: 1