Spraak herkenning voor tekstverwerking

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik zoek een goed pakket voor spraakherkenning onder Windows (XP) voor gebruik in tekstverwerkers zoals Word. Het besturen van Windows zelf dmv spraak vind ik niet interessant, maar het moet goed te gebruiken zijn om nederlandse teksten dmv spraak in te voeren.

Wie heeft ervaring met zulke pakketten. Wat kan ik er van verwachten ?
Is er een lange inleertijd nodig bijvoorbeeld en hoe nauwkeurig en met welke gemiddelde snelheid kan je de teksten oplezen ?

Hoe voer je speciale tekens in of bepaal je het type van het font, enhancement en het aanmaken van alinea's etc ?

[ Voor 13% gewijzigd door Xymox op 07-04-2005 14:38 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 10:30

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet niet of je MS Office 2003 hebt, maar daar zitten ook al wat mogelijkheden in. Ik heb er een tijdje mee zitten spelen, maar na een hele avond woorden inspreken kreeg ik het nog niet voor elkaar om een zin foutloos in Word te krijgen. Misschien dat iemand het geduld heeft gehad om het systeem langer te laten "leren", ik had er het geduld in ieder geval niet voor.

-edit-
Ik gebruik dus de Engelse versie van Office.

[ Voor 9% gewijzigd door TheBorg op 07-04-2005 15:00 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 22:06

Nik

Ik heb MS Office 2003, maar nog nooit gehoord dat het er in zat/zit. Eens even zoeken dan :)
Deze voorziening is beschikbaar voor de volgende taalversies van Microsoft Office: vereenvoudigd Chinees, traditioneel Chinees, Engels (VS) en Japans.

De spraakherkenning wordt voor alle Office-programma's geïnstalleerd als u deze voorziening voor de eerste keer in Microsoft Word gebruikt of als u een aangepaste installatie uitvoert.

Als de spraakherkenning is geïnstalleerd, kunt u de herkenningsprecisie verbeteren door een trainingstekst voor te lezen. Hiermee kunt u uw wijze van spreken aan de computer leren.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

Garyu

WW

Dragon NaturallySpeaking schijnt goed te zijn, kost ongeveer 200 euro: http://www.scansoft.com/naturallyspeaking. Deze werkt ook in het Nederlands.

Philips heeft ook een tijd spraakherkenningssoftware gemaakt, maar ik weet niet of ze die nog aanbieden. SpeechPro heet dat geloof ik. Verder heeft het belgische bedrijf L&H spraaksoftware gemaakt. Ik weet niet zeker of dat nog bestaat... het was een tijdje terug in opspraak geraakt omdat het met wat rapporten had zitten knoeien zodat ze beter uit tests kwamen.

Wel ben ik benieuwd naar je redenen om spraaksoftware te gebruiken. Ik kan je vertellen dat het absoluut niet sneller gaat dan typen, dus daarvoor kan je het beter laten. Enneh, pas op voor spraak-RSI ... door het geforceerd tegen je computer praten kan je je stembanden overbelasten!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:09:
Philips heeft ook een tijd spraakherkenningssoftware gemaakt, maar ik weet niet of ze die nog aanbieden. SpeechPro heet dat geloof ik.
Het heet Freespeech, maar volgens mij is de ontwikkeling daarvan al tijden geleden gestopt (in ieder geval de consumentenversie).

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:09:
Dragon NaturallySpeaking schijnt goed te zijn, kost ongeveer 200 euro: http://www.scansoft.com/naturallyspeaking. Deze werkt ook in het Nederlands.
Met een versie van een jaar of 2 terug heb ik een korte ervaring. Na de installatie moet je ongeveer een kwartier een aantal teksten voorlezen, hierdoor went het programma aan jouw stem. Daarna kun je direct beginnen alhoewel het aan te raden is eerst de tutorials te volgen, hierin wordt uitgelecht hoe het programma te bedienen is. De woordherkenning is best goed, het programma is ook goed doordacht. Als een woord niet wordt herkent kun je het gewoon spellen :). Het programma werkt overal waar je tekst in voeren kunt, dus ook in Word. Ik denk dat zodra je handig genoeg bent met deze software, het goed bruikbaar is. :)

🌞🍃

Pagina: 1