For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dus bij bv. 50mm neem je 1/50e sec.
Veel camera's doen standaard 1/60e al de flits aan staat.
Doordat de flits korter duurt wordt je onderwerp niet overbelicht.
Dit natuurlijk alleen als het ook donker is, als je de flits in lichte omstandigheden gebruikt dan bepaal je de sluitertijd op de normale manier.
[ Voor 25% gewijzigd door justmental op 07-04-2005 15:16 ]
Who is John Galt?
Wat heeft de flitstijd met je brandpuntsafstand te maken ?justmental schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:14:
Met flits neem je meestal de langst mogelijke sluitertijd die nog hanteerbaar is.
Dus bij bv. 50mm neem je 1/50e sec.
Veel camera's doen standaard 1/60e al de flits aan staat.
Flits-tijd heeft imho te maken met de synchronisatie tussen sluitertijd en flitser.
Als je synchro-tijd bv 1/60 is, dan kan je flitsen vanaf een sluitertijd van 1/60. Als je flitst met een kortere sluitertijd, dan heb je een schaduw op je negatief van je sluitergordijn.
https://fgheysels.github.io/
Diafragma bepaald hoever je flitsbereik is. De mate van belichting voor het onderwerp waar je op flitst hangt dus af van de afstand van flitser (camera) tot het object. Vaak kun je intensiteit van je flitser ook nog naar boven/beneden gooien om je object meer of minder te belichten. In principe is het effect hetzelfde. 1 stop overbelichten met je diafragma is hetzelfde effect als je flitsinstensiteit 1 stop omhoog gooien.
En wat gebruik jij dan? Je ingebouwde belichtingsmeter toch zeker?Simon schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:16:
Heb jij dat live histogram echt nodig voor een goed belichte foto?
live histogram <---> ingebouwde belichtingsmeter
is wat mij betreft 1 pot nat...zo gek is dat dus niet.
[ Voor 22% gewijzigd door YellowCube op 07-04-2005 15:27 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Sluitertijd bedoelde ik, niet flitstijd. Die langst mogelijke sluitertijd is dan weer afhankelijk van je brandpuntsafstand.whoami schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:19:
Wat heeft de flitstijd met je brandpuntsafstand te maken ?
Flits-tijd heeft imho te maken met de synchronisatie tussen sluitertijd en flitser.
Als je synchro-tijd bv 1/60 is, dan kan je flitsen vanaf een sluitertijd van 1/60. Als je flitst met een kortere sluitertijd, dan heb je een schaduw op je negatief van je sluitergordijn.
Who is John Galt?
Nee, je max. diafragma is afhankelijk van je brandpuntsafstand.justmental schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:26:
[...]
Sluitertijd bedoelde ik, niet flitstijd. Die langst mogelijke sluitertijd is dan weer afhankelijk van je brandpuntsafstand.
Idd, door te flitsen met een langere sluitertijd kan je toch nog een 'sfeer' in je foto brengen, doordat je ook omgevingslicht op je foto hebt.YellowCube schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:25:
sluitertijd bepaalt bij flitsfotografie in welke mate je omgeving correct belicht wordt. Niet in hoeverre je object door je flitser belicht wordt.
Bestaat er ook niet zoiets als flitsers waar je de 'tijd' kunt instellen ?Een flitspuls duurt nagenoeg altijd even lang en wordt niet(merkbaar) langer of korter.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Signatures zijn voor boomers.
en @EXX: gewoon een statief pakken en proberen. Dikke pret en je ziet heel snel hoe het werkt.
[ Voor 22% gewijzigd door YellowCube op 07-04-2005 15:35 ]
Mja, volgens mij is dat toch pas sneller bewogen als je brandpuntsafstand echt heel lang is. En als dat het geval is, dan vraag ik me af of het wel nut heeft om te flitsen, aangezien een flitser ook beperkt is in bereik...Maasluip schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:32:
Nou, met een langere brandpuntsafstand is de foto sneller bewogen, dus wil je (als je het toestel in de hand houdt) een kortere sluitertijd.
Trouwens, door te flitsen kan je wel je onderwerp 'bevriezen'.
De sluitertijd is alleen van belang voor het meenemen van omgevingslicht op je foto en niet voor het voldoende belichten van het onderwerp. Zo zorgt een kortere sluitertijd (1/60s) ervoor dat je maximaal profiteert van het omgevingslicht.
N.B. Zorg ervoor dat je sluitertijd niet sneller is dan de flits synchronisatie. Deze kun je vinden in de handleiding van je camera.
