Ontzie je nek! Handstrap uit nekstrap van prosumer/dSLR cam

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Op lange tochten van +1u kan een cam die meer dan een paar honderd gram weegt toch behoorlijk vermoeiend gaan worden om je nek ;) Zeker als je een flinke prosumer of dSLR hebt, inclusief aanhangend lens- en flitsgebeuren. Met een nekstrap kan je met een beetje proberen en vogelen een prima handstrap maken, waarbij een cam veel draagbaarder wordt en je je nek flink ontziet, zonder wat aan de cam of de strap aan te passen. Zeker nu het mooier weer wordt, gaan mensen er met cam-zut op uit, maar thuiskomen met kramp in je nek is niet fijn :P Vandaar deze nekstrap naar handstrap tip :)

Hier de cam die voor het voorbeeld gebruikt gaat worden:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/ffaq/handstrap01.jpg

Eerste stap: leg je hand onder de nekstrap:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/ffaq/handstrap02.jpg

Tweede stap: draai je hand in de strap, met een paar vingers de 2e (buitenste) mee nemend:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/ffaq/handstrap03.jpg

Derde stap: draai je hand verder in de strap, zodat je eindigt bij de handgrip van de camera:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/ffaq/handstrap04.jpg

Zo heb je je cam stevig vast, en geen last van je nek :) Met andere cams kan het iets anders uitpakken vanwege de lengte van de nekstrap: hier moet even bekeken worden hoe het zit met het uitkomen bij de handgrip van de cam.

Met twee of drie vingers losjes op je grip tijdens het rondwandelen, en je duim gewoon aan de andere kant, kan je je cam heel comfortabel en toch goed vasthouden:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/ffaq/handstrap05.jpg

Nu zal men zich afvragen: kan je je cam zo niet uit je handen laten pletteren? Het antwoord is nee, zolang je genoeg afstand (minimaal lengte van de strap+cambody) tot de grond bewaard :) Als de cam uit je vingers glipt, ontwart de strap zichzelf totdat hij aan je hand/pols blijft hangen:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/ffaq/handstrap06.jpg

Zo is er dus niks aan de hand :) Deze tip werd mede mogelijk gemaakt door Nikon en Canon ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Tip 2 voor Canon DSLR bezitters van een 1D-serie body of een D30/D60/10D/20D/300D/350D i.c.m. passende Battery Grip (zoals de BG-ED3).

1) Koop een E-1 Handstrap
2) Verwijder de Canon neckstrap
3) Plaats de E-1 Handstrap
4) Gooi de Canon Neckstrap in een ladekast en kijk er nooit meer naar.

Ik gebruik zelf, tot zeer grote tevredenheid, enkel de E-1 Handstrap. De camera kan echt niet zomaar uit mijn hand vallen en ik blijf tenminste nergens meer aan haken zodat mijn camera niet uit mijn handen getrokken kan worden.

Deze infomercial werd mede mogelijk gemaakt door Canon Nederland. ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Uhuh, zo'n handstrap moet er bij mij ook nog 's aan komen, maar die nekband wegdoen? Dat weet ik nog niet. Ik wil er wel 's een breder exemplaar voor kopen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn camera hangt aan me schouder, zo voel ik me tenminste geen toerist in eigen land :+
Een handstrap is niets voor mij, ik krijg dan kramp in m'n hand

Overigens kun je nekkramp voorkomen door een bredere zachte band te nemen die het gewicht verdeelt over een grotere oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24
Ik vind dit niet echt een topic waard... beetje errug simpel, errug voor de hand en errug bekend bij iedereen die een camera heeft en enige verbeelding.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Och ja, niet iedereen komt op het idee, en de handstraps voor Nikon zoals de AH-4 zijn niet echt goedkoop ;) Zie het meer als een snelle makkelijke oplossing voor als je een keer ergens lang rond zal lopen met je cam totdat je een permanente oplossing hebt :)

edit: ik zie zo even dat die handstrap van Nikon dus 110 eur is, geen goedkoop geintje zoals ik al dacht 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Remy op 07-04-2005 14:51 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Loop regelmatig met een 10D zo aan m'n hand rond. Zeker met een klein lensje is het erg fijn. Gewoon je vingers goed om de 'rechterkant' heen slaan.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
neckstrap + handstrap past tegelijk op een 20d toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:09

