[2003] Configuratie server/applicaties om virtueel te werken

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
Hallo Tweakers,

Na lang denken heb ik besloten om microsoft spullen te gebruiken om een configuratie te maken van de juiste server- en software-applicaties. De reden hiervoor is mijn afstudeeronderzoek; ik zal op verschillende plaatsen zijn waar breedband internet beschikbaar is en via mijn laptop en VPN wil ik bij mijn data komen.

Ik heb een workstation die ik speciaal als server wil inrichten.

De volgende softwares heb ik tot mijn beschikking:
* Windows Server 2003 Corporate Edition
* Microsoft Exchange 2003

Aantal eisen/praktische voorbeelden wat ik wil:

* Direct na het inloggen/aanmelden gemapte drives. i.e. X:\Project-Aap
* Email centraal toegankelijk (IMAP of wordt dit via Exchange zelf al geregeld)
* Kalender/Notities/Adresboek/Taken moeten benaderbaar zijn. i.v.m. het syncen van PDA.
* FTP
* Webserver, IIS
* File en Printservice.

De bedoeling is: waar ik ook ben, ik heb altijd de juiste data aanwezig om te kunnen werken, vandaar de titel "virtueel" werken.

Nu rest mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken. Wat moet ik eerst installeren/configureren?. Waar moet ik vooral opletten. Ik heb al bepaalde "How-To/Kookboek" betreft VPN en Exchange al gebookmarkt. Het zal vast verstandiger zijn om eerst VPN voor elkaar te krijgen voordat ik met Exchange aan het werk ga?

Suggesties van services/applicaties/manier van werken zijn welkom.

Tip en of aanmerkingen zijn van harte welkom.

Thank you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13
Ik denk dat als je hier niet de juiste ervaringen mee hebt dat je erg lang bezig zal zijn.

Dit even snel opzetten zal je daarom niet lukken.
Wat je wil is wel allemaal mogelijk met de juiste software.
Deze software heb je hierboven al genoemd.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat is Windows Server 2003 Corporate Edition - die bestaat niet voor zover ik weet :)

Verder - hoever ben je al gekomen? Je vraag zoals je die nu stelt is te specifiek op jouw situatie gericht om er voor iedereen een interessant topic van te maken, en bevat te weinig informatie en inzet van jouw kant om er een interessant topic van te maken qua specifieke informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Zou een Terminal Server niet gewoon het handigste werken, of denk ik nou weer te makkelijk? Als je Onder IIS TSweb draait, dan kan je gewoon gebruik maken van je TS via een willekeurige webbrowser die ActiveX ondersteund :) Als je op je laptop gewoon Outlook draait, dan kan je gewoon je kalender etc op je server (in Exchange) laten syncen met je PDA. :)

[ Voor 3% gewijzigd door the_shadow op 07-04-2005 17:15 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Sorry het gaat over Microsoft Windows Server 2003, Enterprise Edition

Maar goed, ik ben er van bewust dat ik dit niet eventjes zal fixen, maar ik ben bereid om veel tijd in steken om het goed te laten werken. Vandaar dat ik ook om jullie suggesties en commentaar vraag.

Doelgroep
Ik denk dat er meerdere mensen zijn die met hun laptop en workstation de data automatisch willen 'syncen' of centraal willen op slaan, om zodoende mobiel te werken. Bijvoorbeeld ICT studenten, zij hebben meestal volumes aan data en gebruiken mail/ftp/webserver om data beschikbaar te maken voor beide computers, best wel zonde van de tijd als je dit goed geconfigureerd hebt. In het verleden gebruikte ik CVS/Subversion voor mijn (tekst)documenten/source code etc, was goed te doen maar niet altijd even praktisch.

Tot nu toe heb ik uit test-overwegingen alleen Microsoft Windows Server 2003 geinstalleerd op een VMWARE box. Zodoende krijg ik wat inzicht wat het precies inhoudt en kan ik kijken, hopelijk van t weekend, of ik het gereed kan maken voor Exchange 2003.

Terminal Services heb ik nog nooit gebruikt en ik vraag me af of dat wel snel genoeg is, ik vind het zo nde om achter een snelle laptop te zitten en factor x langzamer te werken omdat de verbinding minder snel is. Ik heb wel Remote Desktop aantal keren gebruikt, niet slecht, maar je hebt dan wel last van latency.