Het diafragma zorgt voor het correct belichten van het onderwerp. Als je de flits in manual mode hebt staan kun je het diafragma berekenen door uit te gaan van het richtgetal. Dit getal geeft aan wat de correcte belichting is op een X aantal meters (soms wordt ook "voet" als eenheid) gebruikt bij ISO 100. Je kunt dit getal vinden in de handleiding van je flitser en vaak ook op de flitser zelf.
Voorbeeld: richtgetal is 20 (in meters)
Je fotografeert met ISO 100 op 5 meter. Als diafragma kies je dan F4 (=20/5).
Mocht je bij ISO 200 fotograferen dan kun je gewoon een stopje daaronder gaan zitten (F5.6).
Via het plafond flitsen zorgt dit voor ongeveer 2 stops verlies. Hier kun je dus weer voor corrigeren.
Hopelijk is het zo wat duidelijker geworden.
We hebben het hier wel over flitsen, vergeet dat niet. Een flits uit een moderne flitser duurt < 1/1000 sec., dus de actie wordt per definitie 'bevroren'. Een langere sluitertijd bewerkstelligt alleen maar de mate waarin omgevingslicht wordt vastgelegd.Maasluip schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:32:
Nou, met een langere brandpuntsafstand is de foto sneller bewogen, dus wil je (als je het toestel in de hand houdt) een kortere sluitertijd.
@TS: Zelf bepaal ik de instellingen op basis van trial and error. Uiteraard kun je daarbij aanduidingen die vaak op oudere flitsers (ik gebruik hier een Sunpak Auto 301) zijn vermeld, goed gebruiken. Flitsen blijft een kwestie van fingerspitzengefühl zolang je niet werkt met flitsers en camera's die zelf belichtingscorrecties uitvoeren op de flits (bv. TTL flitsers zoals Canon's EX420, EX580 enz.)
Edit: de uitleg van -RenE- is wat uitgebreider en duidelijker
[ Voor 13% gewijzigd door koraks243 op 07-04-2005 15:50 ]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
ik zie niet in hoe een korte sluitertijd als 1/60 het maximale uit het omgevingslicht haalt bij een slecht verlichte omgeving. Het is juist die 1/60 die er voor zorgt dat je van die doodgeflitste foto's krijgt (dus een nagenoeg wit object en een donkere omgeving).-RenE- schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:44:
Volgens mij wordt het zo voor de TS niet echt duidelijker. Een kleine proging van mijn kant:
De sluitertijd is alleen van belang voor het meenemen van omgevingslicht op je foto en niet voor het voldoende belichten van het onderwerp. Zo zorgt een kortere sluitertijd (1/60s) ervoor dat je maximaal profiteert van het omgevingslicht.
N.B. Zorg ervoor dat je sluitertijd niet sneller is dan de flits synchronisatie. Deze kun je vinden in de handleiding van je camera.
Het diafragma zorgt voor het correct belichten van het onderwerp. Als je de flits in manual mode hebt staan kun je het diafragma berekenen door uit te gaan van het richtgetal. Dit getal geeft aan wat de correcte belichting is op een X aantal meters (soms wordt ook "voet" als eenheid) gebruikt bij ISO 100. Je kunt dit getal vinden in de handleiding van je flitser en vaak ook op de flitser zelf.
Voorbeeld: richtgetal is 20 (in meters)
Je fotografeert met ISO 100 op 5 meter. Als diafragma kies je dan F4 (=20/5).
Mocht je bij ISO 200 fotograferen dan kun je gewoon een stopje daaronder gaan zitten (F5.6).
Via het plafond flitsen zorgt dit voor ongeveer 2 stops verlies. Hier kun je dus weer voor corrigeren.
Hopelijk is het zo wat duidelijker geworden.
Door de sluitertijd te verlengen (dus 1/30, 1/15 etc) haal je juist het maximale uit minimaal omgevingslicht.
Maar verder leg je het prima uit...beter dan ik. Zit al de hele dag naar getalletjes op m'n scherm te turen
Oh ja en aangezien TS het over een camera met live-histogram heeft, neem ik aan dat het een compact-camera betreft. En dat er geen externe flitser met omnibounce,indirect flitsen of sync-speed mogelijkheden op zit.
[ Voor 65% gewijzigd door YellowCube op 07-04-2005 15:52 ]
De flits heeft een richtgetal van 50. Dus met ISO100 op 5 meter afstand wordt dat dus 50/5 = F/10. Dat is al een behoorlijk klein diafragma.
De flits heeft ook een manual mode: als ik die dan bv. op 50% zet, dan wordt het richtgetal dus gewoon 25?