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik wikkel de neckstrap 2x om m'n pols heen, dat zit goed en ik heb voldoende ruimte te manouvreren.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Impry schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:55:
Loop regelmatig met een 10D zo aan m'n hand rond. Zeker met een klein lensje is het erg fijn. Gewoon je vingers goed om de 'rechterkant' heen slaan.
Ik vind het juist met een zwaardere lens prettiger lopen, dan kantelt die lens wat naar beneden en heb je betere grip aan de uitstulping waar je normaal je vingers omheen doet. Eigenlijk raar dat ik nog steeds geen handstrap heb, moet er toch maar 's een zien te kopen ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:15:
neckstrap + handstrap past tegelijk op een 20d toch?
Yup, op de 10D etc ook hoor.. alleen ik vond de neckstrap erg storend en ik gebruikte hem toch bijna niet dus die ging er mooi af.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Hmm... Tja.... Wat moet ik hier nu van zeggen...... Behalve dan dat ik hier zelf ook al een flinke tijd achter was. Zo ongeveer de dag nadat ik de D70 had, hield ik hem in sommige gevallen zo vast.... Niet veel nieuws onder de zon voor mij dus ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Daar was ik nog niet opgekomen :{

Mijn F55 is toch niet zo zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, best het overwegen waard. 'k Heb een keer van een dag fotograferen (festival) een behoorlijke irritatieplek in m'n nek overgehouden.
Leg dan maar eens aan een onnozel iemand uit hoe je daar aan komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:43:

Overigens kun je nekkramp voorkomen door een bredere zachte band te nemen die het gewicht verdeelt over een grotere oppervlakte.
Ik hoop voor je dat je met nekkramp, toch echt gewoon kramp in je nek bedoelt. Nekkramp word namelijk in de volksmond als benaming gezien van hersenvliesontsteking. En ik mag toch aannemen, dat je dat niet op kan lopen, doormiddel van het gebruikt van een neckstrap. :Y) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:05:
[...]

Ik hoop voor je dat je met nekkramp, toch echt gewoon kramp in je nek bedoelt. Nekkramp word namelijk in de volksmond als benaming gezien van hersenvliesontsteking. En ik mag toch aannemen, dat je dat niet op kan lopen, doormiddel van het gebruikt van een neckstrap. :Y) B)
duh, kramp in je nek dan :P

Trouwens, belachlijk dat die orginele Nikon handstrap zo asociaal duur is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Ik loop eigenlijk altijd al met mijn cam zo rond, al jaren? :P

Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet of ik hem wel netjes zo systematisch wikkel zoals je in je tutorial hebt uitgelegd, en het is me opgevallen dat het koordje van de D70 ook anders zit dan van mijn vorige Oly C2500, maar ik heb er ook zonder tutorial nooit problemen mee gehad om dit op een goede manier rond mijn pols te wikkelen, al zeg ik het zelf... :P

Zon band om je nek vind ik alleen maar irritant eigenlijk. Mja, de D70 kan ik prima om mijn nek hangen zo hoor, zonder lens dan :P Zodra ik er een lens opzet gaat hij 90 graden gedraaid hangen (lens plat tegen mijn buik, display naar boven) en als ik de SB800 er nog opzet kantelt hij nog verder... zeker als je een stuk gaat lopen behoorlijk irritant, dat gaat bij mij op en neer lopen klapperen tegen mijn buik :P (mss ben ik wel te dun).