[ Voor 4% gewijzigd door goodfella op 07-04-2005 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

Het vervelende van TS is dat je geen bestanden makkelijk kan slepen/downloaden. Je hebt wel gelijk dat dit niet echt lekker werkt om dingen te syncen.

Outlook web access misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Ik neem aan dat met outlook web access dat alles volledig via een internet portal gaat.

Als dat zo is dan vind ik het niet echt waardevol, mijn doelstelling is om optimaal gebruik te maken van mijn laptop en workstation. De applicaties, die ik op mijn laptop heb wil ook daadwerkelijk gebruiken, zoals Outlook. Maar ik snap je idee wel, het kan handig zijn voor mensen die geen laptop tot hun beschikking hebben en het moeten doen via verscheidende computer op verschillende locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Status Update voor diegene die geinteresseerd zijn in mijn voortgang betreft mijn Microsoft Server 2003 Enterprise en Exchange 2003 installatie/configuratie om een ideale Virtual Workplace te creeeren. Waarbij de essentie ligt om centraal de gegevens te benaderen en dus data redundantie te voorkomen op verscheinde apparatuur, zoals Laptop of PDA.

De installaties van Microsoft Server 2003 Enterprise en Exchange 2003 is vlekkeloos verlopen. :)
:)
Ik heb 't voor elkaar gekregen om bij het inloggen op het domain een netwerkdrive te mappen genaamd: X:\Data. Dit was niet zo moeilijk maar het is ontzettend handig om centraal mijn documenten op te slaan.

Daarnaast heb ik het voor elkaar gekregen om Exchange 2003 te installeren en te gebruiken, echter heb ik alleen de administrator- en een user-account getest dus geen volledige test kunnen doen. Alleen heb ik een probleem met mijn DOMAIN NAME. dit is momenteel FORREST.GUMP en moet ik veranderen om mijn emails te onvangen van het internet, neem ik aan (correct me if I am wrong). Alleen heb ik geen domain name tot mijn beschikking. Echter, als ik mijn IP resolve dan krijg ik. 217-19-xx-xxx.dsl.cambrium.nl. Kan ik dit als qualified domain name gebruiken? Ik ben nu op mijn werk en kan dit helaas niet testen en om mijn DOMAIN NAME eventjes te veranderen moet veel aangepast worden. Mijn server heet HELPFULL, dus volgens mij krijg ik dan een email adres zoals bijvoorbeeld, mafkees@helpfull.217-19-xx-xxx.dsl.cambrium.nl. Of zie ik dit totaal verkeerd? Zoals je kunt lezen heb ik niet zoveel verstand van domain names etc.

VPN
Dankzij het VPN kookboek kan ik mijn server bereiken, althans alleen nog maar intern getest, nog niet van het internet zelf getest.

Ik doe nu met mijn laptop, middels een intern netwerk, inloggen op mijn domain en vervolgens krijg ik een gemapte netwerkdrive. Nu wil ik weten of het uitmaakt als je met VPN inlogt ook hetzelfde krijgt. Ik kan dit niet testen omdat ik al op mijn interne network bevind en al heb aangemeld via de reguliere windows logon. Misschien dat iemand me kan helpen door in te loggen op mijn server via het internet mbv een VPN verbinding. Ik ben dan wel benieuwd of diegene een netwerkdrive te zien krijgt.

Wat ik namelijk probeer te bereiken is om via een VPN verbinding, alle Outlook mogelijkheden te krijgen en gemapte netwerkdrives van de server. Is dit uberhaupt wel mogelijk? :?

Thanx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kleine titelaanpassing zodat je OS vooraan staat conform Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanfranjake schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:07:
Kleine titelaanpassing zodat je OS vooraan staat conform Windows Operating Systems - Policy :)
misschien nog een titelaanpassing, aangezien je voor virtueel werken niet echt een os nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VPN
Dankzij het VPN kookboek kan ik mijn server bereiken, althans alleen nog maar intern getest, nog niet van het internet zelf getest.