Hoe wil je dat anders doen? De EVF is nou niet bepaald representatief voor het uiteindelijk resultaat (vaak is het beeld in de EVF donkerder dan de opname). Ik heb het hier dus vooral over lichtomstandigheden waarvoor je normaal een flash nodig hebt, maar die niet kan/mag gebruiken. Dan vind ik het live-histogram een geweldig hulpmiddel. Samen met M-mode krijg je betere plaatjes dan in A, S of P-mode.Simon schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:16:
Heb jij dat live histogram echt nodig voor een goed belichte foto?
Nu wil ik dan graag aan de gang met M-mode, maar dan met flash.
[ Voor 47% gewijzigd door EXX op 07-04-2005 16:08 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
En ik schreef het natuurlijk weer niet correct op: Een langere sluitertijd zorgt voor een betere bijdrage van het omgevingslicht op de foto. Zelf gebruik ik bij een trouwerij 1/60s als sluitertijd. Dit is met een middenformaat camera. Je kunt met een spiegelreflex nog wel wat langzamer gaan, zoals jij al opmerkte.YellowCube schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:50:
[...]
ik zie niet in hoe een korte sluitertijd als 1/60 het maximale uit het omgevingslicht haalt bij een slecht verlichte omgeving. Het is juist die 1/60 die er voor zorgt dat je van die doodgeflitste foto's krijgt (dus een nagenoeg wit object en een donkere omgeving).
Door de sluitertijd te verlengen (dus 1/30, 1/15 etc) haal je juist het maximale uit minimaal omgevingslicht.
Om even op het voorbeeld met het richtgetal 50 terug te komen:
Bij ISO100 kun je met diafragma f:10 een onderwerp dat 5 meter ver weg staat nog goed belichten. Zou ik diafragma f:2,8 nemen, kan ik een onderwerp dat (50/2.8) 17,86 meter ver weg is nog goed belichten.
Maar gelukkig hebben de meeste flitsers van tegenwoordig een eigen lichtmeter, of kunnen ze met (E)TTL het flitslicht meten en afbreken als er genoeg licht is afgegeven. (ja, dat gebeurt dus heel erg snel).
Maar waar je ALTIJD rekening mee moet houden is je sluiter. De sluiter staat vanaf een bepaalde sluitertijd helemaal open en dat is nodig om die korte flitspuls je hele film (sensor) te belichten. Bij de meeste is die sluitertijd 1/90 of 1/125, dus met een langere sluitertijd zit je altijd goed. Doe je een kortere tijd, dan heb je er nog een stuk sluitergordijn voor de gevoelige plaat die een deel van het flitslicht tegenhoudt. In de gebruiksaanwijzing zou een fatsoenlijke tekening moeten staan van hoe het werkt en anders is op DPrwview wel iets te vinden.
Gadgets FTW!
Daarvoor heb je HSS. Maar dit hele verhaal is alleen van toepassing bij een DSLR, en niet bij een compact.Ursamajor schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 08:44:Maar waar je ALTIJD rekening mee moet houden is je sluiter. De sluiter staat vanaf een bepaalde sluitertijd helemaal open en dat is nodig om die korte flitspuls je hele film (sensor) te belichten. Bij de meeste is die sluitertijd 1/90 of 1/125, dus met een langere sluitertijd zit je altijd goed. Doe je een kortere tijd, dan heb je er nog een stuk sluitergordijn voor de gevoelige plaat die een deel van het flitslicht tegenhoudt. In de gebruiksaanwijzing zou een fatsoenlijke tekening moeten staan van hoe het werkt en anders is op DPrwview wel iets te vinden.
(E)TTL breekt de flitspuls niet af als er genoeg gegeven is.Ursamajor schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 08:44:
Maar gelukkig hebben de meeste flitsers van tegenwoordig een eigen lichtmeter, of kunnen ze met (E)TTL het flitslicht meten en afbreken als er genoeg licht is afgegeven. (ja, dat gebeurt dus heel erg snel).
Er wordt 2 keer geflitst. Één keer een zogenaamde monitor-flits. Vervolgens wordt er bepaald hoeveel licht er terugkomt en aan de hand daarvan wordt de 2e flits (degene die daadwerkelijk voor de belichting van de film/sensor) zodanig in intensiteit aangepast dat de belichting correct is. En ook dat gebeurt erg snel.
Met name bij flitsen op het achterste gordijn zie je de 2 aparte flitsen zeer duidelijk
Mijn G5 is een compact... Daar werkt het ook meeEXX schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 09:18:
[...]
Daarvoor heb je HSS. Maar dit hele verhaal is alleen van toepassing bij een DSLR, en niet bij een compact.
Gadgets FTW!