Maar ik denk dat ik een keer gewoon een polsbandje ga kopen toch, een iets nettere oplossing. Valt me trouwens op, waarom werden vroeger de analoge compactcameraatjes al standaard met een polsbandje geleverd en krijg je bij SLR's een nekband ?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:17:
...
Trouwens, belachlijk dat die orginele Nikon handstrap zo asociaal duur is :X
Ja idd :/ Ik zie hem net bij MSN shopping (don't ask) voor 59,99 dollar, dat valt al meer mee, maar dan nog. Het is wel echt leer en met een plate enzo:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/ah4handstrap.jpg

Misschien een keer zelf zoiets fixen, dat kan volgens mij voor nog geen derde van die 59,99 dollar :P
XanderH schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:19:
....
Maar ik denk dat ik een keer gewoon een polsbandje ga kopen toch, een iets nettere oplossing. Valt me trouwens op, waarom werden vroeger de analoge compactcameraatjes al standaard met een polsbandje geleverd en krijg je bij SLR's een nekband ?
Omdat SLRs wat groter zijn, en compacts klein? ;) Een SLR de hele dag aan je pols rondslepen is voor velen lastig, en 'gevaarlijk', terwijl een kleine lichte compactcam niet zo'n probleem oplevert, vandaar bij die soort cams de polsbandjes :)

[ Voor 30% gewijzigd door Remy op 07-04-2005 16:21 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Remy schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:20:
Omdat SLRs wat groter zijn, en compacts klein? ;) Een SLR de hele dag aan je pols rondslepen is voor velen lastig, en 'gevaarlijk', terwijl een kleine lichte compactcam niet zo'n probleem oplevert, vandaar bij die soort cams de polsbandjes :)
En vervolgens gaat iedereen zelf oplossingen bedenken om net nekbandje als polsbandje te gebruiken? Echt veel minder 'gevaarlijk' ;)
Misschien dat sommige mensen een nekband idd handiger vinden, maar tot nu toe in dit topic niemand dus... lever het dan op zijn minst beide mee :?
Nikon verzorgt de levering van de D70 best netjes als je het mij vraagt, inclusief allerlei accesoires die ik nooit denk te gebruiken (tasje voor de kitlens? zonnekap? displaybeschermkap (okok, die gebruiken veel mensen wel)?, SB800 wordt ook geleverd met statief-mount, kleurfiltertjes, tasje, etc). Dat zijn dingen die ík niet veel verwacht te gebruiken, polsbandje zou mij makkelijker lijken... Waarom leveren ze al dit soort dingen wel mee en een polsbandje niet? I don't get it :P
Natuurlijk hoeft niet niet zo'n bandje van €100+ te zijn, gewoon een simpel iets zou imo genoeg zijn...

edit:
Er zijn trouwens meer creatievelingen :P
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/56171/full.jpg
bron
:X

[ Voor 43% gewijzigd door Xander op 07-04-2005 16:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Natuurlijk hoeft niet niet zo'n bandje van €100+ te zijn, gewoon een simpel iets zou imo genoeg zijn...
Die ene van Hakuba, de KG2, is al heel wat betaalbaarder:

Afbeeldingslocatie: http://www.adorama.com/images/large/HAKGP02.jpg

18,50 dollar, daar ben ik al heel wat blijer mee, en past gewoon op een D70 :) Volgens mij is zoiets wel wat voor me.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Waarom ze dat niet meeleveren? Omdat dat accessoires zijn die je wel kunt gebruiken en die je dus gaat kopen buiten je camera om. Je moest 's weten hoeveel mensen in hun budget voor de camera geen rekening houden met tasjes, draagbandje, batterijen, flashkaartje... Die kleine, relatief goedkope dingen koop je daarna pas en _daar_ verdienen winkels en fabrikanten aan :)

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 07-04-2005 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Remy schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:57:
[...]
Die ene van Hakuba, de KG2, is al heel wat betaalbaarder:

[afbeelding]

18,50 dollar, daar ben ik al heel wat blijer mee, en past gewoon op een D70 :) Volgens mij is zoiets wel wat voor me.
Tijd voor een IA? :X

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-09 19:43
Hadden ze bij het ontwerp van de D70 niet kunnen nadenken over het plaatsen van die haakjes waar je nekband omheen gaat? Zelfs als er geen lens op zit gaat ie naar voren bungelen en dat draagt dus echt shit. Ik houd em toch liever om m'n of schouder, dan is de afstand naar de grond wat fijner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Goed idee!
Ik mis een handstrap.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