Ik doe nu met mijn laptop, middels een intern netwerk, inloggen op mijn domain en vervolgens krijg ik een gemapte netwerkdrive. Nu wil ik weten of het uitmaakt als je met VPN inlogt ook hetzelfde krijgt. Ik kan dit niet testen omdat ik al op mijn interne network bevind en al heb aangemeld via de reguliere windows logon. Misschien dat iemand me kan helpen door in te loggen op mijn server via het internet mbv een VPN verbinding. Ik ben dan wel benieuwd of diegene een netwerkdrive te zien krijgt.

Wat ik namelijk probeer te bereiken is om via een VPN verbinding, alle Outlook mogelijkheden te krijgen en gemapte netwerkdrives van de server. Is dit uberhaupt wel mogelijk? :?

Thanx in advance
als je remote inlogt, "bel" je pas NA aanloggen op de server in. Doe je dit met een local account, dan kan je niet zomaar je netwerkschijven benaderen. Gebruik je hiervoor je cached domain profile, dan werkt het wel (mits je alles kan resolven etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghandi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-09 08:10
Is dit een afstudeerproject, een hobbyproject of iets anders?

Indien een afstudeer project, voor wat voor opleiding?
Wat zijn je doelstellingen er mee?

Waarom hang je het niet op een colocatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Het is een hobby-project. Ik heb altijd de gedachte gehad dat het beter kan.
Sinds ik een laptop heb loop ik altijd te 'kloten' met data. Kopieren heen en weer met als gevolg data redundantie.

Bij mijn ouders had ik vroeger een Gentoo linux servertje, met samba en de hele mikmak, werkte perfect, maar aangezien ik tegenwoordig overal naartoe ga met mijn laptop is het gewoon handiger om data te hebben op een centrale server, mijn server ;) Daarnaast wil ik ook de exchange functionaliteiten proberen.

Met colocatie bedoel je waarschijnlijk de service en dataspace huren. of zie ik dat verkeerd?
Ik beschik over een vrij rappe i-net verbinding, 8mbit down, 1mbit up. Ik wil van al mijn middelen; laptop, workstation en pda een gelikte configuratie van de jusite server-applicaties maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
In Exchange kun je opgeven voor welke domeinen hij email accepteerd.
Gebruik google eens en zoek op 'add additional domain in exchange'

Op het moment dat jou DNS naam dus is 123-123-123-123.dsl.pietje.de.provider.com zou je MITS je daar de DNS van beheert er een zogenaamd MX (Mail Xchange) record aan kunnen koppelen, wil een andere mail server op de wereld jou vinden vraagt hij altijd naar een MX record.

ik geloof dat er een aantal site's zijn zoals dyndns.com waar je een naam kan registreren (pietje.dyndns.com) en hier kan je dan een MX record aan koppelen, mail zou dan worden email@pietje.dyndns.com. (je moet dan in exchange als domain toevoegen "@pietje.dyndns.com" vergeet de @ ervoor niet, anders werkt het niet)

[edit]
Wat je voor je network share kan doen is hem cachen op je laptop (Offline Caching).
hij maakt er dan een lokale copie van op je laptop, en elke keer dat je laptop verbinding heeft met de server (vpn of direct in t lan) zal hij een alles weer synchroniseren met de netwerkmap.

het voordeel wat je dan hebt is mocht je geen internet bij de hand hebben je toch bij je bestanden kan.
outlook kan je trouwens ook op een soort gelijke manier cachen, oftewel zonder internet toch alles hebben, en met internet evt nieuwe mail (neem niet aan dat er andere in je bestanden wijzigingen aanbrengen)

[ Voor 31% gewijzigd door Powermage op 09-04-2005 00:55 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Wow Powermage, very usefull information. Je hebt er waarschijnlijk wel veel ervaring mee. Thanx

Ik heb zojuist mijn MS Server 2003 op mijn workstation geinstalleerd, voorheen was het een Vmware
installatie. Ik ga zodadelijk ook een ghost file van maken, mocht er wat mis gaan dan kan ik nog altijd terug switchen. Ik ben toch een prutser wat dat betreft :+

Dus ik ga Exchange opnieuw installeren.Maar als ik zometeen mijn Domain Controller moet instellen, dan moet ik zeker een "domain controller for a new child domain" kiezen? aangezien het dan van dyndns.org zal zijn. of zie ik dat totaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Goodfella schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 01:17:
Dus ik ga Exchange opnieuw installeren.Maar als ik zometeen mijn Domain Controller moet instellen, dan moet ik zeker een "domain controller for a new child domain" kiezen? aangezien het dan van dyndns.org zal zijn. of zie ik dat totaal verkeerd?
Ja dat zie je verkeerd.

