Het ging me niet zozeer om 'jou' systeem, maar meer over systemen in het algemeen, zoals jezelf wel weet zijn er een aantal dingen van belang...OS (Niet ieder OS is even makkelijk te cracken), Router, FW en in dit geval een IP adres

(Alles afzoeken tot ik jou heb gevonden is onbegonnen werk, daarbij weet ik niet wanneer ik in jou PC zit of die van iemand anders

).
99% Van de huis, tuin en keuken computergebruikers worden "gehacked" door middel van tools die via msn / mail binnenkomen en door de gebruiker zelf geopend worden door hun onwetendheid.
En wil die virusscanner nou nét al die tooltjes kunnen onderscheppen...
OK, helaas weet ik niet zoveel van AVS's af (later meer), maar mijn ervaring is dat ze om de zoveel tijd, of bij het opstarten, en
evt. inkomende berichten (e-mail) en gedownloade bestanden scannen, maar wat als ik in 'jou' systeem (kan) kom(en) en je AVS uitzet (Doordat je poorten openstaan ben je sowieso zichtbaar en is het theoretisch een koud kunstje om binnen te komen, ik laat een 'link' bestandje achter en zet vervolgens je AVS weer aan, pas nadat je opnieuw opstart zal je AVS dat bestandje tegenkomen....maar dat kan al te laat zijn).
Dit is uiteraard een extreem geval en zal in de praktijk niet snel gebeuren, het is puur om aan te geven wat mogelijk is.
Mijn befaamde woorden: Als je clue genoeg hebt, kun je zonder FW / AVS.... Ik ben daarvan een levend bewijs, zo'n 5 jaar zonder virussen, wel gewoon systeem dat up 2 date is.. Ik weet wat ik wel / niet moet openen.
Ik weet ook wat ik wel en niet moet/kan doen, sinds ik mijn nieuwe woning heb (Mei 2000) heb ik ook kabel (Aangevraagd voordat ik de sleutel kreeg) en de eerste ~4 jaar heb ik altijd zonder FW/AVS gewerkt (Van die ~4 jaar heeft/hebben m'n PC/'s ongeveer 3 jaar 24/7 aangestaan (F@H)) tot ik ongeveer een jaar geleden gek werd van de rotzooi die ik op m'n PC vond, sindsdien heb ik altijd een FW geinstalleerd....resultaat: Ik heb nog geen troep gevonden.
Wat overigens niet onbelangrijk is is dat m'n I-net gedrag veranderd is, toen ik pas kabel had bezocht ik nog weleens 'foute' sites maar heb daar nooit iets 'opgelopen', m.a.w. de troep leek/lijkt uit het niets te komen
* KILLorBE denkt aan het gebrek van een FW.
Ik heb lang geluk gehad, jij misschien iets langer, maar de kans is groot dat er een dag komt waarop je denkt "K** had ik nou toch maar een FW geinstalleerd".
Ik heb het ook weleens meegemaakt ja, dat een computer geinfecteerd werd tijdens windows installatie, heb ervaring genoeg (mag je aannemen).
Beste remedie is inderdaad gewoon netwerkkabeltje uit je pc, windows installeren, patches installeren (vanaf cd uiteraard), kabeltje erin, klaar.
Dat bedoelde ik, maar iedereen weet toch dat Windows zo lek als een mandje is

edit:
Oh, en nog even iets, *refereert naar zijn signature*, als je dénkt dat je overal veilig op kunt klikken en alles maar kunt installeren, wánt de virusscanner / firewall / whatever vangt het toch wel af, dan ben je ook duur uit als blijkt dat je virusscanner nét dat ene nieuwste virus nog niet kon herkennen / verwijderen...
Precies (Toen ik je bericht quote stond het er nog niet (wel in de quote), ja ik weet dat het lang heeft geduurd --> Bieltje pakken, kat en poes voeren, trage typer...etc.