XanderH schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:19:
Zon band om je nek vind ik alleen maar irritant eigenlijk. Mja, de D70 kan ik prima om mijn nek hangen zo hoor, zonder lens dan :P Zodra ik er een lens opzet gaat hij 90 graden gedraaid hangen (lens plat tegen mijn buik, display naar boven) en als ik de SB800 er nog opzet kantelt hij nog verder... zeker als je een stuk gaat lopen behoorlijk irritant, dat gaat bij mij op en neer lopen klapperen tegen mijn buik :P (mss ben ik wel te dun).
zelfde probleem heb ik ook al ik mijn cam om m'n nek heb, dan hangt ie onder een hoek met rand tegen buk (of rug als ie over schouder hangt)
Zat zelf te denken dat een of ander zacht ding dat je aan de statief schroefdraad kan bevestigen mischien wel een oplossing zou zijn...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
En als je alleen een handstrap gebruikt, hoe pak je de camera dan snel om naar portretstand als je een grip hebt? Dan heb je de handstrap in elk geval niet meer om je hand heen, met als gevolg dat de camera onveilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontzien is altijd goed indeed. Er zijn echter ook draagbanden die een gewichtsreductie-systeem hebben. Kijk eens bijvoorbeeld naar de Pro Loop Straps van Op/Tech, ik zweer erbij. Het systeem werkt echt, ik loop echt gewoon uren met me D70 en een 70-200|2.8 gewoon over mijn schouder ... alsof het niets weegt. Op/Tech is o.a. te krijgen bij de betere outdoor winkels en fotozaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
In hoeverre werkt dat dan beter dan gewoon een bredere neckstrap van Canon of Nikon kopen? OK, je loopt niet opvallend rond met het merk van je cam in je nek, maar toch... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:06:
Ontzien is altijd goed indeed. Er zijn echter ook draagbanden die een gewichtsreductie-systeem hebben. Kijk eens bijvoorbeeld naar de Pro Loop Straps van Op/Tech, ik zweer erbij. Het systeem werkt echt, ik loop echt gewoon uren met me D70 en een 70-200|2.8 gewoon over mijn schouder ... alsof het niets weegt. Op/Tech is o.a. te krijgen bij de betere outdoor winkels en fotozaken.
Afbeeldingslocatie: http://www.optechusa.com/PRODUCTIMAGES/medium/medium_XEP-5pvKsS.JPG

Ik vind die klipjes die er aan vast zitten er niet echt betrouwbaar uitzien.
Net als die dingen op schooltassen, heb altijd het gevoel dat die elk moment open kunnen schieten, nou maakt dat bij een schooltas niet uit, maar als er een flinke toeter aan je nek hangt is het een groter probleem.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:18:
In hoeverre werkt dat dan beter dan gewoon een bredere neckstrap van Canon of Nikon kopen? OK, je loopt niet opvallend rond met het merk van je cam in je nek, maar toch... ;)
Het gebruik van Neopreen is één van de trucken. Verschillende lengtes en de vorm doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Impry schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:28:Ik vind die klipjes die er aan vast zitten er niet echt betrouwbaar uitzien.
Ik gebruik de strap nu ruim een jaar, heb er vele wandelingen opzitten met een D70 met Bigma eraan. Nooit problemen mee gehad en vertrouw het 200%.
Ik begrijp je punt wel maar dit is niet van dat té harde plastic wat zo knapt maar hoogwaardig kunststof .. trust me, deze zijn egg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Lowepro gebruikt ook zulke klepjes, daar kun je met een auto overheen karren :P die gaan niet zomaar kapot.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Katsunami schreef op donderdag 07 april 2005 @ 18:46:
En als je alleen een handstrap gebruikt, hoe pak je de camera dan snel om naar portretstand als je een grip hebt? Dan heb je de handstrap in elk geval niet meer om je hand heen, met als gevolg dat de camera onveilig is.
Ligt er aan - of ik draai gewoon de camera een kwartslag of ik haal even de hand uit de handstrap.