2e DC voor bestaand domain.
Laat de AD syncen met je VMware install
als dat goed loopt, zet je je FSMOs over op de "echte" server, en demote je je VMware doos.

Exchange domain kan je zoals Powermage al aangeeft in je Exchange server aangeven zonder child domain of ander geneuzel/reinstalls.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Sorry voor mijn late reactie, maar in ieder geval bedankt, het was erg zinvol. ik heb in ieder geval niet meer met DNS/DOMAIN gedoe lopen klooien.

Het is me gelukt om exchange benaderbaar te maken middels www.dyndns.org en een MX record.
Ook kan ik via VPN inloggen en automatisch een netwerk share als drive krijgen.

De volgende links hebben me geholpen.

[rml][ 2003]Howto: Setup VPN server[/rml] ik heb hier gekozen voor VPN + NAT ipv puur VPN.

Hier had ik ook qua kennis wat aan "how to configure a NAT server" http://www.helpline4it.com/lab_practices-d152.html

Nu nog mijn Offline Caching voor elkaar krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goodfella schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:15:
Daarnaast heb ik het voor elkaar gekregen om Exchange 2003 te installeren en te gebruiken, echter heb ik alleen de administrator- en een user-account getest dus geen volledige test kunnen doen. Alleen heb ik een probleem met mijn DOMAIN NAME. dit is momenteel FORREST.GUMP en moet ik veranderen om mijn emails te onvangen van het internet, neem ik aan (correct me if I am wrong). Alleen heb ik geen domain name tot mijn beschikking. Echter, als ik mijn IP resolve dan krijg ik. 217-19-xx-xxx.dsl.cambrium.nl. Kan ik dit als qualified domain name gebruiken? Ik ben nu op mijn werk en kan dit helaas niet testen en om mijn DOMAIN NAME eventjes te veranderen moet veel aangepast worden. Mijn server heet HELPFULL, dus volgens mij krijg ik dan een email adres zoals bijvoorbeeld, mafkees@helpfull.217-19-xx-xxx.dsl.cambrium.nl. Of zie ik dit totaal verkeerd? Zoals je kunt lezen heb ik niet zoveel verstand van domain names etc.
Ik weet niet hoever je bent inmiddels maar het kan allemaal een stuk makkelijker.
Bijv tijdens installatie je domain: sjaakie.local te geven in windows 2003.
daarna forest prep enz uitvoeren.

Hoever ben je inmiddels?

p.s een domain name veranderen nadat alles is geinstalleerd? --> NIET aan beginnen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Ik heb inmiddels alles voor elkaar gekregen....

Overal waar ik naar toe ga met mijn laptop, heb ik altijd dezelfde informatie bij de hand. Dit middels een VPN verbinding. Outlook maakt gebruik van de exchange server, calender, tasks, mail etc worden automatisch gesynced and gecached.

De networkshares worden automatisch gemapped en gesynced bij het aan- en afmelden.

Ik heb idd mijn domain gewoon forrestgump.local genoemd. Daarna geen moeilijkheden meer gehad.
Ik was eerst fout bezig met Domain Name server etc, dat was allemaal niet nodig en overbodig.
Ik heb overigens geen Windows Server 2003 Enterprise editie geinstalleerd maar een standard editie, dit was genoeg en there's no need for overkill.

Het was simpeler dan ik dacht en ik heb er niet veel tijd ingestoken, ik ben erg onder de indruk van het microsoft-wizard gemak. Als linux freak verbaasd me dat zelfs, no offense. De keuze voor microsoft is simpel, ik heb geen tijd om veel te configgen en uit te zoeken om een goed robuust server op te zetten, daarnaast gebruik ik mijn server ook als workstation en gebruik ik Microsoft Office en andere pakketen die alleen GOED onder MS draaien. Al met al, virtueel werken is niet zo moeilijk opzetten met Microsoft. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat MS een wizard maakt voor de doorsnee consument/particulier om virtueel te werken. Daarmee bedoel ik een VPN + EXCHANGE MAIL + DOCUMENT SHARING oplossing.
Pagina: 1