Onveilig... tja wat is onveilig? *Shrug* De condities waarin ik fotograaf zijn ook potentieel erg onveilig voor een camera maar er is nog nooit iets gebeurd. En als er dan wat mocht gebeuren, daar heb ik een goede verzekering voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Om eerlijk te zijn meende ik sowieso dat het een handstrap was... ik draag dat ding altijd zo mee, dus wat het vernieuwende is?
Ik heb dan voor de echte lange stukken gewoon een klein camera-tasje zoals het hoort en die prop ik in een rugzak zodat het gewoon een rugzak is/lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

SteAlthmAn schreef op donderdag 07 april 2005 @ 17:41:
[...]

Goed idee!
Ik mis een handstrap.
Maar waar kun je die Hakuba kopen dan?

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
oa bij adorama.com blijkbaar, en nog wat andere shopsites her en der :)

edit: blijkbaar geliefd: We ran out of this Item Temporarily. :+

[ Voor 23% gewijzigd door Remy op 07-04-2005 22:12 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Impry schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:28:
[...]
[afbeelding]

Ik vind die klipjes die er aan vast zitten er niet echt betrouwbaar uitzien.
Net als die dingen op schooltassen, heb altijd het gevoel dat die elk moment open kunnen schieten, nou maakt dat bij een schooltas niet uit, maar als er een flinke toeter aan je nek hangt is het een groter probleem.
Ik heb zelf ook een grip + handstrap. Ik zit al een tijd met dat nektouwtje in de knoop. Eigenlijk wil ik hem niet kwijt, af en toe is het erg handig (op de fiets op terschelling laatst) maar als ik er vervolgens mee loop ben ik hem liever kwijt. Eigenlijk wil ik dus een nektouwtje met quick-release, zodat ik hem kan afkoppelen. In hoeverre kan dat met dit systeem?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

goed idee,

nu heb ik wel zin gekregen om een strap voor mn 300D te fabrieken....

heb nog wel een oude neckstrap die ga ik morgen eens fijn verbouwen denk ik.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar je die "optech Pro Loop" kan krijgen in nederland?

Bij kamera Express hebben ze alleen degene zonder loops..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 08:51:
Weet iemand waar je die "optech Pro Loop" kan krijgen in nederland?
Bij kamera Express hebben ze alleen degene zonder loops..
Bij Bever Zwerfsport sowieso. Daar heb ik ze gekocht ... en gister nog zien liggen.

De distributeur voor Nederland:
Degreef & Partner (Distributor)
Wolfskamerweg 12
5262 SJ Vught
Tel: 317-365-79034
Fax: 317-365-69845

Hun website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb lang de handstrap alleen gebruikt, die ik practisch direkt na het kopen van m'n camera eraan heb gezet, en ik wil niet meer zonder. Op feestjes enzo is een handstrap helemaal ideaal, omdat (ik in ieder geval) je dan je camera voor je lichaam en op borsthoogte houd ofzo, zodat mensen er niet zomaar tegenaan knallen. Ik ben echter nu net terug van 3 dagen lopen door manchester, en ik had op 't laatste nippertje mn neckstrap ook nog in m'n tas gedaan. Canon heeft zo'n prachtig plaatje waarmee je heel makkelijk EN je handstrap EN je neckstrap een je camera vastmaakt, en wat ben ik daar blij mee! :*)
loop je een langer stuk dan hang je 'm OM JE SCHOUDER (uiteraard nooit om je nek, dat is vragen om rottigheid!!. je ziet die japanners op het keukenhof of binnenhof wel met zo'n P&S voor hun buik lopen maar die wegen natuurlijk bijna niets, zeker met een zware camera -in mijn geval een 10D met grip, en dan meestal een 28-75 en een 550EX erop- wil je dat niet aan je nek hangen. Je gooit 'm af en toe over je schouder, af en toe even in je hand als je wat interessante dingen ziet, ik vind het heerlijk.

Op de terugweg heb ik ook wat zonsondergangetjes rond Hull gemaakt toen we net buiten de haven waren, en daarbij over de buitenrailing van een P&O'tje gehangen, op volle snelheid met wind enzo. (over de railing hangen is het niet, ik zoek steun op de railing tegen het bewegen) en toen heb ik mijn neckstrap schuin om 'm nek gedaan (net als een schoudertas zegmaar, links langs je nek en dan onder je rechter oksel door) en dan het handstrapje om 'm lekker stabiel vast te houden.. ik zag het buitenboord hangen van mn camera aan alleen de handstrap niet als een direct gevaar, maar dit voelde toch net ff wat beter :+

zo, wat een lulverhaal over het vasthouden van je camera zeg, pff :P maargoed, zo doe ik het dus en na het proberen van van alles, vind ik dit het handigste.

EDIT: bijna vergeten, als ik van tevoren weet dat ik de hele dag een statief ga gebruiken dan haal je je neckstrap er natuurlijk af, want je word he-le-maal gestoord van zo'n neckstrap die de hele tijd om je balhoofd heen draait enzo. ook daar is de handstrap dus een uitkomst, want als je dan even je camera voor het vervoeren ofzo alsnog van het statief haalt, kun je 'm gewoon losjes vast houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2005 14:07 . Reden: vergeten en spelvautje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Damn, waarom is shipping voor een Hakuba Camera Grip LH, $39,50!!!!
Iemand deze al in Nederland gespot?
Lijkt me dat dat ook voor een dollartje of 7 verzonden moet kunnen worden :(

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Laatst online: 30-08 07:37
Ik heb ook even lopen klooien, maar vond de methode van Remy niet zo fijn, met die strap tussen je vingers. Hier mijn methode:

Maak eerst je strap op de goede lengte (even uitproberen)

1. Leg hem voor je zoals op het plaatje. Dus de linkerkant onder de cam door.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alexmulder/Neckstrap1_resize.jpg

2. Pak je cam vast, met dunne gedeelte van de strap tussen hand en cam.Draai de strap om je pols.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alexmulder/Neckstrap2_resize.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alexmulder/Neckstrap3_resize.jpg

4. Frommel je hand tussen de lus et voila
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alexmulder/Neckstrap4_resize.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alexmulder/Neckstrap5_resize.jpg

6. Een ook nog veilig.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alexmulder/Neckstrap6_resize.jpg

Excusses voor de brakke pics, zijn met m'n foon gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Alieunited op 01-05-2005 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Tip: op Ebay staat ook zo'n ding wat lijkt op de Hakuba. Komt uit Engeland en kost 23 euro inclusief verzenden:

Afbeeldingslocatie: http://ukkit18.no-ip.com/album/albums/fotogadget/hand1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ukkit18.no-ip.com/album/albums/fotogadget/mix.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:23
matthijst schreef op zondag 01 mei 2005 @ 09:59:
Tip: op Ebay staat ook zo'n ding wat lijkt op de Hakuba. Komt uit Engeland en kost 23 euro inclusief verzenden:

[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er nice uit. Kan hem alleen niet vinden, zie alleen maar een Hakuba KGP-02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jasper schreef op zondag 01 mei 2005 @ 11:49:
[...]
Ziet er nice uit. Kan hem alleen niet vinden, zie alleen maar een Hakuba KGP-02.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/...ory=29982&item=7507889032

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Thanks!
Heb jij ervaring met zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Jasper schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:35:
Thanks!
Heb jij ervaring met zo'n ding?
Heb er gisteren 1 besteld, hoop dat ik je van de week kan vertellen of het wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
kewl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Laatst online: 09-09 22:37
Heb anderhalve week geleden 2 van die Hakubas uit Hong Kong laten komen. Zijn afgelopen vrijdag binnen gekomen.
Ze werken perfect, maar ik moest wel even wennen. Was gewend om mijn camera niet recht van achteren, maar een beetje schuin van onderen vast te pakken. Dat kan niet meer met zo'n strap. Maar ik ben blij dat ik van die neckstrap af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ding van Ebay binnen:
Werkt wel goed op zich.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~v.passon/DSC05372.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~v.passon/DSC05373.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~v.passon/DSC05374.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~v.passon/DSC05375.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~v.passon/DSC05376.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 17:49
Is dat nou een combinatie van een handstrap/neckstrap, of is dat lange touwtje van je normale neckstrap? Lijkt mij opzich erg lastig, steeds zo'n slingerend touwtje om je camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Touwtje is van normale nekstrap. Heb ik er nu afgehaald, inderdaad niet handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Hmm, ik heb vandaag m'n grip binnen gehad (en E1 handstrap) maar ik laat m'n neckstrap echt wel zitten. Grootste voordeel tot op heden is dat de camera nu niet meer voorover valt met de flitser erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Dr. Strangelove schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:45:
Ik vind dit niet echt een topic waard... beetje errug simpel, errug voor de hand en errug bekend bij iedereen die een camera heeft en enige verbeelding.
My thoughts exactly, als je dit al een uitvinding vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Het ding wat matthijst toont heb ik ook sinds 2 dagen op mijn cam zitten. Echt een aanrader! Zeer okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb sinds maandag ook een Canon E1 handstrap en het bevalt me prima, ik weet niet of ik het ga waarderen dat ik nu (heb de neckstrap eraf gehaald) rond moet lopen met een camera hangend aan m'n arm, ipv aan m'n schouder, maar voorlopig fotografeert het wel lekker. Ik moet alleen nog uitvinden hoe strak hij moet, want ik vind het nogal moeilijk om bij het wieltje bij de ontspanner te komen met de strap eraan. Als ik hem losser doe, houdt hij nog maar amper de camera tegen m'n hand gedrukt. Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Grrrrrene schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 07:58:
Ik moet alleen nog uitvinden hoe strak hij moet, want ik vind het nogal moeilijk om bij het wieltje bij de ontspanner te komen met de strap eraan. Als ik hem losser doe, houdt hij nog maar amper de camera tegen m'n hand gedrukt. Anyone?
Aan je arm?
Ik heb dat ding zo strak dat je hem net om je hand heen hebt, Sony handycam style :)
Fotograferen met hand nog in de strap lukt me dan niet, maar het gaat me er vooral om dat je hem stevig aan je hand vast hebt zonder hem de hele tijd echt "vast" te moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat ik bedoel is: als je met een neckstrap rondloopt, hang ik hem meestal over 1 schouder, alsof je een schoudertas bij je hebt. Dan heb je hem snel bij de hand en loopt er niet zo'n camera de hele tijd tegen je buik aan te stuiteren bij het lopen ;) 1 Arm om de camera en je hebt ook niet het risico dat je bij een snelle draai met je camera ergens tegenaan slingert (heb wel 's een klein kind voor het hoofd gerost met een 80-200/2.8L op m'n D30, dat wil ik niet nog 's meemaken :+).

Met zo'n handstrap doe je in feite hetzelfde: langs je lichaam laten hangen, niet makkelijk uit je handen te grissen en je stoot er ook niet zomaar ergens mee tegenaan. Echter belast je nu ook je hele arm door de camera in feite in een hand te dragen, geen idee of dat te doen is een hele dag, zolang heb ik die strap nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Afgelopen zaterdag heb ik van 10u 's ochtends tot ruwweg 23u 's avonds met m'n cam (D70 + sigma zoom of 50mm / 85mm 1.8D) en SB800 rondgelopen: ruwweg een gewicht van 1,6kg. Grootste deel van de tijd met m'n selfmade handstrap-uit-nekstrap, dat ging prima: alleen als ik ff ging zitten om een serie/filmpje te kijken of om te eten ging de cam er ff af. En dat was best te doen: aan het einde van de dag had ik wel een beetje lamme arm, maar gelukkig niet zo heel erg: 1,6kg is nog net te doen zeg maar :P
DieterVDW schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:22:
...
My thoughts exactly, als je dit al een uitvinding vindt...
Hoezo een uitvinding? Het is gewoon een tip voor mensen die niet direct een handstrap bij de hand hebben, of voor wie het te duur is in verhouding tot hoe vaak ze het zullen gebruiken. Als je het niks vindt, hoef je dat niet gelijk op zo'n manier kenbaar te maken in dit topic ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1